7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    bonestaak

De snelste externe SSD

Ik heb diverse Youtubes gezien van de nieuwe lijn Mac Mini 2018.   Wat steeds naar voren komt is de opmerking:  neem een extra externe harde schijf.  Ik heb natuurlijk ook eens rond gekeken en ik heb met name naar de Thunderbolt schijven gekeken maar meestal is dat alleen de interface en zit binnenin gewoon een ouderwetse harddrive  of een sata ssd.

Volgens mij komt geen enkele externe ssd  met een snelheid in de buurt van de M2 ssd’s  laat staan in de buurt van de nand chips die in de huidige mini’s worden geplaatst.

Ik hoor het graag.

Bijdrager
    Jurriaan

Die is er! Duur, natuurlijk, maar het bestaat.

https://www.coolblue.nl/product/818722/samsung-portable-x5-500gb.html?cmt=c_a,cid_1661883099,aid_69723248771,tid_pla-404867861891,gn_g,d_c&ref=849135&gclid=EAIaIQobChMIu_Lfmt654QIVj-J3Ch1acg5cEAYYASABEgLtRfD_BwE

Geen idee wat de daadwerkelijke snelheid is dat je zult behalen, maar komt zeker in de buurt, al dan niet sneller, dan het interne geheugen van een mac mini.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb een 2017 iMac en die heeft net als de huidige Mac Mini een Thunderbold 3.0 port. Daarop staat bij mij een 1TB T5 SSD van Samsung op aangesloten. Nu heeft de Thunderbold 3 port een maximaal haalbare snelheid van 40 Gbps. Maar deze SSD heeft geen Thunderbold connector maar een USB 3.1 2Gen en die gaat tot 10 Gbps. Dat zijn de maximale snelheden van de verbinding, de actuele snelheid van de SSD echter laat voor lezen 525MB/s zien en voor schrijven 478MB/s. Dat zijn dus bytes per seconde in tegenstelling tot de verbinding die in bits wordt gegeven. Hoewel niet gestandaardiseerd bestaat een byte meestal uit 8 bits. Dus 10 Gbit is 1,25 GByte. (Dit hoeft niet perse zo te zijn want het aantal bits per byte is hardware afhankelijk.)

De door jurriaan genoemde SSD is inderdaad sneller (5 maal, dus ± 2500 MB/sec) maar je betaald een behoorlijke prijs en je moet je afvragen of dat nodig is als je niet professioneel bezig bent of als het geen kwestie is van “tijd is geld”.

Bijdrager
    bonestaak

Tja als de snelheid daadwerkelijk 500 MB per seconde is is dat helemaal geen probleem, maar de ervaring leert dat in de praktijk met veel kleine bestanden de snelheid toch al drastisch omlaag gaat.  Ik heb hier nog een Mac Mini staan late 2012 met dus 2 stuks evos (even uit mijn hoofd 850) en met Blackmagic geeft deze ook rustig aan  470 en 509 MB/s   Maar zodra ik hier een bestand van 5 GB wil over kopiëren is hij rustig 10 minuten bezig. In het begin vrij snel maar dan gaat het steeds trager lopen.

Ik ga in ieder geval de i5 mini aanschaffen, niet met extra schijfruimte maar gewoon de 256 GB versie en ga eens kijken hoe snel deze in de praktijk werkt en dan probeer ik voorlopig even wat ssd schijven hier in een dock uit om te zien wat de snelheid is met de nieuwe computer.

Bedankt voor jullie bijdragen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Maar zodra ik hier een bestand van 5 GB wil over kopiëren is hij rustig 10 minuten bezig. In het begin vrij snel maar dan gaat het steeds trager lopen

Ik bezit geen bestand van 5 GB maar wel programma’s. En als ik een programma van in dit geval ruim 10 GB kopieert van de SSD naar nota bene een harde schijf (USB 3.0) dan is dat in 1 min. 16 sec. gebeurd. Geen idee waarom dan 5 GB bij jou 10 min. moet duren. En gaat het van SSD naar SSD (ik heb er twee) dan is dat in 30 sec. gepiept. (De 2012 MacMini heeft ongetwijfeld tragere verbindingen maar het verschil is geloof ik een factor 2 en dat verklaart niet jou duur van 10 min voor 5GB.)

Bijdrager
    bonestaak

Ook dat is een reden om eerst maar eens die mini aan te schaffen en naar zijn snelheid te kijken. Ik zet ook niet een backup terug maar installeer alle apps opnieuw,  misschien zit er gewoon teveel troep in de bibliotheek. Dan eens te testen met wat externe SSD’s  en als het dan meevalt kan ik gewoon de standaard externe (usb3.1) schijven nemen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.