21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    ckuijjer

Deinterlacing in DVD Player

Waar Windows XP geen standaard ingebouwde capaciteit heeft om DVDs af te spelen, heeft Mac OS X dit wel. Een goed punt, jammer alleen dat de speler minder compleet is dan spelers die er voor Windows te verkrijgen zijn.

Vooral vervelend vind ik dat DVD Player geen goede ondersteuning heeft voor DVDs die geinterlaced zijn (dan wordt het beeld niet in een keer opgebouwd maar krijg je eerst alle horizontale even rijen en daarna de horizontale oneven rijen). De spelers die je voor Windows hebt lossen dit perfect op waardoor je de opbouw niet ziet, maar met DVD Player zie je vooral bij snelle bewegingen veel strepen. Ik heb zelf het idee dat dit niet in DVD Player is gebouwt omdat vooral Europese DVDs geinterlaced zijn en Apple zich naar mijn mening vooral (grotendeels exclusief? gezien de mogelijkheden van Sherlock die alleen in Amerika nuttig lijken) op de Amerikaanse markt richt. Ik heb het ook met videolan client (VLC) geprobeerd en alhoewel het dan iets beter lijkt is het probleem niet verholpen (vlc is echter een opensource project en mag naar mijn mening minder snel met zulke features zijn).

Mijn vraag is eigenlijk of er misschien een instelling is die ik over het hoofd heb gezien, een hack te regelen is, of een goed programma om DVDs mee af te spelen dat deinterlacing ondersteunt.

Bijdrager
    Igor

Ik vind de DVD-speler prima! Ik gebruik hem eigenlijk alleen op mijn TiBook… op mijn G4 nooit. Maar heb met beide nooit problemen gehad met strepen ofzo…

Ze spelen altijd goed af en vind het menutje en besturing ideaal, waar jij het verder niet over hebt…

Gewoon spatie=pauze zoals in alle andere iApps en voor de andere controles is het menutje snel bij de hand. Vind hem een stuk fijner en van betere kwaliteit dan DVD’s op mijn PS2. Deze doet echt onder aan mijn TiBook 800:) en de besturing daarop is helemaal kl*te..

Bijdrager
    Torz

Ben zeer tevreden met de DVD speler,hang hem gewoon aan de TV,en dan heb ik een regiovrije speler,die niet onder doet voor andere apparaten.
    Alleen moet je de Tibook even wat oplichten,zodat ie niet te warm wordt.

Bijdrager
    Lady Eowyn

Ik heb een tweede videokaart in mijn powerbook, zodat ik twee beeldschermen kan gebruiken.
    Erg jammer dat ik niet een DVD kan afspelen op het tweede scherm, ik vind dat ze dat toch wel moeten laten kunnen.
    Buiten dat vind ik het ook een mooie speler.

Bijdrager
    Igor

he Torz,

laat jij dan je PB openstaan? want volgens de gebruiksaanwijzing moet dit wel namelijk…

Bijdrager
    Torz

Daar heb je toch geen 2e kaart voor nodig.Is dat een PCI kaart?Welk merk?

Bijdrager
    Torz
    ”Igor”

he Torz,

laat jij dan je PB openstaan? want volgens de gebruiksaanwijzing moet dit wel namelijk…

Ja die laat ik openstaan maar zet het beeld uit.op F1 drukken.

Bijdrager
    Lady Eowyn

Mijn tweede kaart is een ATI 7000
    Mij is verteld dat het alleen met een tweede kaart kan als ik echt twee beeldschermen wil gebruiken, dus niet mirror view (of hoe dat ook heet)

Bijdrager
    Igor
    ”Torz”

Ja die laat ik openstaan maar zet het beeld uit.op F1 drukken.

Of gewoon extern toetsenbord en muis eraan, PB dicht doen en op een toets op het externe toetsembord drukken en daarna PB openen….

Bijdrager
    pepe

Is Torz toch sneller….

Bijdrager
    ckuijjer

Maar heeft dan geen van jullie last van die horizontale lijnen door het beeld waar ik last van heb? Daardoor vind ik de kwaliteit persoonlijk wat te kort schieten, de beeldkwaliteit komt simpelweg niet overeen met wat ik gewend ben van spelers voor windows (zoals PowerDVD; weliswaar niet gratis). Heb overigens geen enkele klacht over de interface van DVD Player die is inderdaad mooi minimalistisch, dit in tegenstelling tot andere spelers die ik gebruikt heb.

Bijdrager
    Torz

Lijnen in beeld,niets gezien,zowel op tiBook scherm alsmede op de TV niet.
    Bij tv moet je wel pal/secam instellen,bij beeldschermen.

Bijdrager
    ckuijjer

Na een beetje zoeken op internet schijnt er een discussie geweest te zijn op apple.com die ik niet meer kan vinden en op http://www.macdebate.com/ubb/Forum10/HTML/000336.html

DVD Player schijnt geen deinterlacing ingebouwd te hebben maar gebruik te maken van de mogelijkheden van de grafische adapter zelf (ATI ondersteunt bijvoorbeeld wel deinterlacing, alhoewel dit met Jaguar nog wel eens anders kan zijn). Interlaced DVDs bestaan volgens bovenstaande artikel vooral uit DVDs die opgenomen zijn vanaf een video source (itt een echte filmrol) en dit is vaak het geval bij muziekvideos (daarmee viel het me ook het allereerst op). Probleem schijnt helemaal vaak voor te komen bij LCD schermen en ik heb zelf een iMac dus daardoor waarschijnlijk.

Een echte oplossing is er niet maar ik heb het deinterlacen van videolan client wel werkend gekregen, maar dat is ook niet de beste beeldkwaliteit. Toch jammer :(

Bijdrager
    rubenlandman

Ja, ik heb ook strepen in beeld bij DVD Player bij snellere bewegingen en beeldwisselingen.
    Ik heb de nieuwste eMac (880 MHz) met SuperDrive en OS X 10.2.
    Ik heb al nagevraagd bij Dixons en RAF Hilversum. Zij hadden er nog nooit van gehoord.
    Interlacing zou het kunnen zijn… of een incorrecte dvd-speler of een niet al te goewd werkende videokaart misschien? Het is ech geen gezicht. Als dvd’s er op tv ook zo uitzien is dat geen reclame voor het dvd-systeem.
    Het geluid is goed. En in andere programma’s heb ik geen beeldschermproblemen.

Zijn er andere dvd-players die dit niet hebben? Of moet ik een instelling veranderen?

Bijdrager
    Igor

Ik heb hier echt geen problemen met mijn Powermac G4 500Mhz 1,2 gig ram 15″ LCD DVD-ram 16mb ati rage pro en jaguar…

Nog nooit problemen gehad en nog nooit strepen gezien…

Bijdrager
    ckuijjer

een klein artikel van de apple knowledgebase (weliswaar niet direct over dit probleem van DVD Player maar van toepassing en met fotos die alles wat duidelijker maken) op http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25318

Igor het treedt bij jou denk ik niet op omdat het een ATI kaart is waarbij DVD Player deinterlacing hardware matig kan doen, mijn opmerking over jaguar lijkt dus niet maar te zijn, gelukkig maar. Op de TV zal je dit effect ook niet zien doordat een TV scherm een andere manier van schermopbouw heeft, en dus alleen bij via video opgenomen DVDs als muziekvideos (heb zelf net met the virgin suicides geprobeerd, zelfde probleem).

en net even bij eMac gekeken wat voor videokaart daar inzat en dat was dus ook een GeForce 2MX, zelfde als bij mijn iMac. Tijd om een suggestie naar Apple te sturen (windows XP met GeForce 2MX kan dit dus wel goed).

Bijdrager
    Ruben
    ”ckuijjer”

Vooral vervelend vind ik dat DVD Player geen goede ondersteuning heeft voor DVDs die geinterlaced zijn (dan wordt het beeld niet in een keer opgebouwd maar krijg je eerst alle horizontale even rijen en daarna de horizontale oneven rijen).

Hoera, ik was al bang dat ik weer de enige was die iets had te meuten! :wink: Ik heb bij een aantal DVD’s van Friends ook inderdaad dit irritante gedrag op mijn iBook, terwijl ze op mijn Playstation II wel foutloos spelen. Heel vervelend die strepen. Het gekke is dat het niet op alle DVD’s van Friends zo is, zelfs binnen een aflevering kan het aan of uitgaan, maar wel altijd op dezelfde plekken. Heel maf en vooral irritant!

Bijdrager
    marchel

strepen

nee nog nooit gezien

dual 800 mhz g4
    1,5 gig werk
    17″ apple display

Bijdrager
    ckuijjer

Komt door je videokaart, GeForce2MX (iMac 15″ G4) heeft er wel last van. Bij videokaarten die hardwarematig kunnen deinterlacen komt het niet voor. DVD Player kan niet software matig deinterlacen.

Bijdrager
    marchel

mijn broer heeft een imac 15″ tft
    en die heb ik er ook nog nooit over gehoord

Bijdrager
    Igor

Ja jongens ik heb erop gelet en het is idd erg irritant!

Zowel op mijn G4 500 AGP 1,2 gig ram 16mb ati rage pro als op mijn PB G4 800 512 mb ram 32 mb radeon mobility. Op de laatste wel minder maar het gebeurt toch. Bij films komt het eigenlijk bij beide niet voor alleen als je bijvoorbeeld een interview zit te kijken dan gebeurt het regelmatig!

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.