29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    Furbz

De OMT klaagmuur

Het moet me even van het hart:

sinds een jaar of twee merk ik dat ik me stoor aan commentaar hier op OMT. Niet aan artikelen of spelfouten, maar aan de toon die leden onder elk topic plaatsen.

Dit is natuurlijk mijn probleem, dus daarom lees ik het ook minder. Toch vind ik het jammer dat de effort die mensen doen om hier actief te posten soms in het niet valt als mensen hun ongezouten mening weer eens moeten plaatsen.

@OMT
    : bij tweakers hebben ze een prachtig systeem waarin je aan kunt geven dat het niet gepast is wat iemand zegt. Zou dat hier niet toegepast kunnen worden? Zo kan de community zichzelf wat positiever houden.

Nogmaals het kan aan mij liggen en dan moet ik me aanpassen aan de tijdsgeest of de commentaarbehoeften van anderen. Maar ik zou graag weer een positieve vibe willen hier op OMT. Daar genoot ik eerst echt enorm van. Nu voelt elk nieuw artikel als de mogelijkheid je gal te spuwen op de schrijver of andere initiatieven.

Ps: mocht dit topic niet gewenst zijn. Voel je vrij het te verwijderen.

Sleutelbeheerder
    Night

Ja, dat kan en zal ook worden toegepast in het nieuwe forumsysteem dat op dit moment al getest wordt.

Bijdrager
    KarelWillem

Zeg dat nou niet, want we weten allemaal hoe dat hier gaat toch?

;)

Die knipoog is dan het onderdeel ‘positieve vibe’ van deze reactie.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    TheBigZ
    Sleutelbeheerder
    Night

We zijn druk bezig. Er is alleen nog geen tijd bekend wanneer het beta-traject eindigt. ?

Bijdrager
    Furbz

<p style=”text-align: center;”>Ben benieuwd!</p>

Bijdrager
    computer space

Vanwege dat tweakerssysteem kom ik daar niet meer. Met hoge gehalte autisme onder de karma-politie daar is er 0 ruimte voor tegengeluid en humor.

Bijdrager
    computer space

<p class=”cite”>Night op 5 september 2020 om 13:11</p>
    Ja, dat kan en zal ook worden toegepast in het nieuwe forumsysteem dat op dit moment al getest wordt.

Zou je dat wel doen? De server kan de vraag nu al niet aan, standaard beland je na het posten van een reactie op de Clouflare errorpagina. Moet je straks ook nog duimpjes gaan verwerken. Auw, gaat jullie server niet leuk vinden.

Bijdrager
    computer space

Wellicht interessant: maak een moderatie-systeem gebruikerafhankelijk. Wat jij downmod vind iemand anders misschien wél leuk. Soort aanbevolen commentaar.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>computer space op 5 september 2020 om 15:55</p>
    Zou je dat wel doen? De server kan de vraag nu al niet aan, standaard beland je na het posten van een reactie op de Clouflare errorpagina. Moet je straks ook nog duimpjes gaan verwerken. Auw, gaat jullie server niet leuk vinden.

Het nieuwe systeem wordt (is) toch Discourse? Dat staat niet bekend om z’n lage eisen aan de hardware.

Sleutelbeheerder
    Night

Jakko Westerbeke op 5 september 2020 om 19:24

Het nieuwe systeem wordt (is) toch Discourse? Dat staat niet bekend om z’n lage eisen aan de hardware.

Klopt, maar dat wordt dan wel op de eigen servers van Discourse gedraaid. Die kunnen de workload gewoon prima aan. OMT is in vergelijk met sommige andere Discourse fora maar een heel kleine jongen, hoor.

Vooralsnog vind ik de discourse integratie nog erg onoverzichtelijk en je moet echt zoeken naar de juiste tools, icoontje en functies.

Er ligt dus nog een aardige kluif voor de Mediahuis softwarejongens.

Moderator
    Pete.Z

Dat geeft weinig hoop voor een snelle overgang dus.

Bijdrager
    Brombeer

OMT is in de overgang?

Bijdrager
    Gfive

Ja in de overgang tot advertentie pulp site.

Bijdrager
    Marius1976

Mogelijk is het ook de tijdgeest. Die speelt niet alleen bij de leden maar ook bij OMT zelf mee. Toen ik ergens in 2006 overstapte naar Mac en dit nog macosx.nl heette (ik gebruik nog altijd die url als ik zelf het adres intoets), toen was dit een andere community dan nu. Ook was er geen, of in ieder geval nauwelijks spam (als reclame) … en de mensen achter de schermen waren nog de oorspronkelijke oprichters (grotendeels) en hadden ook een band ermee alsof het hun kindje was. De geweldige acties met oa Kerstmis in Cupertino (met Sjarrel en Sjaan) waren daar ook een illustratie van. Het was gezellig, veel betrokkenheid en omt had een gezicht. Ook was apple in die tijd wel flink aan het opkomen, maar als gebruiker was je toch overduidelijk nog in een soort minderheid, waardoor er ook een andere vibe op deze site voelbaar was…. al was negativiteit toen ook al iets wat bestond hoor. Ik kan me wel namen herinneren van forumleden die destijds berucht waren om liters azijn.

Ik draag OMT nog altijd wel een warm hart toe, maar de bezieling die het destijds had, voel ik niet meer zo. Wellicht, waarschijnlijk zelfs, ben ik ook veranderd. Ik heb niet direct het gevoel dat dit door de toon van reageren komt.

Die toon van reageren zie ik eerder als een symptoom, dan als oorzaak.

Overigens ben ik nog altijd een doorgewinterde atari fan, en ook op een forum als AtariAge zie je precies hetzelfde. De kunst is om door de rotte appels heen gewoon de positieve en constructieve reacties te blijven zien…. die zijn er gelukkig ook nog genoeg!

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door Marius1976.
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Night op 5 september 2020 om 20:04</p>
    Klopt, maar dat wordt dan wel op de eigen servers van Discourse gedraaid. Die kunnen de workload gewoon prima aan. OMT is in vergelijk met sommige andere Discourse fora maar een heel kleine jongen, hoor.

Dat zegt eigenlijk ook wel wat over bbPress: een aantal jaar geleden werd er hier gezegd dat de ontwikkelaars van bbPress onder meer aan dit forum goed konden zien hoe hun software werkte met grote hoeveelheden berichten.

Vooralsnog vind ik de discourse integratie nog erg onoverzichtelijk en je moet echt zoeken naar de juiste tools, icoontje en functies.

Ah, maar dat ligt heel eenvoudig eraan, aldus Jeff Atwood, empathisch programmeur, dat you’re doing it wrong.

Bijdrager
    Marius1976

Overigens was er jaren terug ook een soort behoefte om een nieuwe comminity te starten. Dat werd MacMinds met de magenta website. Toch is dat uiteindelijk ook niet structureel van de grond gekomen. Het is nog niet zo eenvoudig om een community te vormen of te hervormen….

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>computer space op 5 september 2020 om 15:52</p>
    Vanwege dat tweakerssysteem kom ik daar niet meer. Met hoge gehalte autisme onder de karma-politie daar is er 0 ruimte voor tegengeluid en humor.

Blijkbaar is dat regie gewoon nodig, maar het is wel wat strak idd (net als macfreak toen). Omdat Tweakers voor iedereen is, geen Apple fan òf Android/Win, PS vs Xbox, etc. Iedereen zal gewoon proberen een andere merk te bashen. Terwijl dat gewoon echt onzin is. Je ziet het ook op Twitter, al die lui die hun gal spuwen op alles wat er geplaatst wordt door nieuwsbronnen. Lekker makkelijk achter hun eigen schermpje negatief doen tegen anderen……

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>Marius1976 op 6 september 2020 om 11:41</p>
    Mogelijk is het ook de tijdgeest. Die speelt niet alleen bij de leden maar ook bij OMT zelf mee. Toen ik ergens in 2006 overstapte naar Mac en dit nog macosx.nl heette (ik gebruik nog altijd die url als ik zelf het adres intoets), toen was dit een andere community dan nu. Ook was er geen, of in ieder geval nauwelijks spam (als reclame) … en de mensen achter de schermen waren nog de oorspronkelijke oprichters (grotendeels) en hadden ook een band ermee alsof het hun kindje was. De geweldige acties met oa Kerstmis in Cupertino (met Sjarrel en Sjaan) waren daar ook een illustratie van. Het was gezellig, veel betrokkenheid en omt had een gezicht. Ook was apple in die tijd wel flink aan het opkomen, maar als gebruiker was je toch overduidelijk nog in een soort minderheid, waardoor er ook een andere vibe op deze site voelbaar was…. al was negativiteit toen ook al iets wat bestond hoor. Ik kan me wel namen herinneren van forumleden die destijds berucht waren om liters azijn.

Ik draag OMT nog altijd wel een warm hart toe, maar de bezieling die het destijds had, voel ik niet meer zo. Wellicht, waarschijnlijk zelfs, ben ik ook veranderd. Ik heb niet direct het gevoel dat dit door de toon van reageren komt.

Dit is bijna exact hoe ik het ook beleef (ben al sinds 2001 actief geweest bij macosx.nl)

Bijdrager
    computer space

<p class=”cite”>Marius1976 op 6 september 2020 om 11:41</p>

Die toon van reageren zie ik eerder als een symptoom, dan als oorzaak.

Overigens ben ik nog altijd een doorgewinterde atari fan, en ook op een forum als AtariAge zie je precies hetzelfde. De kunst is om door de rotte appels heen gewoon de positieve en constructieve reacties te blijven zien…. die zijn er gelukkig ook nog genoeg!

Tijdsgeest i.d.d: de grootste crisis op dit moment is niet de Coronacrisis, maar een wereldwijde communicatiecrisis. We moeten ons (heel lastig) losweken van communicatie via big-tech, en weer met de buurman gaan babbelen en weer face-2-face de discussie voeren. Grootste illustratie van deze crisis zijn de bordjes “whatsapp buurt preventie”. Blijkbaar bepaalt Facebook ons geluk door ongerief in de buurt te voorkomen…. Die bordjes zeggen precies hoe diep we zijn gezonken.

Overigens, als jullie naar een modsysteem gaan, bouw dan Brexitmodus in: dat je mag vertrekken en al je rotzooi mee mag nemen (lees verwijderen). Sowieso misschien mooi om helemaal leeg te beginnen. Na 20 jaar weten we best dat de zoekfunctie niet wordt gebruikt om computerproblemen op te lossen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door computer space.
    Bijdrager
    SvS

Niet 100% waar. Soms zijn bepaalde topics heel nuttig. Zoekfunctie in OMT wordt niet gebruikt, maar google vindt die topics wel. De inactieve lounge onzin bijv. mag idd best weg, met draadjes uit 2001-2015.

En wel eens met je opmerking over WhatsApp buurtpreventie. Heel jammer dat de buurten leunen op een Amerikaans product waarbij de eigenaar alles kan meelezen… over privacy waakhond gesproken ? Signal was beter geweest. (Telegram is ook goed, maar er zijn nog teveel mensen die denken dat het uit Rusland komt, dat Putin meeleest)

Bijdrager
    SvS

En ik weet dat computer space bedoelt dat we liever moeten gaan kletsen met de buurt, maar pakweg 300 mensen 1x bereiken over “het opletten naar een man in zwarte Mercedes die verdacht langzaam rijdt en naar huizen gluurt”, is wel handig!

Bijdrager
    SvS

Maar ik ben het verder wel eens met furbz, soms doe ik niet meer de moeite om naar reacties te kijken, omdat dat voorspelbaar zou zijn bij bepaalde onderwerpen.

Niet tevreden over Apple? dan ga je naar Android/Windows fansite. Hoef je de andere gebruikers niet over af te kraken over hun enthousiasme en/of aankopen. Soms blijf ik hier tijdje weg, maar dan kom ik elke keer terug. Hier en bijv bij iCulture is technews leuker dan bij andere nieuwsbronnen.

Bijdrager
    Chorro

Ik denk ook dat dit grotendeels te wijten is aan het beleid dat gevoerd wordt door OMT de laatste tijd.
    Er is besloten bepaalde updates door te voeren aan de website, die mijns inziens in theorie erg goed zijn uitgedacht. De praktijk blijkt echter dat veel niet werkt, de servers op een extreem hoge frequentie de load niet aankunnen en er niets (zichtbaars) aan verbeteringen wordt doorgevoerd. Door dit alles heb ik de hoop opgegeven en is het een unicum als ik meer dan 1x per week OMT bezoek, terwijl dit voorheen ruimschoots dagelijks was. En naast mij vele andere toffe mensen die we hier niet meer terug zien.

Langzaam maar zeker hou je dan een halfbakken site over met een nauwelijks deugdelijke community en blijft er van de lol en ongein weinig over. Je houdt dan enkel en alleen de posts over die je misschien al 14x in het verleden beantwoord hebt. Mij niet gezien.

Bijdrager
    TheBigZ

SvS op 8 september 2020 om 07:49
    En wel eens met je opmerking over WhatsApp buurtpreventie. Heel jammer dat de buurten leunen op een Amerikaans product waarbij de eigenaar alles kan meelezen… over privacy waakhond gesproken ?

Dit statement van je klopt niet helemaal.

https://www.pocket-lint.com/apps/news/whatsapp/137221-whatsapp-rolls-out-end-to-end-encryption-what-does-that-mean

Bijdrager
    Furbz

Fijn dat er beweging is bij OMT.
    Ik vind COmputer space en SvS wel raken dingen zeggen.

het zijn voor mij vooral de reacties die ik ondeugdelijk vind. Het kritisch om het kritisch zijn. Het ‘je mening moeten etaleren’ principe. Dan denk ik soms: geniet van het feit dat OMT je content levert. Het is geen recht, maar een voorrecht dat we zoveel mooie bronnen kunnen checken in deze tijd. Ben ik het altijd eens hier? Nee. Heb ik ongelijk? Vast! Het zou gewoon tof zijn als de toon waarop we met elkaar communiceren wat toegankelijker zou zijn.
    Op tweakers worden er veel discussies gevoerd, maar voor mijn gevoel altijd met meer respect.

maar goed, ik word misschien ook een oude lul als dertiger zijnde ?.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door Furbz.
    Bijdrager
    TheBigZ

Furbz op 8 september 2020 om 19:54

Join the club!:-)

Bijdrager
    Furbz

<p class=”cite”>TheBigZ op 8 september 2020 om 19:56</p>

Furbz op 8 september 2020 om 19:54

Join the club!:-)

??

Sleutelbeheerder
    Night

?

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.