24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Danillio

Defecte F-Toetsen

Beste OMTers,

Allereerst het volgende; Ik heb altijd veel nuttige informatie van dit forum kunnen halen. Dank hiervoor.

Nu heb ik mijzelf toch maar eens moeten registreren omdat ik na lang speuren op het web geen antwoord op mijn vraag/probleem kan vinden..

De F-toetsen voor het dimmen van mijn geluid, toetsenbordverlichting en beeldscherm doen het sinds gisteren niet meer. Ik heb mij helemaal sufgegoogled maar kom geen stap verder. Wellicht dat hier een wijs iemand mij wel antwoord kan geven.

FYI; De PRAM reset heb ik meerdere malen uitgevoerd, zonder resultaat. Idem dito voor de SMC reset.

Bijdrager
    Indomarco

Is het niet ’t vinkje bij Systeemvoorkeuren, toetsenbord:
    gebruik de toetsen ‘F1’, ‘F2’etc enzovoort…

Moet niet aangevinkt zijn!

Bijdrager
    Nic

Zit de FN-toets wellicht vast door vuil o.i.d.?

Bijdrager
    Schrijnie

En wat als je de FN-toets erbij gebruikt ?

Kijk eens bij je instellingen van je toetsenbord ; staat er een vinkje bij “gebruik de toetsen F1, F2 enzovoort, als standaarsfunctietoetsen” ? Dan moet je de FN toets erbij inhouden. Staat dit vinkje er niet dan werken ze zonder de FN toets in te houden.

Bijdrager
    Danillio

He,

Het vinkje staat inderdaad uit, wanneer ik het vinkje aanvink werkt het ook niet in combinatie met de fn toets.

Erg vreemd! Alle andere F-toetsen werken nl. prima, behalve die voor belichtingen en volume dus.

Bijdrager
    Danillio

Ps; als ik bijv. de fn-toets icm een volume toets bedien, werkt de toets wel. Aan de toetsen kan het dus niet liggen?

Sleutelbeheerder
    Night

Nee, inderdaad. Ligt dus puur aan de instelling.

Bijdrager
    Danillio

Ja, maar de vraag is waar! Zijn er standaard instellingen terug te zetten mbt de F-toetsen?

Bijdrager
    GoeieDag
    Danillio op 21 oktober 2013

Het vinkje staat inderdaad uit, wanneer ik het vinkje aanvink werkt het ook niet in combinatie met de fn toets.

Als het vinkje AAN staat, dan heb je die fn-toets juist weer niet nodig. Je maakt het zo een beetje verwarrend…

Bijdrager
    Danillio

Het vinkje staat uit. Mocht er iemand zich geroepen voelen om via een remotesessie mee te kijken, stuur me een berichtje. Ik ben er inmiddels een beetje klaar mee.

Bijdrager
    GoeieDag

Sorry, nu schep ik verwarring en zeg het precies verkeerd; vinkje UIT zou meten werken zoals je gewend bent.

Log eens in in een andere, nieuwe gebruiker op de Mac en kijk of daar wel of niet werkt.

Bijdrager
    Danillio

Zo juist een nieuwe gebruiker aangemaakt, zelfde probleem. En NEE het vinkje staat UIT.

Wel moet ik erbij zeggen, wanneer ik bijv. de fn-toets gebruikt icm F12 komt het dashboard te voorschijn.

Bijdrager
    Danillio

Het lijkt een beetje op dit eerder omschreven probleem;

Functie toetsen doen het niet meer

Alleen heb ik dat stukje software niet draaien.

Bijdrager
    GoeieDag

Start eens op in de Safe mode.

Bijdrager
    Danillio

Ook al gedaan.. Alle mogelijke oplossingen die vindbaar zijn via google heb ik ongeveer gehad?

Kan een superduper kopie het evt. herstellen?

Inactief
    Anoniem

Heb je vlak voor het niet meer werkte iets geinstalleerd, of misschien een ‘handig’ tooltje gebruikt?

Bijdrager
    Danillio

Nee niet echt, ja CoRD. Die ik inmiddels ook al gedeïnstalleerd heb zonder resultaat.

Bijdrager
    Danillio

Iemand?:oops:

Bijdrager
    mtooster

Zijn de toetsen niet gewoon stuk?
    (Vuil/Vocht/Slijtage/Productiefout)

Als jij zegt dat de andere toetsen het wel doen lijkt het me waarschijnlijk dat het gewoon aan die specifieke toetsen ligt.

Open de toetsenbord-weergave eens, dan kun je zien of je systeem uberhaupt wel een signaal van die toetsen krijgt:
    http://osxdaily.com/2013/06/21/mac-virtual-keyboard-os-x/

(Je ziet dan alleen of F1t/m F12 werkt, en of je fn-toets ook werkt) Zo kun je in ieder geval controleren of je toetsenbord hardwarematig nog OK is.

Bijdrager
    Danillio

mtooster,

Dit heb ik inderdaad ook al getest, de toetsen werken icm Fn, maar bijv. F10 opent het dashboard ipv dat de toets het volume dempt.

Bijdrager
    Danillio

Ik heb mijn toetsenbordverlichting middels Lab Tick weer ingeschakeld. Kan er toch nog steeds niet aan geloven dat de toetsen niet meer doen wat ze moeten doen!

Bijdrager
    Danillio

Ps; Als ik een zelf een toetscombinatie maak via Systeemvoorkeuren>Toetsenbord>Toetsencombinaties en kies bijv. F2 > Berichtencentrum, dan werkt dat gewoon..

Bijdrager
    Danillio

:x

Bijdrager
    Danillio

Laat maar hangen. Mavericks update heeft het verholpen:x

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.