19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    nikzonderc

Defecte batterij Macbook Pro

Goedemorgen,

Bij deze een topic om even het één en ander te vragen en duidelijk te maken.:)

Ik ben nu ruim 13 maanden in het bezit van een Macbook Pro en ik ben nog steeds erg tevreden. Het probleem is echter als volgt: al ruim 4 tot 5 maanden merk ik dat de prestaties van de batterij sterk zijn gedaald. Dit is inmiddels op zo’n niveau gekomen dat de batterij nog maar 20 (!) minuten meegaat na een volledige oplaad sessie. Dit is natuurlijk volkomen belachelijk. Met het programma Coconut Battery en de widget iStatPro ben ik er tevens achtergekomen dat de ‘health’ van de batterij nog maar 7 – 10 % bedraagt.

Ik ben mij bewust van de juiste manier van het gebruik van de Lithium-ion batterij. De laatste 4-5 maanden was het echter steeds vaker nodig om de batterij op te laden in verband met de gebruiksduur.

Vorige week heb ik telefonisch contact gehad met een medewerker van Apple. Netjes en duidelijk de situatie uitgelegd en verteld dat ik het volkomen belachelijk vind dat een batterij van een 2000 euro kostend systeem na een jaar nog maar 20 minuten meegaat. De medewerker van Apple was dit met mij eens en ging eerst kijken of ik misschien voldeed aan het Macbook Pro batterij inruilprogramma. Dit was echter niet het geval.

Vervolgens vroeg de medewerker naar het aantal cycles van de batterij. Dit getal was hoger dan 300. Ik was mij op dat moment niet bewust wat het aantal cycles precies inhield en de medewerker vertelde mij dat Apple geen garantie geeft als het aantal cycles hoger dan 300 is. Overweldigd door mijn gebrek aan kennis heb ik hier maar mee ingestemd en te horen gekregen dat een nieuwe batterij kopen de enige optie is.

Na een klein beetje research ben ik er achter gekomen dat het aantal cycles (beter het aantal laadcycli te noemen) weergeeft hoe vaak een batterij volledig opgeladen en volledig ontladen is. Wat mij hier ontgaat is het feit dat ik om deze reden geen garantie krijg op de batterij. De enige reden dat dit getal zo hoog uit is gevallen is omdat dit de laatste 4-5 maanden nodig was! Hoe wil je gebruik maken van een computer als de batterij leeg is?

Wat ik nog even vergeet te vermelden was dat de medewerker veronderstelde dat ik de batterij niet goed had onderhouden en dat het dus mijn eigen schuld was. Hij zei dat ik waarschijnlijk altijd aan het netsnoer zit. Toen ik hem vertelde dat dit juist niet het geval was en dat ik juist een laptop had gekocht om niet afhankelijk te zijn van een netsnoer (anders had ik voor minder geld gewoon een Mac gekocht) was dit volgens hem gewoon niet waar.

Graag zou ik jullie mening willen horen en eventuele tips of aanmerkingen. Ik snap niet waarom ik hierover zou liegen en ik vind dat ik recht heb op een goed werkend product.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    double-D

het is een welles nietes spel lijkt het. de medewerker tegen jou.
    kijk hier eens misschien heb je er wat aan?

http://support.apple.com/kb/HT1446
    http://support.apple.com/kb/TS1473
    veel succes

Bijdrager
    ChrisMax

Stel je had AppleCare dan had je hier nog niks aan gehad toch?

Moderator
    unSOUND

Volgens mij wel. Ik heb vorige maand nog zonder enige inspanning een nieuwe accu gekregen, en mijn MBP was toen 2 jaar oud…

Bijdrager
    n8n

Is het niet gewoon zo dat je in Nederland standaard 2 jaar garantie hebt op je product mits je er ‘normaal’ me omgaat. Lijkt me weer een typisch gevalletje van Apple die een gebruiker aan haar lot overlaat. Dit is niet de eerste keer dat ik zo’n verhaal lees met betrekking tot de garantie als het om Apple gaat.

edit, zie hieronder, meteen een ‘mooi’ voorbeeld

Bijdrager
    mekker

beetje het zelfde probleem :

eergister een uur met apple (don’t) care aan de lijn gezeten;
    Het probleem mbp één jaar oud, na 45 cycles is de battrij op 60% van originele laadcapaciteit (+/-3350 ipv +/-5400) en in het systeem profiel staat dat de conditie van de baterij niet goed is.

Aan het begin van het gesprek was de technichien het met me eens dat de bovenstaande cijfers zouden kunnen duiden op een kapote batterij. Het eerste wat hij me echter verteld is dat ik geen garantie meer heb. Vervolgen vertel ik vooralsnog geen aanspraak te maken op de garantie, maar in aanmerking te komen voor het battery exchange progamme. Dus beginnen we een proceduren om te achterhalen of de batterij on aanmeking komt.

Het blijkt dat het SN van de computer niet in aan merking voor vervanging komt omdat hij niet in een bepaalde batch zit.

OK fair.

Als ik vervolgen er op wijs dat als, gezien hij het met me eens is dat er iets mis is met de batterij. ik één maard na het verstrijken van de garantie periode, er achter kom dat m’n batterij kapot is, iets wat je nou niet dagelijks controleerd, enige coulantie mij geplaatst lijkt vis à vis de garantie is het antwoord resolut nee.

NOT SO fair.

Ze willen hem niet vervangen omdat de garantie 1 maand (op de dag af) is verlopen !! Als ik een beetje aandring dat ik het schandalig vind dat één maand na het verlopen van de garantie applecare niet enige coulantie wil tonen krijg ik het antwoord dat de batterij een gebruiks voorwerp is dat verslijt en dit normaal is na een jaar.

Als ik er op wijs dat hij het een kwartier eerder nog met me eens was dat er iets mis zou kunnen zijn met de baterij vind hij nu opeens dat dat die batterij normaal fuctioneerdt.

Als ik vervolgen vraag of ik uit dit antwoord moet afleiden dat boven genoemde getallen dus normaal zijn na een jaar volgens iemand van applecare, en ik dit graag wil veriefieren via apple fora, om onderbouwt contact met de klantenservice op te nemen wil meneer apple care me geen antwoord geven.
    Om me vervolgens te vertellen dat hij nog meer klanten heeft, en als zijnde technicien niets kan doen. Als ik vraag of hij me kan doorverbinden met iemand van de klantenservice wordt de verbinding verbroken !!

een bewerkte versie van bovenstaande heb ik ook de appleforum geplaatst deze post wordt echter door de apple moderators verwijderd !!
    Heb gister een mail naar de klantenservice gestuurd, maar hier nog geen reactie op gehad.

zie het somber in, jammer had een soepelere afhandeling verwacht

Bijdrager
    Timotees

@ Mekker,

Misschien moet je er is een keer mee naar een APR gaan. Die kunnen extra garantie claimen bij Apple, in bijzondere gevallen. Heeft bij mijn mac, met een kapotte harde schijf na 14 maanden, ook geholpen.
    Misschien werkt dat bij jou ook..

Kijk hier ook nog even naar, had bij mij geholpen.

Bijdrager
    The JM
    ”n8n”

Is het niet gewoon zo dat je in Nederland standaard 2 jaar garantie hebt op je product mits je er ‘normaal’ me omgaat.

Zo was het toch een België? Hier heb je recht op 1 jaar garantie, maar de levensverwachting van een product speelt ook mee.

Bijdrager
    –help
    ”The
    ”n8n”

Is het niet gewoon zo dat je in Nederland standaard 2 jaar garantie hebt op je product mits je er ‘normaal’ me omgaat.

Zo was het toch een België? Hier heb je recht op 1 jaar garantie, maar de levensverwachting van een product speelt ook mee.

nope in NL geld de verwachte levensduur van een product:)

Bijdrager
    Ludo

Ik ben pas met een 1,5 jr. oude MBP, ook met een slechte batterij, terug gegaan naar ifactors in R’dam, en heb (na enig aandringen) zonder meer een nieuwe batterij meegekregen. Het serienummer van de MBP viel daarbij waarschijnlijk in de juiste serie waarvoor een batterij-omruil regeling geldt. Deze MBP had echter slechts 68 cycles en een restcapaciteit van minder dan 40%. Boven de 300 cycles beschouwt apple de batterij als “versleten” en krijg je geen refund.
    – Dus eerst nagaan of je MBP het juiste serie nr heeft minder dan 300 cycles (systeemprofiel>voeding), en dan naar een goede apple re-seller.

Bijdrager
    mekker

ben idd tussentijds nog even bij een APR langsgelopen die scheepte, me af met het verhaal dat, voordat ze contact met apple kunnen opnemen ze moeten vaststellen of de batterij kapot is. Omdat de garantie is verlopen kost dit 60€, waarna het niet zeker is of apple de batterij gaat vervangen. kortom kastje naar de muur verhaal:x

Bijdrager
    Ludo

In principe hoeven ze daarvoor alleen maar in je systeemprofiel te kijken. (aantal cycles en restcapaciteit) Ik vindt het slechte service, vooral omdat het een bekend euvel is. De batterijen van MBP’s zijn niet voor niets teruggenomen.

Moderator
    unSOUND
    ”Ludo”

De batterijen van MBP’s zijn niet voor niets teruggenomen.

klok… klepel…

Er was een serie accu’s die is terug genomen omdat ze na verloop van tijd begonnen op te zwellen met kans op kortsluiting en/of brand… Die actie heeft dus niks te maken met hoe snel een normale accu slijt.

Bijdrager
    vanhyfte.johnny

Nee dat is waar maar normaal mag je toch verwachten dan een batterij langer meegaat.
    Ik heb nu 445 cycli en doe nog gemakkelijk 2u30m à 3u met mijn batterij.
    Normaal moet een Li-Ion gemakkelijk 500 cycli meegaan.

Bijdrager
    sven-

Kan het ook zo zijn dat de health van de accu 100% is, maar dat je toch het idee hebt dat de accu vrij snel leegraakt? (en dat de accu dus slecht is?)

Bijdrager
    Ludo

Dit zijn de klok ende klepel feiten;

Before asking for a new battery, customers are asked to check that their computer qualifies. Only MacBook and MacBook Pro laptops purchased new between February 2006 and April 2007 are said to be affected. Notebook owners experiencing one or more of the four following symptoms are urged to choose one of the above options:

Battery is not recognized causing an “X” to appear in the battery icon in the Finder menu bar.
    Battery will not charge when computer is plugged into AC power.
    [u]Battery exhibits low charge capacity/runtime when using a fully charged battery with a battery cycle count (as shown in System Profiler) of less than 300.[/u]
    Battery pack is visibly deformed.

Apple notes however that customers are responsible for transportation costs, and some delivery costs if the new battery is shipped vis airmail — the original must be sent to Apple for recycling. By accepting a replacement battery installation, battery repair coverage for Core Duo-based MacBooks and MacBook Pros is extended up to two years past the date of purchase.

Bijdrager
    nikzonderc
    ”double-D”

het is een welles nietes spel lijkt het. de medewerker tegen jou.
    kijk hier eens misschien heb je er wat aan?

http://support.apple.com/kb/HT1446
    http://support.apple.com/kb/TS1473
    veel succes

Bedankt voor de tips maar daar heb ik helaas niets aan. Instellingen of bepaalde processen beëindigen verandert niets aan het feit dat ik een defecte batterij heb.

”vanhyfte.johnny”

Nee dat is waar maar normaal mag je toch verwachten dan een batterij langer meegaat.
    Ik heb nu 445 cycli en doe nog gemakkelijk 2u30m à 3u met mijn batterij.
    Normaal moet een Li-Ion gemakkelijk 500 cycli meegaan.

Dit was precies mijn punt. Het feit dat de laadcycli echter hoger dan 300 is zorgt ervoor dat Apple geen garantie geeft en hierdoor veronderstellen zij dat ik zelf niet goed ben omgegaan met de batterij.

”sven-“

Kan het ook zo zijn dat de health van de accu 100% is, maar dat je toch het idee hebt dat de accu vrij snel leegraakt? (en dat de accu dus slecht is?)

Zoals je kan lezen in mijn eerste uitgebreide post is dat de health van de accu 7-10% bedraagt.;)

Iemand misschien nog eventuele tips of zit ik hier op een dood spoor?

Bijdrager
    nieuwton

Beste mensen,

Laat je niet afschepen door Apple (en andere bedrijven). Je hebt (veel) geld voor een product betaald dus je mag verwachten dat je daar lang genoeg plezier van hebt. In Europa heeft iedereen volgens de wet twee jaar garantie. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie.

Een voorbeeld: (bron: http://www.staiksterk.nl)

”Mijn televisie is kapot gegaan, maar de fabrieksgarantie is net (een week) verlopen. De verkoper zegt dat ik de reparatiekosten zelf moet betalen. Klopt dat?”

Nee. Als de fabrieksgarantie is afgelopen, hebt u nog steeds rechten. De verkoper moet ervoor zorgen dat u uw televisie een aantal jaren gewoon kunt gebruiken. Ook als de garantie al voorbij is. Dit staat zo in de wet. In de wet staat dat een verkoper verplicht is om een product te repareren of een nieuw product te geven. Dit moet hij doen als het product niet goed is.

Hoe lang gaat een televisie mee?
    Hoe lang een televisie meegaat, hangt af van het volgende:

de prijs;
    wat de verkoper erover gezegd heeft;
    de eigenschappen van de televisie.
    U kunt aan de fabrikant of aan een deskundige vragen hoe lang de televisie mee kan gaan. Dan kunt u bepalen of het normaal is dat uw televisie al kapot is.

Hebt u uw televisie normaal gebruikt en is uw televisie kapot? Dan hebt u recht op een gratis reparatie of een nieuwe televisie. Dit moet dan niet te lang duren, en u mag er niet te veel last van hebben. De televisie mag bijvoorbeeld niet te lang weg zijn voor een reparatie.

U kunt altijd andere afspraken met de verkoper maken. Bijvoorbeeld dat u een bepaald bedrag zelf betaalt. Bijvoorbeeld als u uw televisie al een aantal jaren hebt, en u krijgt een nieuwe. Maar dat kunt u zelf beslissen.

Voor meer info zie bovengenoemde website of bel 088 – 0 70 70 70 voor vragen of klachten.

Ik weet niet of dit gaat werken in het specifieke geval van de OP, want 300 cycles is erg veel. Aan de andere kant zou het niet zo vreemd zijn als je de batterij iedere werkdag tot “leeg” gebruikt, zeker gezien de batterijduur van de MBP. Apple heeft het daarentegen in haar documentatie weer over “typical use”. Zo van je haalt ‘m thuis van de lader af, gebruikt ‘m even in de trein en sluit ‘m op kantoor weer op de lader aan. Op die manier kom je niet gauw aan de 300 cycli…

Anyway, succes ermee!

Bijdrager
    sven-
    ”nikzonderc”

Zoals je kan lezen in mijn eerste uitgebreide post is dat de health van de accu 7-10% bedraagt.;)

Iemand misschien nog eventuele tips of zit ik hier op een dood spoor?

Ik ben niet zo duidelijk geweest, maar mijn vraag was eigenlijk bedoeld aan iedereen (dus een soort van nieuwe vraag i.v.m. een eigen MacBook hier)

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.