11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    caslie

Defect logic board?

Hallo!

Mijn broer heeft een redelijk oude Macbook Pro (early 2008, 2.5 GHz) en die heeft het vandaag begeven.
    Nu vroeg ik me af of deze misschien nog te redden valt. Hij was er vanmorgen nog op aan het werken en tegen de middag laat hij geen spoor van leven meer na.

Wat zijn de symptomen?

Wanneer de macbook wordt aangezet knippert het sluimer lampje 1x en verder niets. Het scherm blijft zwart.
    Wanneer je de powerbutten inhoudt blijft het lampje even knipperen, de cd lezer maakt het slik geluid en verder niets.

Wat heb ik reeds geprobeerd?

De ram plaatjes er eens uitgehaald en opnieuw ingestoken, misschien zaten die een beetje verkeerd.
    Een SMC reset (batterij eruit en power knop een tiental seconden inhouden).

Deze handelingen hebben niets uitgehaald. PRAM resetten gaat niet aangezien er geen bootscreen komt.

Iemand nog suggesties of misschien uit ervaring kan bevestiging dat het logic board defect is? Want ik vind het redelijk vreemd, eerst doet hij het nog perfect en plots is er niets meer.

L.

Bijdrager
    GrannySmith
    caslie op 11 juni 2013

Want ik vind het redelijk vreemd, eerst doet hij het nog perfect en plots is er niets meer.

:roll:

Wat had je verwacht? Een stuk electronica dat een paar dagen van te voren waarschuwt dat het stuk gaat? Zo steekt de wereld helaas niet in elkaar. Electronica gaat stuk. Altijd, duurt soms even maar als je maar lang genoeg wacht gaat het 100% zeker stuk. En vaak, heel vaak, zomaar opeens.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid
    GrannySmith op 11 juni 2013
    caslie op 11 juni 2013

Want ik vind het redelijk vreemd, eerst doet hij het nog perfect en plots is er niets meer.

:roll:

Wat had je verwacht? Een stuk electronica dat een paar dagen van te voren waarschuwt dat het stuk gaat? Zo steekt de wereld helaas niet in elkaar.

Als het bij S.M.A.R.T. disk. kan, waarom dan niet rest van de electronica…

Bijdrager
    Haike

Je kan ff kijken of er nog valt op te starten van/via de installatie DVD. Als dat gewoon werkt, is de HDD in de machine waarschijnlijk naar zijn grootje, (of de verbinding tussen HDD en moederbord) werkt het niet, dan is het hoogst waarschijnlijk het moederbord.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

@Haike , als je er geen verstand van heb, geef dan geen advies….

Bijdrager
    Haike

Nou me jongen,… vertel eens, wat zit je dwars…..

Bijdrager
    TBITW

@MEEUW, als je niks nuttigs post, post dan niets hea.
    @Haike, Goed idee, behalve dat je een kapotte HDD al kan wegstrepen door de aanwijzeing dat het scherm zwart blijft.
    betekend waarschijnlijk dat het systeem op EFI niveau niet meer doet.

@OP Probeer een extern scherm aan te sluiten. Misschien is alleen het scherm kapot.

Either way, het beste dat je nu kan doen is een afsprak maken bij de genius bar in amsterdam. Of zoek een ander reparatie punt in de buurt.

Bijdrager
    Haike
    TBITW op 13 juni 2013

@Haike, Goed idee, behalve dat je een kapotte HDD al kan wegstrepen door de aanwijzeing dat het scherm zwart blijft.
    betekend waarschijnlijk dat het systeem op EFI niveau niet meer doet.

Kijk, daar kan ik wat mee…..(y)

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

@TBITW, Haike zeg zelf al dat je geen bootscherm krijg, dus dan word er al niet gekeken naar de hdd of dvd. Dus het is doelloos om er een dvd in te stoppen.
    Dus hoe nuttig was mijn antwoord?
    Nuttig want dat scheel hem tijd.En nog iets: Iets is een goed idee of geen goed idee, niet een goed idee maar het werkt niet.
    (“Goed idee, behalve dat je een kapotte HDD al kan wegstrepen door de aanwijzeing dat het scherm zwart blijft.”)

Wat je kan doen, na je scherm erop aan te sluiten en dat werkt ook niet.
    Haal de batt eraf, stroom eraf. aan en uit knop even aantal keren indrukken. Even paar uur laten liggen, en dan alles weer aansluiten en proberen op te starten.
    Klinkt raar, dat is het ook maar zo heb ik al aantal keren in verleden een laptop levend gekregen.

of google :https://discussions.apple.com/thread/2594201?start=0&tstart=0
    http://support.apple.com/kb/TS1367?viewlocale=en_US

Bijdrager
    Haike

@Meeuw; Het kan best zijn dat je er meer kaas van gegeten hebt dan ik. Maar naar een aantal keren jouw bovenstaande post te hebben gelezen, denk ik wel dat je iets meer aan je communicatieve, schrijfvaardigheden zou kunnen gaan doen…En dan heb ik het niet over spelling, dat is daarin van ondergeschikt belang. En onderscheid maken in wie, wat, geschreven heeft…. das dus een kwestie van lezen. Dan kost het inderdaad allemaal minder tijd, want als je het door hebt, snap je het pas. Om maar met een wereldberoemde, Amsterdamse, voetballer af te sluiten.

Bijdrager
    TBITW

@MEEUW Ik doelde met mijn op de post tegenover Haike

@Haike , als je er geen verstand van heb, geef dan geen advies….

en niet op de andere post over SMART status. Daarover pratend is het toch handiger om wat duidelijker uit te leggen aan de OP wat je precies bedoelt.

Maar laten we on-topic blijven;
    Als Caslie zou begrijpen wat de smart status is lijkt het me wel dat hij/zij zelf kan uitvinden wat het probleem is. Daarbij, als het bootscherm niet laadt is het wat lastiger de smart status te achterhalen, je moet dan namelijk of een andere mac hebben (en de krengen zijn duur) of naar een apple store gaan. Het zou ook mogelijk zijn de smart status te achterhalen, maar aangezien ik al 6 jaar ofzo geen windows meer heb weet ik niet hoe je dat daar zou doen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.