17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    _Billy_

De schijf die u hebt geplaatst kan niet door deze computer worden gelezen

Hallo,

Sinds vandaag herkent mijn Mac mijn externe harde schijf (merk: LaCie) niet meer. Via schijfhulpprogramma zie ik wel dat hij in de lijst van schijven staat, maar hij heeft de status alleen-lezen. Partitie-indeling: niet geformateerd.

Los hiervan krijg ik dus de pop-up zoals in het onderwerp staat beschreven. Opties: Negeer en Verwijder Media. Als ik negeer kies gebeurt er zoals verwacht niks. Maar ‘Verwijder media’ kiezen lijkt me geen goed idee. Of wel?

Al op andere mac aangesloten, daar krijg ik de mededeling in het Engels, dus is er waarschijnlijk iets mis in de externe harde schijf.

Wie weet raad? Ik zou graag weer toegang tot mijn bestanden krijgen. Hoe kom ik erachter dat mijn bestanden niet foetsie zijn?

Tot gisteren heeft alles altijd gewerkt. Mijn harde schijf is wel omgevallen op de houten vloer, maar hij maakt geen ratelend geluid.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  _Billy_.

Bijdrager
    Beech

Start een keer opnieuw op met de schijf aangesloten.

Bijdrager
    _Billy_

Hey Beech, bedankt voor je reactie. Helaas, heeft geen effect gehad.

Bijdrager
    koen

Als ie gevallen is, is ie waarschijnlijk wel kapot, ja.  Misschien eens op een andere Mac/PC aansluiten?

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  koen.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  koen.

Bijdrager
    _Billy_

Hallo Koen, zou kunnen. Ik vraag me af of de mededeling (in het onderwerp) die ik duidelijk in beeld heb ook daadwerkelijk betekent dat de externe harde schijf kapot is.

Oké, inmiddels heb ik ‘m ook op een andere mac aangesloten. Zelfde mededeling (nu in het Engels).

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  _Billy_.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>_Billy_ op 11 september 2018 om 20:39</p>
    Mijn harde schijf is wel omgevallen op de houten vloer.

Ik heb dat onlangs met een wekker gehad. Op een linoleumvloer. Nou slaap ik graag uit, maar ik wil daarna wel weten hoe laat ik wakker ben geworden. Dus ga ik eerdaags een nieuwe kopen. Nou is de tijd kwijt zijn wat anders dan bestanden -sommige mensen denken dat ik van gisteren ben, maar ik hoop dat je van de inhoud van die schijf nog een bron of back-up hebt.

Is die schijf omgevallen toen die in bedrijf was? Want dan waren de koppen in actie en zit er een ‘kras op de plaat’, mogelijk is dan zelfs ‘de naald’ kapot.

Maar misschien is er alleen in het begin van de schijf een bitje omgevallen en kun je alles weer terug krijgen door de bestandsindeling weer te herstellen. Dat klinkt veel eenvoudiger dan het eigenlijk is en het kan met Testdisk, maar je moet dan wel verdomde goed weten wat je doet, want het is geen speelgoed.

Dus kun je beter eerst ‘even’ een gooi wagen met Data Rescue, Drive Genius of DiskWarrior.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Dus kun je beter eerst ‘even’ een gooi wagen met Data Rescue, Drive Genius of DiskWarrior.

Precies. Ik heb goede ervaringen met Data Rescue, die een gratis probeerversie heeft.

Bijdrager
    sedikit

Heb je toevallig je computer geupdate? Een vriend van me had/heeft een Western Digital externe schijf. Na de OS X update naar, ik dacht High Sierra, werd die schijf niet meer herkend. Na veel gegoogle en andere informatie bleek dat die schijf niet meer voldeed aan de Systeemeisen.

Bijdrager
    _Billy_

Iedereen bedankt voor de reacties. Geeft weer wat vertrouwen in een goede afloop.

Ik ga Data Rescue, Drive Genius of DiskWarrior proberen.

@brombeer: Klopt, de schijf is omgevallen toen die in bedrijf was.
    @sedikit : Nee, ik heb wel een software update gedaan, maar dat had alleen betrekking op mijn printer. Ik heb een externe harde schijf van LaCie.

Moderator
    Night

3e regel…..Aii…..

Vergeet dan BW en DG maar. Straight to DR.

Bijdrager
    _Billy_

Aan iedereen die DATA RESCUE 3 heeft gebruikt…. Waar vind ik die? op de website van Prosofteng . com / downloads trof ik Data_Rescue_5.0.6 aan, maar mijn OS X versie 10.9.5 ondersteunt dat niet.

Verder vraag ik me af of ik de EXTERNE harde schijf (LaCie) open moet maken: ik heb m’n oor toch maar eens te luisteren gelegd dichtbij de externe HD. Ik hoor in een traag ritme tikgeluiden. Ik heb op YouTube filmpjes bekeken en zag hoe uiterst voorzichtig de naald uit het centrum netjes weer op z’n plek werd gezet, waarna de HD ineens WEL door de computer kon worden gelezen….

Vraag: heeft het nog wel zin om te scannen en is het niet slimmer om eerst het getik op te lossen????

Bijdrager
    lord anubis

ga naar de support pagina kies je os en kies een rescue versie. MIsschien versie 3, werkt deze? download versie v4, werkt v4 niet gebruik v3. Werkt 3 niet download 2.

hoe wil je dat tikken op lossen?

Eerst met DR, lukt dat niet dan probeer zelf te tikken. Lukt dat niet, open maken en kopje naar het midden plaatsen via het mechanisme, niet met het kopje zelf. Dat geprobeerd bij een Quantum 200MB en een WD 500GB drive en het lukte. Dan aansluiten en DR.

Daarna disk weg gooien!!! En voortaan BACKUP MAKEN.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  lord anubis.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Aan iedereen die DATA RESCUE 3 heeft gebruikt…. Waar vind ik die? op de website van Prosofteng . com / downloads trof ik Data_Rescue_5.0.6 aan, maar mijn OS X versie 10.9.5 ondersteunt dat niet.

https://www.prosofteng.com/data-rescue-4-mac/

Bijdrager
    _Billy_

Excuses voor mijn late reageren. Ik heb na wat omwegen de juiste torx gekocht om de externe harde schijf te openen.

Ik heb m’n externe harde schijf voorzichtig geopend en deze foto gemaakt. Je ziet: schrijfkop bevindt zich niet boven de platter, dus uit het midden.
    @lord anubis : ik dacht juist dat het bedoeling was dat de kop in de positie was zoals op de afbeelding. Naar het midden plaatsen zonder het ooit zelf te hebben gedaan…ik zou het natuurlijk grondig kunnen verkloten. Beter naar de lokale computerboer gaan?

https://afbeeldinguploaden.nl/image/dTXM4H2W

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door  _Billy_.

Bijdrager
    koen

Plaatje!

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door  koen.

Moderator
    Night

Dit is de ruststand van de arm, zodat deze de platter niet kan beschadigen bij onverhoopte schokken. Zou dus in orde moeten zijn.

Bijdrager
    lord anubis

Dat is idd de rust stand, maar als hij in de uiterste stand staat zal deze bij het aanzetten naar de begin stand gaan. Had zelf gemerkt dat bij het naar de begin stand plaatsen het weer niet verder dat 1/2 a 2/3 kon bewegen. Daarna dus weer wel. Maar ja iedere schade is natuurlijk anders.

De lokale computerboer zal die het beter kunnen? De inzet zal minder zijn, het is niet zijn data? Hoeveel waard is het kwa tijd voor jouw en hoeveel is het waard kwa geld wat je wilt betalen aan hem?

Het is vaak ook maar eenmalig, dat openen. Ieder stofje wat je in het zonlicht ziet is natuurlijk een lawine voor de schijf. En de gordijnen dicht doen help niet ;P

Vaak kan je niet eens zien dat het kopje beschadigd is, soms zit er een kras. Houd er rekening mee dat je nooit wat met het kopje zelf moet doen. Het gaat hier om data redden. ieder minuut dat het open ligt maakt de kans kleiner.

Na iedere poging gelijk je DR draaien.

Succes

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.