5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Sipke

[DejaVu], [CCC], disk images en “ownership and…” (opgelost

Hallo,

Ik ben sinds enige tijd bezig met het opzetten van een adequate backuproutine. Mijn vraag is wat jullie me in mijn specifieke situatie (zie “toelichting” en “dilemma” aanbevelen: schrijven naar sparseimage of losse bestanden. Gezien mijn fotowerk gaat het om honderden GB aan fotobestanden.

Situatie:
    Mijn bestanden staan op:
    – Macbook Pro met 160GB Harddisk: Documenten (5GB), Recente Foto’s (15GB), Parallels HD-bestand (10GB)
    – 1TB FW800 ext. HD (Seagate FreeAgent for mac): Foto’s (400GB), Video (30GB)
    Beschikbaar:
    – NAS (Conceptronic CH3SNAS met 1GB SATA HD)
    – 160GB USB ext. HD
    – 2x 500GB USB ext. HD
    Gebruikte software:
    – MaxOSX 10.4.11
    – Carbon Copy Cloner
    – DejaVu

Toelichting:
    Mijn backup schema ziet er als volgt uit:
    – De 160GB HD USB ext. HD gebruiken met Carbon Copy Cloner (vanaf nu afgekort tot CCC) om een kloon van de MacHD te maken: 1x per week
    – De 2x 500GB USB ext. HD gebruiken om de belangrijkste documenten, foto’s, video en Parallels HD-bestand op te kopieren. Dit doe ik met CCC (losse bestanden, geen image). De ene HD ligt bij m’n schoonouders, de andere is thuis en 1x per maand ruil ik ze om.

Het dilemma:
    Het dilemma zit ‘m in de NAS. Ik heb de NAS aangeschaft voornamelijk om dagelijkse backups te kunnen maken via het netwerk. Dit is laagdrempelig (staat altijd aangesloten op de Mac dus automatische backups lukken zonder dat ik een ext. HD hoef aan te sluiten) en je hebt geen rommel op je bureau. Maar:
    – De NAS heeft geen Mac File System, zodat volgens de makers van CCC (beter) geen losse bestanden naar de NAS gekopieerd kunnen worden. DejaVu doet dit overigens wel en maakt dan een klein Database bestandje aan met de relevante “ownership and permission info” zodat bij terugkopieren de bestanden weer hun eigen info krijgen. Aangezien zowel CCC als SuperDuper! dit niet willen ondersteunen (en daar wellicht een goede reden voor is) aarzel ik een beetje. Alternatief is:
    – Sparseimage bestanden gebruiken voor backups van 400-600GB op de NAS. Gevoelsmatig lijkt me dit niet zo geweldig vanwege het enorme bestand en het risico op fouten in de bestandsstructuur. Het werkt overigens wel.
    Dus: ik neig naar het gebruik van DejaVu voor het backuppen van de 400-600GB aan fotobestanden van de FW800 schijf naar de NAS.

De vraag:
    Wat kan er fout gaan als je losse bestanden naar een NAS / netwerklocatie backupt waarbij de “ownership en permission info” niet wordt meegekopieerd? Kan het zijn dat de bestanden bij terugkopieren niet meer te gebruiken zijn?

Wat heb ik al gedaan:
    – Ik heb geprobeerd om terug te kopieren van de NAS naar de FW800 schijf en dit ging meestal goed. Eén keer waren de teruggekopieerde bestanden eventjes grijs (en niet te openen) maar later waren ze wel weer te benaderen. Beetje spooky.
    – Help geraadpleegd van DejaVu en CCC (resultaat staat hierboven)
    – Mac Help geraadpleegd over sparseimage bestanden
    – Uitgebreide backup sets gemaakt, zowel met losse bestanden als met sparseimages, zowel naar ext. HD’s als naar netwerk locaties. Dit met DejaVu, CCC en SuperDuper!.

Bij voorbaat dank voor jullie tips.

Bijdrager
    Pieterr

Al overwogen om Leopard aan te schaffen, en met Time Machine de backups te maken op je externe schijven en/of je NAS?
    Time Machine gebruikt een zgn sparsebundle om backups te kunnen maken op schijven met een non-hfs+ filesysteem (zoals netwerkschijven).

Bijdrager
    MekMarley

Psyncx gebruiken als je Tiger hebt!

http://www.macupdate.com/psyncx

Bijdrager
    Sipke

Dank voor jullie suggesties.
    @Pieterr: Tiger werkt voor mij perfect dus upgraden laat ik nog even. Kost ook veel geld. Daarbij kan Carbon Copy Cloner ook bestanden (standaard sparseimages) wegschrijven naar non-hfs+ filesystemen dus ik zie de meerwaarden van time machine niet in deze. Is een sparsebundle van 600GB bedrijfszekerder dan een sparseimage van 600GB?
    @MekMarley: Psyncx gedraaid. Kan enkel bestanden kopieren en dat kan deja vu ook, waarvoor ik een licentie heb. Toch bedankt voor de tip.

Ik heb het nu zo opgelost, dat ik de backup taken met 400-600GB omvang niet via CCC doe, maar met DejaVu. De betrouwbaarheid ga ik nog verder testen. Ik zie geen heil in het maken van 400-600GB grote sparseimages. Alle andere backuptaken doe ik met CCC, naar een sparseimage op de NAS. Alle 400-600GB taken die niet naar de NAS gaan maar naar een USB of FW ext.HD doe ik met CCC zonder image.
    Voor mij dus zo een goede oplossing.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Sipke”

Is een sparsebundle van 600GB bedrijfszekerder dan een sparseimage van 600GB?

Sparsebundles ken ik ondertussen vrij aardig (door Time Machine). Met sparseimages heb ik minder ervaring. Ik begrijp uit de hdiutil documentatie dat een sparseimage uit één bestand bestaat wat groeit als je er iets aan toevoegt. Sparsebundles daarentegen bestaan uit “reepjes” bestanden van 8MB (de zgn “bands”). Bij toevoegingen aan de sparsebundle worden er extra “bands” toegevoegd. Of de ene methode bedrijfszekerder is dan de andere is moeilijk in te schatten. Gevoelsmatig heb ik het niet zo op het iedere keer laten groeien van één heel groot gigabestand. Ik denk dat dat één van de redenen zou kunnen zijn waarom Apple voor de Time Machine backups op netwerk schijven voor de sparsebundle heeft gekozen ipv een sparseimage.

Dat een upgrade naar Leopard geld kost is helemaal waar. Maar Leopard is wat mij betreft al z’n geld waard vanwege de Time Machine feature alléén.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.