7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    enigmacodedname

Delen fotobibliotheek redactie

Ik werk op een redactie van een kleine krant. Wij maken met drie mensen gebruik van iPhoto om onze altijd aangroeiende fotobibliotheek van momenteel zo’n 18.000 foto’s te beheren. Het voordeel van iPhoto is dat alle foto’s in één bestand/map (iPhoto library) worden gezet, makkelijk zijn toe te voegen en door middel van snel toevoegen van beschrijvingen ook snel terug zijn te vinden.

Het nadeel van iPhoto is dat we de bibliotheek niet kunnen delen. We werken daarom allemaal met een aparte bibliotheek die in basis bestaat uit hetzelfde, maar langzamerhand uit elkaar groeit.

Ik ben op zoek naar een programma waarmee we net zo eenvoudig foto’s kunnen toevoegen aan de bibliotheek, door middel van het slepen naar het programma, waarmee we eenvoudig opmerkingen kunnen toevoegen aan foto’s die terechtkomen in de metadata en ook snel weer te lezen zijn en waarmee je dus net zo snel kunt zoeken. Daarbij moeten we allemaal tegelijkertijd in deze bibliotheek kunnen zoeken en foto’s kunnen toevoegen. Het bewerken van foto’s hoeft niet in het programma te kunnen, want dat doen we in Photoshop.

Wie kan mijn helpen. Ik heb al veel gezocht op dit forum en in andere fora. Ik denk dat Microsoft Expression Media en Extensis Portfolio in de buurt komen, maar ik denk dat deze programma’s misschien te uitgebreid zijn voor onze behoefte.

Iemand een goed idee of advies?

Bijdrager
    Pieterr

Had je hier al eens naar gekeken?
    iPhoto Library Manager

Bijdrager
    Nietzman

iPhoto kan z’n library gewoon met andere iPhoto users delen, ’t zal alleen geen snelheidsmonster zijn met 18000 fotos.

Bijdrager
    enigmacodedname

Ik heb iPhoto Library Manager al bekeken ja. Je kunt je bibliotheek wel delen. In principe zelfs door hem centraal op een server te plaatsen en iedereen rechten tot lezen en schrijven te geven, maar hier duikt dan het probleem op dat wanneer je tegelijkertijd de library aanspreekt voor een import van foto’s, de kans heel groot wordt dat je de library corrumpeert. Volgens mij dus niet echt veilig. Of heeft iemand hier andere ervaringen mee?

Bijdrager
    Nietzman

In dat geval kun je misschien beter een mediaserver (Desnoods gewoon met een gewoon galleryscript) met een webinterface gaan draaien. Dan kun je d’r overal en altijd bijkomen. Zo hebben ze het bij de redactie van de uitgever waar ik wel eens aankluste ook geregeld.

Bijdrager
    Pieterr
    ”enigmacodedname”

maar hier duikt dan het probleem op dat wanneer je tegelijkertijd de library aanspreekt voor een import van foto’s, de kans heel groot wordt dat je de library corrumpeert.

Als je de (complete) main library read-only houdt, en iedereen een eigen (kleine) delta library laat beheren, waaraan hij/zij nieuwe foto’s kan toevoegen, of foto’s kan overhalen uit de main library om tags toe te voegen, dan kun je aan het eind van de dag een update actie uitvoeren waarbij de kleine delta libraries worden toegevoegd aan de main library. (Dat samenvoegen kan met de iPhoto Library Manager.)

Een andere insteek is om de content onder versie-beheer te brengen, met bv subversion zodat aanpassingen van de ene medewerker sneller zichtbaar zijn voor de anderen (dwz direct na de check-in). Zie ook Something Like TortoiseSVN For OS X At Last voor een Finder plugin.

Bijdrager
    sanius

En is Adobe Bridge in combinatie met Version Cue en Adobe Drive geen optie voor jullie? Lijkt me een professionelere oplossing dan iPhoto… (maar dit kan ook aan mij liggen, heb een beetje een afkeer voor iLife)

Ik neem aan dat jullie ook gebruik maken van Adobe programma’s voor de opmaak e.d.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.