6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    rolph

De vraag van een leek: Processor en werkgeheugen

Kan iemand mij uitleggen wat de relatie is tussen de processorsnelheid en de aanwezige RAM hoeveelheid.. Wat heeft het meeste invloed op de snelheid.

Vergelijk:
    MacBook 1,83Ghz
    MacBook 2 Ghz

Beide standaard 512MB RAM… Als je nu in die 1,83Ghz 2GB RAM hangt, wat is daarvan dan het effect? Is hij dan sneller dan de 2Ghz??? :roll:

[size=7:bb3df72eea]de computerleek heeft gesproken[/size:bb3df72eea]

Bijdrager
    PietjePuk

Met meer geheugen (zeker 2gb) is ie zeker sneller, je kan meer aan multitasking doen (programmas naast elkaar draaien) en alles draait gewoon in zn geheel vlotter.

De 1,83 met 2gb overklast de 2,0 met 512 moeiteloos dus.

Bijdrager
    iJoost

De hoeveelheid geheugen verandert de kloksnelheid van de processor natuurlijk niet. Maar met meer geheugen kan je computer z’n werk wel sneller doen (en daar gaat het om, wat jij ervan merkt). Dat komt doordat intern geheugen veel sneller is dan de harde schijf (extern geheugen). De snelheid die je ervaart wordt niet alleen bepaald door de kloksnelheid van de CPU.

Je kunt ook niet een bepaalde hoeveelheid geheugen een op een vergelijken met of omrekenen naar een hogere kloksnelheid. Dat zijn appels en peren. De hoeveelheid merkbare snelheidswinst als gevolg van een snellere CPU en/of van meer geheugen hangt af van wat je precies met je computer doet.

Bottom line: Het is een goed idee om meer geheugen in je computer te stoppen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Het hangt een beetje af wat je met die computer gaat doen.

Als je hem vooral gebruikt voor email, internet en chatten, dan merk je er helemaal niets
    van of je nu 1.83Ghz of 2Ghz hebt, of 1Gb ram of 2Gb ram. Dat zijn zulke lichte handelingen
    voor de computer dat er geen verschil merkbaar is in de praktijk.

Voor de meeste handelingen (een beetje knutselwerk in Photoshop, dreamweaver, ichat
    en dergelijke) is 1Gb aan ram ook al ruim voldoende. Alleen als je echt wat meer uit de
    machine wilt halen, zoals grote foto’s bewerken, RAW-foto’s bewerken, veel switchen tussen
    verschillende programma’s (de zwaardere programma’s), pas dan merk je dat 2Gb geen
    overbodige luxe is.

Over het algemeen is meer ram wel de goedkoopste oplossing om meer met je computer
    te kunnen doen, maar als je echt wat zwaardere dingen wilt doen (meerder prog’s enzo)
    dan telt alles mee. Snellere processor, meer ram, betere videokaart, snellere HD enzovoorts.

Ter illustratie:
    We hebben op het werk G5’s staan, variërend van 1×1.6Ghz tot 2x2Ghz. Allen met gemiddeld
    1Gb aan ram (enkelen wat hoger). We hebben altijd Photoshop en Illustrator CS aanstaan,
    tesamen met Mail, Acrobar Distiller en Suitcase. Een hoop geswitch tussen redelijk zware
    programma’s dus. Daarnaast bewerken we Photoshopbestanden van 20-200Mb, en Illustrator-
    bestanden tot 200Mb (ongeveer). Hier valt echt hardstikke goed mee te werken, en we houden
    vaak nog wat geheugen over. Dit kun je namelijk zien aan de “activiteitenweergave” in je
    hulpprogramma’s. Thuis heb ik een Mac en PC met 2Gb aan ram, en 1 met 1Gb ram.
    Daar doe ik gemiddeld dezelfde zware bewerkingen als op m’n werk, maar het gaat niet
    soepeler of sneller dan de computers met 1Gb aan ram.

Als je dus 2Gb aan ram wilt, dan moet je even voor jezelf nagaan of je ook gebruik gaat
    maken van die hoeveelheid. Zware programma’s, veel programma’s tegelijk open, zware
    bestanden, games en HD films nemen bijvoorbeeld snel een hoop geheugen in beslag.

Mvg,
    Joram

p.s.: Ik moet er wel bijzeggen dat OSX zelf merkbaar soepeler is vanaf 1Gb ram.
    512mb kán, maar is een beetje karig

Bijdrager
    rolph

Thanx!! Precies wat ik wilde weten..

Bijdrager
    Petje

Ben het helemaal met “JORAM” eens
    Heb ongeveer dezelfde ervaringen op mijn werk en thuis situatie

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.