15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    NielsMoes

De overstap van windows naar een macbook(pro)

Hallo,

Ik ben van plan(nog onzeker) volgende maand wanneer ik terugkom in Nederland na mijn stage mijn asus laptop
    te verkopen en een Macbook Pro 13inch retina aan te schaffen met 8 gb RAM 256 gb ssd.

De asus (15inch in mijn mening erg mooi formaat) laptop is eigenlijk zeer snel met een i7 quadcore, upgraded ram van 4 naar 8 en nvidia 610m(2gb) kan nagenoeg geen spel op fatsoenlijke kwaliteit spelen, terwijl ik bij aanschaf dacht dat het een redelijke videokaart was, maargoed ik game niet eens.
    Maar schermkwaliteit is matig, hij is zwaar, heeft maar 1 usb 3.0.
    Batterijduur van de asus is ook erg slecht, denk dat als er een beetje op multitask hij nog geen uur volhoud, en dus door het gewicht ook nog eens niet handig is om mee te nemen.
    Ik ben bekend met windows, mac OS is dan nieuw voor me, maar is me aangeraden en heb er veel over nagezocht.
    Wel jaren een iphone, heb nu meer dan een jaar mijn iPhone 5 en ben zeer tevreden met iOS.
    Er zit eigenlijk geen haast achter, maar hoe meer ik op internet kijk voor de macbook pro 13inch retina, hoe sneller ik hem hebben wil…

Zijn er mensen die mij kunnen overtuigen deze aan te schaffen of te wachten op nieuwe lineup van de airs met eventueel retina.
    Ik gebruik mijn laptop namelijk continu, met youtube, films, series, school noem maar op dus
    €1500 betalen is geen probleem voor een apparaat dat ik zoveel gebruik.
    De reden dat mijn oog op de retina 13inch is gevallen is het feit dat hij ten ten opzichte van de air momenteel een betere keuze is, nietwaar?

Lang verhaal, maargoed dit moest ik even kwijt.

Alvast bedankt,

Niels

Bijdrager
    TheBigZ
    NielsMoes op 10 januari 2014

Zijn er mensen die mij kunnen overtuigen deze aan te schaffen of te wachten op nieuwe lineup van de airs met eventueel retina.
    De reden dat mijn oog op de retina 13inch is gevallen is het feit dat hij ten ten opzichte van de air momenteel een betere keuze is, nietwaar?

Het heeft weinig zin om te wachten; de Retina MacBook Pro is recentelijk vernieuwd. Het is nu dus een prima moment om er een te kopen.
    http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro

Bijdrager
    Vluggie

Ik stond voor de keuze om überhaupt een laptop aan te schaffen. Veel getwijfeld vanwege het prijsverschil tussen een Mac en een Windows laptop.
    Uiteindelijk (wel met heel veel korting) een Macbook Pro Retina 15inch gekocht.

Heb deze nu een jaar en zou niet meer zonder willen. De overstap was geen probleem. Alles wijst zich vanzelf en als je ergens niet uitkomt zijn er op dit forum genoeg mensen die je kunnen helpen.

Niet twijfelen. Een Mac is echt zijn geld waard. Als ik jou was zou ik de Retina nemen. Is echt een toegevoegde waarde.

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom een MBPr?
    De Air is fantastisch: lichter, langere accuduur, razendsnel, en een stuk goedkoper.
    Uiteraard is de Retina ook een prachtmachine, maar overstappers staren zich vaak stuk op allerlei spec’s, terwijl het om de hele beleving gaat, oftewel: hoe gedraagt ie zich in het gebruik. En voor wat jij doet, zou ik zeker voor een MB Air gaan!

Bijdrager
    Frank Visser

De retina’s zijn mooi geüpdatet, als je een air neemt die een iets betere accuduur heeft maar wel prettiger is mee te nemen vind ik het bijna zonde. Betaal ‘iets’ meer 2-300 euro en je hebt een retina wat een prachtscherm heeft, met veel betere specs..

Bijdrager
    SunKeeper

@Goeiedag: Mee eens, want als je eenmaal de scherpte van Retina gewend bent wil je niet meer terug.
    Nu ben je nog een normaal scherm gewend, dus merk je weinig bijzonders bij overstappen.

Al is het scherm van de Air sowieso al beter dan het scherm van de meeste notebooks van andere merken.

Bijdrager
    NielsMoes

Bedankt voor de reacties!:-)

Bijdrager
    NielsMoes
    GoeieDag op 10 januari 2014

Waarom een MBPr?
    De Air is fantastisch: lichter, langere accuduur, razendsnel, en een stuk goedkoper.
    Uiteraard is de Retina ook een prachtmachine, maar overstappers staren zich vaak stuk op allerlei spec’s, terwijl het om de hele beleving gaat, oftewel: hoe gedraagt ie zich in het gebruik. En voor wat jij doet, zou ik zeker voor een MB Air gaan!

Ik heb de air al zeker overwogen, alleen is momenteel de prijs van een air met 8gb ram en 256 ssd zodanig in de buurt van een retina mbp 13inch dat het in mijn mening een beter is voor de retina mbp te gaan.

Retina mbp €1437,48 met onderwijs korting
    Mb air €1343,10 met onderwijs korting (vergelijkbare 8gb RAM en 256 gb SSD)

Batterijduur van de air is fantastisch heb ik gezien, maar 6 uur+ is al meer dan voldoende voor mij.
    De mbp retina heeft ook nog eens intel iris pro graphics, veel beter dan intel hd graphics toch?

Bijdrager
    GoeieDag

“Ik gebruik mijn laptop namelijk continu, met youtube, films, series, school noem maar op dus”
    Dan heb je al geen 8 GB nodig.

Typisch een switcher: doodstaren op spec’s (“De mbp retina heeft ook nog eens intel iris pro graphics, veel beter dan intel hd graphics toch?”). Op een PC misschien relevant, maar op een Mac een stuk minder.
    En als je zo’n laptop de hele dag gebruik, is het comfort van een lange accuduur, dus niet op zoek hoeven naar een lader en stopcontact, nauwelijks te overschatten!

Maar wat je wilt: beiden zijn prachtig…

Bijdrager
    NielsMoes
    GoeieDag op 11 januari 2014

”Ik gebruik mijn laptop namelijk continu, met youtube, films, series, school noem maar op dus”
    Dan heb je al geen 8 GB nodig.

Typisch een switcher: doodstaren op spec’s (“De mbp retina heeft ook nog eens intel iris pro graphics, veel beter dan intel hd graphics toch?”). Op een PC misschien relevant, maar op een Mac een stuk minder.
    En als je zo’n laptop de hele dag gebruik, is het comfort van een lange accuduur, dus niet op zoek hoeven naar een lader en stopcontact, nauwelijks te overschatten!

Maar wat je wilt: beiden zijn prachtig…

De specs zijn toch ook belangrijk als ik van plan ben hem minimaal 3 jaar te behouden?:p

Bijdrager
    koen

Koop gewoon die MBP Retina.:D

Bijdrager
    NielsMoes
    koen op 11 januari 2014

Koop gewoon die MBP Retina.:D

Is ook het plan tijdens de btw actie bij mediamarkt:-P

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

(“De mbp retina heeft ook nog eens intel iris pro graphics, veel beter dan intel hd graphics toch?”). Op een PC misschien relevant, maar op een Mac een stuk minder.

Dat valt reuze mee. Ik heb op dit moment een 15″ retina Macbook Pro (2.6/16GB/512/GT750m) en die gaat als de GT750m het werk doet als een tierelier. Maar zodra de Iris Pro het overneemt stottert zelfs Exposé met slechts 2 of 3 statische apps open. Het verschil in smoothness is nu natuurlijk een stuk minder dan een tijdje terug (b.v. GMA950 in de oude witte MacBook tegen een 8600M GT in de Pro, waarbij de GMA950 nog niet eens het ‘invliegen’ van Dashboard zonder haperen kon animeren).

Maar om even de vraag te beantwoorden:
    Ja, Intel Iris is sneller dan de HD-serie. En Iris Pro is weer sneller dankzij Intel’s slimme Crystalwell (GT3e) architectuur, deze hebben namelijk een L4 cache van 128MB die door de Iris GPU als VRAM gebruikt kan worden. Tevens kan de processor ook gebruik maken van deze cache als de Iris GPU dat niet doet (al is dit dan een victim cache, dus je zal daar weinig van merken als het gaat om snelheid). Omdat dit kleine pakketje eDRAM een stuk sneller is dan het ‘normale’ shared VRAM (wat op het DDR3L geheugen van de computer rust) is de Iris Pro chip sneller en efficiënter dan de HD-serie die alleen een stuk DDR3 als VRAM konden gebruiken. Ik geloof dat de Iris Pro 5200 GPU ongeveer gelijk staat aan de oude Nvidia GT640m GPU, dus met die chip zou je al vooruit gaan. Denk er alleen wel aan dat die chip een stuk meer pixels moet aandrijven dus het werkelijke verschil kan miniem zijn! Tevens is de GT610m die je nu hebt de allerlaagste kaart van de 2012 serie GPUs van Nvidia. Bijna alles buiten IGPs uit dat jaar en nieuwer zal sneller zijn dan de 610.
    Let wel: alleen de Iris Pro is gemaakt volgens de GT3e architectuur. Dus alleen de 15″ Pro heeft deze (iets) snellere IGP aan boord! De 13″ bevat de standaard Iris 5100 (GT3), en dat is eigenlijk gewoon een HD5000 (ook GT3) met TDP van meer dan 20W (lees: de non-ULV variant van de HD5000, vandaar dat de Air een HD5000 heeft en geen Iris).

Kortom: als je niet gamed of programma’s gebruikt die actief gebruik van de dedicated GPU maken moet je gewoon niet omkijken naar welke grafische processor je aan boord hebt. De Iris (5100) IGP zal met de taken die jij omschrijft met gemak de komende 4 tot 5 jaar meegaan. Zelfs de HD5000 uit de MacBook Air zou voldoen aan jouw eisen.

Als ik jou was zou ik de tweede tier 13″ MacBook Pro kopen. Je hebt dan een 2.4GHz i5 met Iris 5100 IGP, 8GB RAM en een 256GB SSD. Meer dan voldoende denk ik. Je kan de SSD ook later nog upgraden mocht je meer opslag willen hebben.

Bijdrager
    GoeieDag
    NielsMoes op 11 januari 2014

De specs zijn toch ook belangrijk als ik van plan ben hem minimaal 3 jaar te behouden?

En je denkt dat wij een Mac voor een jaar kopen?!
    Nee hoor, een jaar of 4 kun je zo vooruit, en daarna hangt het van de ontwikkelingen in OS en hardware af hoelang ie nog functioneel kan blijven.

Bijdrager
    NielsMoes
    Waffle op 12 januari 2014

(“De mbp retina heeft ook nog eens intel iris pro graphics, veel beter dan intel hd graphics toch?”). Op een PC misschien relevant, maar op een Mac een stuk minder.

Als ik jou was zou ik de tweede tier 13″ MacBook Pro kopen. Je hebt dan een 2.4GHz i5 met Iris 5100 IGP, 8GB RAM en een 256GB SSD. Meer dan voldoende denk ik. Je kan de SSD ook later nog upgraden mocht je meer opslag willen hebben.

Ja is mijn plan ook, 256GB SSD voldoet momenteel wel, aangezien ik nog 2x 1tb usb 3.0 WD harddrives heb:-)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.