12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    MDW

Defecte iMac / PRAM

Mijn oude iMac (2006) start niet meer op.
    Via de modus opstartbeheer kan ik ook niet opstarten via een externe opstartschijf.
    Het lampje op het frontpaneel blijft branden.
    Via mijn nieuwe Mac heb ik geen toegang tot de harde schijf van mijn oude iMac (Opstarten met T ingedrukt)
    Dit als laat me vermoeden dat er iets fout is op het moederbord, waardoor de iMac niet kan opstarten.
    Kan ik hier nog iets testen?

PS/ Kan een lege batterij van de PRAM hiervoor verantwoordelijk zijn?

Bijdrager
    stel maar

Je hebt geprobeerd op te starten met alt, extern HDD geselecteerd maar start verder niet door.
    op te starten met T maar HDD wordt niet zichtbaar op andere Mac. Wel het firewire logo in beeld?

Is er iets zichtbaars/merkbaars afgezien van de witte LED? bijvoorbeeld opstart chime.

Bijdrager
    MDW

Neen, ik zie op mijn scherm helemaal niets.

Ik ben naar de Apple store geweest, en daar hebben ze ook allerlei opstartmogelijkheden uitgeprobeerd, …. maar niets hielp. En toen viel ik van mijn stoel, want omdat mijn 27″ iMac vintage was (van 2007) mocht de technicus verder niets meer uitproberen volgens de policy van Apple. Zelfs een nieuwe hard disk steken (die quasi universeel en overal verkrijgbaar zijn) deden ze niet meer. Daar sta je dan.

Thuis gekomen heb ik mijn 27″ iMac open gemaakte en de harde schijf er uit gehaald. Die schijf heb ik in een nog oudere en kleinere 20″ iMac gestoken waarvan de HD wel degelijk defect was. Die kleinere iMac doet het nu weer. Op deze wijze recupereer dan ook mijn programma’s en data. Ik heb geluk dat elektronica mij niet vreemd is, maar vele mensen kunnen dit niet.

Het is alsof de garagist zou zeggen dat hij geen batterij meer wilt vervangen bij een auto van 8 jaar oud. Die garage gaat toch gegarandeerd op de fles. Maar ja, … Apple kan zich dit blijkbaar wel veroorloven.

Ik zou echter toch graag mijn defecte grote iMac aan de praat willen krijgen. Op het internet vind ik buiten de officiële Apple stores geen bedrijf die dat soort toestellen kan herstellen. Heeft er iemand een tip?

Bijdrager
    fixar

Als de iMac uit 2006 (of 2007) komt zal het waarschijnlijk geen 27″ zijn maar hooguit de 24″. Je hebt zelf al geconcludeerd dat het probleem niet in de HD zit, en aangezien er een lampje op het voorpaneel blijft branden zal het ook geen defecte voeding zijn.

Ik ben dan bang dat de herstelkosten de dagwaarde van deze 8/9 jaar oude iMac helaas ruim gaan overstijgen. Als dat geen probleem is kun je nog wel bij partijen als MacRepair terecht.

Bijdrager
    Soulshaker

Na 8 jaar heeft deze mac ruimschoots zijn leeftijd bereikt , Apple ondersteund intussen snow leopard niet meer. Wat voor deze mac het maximum OSX is.
    Ook ik denk dat het beste is om deze mac te vervangen naar een nieuwe model. De herstelkosten zijn meer dan dat het toestel waard is.

Bijdrager
    MDW

Tja, het is maar hoe je het bekijkt he.
    Ik gebruikte mijn oude iMac om te monteren met Final Cut Express en dat werkte perfect. Ik had (als kenner van videomontages) geen behoefte aan Final Cut Pro dat zeker een heel aantal extra mogelijkheden te bieden heeft, maar die niet essentieel zijn om een goede montage te maken.
    Ten tweede gebruikte ik die oude iMac ook nog om de Office 2004 (ja je leest het goed) te gebruiken. Ik hoef de nieuwe Office met al zijn gewijzigde menu’s niet. De oude versie geeft me alles wat ik nodig heb, en vind er feilloos mijn weg in.
    Je kan mij nu oubolligheid aanwrijven, … maar ik verspil niet graag tijd om nieuwe programma’s te gaan bestuderen, waarvan ik weet dat ze voor mij geen meerwaarde betekenen. Niet alles wat nieuw is, is daarom beter.
    En daarom vind ik het arrogant dat men bij Apple weigert om ook maar één vinger uit te steken om een klant die nog niet zolang geleden een nieuwe iMac Retina kocht proberen te helpen.

Bijdrager
    flierefluiter

Tja, dan rest je denk ik niets anders dan je in te lezen op het onderwerp ‘zelf knutselen’. Kun je ook vrij ver mee komen hoor.

Bijdrager
    MDW

Nou Flierefluiter, zo een reactie had ik wel verwacht.
    Ik hoop voor jou dat je al even goed kan knutselen als ikzelf.
    Er zijn er niet veel die kunnen zeggen dat ze mee aan de normering van digitale televisie hebben meegewerkt.

Bijdrager
    flierefluiter

Mijn reactie was niet cynisch bedoeld, maar teruglezend kan ik misschien wel begrijpen dat je het zo opneemt.

Mocht ik zelf daarnaast ooit zo goed kunnen knutselen dat ik aan digitale televisies kan werken, beloof ik dat ik aan je zal denken.:-D

Geblokkeerd
    Carp

@mdw, je kunt het aan Sebastius vragen of hij het wil doen, dat is een echte troubleshooter!
    http://tweakers.net/aanbod/824143/reparatie-van-%28oa%29-apple-computers-harddisks-usb-ssd-en-meer!.html

Bijdrager
    MDW

Nou Flierefluiter, alleen al je naam wees al in de richting van een cynisch bericht, … en toen ik het las werd mijn vermoeden in feite bevestigd.
    Sorry dat ik het zo opnam.:)

Bijdrager
    stel maar

Het gaat dus waarschijnlijk om een 24″ witte iMac? Hierbij is vaak de grafische kaart het probleem, deze zit gelukkig niet vast op het moederbord. Maar vaak hoor je dan over vervormd beeld.
    Uit een andere post had ik begrepen dat de HDD niet hoorde draaien, hoor je de ventilatoren wel?
    Start hem eens op zonder RAM modules, hoor je dan wel 3x piep?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.