16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Billy

DE oplossing voor slechte lettertypes (leesbaarheid)

Verschillende keren heb ik via dit forum moeten vaststellen dat switchers problemen hadden met de kwaliteit van hun lettertypes. Voor sommige was de leesbaarheid ver te zoeken.

De oplossing was meestal voor hen om bij Systeemvoorkeuren bij Weergave de anti-aliasing uit te schakelen bij een puntgrootte van 10. Maar dit gaf meestal niet echt het gewenste resultaat.

Met mijn aanschaf van de Mac Mini had ik van dag één hier geen problemen mee. Maar met de komst van Tiger wel.

Ik heb mijn Macje volledig gewist en Tiger erop geinstalleerd. Wat bleek de kwaliteit van de lettertypes was duidelijk achteruit gegaan. Ik kon ze echt moeilijk lezen. Met de bewuste tip van anti-aliasing kreeg ik niet echt een beter resultaat.
    Ik moest dus verder zoeken aangezien ik wist dat de kwaliteit veel beter kon, aangezien dit het geval was met Panther.

En uiteindelijk heb ik de oplossing gevonden. Als je de verversingfrequentie van je monitor aanpast kan dit een ontzettend groot verschil maken voor de leesbaarheid van de lettertypes.

Dus voor de mensen die nog steeds problemen hebben met de leesbaarheid ga naar je systeemvoorkeuren, kies Beeldschermen en verander je verversingsfrequentie. Bij mij hielp het om naar 70 Hz te gaan i.p.v. 75 Hz.

Billy

Bijdrager
    Oppie

En als je LCD hebt?:wink:

Bijdrager
    Billy
    ”Oppie”

En als je LCD hebt?:wink:

Ik heb dus een LCD :wink:

Het maakt blijkbaar wel degelijk verschil uit.

Billy

Bijdrager
    Oppie

Ok dan… hoe verander jij de ‘Opfrisfrequentie’ van zo’n scherm. Ik kan het niet doen in de Systeemvoorkeuren, maar sterker nog, het wordt bij de fabricage bepaald (namelijk response time in milliseconds (ms))

Bijdrager
    Billy
    ”Oppie”

Ok dan… hoe verander jij de ‘Opfrisfrequentie’ van zo’n scherm. Ik kan het niet doen in de Systeemvoorkeuren, maar sterker nog, het wordt bij de fabricage bepaald (namelijk response time in milliseconds (ms))

Die instelling is bij mij gewoon beschikbaar. Ik heb een CTX LCD scherm. Ook met gebruik van een Neovo scherm blijven die instellingen beschikbaar. Enkel de mogelijkheden 72 & 73 Hz kan ik niet gebruiken. Deze zijn lichtgrijs.

Maar het maakt echt een groot verschil uit in duidelijkheid. Gek eigenlijk…

Billy

Bijdrager
    eMacPaddy

Ik kan hem alleen maar op 60 hz of 75 hz zetten en mijn powerbookje heeft alleen maar 60 hz.
    Verder heb ik er niet echt problemen mee, op sites waar het wel problemen geeft doe ik gewoon ff :apple: +

Bijdrager
    vogel

Bij mij staat bij opfrisfrequentie n.v.t. Is dat normaal bij een laptopscherm?

Bijdrager
    MacAttack

Ja hoor, bij de iMac staat er ook n.v.t.

Bijdrager
    Oppie

En zo zou het logischerwijs ook bij alle TFT schermen moeten zijn; maar misschien is dit op sommige schermen wel een ‘feature’ die keuze…

Bijdrager
    Billy

Dit verklaart volgens mij waarom de recentse switchers deze problemen hebben.

De meesten hebben een Mac Mini en hadden dus al een eigen LCD scherm. Waarschijnlijk blijft bij de meesten merken die frequentie gewoon beschikbaar (geen ondersteuning).

Billy

Bijdrager
    Sad

Het meest gehoorde geklaag van switchers is dat de letters wazig zijn. Dit komt doordat Windows nauwelijks aan anti-aliasing doet en alles er dus lekker strak (hoewel blokkig) uitziet.

Het is ook een kwestie van wennen denk ik.

Bijdrager
    Oppie

Ik ben het eens met Pliep; het is anders, dus een kwestie van wennen.

Billy, moet je me toch eens uitleggen hoe dat zit: TFT schermen en opfrisfrequentie?!

Bijdrager
    Yaris
    ”Pliep”

Het meest gehoorde geklaag van switchers is dat de letters wazig zijn. Dit komt doordat Windows nauwelijks aan anti-aliasing doet en alles er dus lekker strak (hoewel blokkig) uitziet.

Op het forum op de Applesite zelf heb ik gelezen dat Windows een andere anti-aliasingsoftware gebruikt, nl. ClearType. Op dat punt is Windows dus blijkbaar beter dan MacOSX want de letters zijn veel scherper onder Windows. Ik had gehoopt een verbetering te zien met de automatische anti-aliasing onder Tiger, maar ik merk geen verschil.

”Oppie”

Billy, moet je me toch eens uitleggen hoe dat zit: TFT schermen en opfrisfrequentie?!

Oppie, de opfrisfrequentie kun je wijzigen met Systeemvoorkeuren > Beeldschermen.

Bijdrager
    Oppie

Dat begrijp ik voor CRT’s; maar TFT’s hebben helemaal geen variabele opfrisfrequentie, of refresh rate, alleen een eigen, fabrieksmatige en niet in te stellen refresh rate, zoals ik al eerder beweerde. daarom staat op die plek in Systeemvoorkeuren ook: “n.v.t.”! Dus ik begrijp ff niet hoe dat nou zit met wat Billy beschreef..:?

Bijdrager
    Billy
    ”Oppie”

Dat begrijp ik voor CRT’s; maar TFT’s hebben helemaal geen variabele opfrisfrequentie, of refresh rate, alleen een eigen, fabrieksmatige en niet in te stellen refresh rate, zoals ik al eerder beweerde. daarom staat op die plek in Systeemvoorkeuren ook: “n.v.t.”! Dus ik begrijp ff niet hoe dat nou zit met wat Billy beschreef..:?

Oppie ik begrijp je reactie compleet. De refresh rate van een LCD monitor mag helemaal geen rol spelen. Onder Windows kon ik dit ook veranderen maar merkte ik geen verschil op.

Nadien ben ik overgeschakeld naar de Mac Mini. Ik had helemaal geen problemen met de leesbaarheid van de lettertypes. Maar na een verse installatie van Tiger had ik echt verschrikkelijke lettertypes. Anti-Aliasing voor een bepaalde puntgrootte uitschakelen help echter niet.
    Toen ik keek bij beeldschermen stond mijn verversingfrequentie op 75Hz. Nadat ik deze heb verlaagd naar 70Hz is mijn beeld véél beter. Alles is nu haarscherp en terug duidelijk leesbaar zoals met Panther het geval was. Bij mij staat er echt geen ‘NVT’ bij. Alle frequenties zijn gewoon aanklikbaar bij me. Dit bij mijn 2 LCD monitors (CTX & Neovo).

Veel recente switchers zoals ik hebben hier veel over ‘geklaagd’. De meeste switchers hadden waarschijnlijk net zoals ik een LCD monitor die niet afkomstig is van Apple. Bij mijn 2 LCD monitors is deze verversingfrequentie gewoon beschikbaar. Een verandering van Hz maakt wel degelijk verschil, raar maar waar.
    Vermoedelijk wordt die verversingfrequentie uitgeschakeld bij een Apple monitor. Want zoals jij aangeeft mag dit eigenlijk niet echt een verschil uitmaken. Maar toch uit persoonlijke ondervinding maakt het bij mij wel uit.

Misschien kan iemand anders met een Mac Mini en een LCD scherm (geen Apple merk) eens proberen zijn frequentie op 75Hz te zetten?

Herinner je je bijvoorbeeld de discussie nog met Magst? http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=37016&postdays=0&postorder=asc&highlight=anti&start=45 . Ook zijn er nog andere topics i.v.m. dit probleem: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=22250&highlight=anti+aliasing

Voor die personen hielp de truc met anti-aliasing niet zoals ze hoopten. Vermoedelijk hadden ze ook last van die veversingfrequentie?.

Billy

Bijdrager
    Beathoven
    ”Yaris”
    ”Pliep”

Op het forum op de Applesite zelf heb ik gelezen dat Windows een andere anti-aliasingsoftware gebruikt, nl. ClearType. Op dat punt is Windows dus blijkbaar beter dan MacOSX want de letters zijn veel scherper onder Windows. Ik had gehoopt een verbetering te zien met de automatische anti-aliasing onder Tiger, maar ik merk geen verschil.

”Oppie”

Oppie, de opfrisfrequentie kun je wijzigen met Systeemvoorkeuren > Beeldschermen.

Cleartype is bedoeld voor LCD schermen en ziet er op CRT ranzig uit. Als je het uitvergroot zie je dat de letters niet zoals bij Apple’s variant gebruik maakt van grijswaarden maar van harde kleuren waardoor ze onrustig voor de ogen zijn.

Bij OS X heb je 3 modus (standard, strong en off), bij XP heb je er 2 (off en cleartype). Cleartype is vergeleken met strong font smoothing onder OS X iets groffer opgebouwd.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.