28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Moderator
    Mac Daddy

De pen is machtiger dan het tablet

Lang op 09 januari 2017

Q1114

Heeft er iemand hier ervaring met Kaweco vulpennen? Ik wil de Kaweco Supra kopen met medium nib maar twijfel nog. Schrijven ze lekker?

Lang op 10 januari 2017

Nee maar kijk dan. Kijk hier toch naar verdikkeme! Is dat een geile pen of wat?:)

Omdat LL en andere mensen zo enthousiast werden over pennen, is het wellicht tijd voor een topic daarover.

De pen is tenslotte machtiger dan het zwaard, maar is het ook machtiger dan een touchscreen toetsenbord?
    Kortom. Hier kan men de pen voeren, erin klimmen of hem grijpen. Praat over pen of pen over praten.

Bijdrager
    Haike

Goede sterke titel van dit topic. Hulde!!

Moderator
    Mac Daddy

Maar gelijk goed aftrappen. 2 pennen die ik veel gebruik. De Wacom pen met mijn Intuos Pro tablet. Schrijf daar erg weinig mee, maar als muis is ie ideaal.
    De pen erboven is een Lamy (type weet ik helaas niet). Daarmee heb ik de trouwakte van mijn zus getekend. Mijn naam en trouwdatum staan erin gegraveerd. Ik ben absoluut geen pennen-gek en schrijf vaak genoeg met goedkope ballpoints, maar die pen zit altijd in mijn tas, samen met een Moleskine notebook. Uiteraard zit er emotionele waarde aan deze pen en of hij technisch op en top is, is van minder belang.

En over Wacom en zijn tablets. Toevallig zag ik gisteren dat ze weer een nieuwe lijn Intuos Pro tablets hebben uitgebracht, maar het leuke is dat ze nu een setje hebben met een echte pen. Dan kan je een papier klemmen op je wacom en met die pen tekenen en zal het dus gelijk digitaal worden geregistreerd. Hierdoor komt het weer dichterbij echt tekenen. Ook schijn je te kunnen kiezen tussen 3 oppervlakken voor het tablet zelf die papier-structuren nabootsen. Nu ben ik niet een enorm illustrator, maar vindt dat wel leuke innovatieve dingetjes die ze doen.

Bijdrager
    Haike

Ik begrijp dat ik achter loop.. Whats a Apple pencil??

Moderator
    Mac Daddy
    Bijdrager
    Shmoo

Pennen serieus..

Iemand misschien interesse in verkering met mijn oma? Ze heeft vast nog wel een pennenbakje.

Bijdrager
    penseel

Als ze ook een gebitsbakje heeft.(y)

Bijdrager
    Vilscon
    Shmoo op 10 januari 2017

Pennen serieus..

Iemand misschien interesse in verkering met mijn oma? Ze heeft vast nog wel een pennenbakje.

penseel op 10 januari 2017

Als ze ook een gebitsbakje heeft.(y)

Nee, alleen een bat cave.

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Ik heb net dit notebook gekocht. Zodra ik die pen heb dan ga ik de beste gedichten die ik heb geschreven erin opschrijven.:)

Ik ben Schrijver. De pen is mijn gereedschap.:)

Bijdrager
    Brombeer

Hopelijk schrijft het papier van dan boekje ook lekker. Toen mijn Moleskin vol was ben ik overgestapt op een Leuchtturm1917, met vulpen schrijft dat papier stukken lekkerder. Om dezelfde reden is mijn papieren agenda een Hobonichi, die zijn papier bij Tomoe River betrekt.
    En de vrömmesj ontdekte bij het opruimen nog een niet meer verkrijgbaar dicteeblok uit de DDR, waarvan het papier ook heerlijk schrijft. Daar worden geen vliegtuigjes meer van gevouwen!

Voor de volledigheid even een linkje naar waar dit draadje eigenlijk begonnen is, want daar staat ook nog wel wat.

@Shmoo: Als jouw oma op Jane Fonda, Catherine Deneuve, Sheila Hancock of Helen Mirren lijkt…
    Misschien heb je nog een oude kroontjespen van school liggen. Probeer er maar eens mee te schrijven en geef niet meteen op. Ik heb ontdekt dat je met een vulpen aandachtiger gaat schrijven en je handschrift gaat er daardoor ook op vooruit. je krabbelt niet meer zomaar wat.

En dan kom je er achter dat er verschillende soorten en kleuren inkt zijn, om van papier maar te zwijgen. Je kunt natuurlijk sparen voor een jubileumpen van een van de grote merken (en tegen die tijd voor die paar duizend euro toch maar op vakantie gaan of een auto kopen), maar wie eens over de grens boodschappen doet zal in de Duitse supermarkten voor nog geen tientje schoolvulpennen kunnen vinden die voor hun geld een verdraaid goed schrijfcomfort bieden.
    Elk jaar is er eind september in het Natuurmuseum in Tilburg de Tilburg Pen Show, zeker een bezoek waard (en 1 april is er een beurs in Keulen).

Bijdrager
    penseel

Hier nog wat mooie vulpennen voor de liefhebber. (misschien nog even sparen)
    https://www.youtube.com/watch?v=VqaidxsFAVs

Geblokkeerd

@Brombeer Dat zit goed, ik mocht even met een droge Parker vulpen proberen of het papier glad genoeg was.

Deze website heeft er ook heel veel. En ook heel veel dure pennen!:-D

La Couronne du Comte

Bijdrager
    Maikelw

Helemaal verliefd op

Bijdrager
    cmug

Voor vlotte aantekening is balpen OK. Wil je fatsoenlijk meer schrijven, dan kies ik altijd voor een vulpen. Een vulpen moet je regelmatig gebruiken, dan doet die het beter. Vergeet niet dat het merk inkt en papier keuze belangrijk is als je schrijft met vulpen.
    Ik ben Mont-blanc (Pelican) inkt fan, Parker inkt is net stroef schuurpapier.

Bijdrager
    Brombeer

@Lang-Lid : Bij Couronne krijg je een waardebon voor wijn erbij en ze verpakken het heel mooi… Overigens is de eerste associatie die sommige vrouwen bij die Kaweco Supra hebben die van een tampon. Dus mocht je ooit de dop kwijt zijn…

@cmug: Het is alleen jammer dat Parker inkt vaak de enige inkt is die de doorsnee kantoorboekhandels verkopen.
    Maar als je meerdere vulpennen hebt, kun je meerdere kleuren inkt gebruiken, al helemaal als de pennen een pistonpompje hebben of je een converter gebruikt.
    Het voordeel van een converter is dat je die niet helemaal vol hoeft te doen en je kunt er àlle vulpeninkt* in doen en niet alleen dat wat jouw fabrikant aanbiedt.
    Plus natuurlijk het ritueel van de pen vullen, dat toch te vergelijken is met een vinyl langspeelplaat opzetten.

Zo gebruik ik meestal Leipziger Schwarz, dat groen vlekt als je ermee morst.

Tip van de vrömmesj: als je ‘natte’ inkt wil, moet je Herbin hebben. Die droogt wat langzamer, maar wel zeer beschaafde kleuren en hele mooie potjes.

*Maak niet de lekenfout door er Oostindische inkt in te doen, want als dat opdroogt kun je de pen doorgaans wegflikkeren.

Geblokkeerd

Ik heb nog een pot Pelikan Königsblau staan. En ik ben ook wel benieuwd welke inkt gebruikt wordt in die film, A Good Year. Die is groen.

Oh en hier nog wat leuke vulpen feitjes.

Bijdrager
    Haike

Jakkes!! Nou moet ik de hele avond kwijlen… wil je dat nooit meer doen LL… ☝️

Bijdrager
    Shmoo

Jullie worden oud!

Bijdrager
    Haike
    Brombeer op 10 januari 2017

Ik heb ontdekt dat je met een vulpen aandachtiger gaat schrijven en je handschrift gaat er daardoor ook op vooruit. je krabbelt niet meer zomaar wat

Dat komt omdat een vulpen weerstand geeft. Een ballpoint doet dat niet, het kogeltje daarin maakt juist dat je hand (en daarmee je schrift) wegrolt, je moet daar moeite doen om de pen in bedwang te houden. Een vulpen geeft een veel persoonlijker handschrift dan een BIC pennetje…

Bijdrager
    computer space

Pentel Tradio Stylo FTW:nerd:

Moderator
    Night

Verder is het bij vulpennen belangrijk dat er maar één persoon mee schrijft !!!
    Leen hem dus niet uit.

Bijdrager
    Brombeer

Wanneer vulpengebruikers elkaars vulpen eens proberen is er echt geen gevaar dat ze elkaars pen zullen slopen, hoor. Als ik een pen van een paar tientjes of meer wil kopen, wil ik toch echt wel even voelen hoe die in de hand ligt en hoe de punt over (en niet door) het papier glijdt.

Dat uitleenverbod geldt eigenlijk alleen voor onervaren schrijvers, die denken dat je er net zo hard mee moet drukken als een stotterende bic. Ik schep er wel eens een diabolisch genoegen in om als iemand om een pen vraagt mijn vulpen aan te bieden. En ze dan zien hannesen…:evil:

Al schoot ik laatst tekort om een logé voldoende vermaak te bieden, het was er zo een zonder rust in zijn donder, die overal aan moet zitten en hij pakte mijn Matador Click van tafel en wil hem uit nieuwsgierigheid naar de punt open draaien.
    Maar het is een Click, dus zonder schroefdop. In plaats van de dop eraf, draait hij aan de achterkant de piston naar beneden, zodat de dop vol inkt loopt en vervolgens via een ontluchtingsgaatje eruit. Tja, toen zat alles onder.

Ik heb hem toen maar even laten spartelen en hem ruim de tijd gegeven om zich heel bezwaard en schuldig te voelen, in de wetenschap dat deze inkt zich zonder problemen uit zou laten wassen. Bovendien had hij met de meegenomen wijnen, kazen, ham en foie gras de canard wel enig krediet opgebouwd.

Bijdrager
    Marioscube

Ik krijg zin om mijn vulpen(nen) weer eens onder het stof vandaan te halen.

Dan moet ik wel eerst wat inkt, bij voorkeur diverse kleuren, kopen.

Iemand een tip welke inkt te kopen en waar?
    Bij voorkeur niet te duur, het is meer om te zien of het weer leuk is om te schrijven en de neuronen tussen grijze massa en dikke vingers wakker te maken.

Bijdrager
    Brombeer

Zoek eens een leuk kleurtje uit bij fontoplumo. En dat is maar één webshop.

Bijdrager
    justhan

Hoewel ik alles op een van de Macs schrijf, onderteken ik altijd al m’n brieven met vulpen. Ook alle notities die ik maak tijdens een gesprek met een cliënt of tijdens een zitting of cursus, altijd met een van deze vulpennen:

Een “Grand Ultra Black” van Montblanc:

Een TWSBI 580 AL Diamond Clear

of een TWSBI Classic Blue

Alle pennen hebben een eigen inktreservoir, dus geen gedoe met patronen. Inkt is van het merk Diamine.

Bijdrager
    iep
    cmug op 10 januari 2017

Voor vlotte aantekening is balpen OK. Wil je fatsoenlijk meer schrijven, dan kies ik altijd voor een vulpen. Een vulpen moet je regelmatig gebruiken, dan doet die het beter.

Dan ken jij de Pilot Vanishing Point (en z’n broertjes/zusjes) nog niet. Als er een vulpen is die prima schrijft, niet regelmatig gebruikt hoeft te worden (wat overigens een kenmerk is van een goede vulpen…die doet het gewoon) en die hetzelfde klik-mechanisme heeft als een balpen dan is het wel deze Pilot VP.

Een vulpen doet het niet beter als je hem meer gebruikt, jij als schrijver doet het beter want oefening baart kunst. Hoe meer je schrijft, hoe beter en makkelijker je het afgaat.

Haike op 10 januari 2017

Dat komt omdat een vulpen weerstand geeft. Een ballpoint doet dat niet, het kogeltje daarin maakt juist dat je hand (en daarmee je schrift) wegrolt, je moet daar moeite doen om de pen in bedwang te houden. Een vulpen geeft een veel persoonlijker handschrift dan een BIC pennetje…

En dat is dus pertinent fout. Een vulpen geeft amper weerstand, een balpen juist heel veel. Dat komt door de verschillen in werking.

Een vulpen heeft een capillaire werking wat betekent dat de inkt met behulp van wat zwaartekracht uit de pen wordt gezogen door het papier. Papier zelf heeft ook een capillaire werking waardoor de inkt in het papier komt. De inkt zelf helpt hierbij ook enorm omdat het nogal dun is. Het zorgt voor een beetje smering. Sommige pennen leggen nogal wat inkt neer, die glijden dan ook heel wat soepeler over het papier. Dat vindt niet iedereen prettig omdat het aan kan voelen alsof je in het luchtledige of op iets superglads schrijft en de pen dus alle kanten op schiet.

Een balpen werkt niet op deze wijze. De inkt is erg dik en wordt tegengehouden door een bal/kogeltje (vandaar ook de naam “balpen”). Je moet drukken om de inkt eruit te kunnen laten waarna je deze stroperige inkt over het papier uitsmeert. Doordat je continu de druk op de pen moet houden levert dat veel sneller vermoeiing, pijntjes en andere ongemakken op. Daarom is een balpen bij korte schrijfsels prima en heb je er enorm last van als je veel schrijft. En kost het je ook moeite om de boel in bedwang te houden (je moet niet alleen een bepaalde richting op, je moet ook continu druk uitoefenen).

Over het algemeen kun je door een vulpen tussen duim en wijsvinger te nemen en zonder enige druk toe te passen (de pen rust alleen op het papier) al schrijven. Lukt je met een balpen nooit.

Brombeer op 10 januari 2017

@cmug: Het is alleen jammer dat Parker inkt vaak de enige inkt is die de doorsnee kantoorboekhandels verkopen.

Lang leve het internet waar er genoeg sites zijn (ook hier in Nederland) waar je inkt kunt kopen. Ik zou dat alleen nooit doen met een vulpen, die zijn er om mee te schrijven en dat kun je het beste in de winkel testen. Het heeft dan ook weinig zin om aan een ander te vragen of een pen lekker schrijft, het is veel te persoonlijk. Er zijn echter wel wat vulpennensites waar je reviews kunt vinden. The Fountain Pen Network (ook wel FPN) is zo’n beetje de grootste.

Night op 10 januari 2017

Verder is het bij vulpennen belangrijk dat er maar één persoon mee schrijft !!!
    Leen hem dus niet uit.

De ene helft zegt dat het een fabeltje is, de andere helft is het daar niet mee eens. Het is in ieder geval 1 van de meest discutabele dingen bij vulpennen.

@Marioscube: probeer het eens bij PW Akkerman in Den Haag. Die hebben hun eigen inktlijn in een aantrekkelijke inktpot (de oude Gimborn) voor een zachtprijsje. Op dit moment hebben ze weer een of andere speciale serie van Hollandse Meesters. Die bevatten net even wat meer milliliters inkt dan hun gewone lijn.

Bijdrager
    wmax

Een pen is machtiger dan een iPad. Dat is zeker. Een handgeschreven brief is zo goed als hackfree, wordt niet meegelezen door de overheid ( behalve als je in de gevangenis zit ), facebook en google kunnen er niet in snuffelen. Je krijgt geen advertenties voorgeschotelt over de zaken waarover je schrijft. Zolang je alle tijd hebt geeft het alleen maar voordelen.
    Jaren geleden spandeerde NASA een kapitaal om een pen te maken waarmee astronauten onder alle omstandigheden konden schrijven. De Russen hadden een veel simpeler oplossing. Een potloodje:-)

Bijdrager
    iep

Dat van de NASA en de Russen is een fabeltje. Dat potloodje bevat grafiet wat elektriciteit zeer goed geleid. Als je er mee schrijft of slijpt komt er fijnstof vanaf en dat is in een ruimtestation in microzwaartekracht uitermate gevaarlijk. Die Russen gebruikten dan ook net als de Amerikanen balpennen ipv potloden.

Pennen zijn net als de typemachine en het toetsenbord niet meer dan een tool. Dat wat je er mee creëert is wat machtiger is dan wat dan ook. Eigenlijk zou de stelling nu moeten zijn: het toetsenbord is machtiger dan de kernbom.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.