21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    elskevdv

Defecte LogicBoards: 3x is *niet* scheepsrecht.

Zo’n drie jaar terug heb ik mijn eerste computer gekocht. Mijn vrienden lachtte me uit, maar ik wilde per sé zo’n prachtige, veilige, gebruiksvriendelijke Mac – duurder en een tikje isolationistisch, maar ik was onverwurmbaar. Het werd een iBook G4, en in eerste instantie was ik erg tevreden. Na een maandje of vier begon ze echter raar te doen – soms wilde ze niet opstarten, soms bevroor het scherm. Na een half dozijn keer MacOSX herinstalleren besloot ik dat het echt aan de hardware moest liggen (Goed, ik was een beetje traag van begrip.) en bracht ik mijn iBook weg voor reparatie. Defect logicboard. Alles onder garantie, dus geen probleem. Kosteloos vervangen. Kan gebeuren, dacht ik. Niks aan de hand.

Maar een klein jaar later was het weer raak. Nu was het zuiver een opstartprobleem – als ik d’r aanzette, begon de ventilator uitermate enthousiast te blazen, maar verder niks. Weer weggebracht. Weer een defect logic board. Buiten de garantie, zowel van de aanschaf als de reparatie, maar na een halfuurtje bedelen bij de Apple Customer Service werd de vervanging alsnog vergoed. Dit werd echter wel erg toevallig. Twee keer een defect logic board? Kon het zijn dat ik iets verkeerd deed? Kon het zijn dat er ergens anders in de laptop iets aan de hand was? Nee en nee, zo werd ik verzekerd. En nu, nog geen zes maanden later, heb ik weer precies hetzelfde probleem: Blazen, zwart scherm, defect logic board, aldus de medewerkers van mijn lokale Service Center. Weer buiten garantie, weer bij Apple gebedeld.

Na lang aandringen bood de Customer Service aan het onderdeel gratis te leveren, maar niet de reparatie te betalen. Er werd me verweten dat ik geen Apple Care Protection plan had aangeschaft endat ze geen uitzonderingen konden blijven maken! Dit zou dan ook echt de laatste keer zijn. Ik heb het aanbod afgewezen, en ik ben eigenlijk erg boos. Ik mag toch verwachten dat Apple een product levert dat het tenminste één jaar achter elkaar uithoudt? Drie defecte logic boards binnen de drie jaar? Ik heb weer gevraagd of het aan mijn gebruik kan liggen, maar ik ben weer verzekerd dat dit niet het geval is. Ik stond op het punt een nieuwe computer te kopen, maar na deze behandeling wordt het geen Mac. Dat vind ik erg jammer, want ik vond mijn iBook een prachtig apparaat, en die nieuwe zijn om te watertanden.

Maar ik kan het me niet veroorloven elk halfjaar drie weken zonder computer te zitten (ik doe alles met dat ding; ik studeer iets computergerelateerds en ik programmeer er de godganse tijd op). En ik weiger eigenlijk principieel om meer geld te doneren aan een bedrijf dat haar klanten zo behandeld.

Nu vraag ik aan jullie, MacOSX forum gebruikers, ben ik onredelijk? Zo niet, is er iets wat ik kan doen om alsnog Apple te bewegen tot (kosteloze) reparatie van mijn iBook? En heeft iemand anders soortgelijke ervaringen?

Inactief
    Anoniem

Nope… je bent zeker niet onredelijk.

Langs de andere kant is Apple ook niet onredelijk, een keer gratis repareren buiten garantie en de keer daarna enkel tegen uurloon.

[size=9:b11d0bc052]Ik had “ja” gezegd.[/size:b11d0bc052] :innocent:

Bijdrager
    Erik Joling

Je reactie is begrijpelijk, maar je computer begint al op leeftijd te komen. Van een computer mag je zeker verwachten dat ‘ie langer meegaat dan het ene jaar dat onder de fabrieksgarantie valt. Als de verkoper zich achter dat jaar garantie verschuilt, dan deugt ‘ie niet. Zie ook Consumentenkoop en garanties: de bescherming van de consument bij de koop van goederen op de website van Justitie. Maar het gaat niet eindeloos door. De verkoper kan een deal met je sluiten om de kosten te delen als het product al wat ouder is. Welk deel voor jouw rekening komt is afhankelijk van de leeftijd van het product en de te verwachten levensduur. Computers worden in drie tot vijf jaar afgeschreven. Dan is het aanbod om de kosten van de reparatie van een drie jaar oud aparaat te delen niet onredelijk. Hoe het verdeeld wordt is een tweede, maar daar kan je over onderhandelen. Als je er niet uit komt kan je een jurist inschakelen, maar die zal je meer kosten dan het opbrengt. Helaas.
    De opmerkingen van de Customer Service dat ze uitzonderingen voor je hebben gemaakt vind ik echter niet terecht, want dit is juist de manier waarop het redelijkerwijs hoort te gaan.

Bijdrager
    Ludo

ja, wat is wijsheid is zo’n geval? het is wel extreem pech om drie keer een defect logic board te hebben. Maar als je googled op ibook en logic board kom je aardig wat van deze gevallen tegen. (defecte logicboards). Ik denk echter dat een overschakeling naar PC bar zal tegenvallen, en OSX ga je zeker missen.
    Hier thuis staat een 8-jarige ibook G3 clamshell, die dag en nacht aanstaat, en die heeft vanaf dag 1 nog nooit iets gemankeerd (klopt op hout). Ook G4 powermacs zijn erg betrouwbaar.
    Misschien heeft het te maken met de toegenomen processorsnelheden en warmte ontwikkeling, dat de nieuwere modellen kuren vertonen.
    Op m’n werk drie nieuwe G5’s vertonen ook kuren, voeding doorgebrand, onverklaarbaar vastlopen etc. in een paar maanden tijd.
    Maar zonder OSX zouden we hier niet kunnen. Dus repareren of vervangen.
    O ja en ik vindt de service van apple ook niet echt onredelijk, ze zijn je toch aardig tegemoet gekomen denk ik.

Bijdrager
    elskevdv

Tja. Als je het zo opschrijft (@Zakse, Joling), klinkt het inderdaad heel redelijk. Misschien ben ik ook wel vooral boos vanwege de toon van dat laatste gesprek: Ik had een AppleCare Protection Plan moeten aanschaffen. Terwijl mijn insteek zou zijn Apple moet een logic board kunnen leveren dat de twaalf maanden overleeft. Niks, “Het spijt ons en dit had niet moeten gebeuren (maar we kunnen niet anders dan X).”, maar “Als je voor €150 extra garantie had gekocht, hadden we nu al DRIE KEER koste -en moeiteloos je logic board vervangen (en je mag blij zijn dat we je zonder AppleCare nog zover tegemoet komen).” Op zich is het natuurlijk waar dat het apparaat wat ouder wordt (@Joling) – maar de logic boards, toch min of meer de kern van de computer – hebben het jaar nooit gehaald.

Tja, misschien hang ik ook wel gewoon de irrationele vrouw uit. Het is ook beetje een beeldvormingskwestie. Je gaat over van het “nasty, bug-riddled Windows” naar het “safe & friendly Macintosh” platform, en het eerste wat er gebeurt is dat je machine drie keer stuk gaat en niemand erg gemotiveerd lijkt je ermee te helpen (ook de tweede keer, toen het apparaat nog geen 1,5 jaar oud was, werd de dispensatie met behoorlijk gemor verleend). Afgezien van mijn principiële bezwaren: Statistisch lijkt de kans nu goed dat het over vier maanden weer zover is, en ik wel de volle €700 voor het onderdeel moet inleveren. Als arme studente kan ik me dat echt niet veroorloven. Maar ja, wie wil nou over naar Windows? Ik ben notabene een studente-met-Postbank rekening, dus voor €1100 heb ik nieuwe. Met 1024 MB RAM. Grmbl.

Bijdrager
    Doede

Persoonlijk denk ik dat je een ‘rotte Apple’ hebt gehad, vergeef me de uitdrukking. Gewoonweg een model met kuren. De beste oplossing zou zijn om een nieuwe iBook aan te schaffen. Hoewel ik geen idee heb of er nog G4 iBooks te koop zijn voor een -voor jou- geschikte prijs is, maar 700 euro voor een reparatie is wel veel! Enkele maanden geleden kon je nog een 12″ G4 iBook kopen voor 999 euro. Dat zou een overweging kunnen zijn tov het ‘aanmodderen’ met je huidige iBook + het risico dat dat met zich meebrengt.

Succes met je overweging in elk geval… en zoals anderen al zeiden: probeer een goede afweging te maken tussen Windows en Macos voor je volgende computer. Wat voor type computer + systeem je kiest, in beide gevallen zul je met redelijke zekerheid een goed stuk hardware krijgen. De vraag is, welk besturingssysteem wil je erop draaien…

Bijdrager
    passenger

Vooropgesteld dat het inderdaad hele vette pech is, maar het aanbod van Apple is desondeanks (na lang aandringen, heel goed) toch heel redelijk. Alleen arbeidsloon betalen, onderdeel gratis geleverd is geheel conform de regels. Vervelend, toch ‘netjes’.

Bijdrager
    Applemoes

Mijn iBook heeft het na 1,5 jaar ook opgegeven met dezelfde symptomen, met Apple gebeld, helaas 8 maanden na de garantie…..
    Ik heb ook nog een Powerbook G3 staan van een jaar of 7 oud en draait nog steeds, ook een iMac, G3 B&W, G4 QS en een 5200 draaien nog.

Vind het toch niet allemaal even leuk, maar de troost is dat de iBook 1,5 jaar lang niet uit geweest is en geen enkele crash, freeze of wat dan ook gehad heeft, ik denk dat als het XP geweest was er wel meer dan drie weken frustraties waren.

Ik hoop dat de MacBook stabieler zijn en ook weeer snel leverbaar zijn, tot die tijd moet ik het doen met een Belgische iBook, die was het snelste beschikbaar voor een interessante prijs ( 799 ).

succes

Bijdrager
    Erik Joling
    ”Applemoes”

Mijn iBook heeft het na 1,5 jaar ook opgegeven met dezelfde symptomen, met Apple gebeld, helaas 8 maanden na de garantie…..

En dat deugt dus van geen meter. Er had op z’n minst een verdeling van de kosten van reparatie moeten zijn.

Bijdrager
    Marius1976

Zonder er al te diep op in te gaan.

Ik vind de houding van apple helemaal niet zo redelijk. En ik ben het eigenlijk voor 100% met topicstarter eens.

Een garantie is er om de klant te beschermen, en impliceert ook iets over de betrouwbaarheid van het produkt. Dat betekent ‘garantie’ zelfs letterlijk. Dat je er gegarandeerd mee kan werken. Op het moment dat het logic board wordt vervangen, heb je dus een nieuw logic board. Ik weet wel dat je zakelijk bezien dan niet kunt zeggen: nu heb je weer recht op een jaarlang gratis reparatie/vervanging, dus in dat opzicht snap ik wel dat mensen zeggen: houding van apple = redelijk. Maar aan de andere kant: een nieuw logic board, dat al zo snel kapot gaat? Het heeft niets te maken met het vorige defect, want het gaat om een NIEUW logic board.

Als die dingen zo snel verrot gaan, dan zou je haast kunnen spreken van een constructiefout. En inderdaad: er zijn heel wat gevallen bekend.

Waar staat de klant dan? Hebben we het dan nog wel over ‘standaard’ garantieregeltjes. Het is niet voor niets dat europees recht 2 jaar garantie af dwingt, of af aan het dwingen is.

En buiten dit: hoe zit het met de garantie als je WEL voor een reparatie betaald hebt? Stel je laat het vervangen, en je betaalt het volle pond. Dus: nieuw logic board + reparatie kosten, en het ding gaat dan na 4 maanden weer verrot? Heb je dan ook geen aanspraak?

Ik sluit me compleet aan bij de uitspraak dat apple een produkt (logic board) moet kunnen leveren dat het minimaal een jaarlang foutloos uithoudt. En daarbij komt dat dit TE vaak voorkomt bij deze computers, zodat het ook geen toevalligheid meer KAN zijn, en dan treden er (volgens mij) andere regels in werken, dan van standaard garantie.

Succes!
    Marius

p.s. ga eens langs bij een rechtswinkel. Advies is 9 van de 10 keer gratis.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik vind Topicstarter niet onredelijk , en de houding van Apple wel.
    Zoals al gezegd, je mag er vanuit gaan dat een dergelijk dure computer langer dan een jaar meegaat.
    Nou is de computer inmiddels bijna drie jaar, maar het logicboard is al twee keer eerder defect geweest. Als je zoekt op “iBook Logic board problem” krijg je 320.000 hits. Blijkbaar is de TS niet de enige met dit probleem. Een groot deel van deze problemen waren met het logicboard van de iBook G3, waarvoor Apple een drie jarig Extended Repair Programma in het leven heeft geroepen. Maar blijkbaar is de Ibook G4 ook niet ongevoelig voor problemen.

Dat de garantie verlopen is of dat de klant geen applecare heeft gekocht doet niet terzake. Het gaat hier om een probleem dat blijkbaar zo algemeen is dat je moet denken aan een ontwerp, constructie of fabrikagefout.
    En de klant heeft zich met het probleem gemeld ruim binnen de periode waarin een leverancier wettelijk verplicht is er zorg voor te dragen dat het apparaat functioneert zoals je dat van een dergelijk apparaat mag verwachten. Dat het logicboard al eerder door Apple vervangen is doet verder ook weinig terzake, aangezien het de problemen niet (blijvend) heeft opgelost. De klant zou ook kunnen aanvoeren dat de reparatie blijkbaar niet deugelijk is uitgevoerd, aangezien het vervangen onderdeel ook dezelfde gebreken vertoont.

Ik zou in jouw geval een aangetekende brief sturen naar de levarancier (waar je hem gekocht hebt, niet naar Apple.) Ik heb hier zelf al drie keer succes meegehad, een keer met een ibook met een defect scherm, 9 manden buiten de garantie, een keer met een adapter, een maand buiten de garantie, en een keer met een iPod, bijna een jaar buiten de garantie.
    Een collega (en medeforumlid) heeft vorige week, na wat aandringen, geregeld dat het moederbord van zijn G3 Ibook vervangen gaat worden. Deze is drie jaar en 7 weken oud, en viel dus net buiten het drie-jarige “Extended Repair Programma” van Apple. Maar na wat telefoontjes naar Applecare en Machouse werd het alsnog gratis geregeld.

laat je dus niet afschepen !

Bijdrager
    passenger

Eens… Was even vergeten dat er inderdaad nogal wat structurele problemen zijn met iBook logicboards. :sealed:

Bijdrager
    Ludo

Ja ik ben het bij nader inzien ook eens met eagerbobnerd, je hebt een punt m.b.t. een structurele danwel een ontwerp fout in de ibooks, gezien het aantal klachten dat er is over logic boards.
    De nieuwe witte! intel ibooks hebben ook al problemen met de gebruikte kunstof, die snel verkleurt, maar dit terzijde.
    Een aangetekende brief evt. met ondersteuning van bijv. de consumentenbond zou hier weleens effect kunnen hebben. Succes.

Bijdrager
    Marius1976

En daar komt ook nog eens bij dat het kopen van een kwaliteitsprodukt als een Apple niet gelijk mag staan aan deelname aan een ‘loterij’ … waarin je het ook ‘goed’ of ‘slecht’ kunt treffen.

Het feit dat je hier lijkt te kunnen zeggen dat je het bij deze ‘loterij’ in xx % van de gevallen slecht zal treffen, is wel één van je troeven als klant hier.

Probeer er je voordeel mee te doen.

Succes.
    Marius

Bijdrager
    elskevdv

Alle posters bedankt voor de meningen en adviezen. Ik had me al voorgenomen een (aangetekende) brief te sturen, maar had Apple in mijn hoofd als doelwit, niet de verkoper. Dat is ook niet zo makkelijk, want hij komt uit de Apple Store for Education. Ik kan daar zo snel geen postadres voor vinden.

Toch Apple maar, dan? Ook de rechtswinkel (@Marius) is een goede tip; dat zal ik zeker proberen. De medewerkers van mijn lokale Apple Service Center (die de vorige reparatie hebben gedaan en nu het probleem weer geconstateerd hebben) zijn overigens niets dan vriendelijk en sympathiek, maar kunnen niet veel vooor me doen.

Dan zit ik nog met het probleem: Wat te doen met die nieuwe? Ik heb echt de komende maand een nieuwe computer nodig (ik ben er volkomen van afhankelijk, maar ik ben gelukkig drie weken op vakantie) en de kans lijkt me nihil dat Apple binnen die tijd al schriftelijk reageert. Ik heb geen trek in een Windows machine, maar ik heb ook geen zin Apple te belonen met nog eens €1100 euro. Dilemma.

Bijdrager
    Erik Joling
    ”elskevdv”

Ik had me al voorgenomen een (aangetekende) brief te sturen, maar had Apple in mijn hoofd als doelwit, niet de verkoper. Dat is ook niet zo makkelijk, want hij komt uit de Apple Store for Education. Ik kan daar zo snel geen postadres voor vinden.

De Apple Store for Education is Apple zelf. Als het goed is (dat was in elk geval bij mijn aanschaf van mijn iMac G4 via de Apple Store for Education zo) heb je ook een kwitantie (“Invoice”) van ze ontvangen per post. Bij mij kwam die van

Apple Computer International
    Hollyhill Industrial Estate
    Hollyhill, Cork IRELAND

Inderdaad, in Ierland. Dat lijkt wat lastig, maar de “Terms of Supply” melden:

7. RELEVANT LAW
    7.1 This agreement shall be governed by and construed in accordance with the laws of the country in which the Purchaser is located and the parties submits to the jurisdiction of the courts of such country.”

Overigens werd de kwitantie in Nederland op de post gedaan, en staat in de stempel:

Apple
    Postbus 3200
    3980 CZ Bunnik

Veel succes!

Bijdrager
    EagerB0bNerd

als je hem bij Apple gekocht hebt, stuur je de brief ook naar Apple.
    als basis voor je brief kun je bij trosradar voorbeeldbrieven downloaden.
    Hou je brief zakelijk en feitelijk. Zeg in je brief geen dingen als “ik heb hem voor mijn werk nodig” want je beroept je op het consumentenrecht.

wat je in de tussentijd zonder je computer moet doen is lastig. Ik heb, toen mijn adapter teruggestuurd was, zelf een nieuwe gekocht en de verpakking etc bewaard, toen ik de nieuwe toegestuurd kreeg (na zes weken) heb ik die in de verpakking gedaan met alles erbij en “als nieuw” verkocht.
    Met een computer is dat wat lastiger…

Oh ja, als het nog lukt je harde schijf leeg te halen zou ik dat zeker doen…

Bijdrager
    Erik Joling
    ”EagerB0bNerd”

als basis voor je brief kun je bij trosradar voorbeeldbrieven downloaden.

Die over garantie claimen is inderdaad niet gek. Maar de zin

(opmerking: stuur eventueel uw aankoopbon mee.)

vind ik niet zo verstandig: stuur liever een kopie mee.

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”Applemoes”

Ik hoop dat de MacBook stabieler zijn

De logic boards van de MacBook zijn door Intel gemaakt, ik denk dat dat veel verschil zal maken (ik weet niet wie de logic boards van de iBook heeft gemaakt).

Bijdrager
    Jurriaan

Wellicht een wat belegen koe uit de sloot getrokken maar hoe is dit afgelopen? (ik heb slechts 6 defecte ibook logic boards gehad met 3 verschillende ibooks)

Bijdrager
    KoV

ik ben ook erg benieuwd hoe dit is afgelopen.. ik zit nl momenteel met hetzelfde probleem!
    dus.. is er nog nieuws?

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.