30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:

Bijdrager
    Shannon

De nieuwe Apple Airport extreme

Ik heb een vraag ten aanzien van de nieuwe standaard die is ingebouwd in de nieuwe versie van de Apple extreme.

Het 802.11n signaal om het maar zo te noemen, is nog geen officiele standaard.
    Ook staat er op de website van Apple links bij de specificaties van de airport extreme dat het de Concept 802.11n betreft.
    http://www.apple.com/nl/airportextreme/specs.html

Maar stel nu dat de definitieve standaard licht gewijzigd wordt, wat dan?

Is dit softwarematig op te lossen, doormiddel van een update?

Hier nog een artikel over de “n” standaard en de apple airport extreme.
    http://www.kvue.com/sharedcontent/ptech/helpdesk2/012507ccdrPTECHhelpdesk.1ba38eda.html

Bijdrager
    CalmCruiser
    ”Guido

Is dit softwarematig op te lossen, doormiddel van een update?

ja en ja

Bijdrager
    Buzz

Apple durft nu alleen nog maar in uiterst vage termen te spreken over de prestaties van 802.11n op de nieuwe Airport Extreme. Als je nu besluit om de Airport Extreme te kopen kan je dat ook eigenlijk niet doen op basis van de 802.11n mogelijkheden, want die staan op dit moment gewoon nog niet vast en zijn dus ook nog niet te testen. Als je zeker weet dat je alleen Apple netwerkapparatuur gaat gebruiken lijkt het me een veilige aankoop, maar anders zou ik gewoon nog even geduld hebben tot de 802.11n specificatie afgerond en officieel is en er onafhankelijke vergelijkende testen van verschillende apparatuur zijn gedaan. Er zullen natuurlijk zeker ook nog Airport software updates volgen in de tussentijd.

Bijdrager
    reposte

Ik ben sowieso aan een nieuwe router toe, en met de geleidelijke migratie naar Apple in huis past een Airport Extreme daar uitstekend in.

Bijdrager
    iljitsch

Ze zijn het nu eens (unaniem) en veel bedrijven maken al spullen voor 802.11n. De kans dat er nog zo grote wijzigingen komen dat het niet met een update te regelen is is dus heel klein, maar niet volledig uit te sluiten.

Als je met alleen Apple werkt zit je natuurlijk sowieso goed, ook al gaat de standaard een andere kant uit, Apple-naar-Apple zal gewoon blijven werken. Je mist dan hooguit wat snelheid als je met je laptop onderweg bent. Maar waneer heb je op een hotspot al voordeel van je 54 megabit?

Als je niet exclusief op Apple zit/wilt zitten, wacht dan even af tot mensen getest hebben in verschillende configuraties, zelfs als alles op zich zoals bedoeld werkt kunnen de snelheidsverschillen groot zijn omdat veel van de zaken in 802.11n optioneel zijn.

Bijdrager
    Spongebob

bijzonder jammer alleen dat de nieuwe Airport Extreme GEEN airtunes bezit. Dat vind ik echt wel een gemis!!

Bijdrager
    LEXY

De Extreme is geen Express! Die wordt heus ook nog wel vernieuwd met de ‘n’ standaard.

Bijdrager
    PietjePuk

Nog even een bijvraag, stuurt de nieuwe Extreme nu ook het G signaal verder dan de oude routers?

Bijdrager
    WildCard

Hy staat al in bestelling met een beetje geluk heb ik hem begin maart in huis:D

Bijdrager
    47273

Vandaag de verzendbevestiging van mijn nieuwe MacBookPro gehad, wat ik me nu afvraag: Is de -n Functionaliteit al ge-enabled of moet ik ook €1,95 uit gaan geven voor iets wat zij hadden kunnen doen?

Bijdrager
    Buzz

47273: De enabler wordt als optie genoemd op de tech-spec pagina. Hij zit er dus waarschijnlijk nog niet gratis bij. Ik zou er niet wakker van liggen. Je hoeft de €1.95 ook alleen maar uit te geven als je een 802.11n basisstation van een ander merk dan van Apple gaat gebruiken.

Bijdrager
    MedahOSX

Weet iemand toevallig of de snelheid van “n” langzamer word als er ook een g aanhangt, of een airport express?
    Het staat op de site wel dat het langzamer kan worden, maar hoeveel langzamer, en is dat ook bij kleine thuisnetwerken het geval?

Bijdrager
    lowfi

Groot nadeel vind ik dat er geen modem inzit. Nu zit je dus weer met 2 losse kastjes. Linksys biedt ook een N router maar met een modem erin. Mist weer een usb poort maar ethernet disks kosten ook niet zoveel meer.

In dubio:(

Bijdrager
    CalmCruiser
    ”MedahOSX”

Het staat op de site wel dat het langzamer kan worden, maar hoeveel langzamer, en is dat ook bij kleine thuisnetwerken het geval?

waar staat dat dan? linkje?

Bijdrager
    MedahOSX

http://www.apple.com/nl/airportextreme/

De snelheid en het bereik van het netwerk zijn lager als een 802.11a/b/g-product verbinding maakt met het netwerk.

De kleine lichtgrijze lettertjes.

Bijdrager
    CalmCruiser

@medahosx
    Ik zie het maar je kunt het ook op een andere manier intrepreteren, nl met een a/b/g product het je maximaal 54mbps verbinding omdat het protocol geen hogeren snelheden toelaat. Het zegt in mijn beleving niets over de kwaliteit van het netwerk, andere clients die met het n protocol werken zullen wel full duplex verbinding hebben.

De volgende quote komt van de informatiepagina van Apple over 802.11n

Oudere Macs kunnen niet naar 802.11n worden geüpgraded, maar computers met de oudere draadloze 802.11a/b/g-technologie kunnen wel moeiteloos een 802.11n-netwerk op.

http://www.apple.com/nl/wireless/80211/

Bijdrager
    Buzz

Het is nu ook al zo dat een gecombineerd 802.11b/g netwerk via een Airport Express of Extreme minder bereik/snelheid heeft voor 802.11g clients dan een zuiver 802.11g netwerk.

Waarschijnlijk komt dat simpelweg doordat een gedeelte van de radio-energie (of misschien ook wel de processor-capaciteit) gebruikt zal worden voor het uitzenden/verwerken van signalen die compatible zijn met de tragere standaarden, waardoor er dus wat minder overblijft voor 802.11g. Met 802.11n zal het vast net zo zijn.

Het is dus niet zo dat je bang hoeft te zijn dat alle n of g clients terugklappen naar 802.11b snelheid als er één 802.11b client aanwezig is.

Bijdrager
    TurkishDelight

kan iemand mij vertellen, waarom ik die airport n (dat stukje software) zou moeten aanschaffen..
    ik heb zelf de nieuwste macbook, waarop dit geinstalleerd zou kunnen worden, maar ik weet niets af van airportdingen..

wordt mijn snelheid of bereik hierdoor beter? kan ik met meerdere stations connecten?.. kan je deze verbeteringen echt merken? of is het slechts een marginale verbetering?
    kan iemand mij dat gewoon in beginnerstaal uitleggen zonder al te moeilijke technische termen?

Bijdrager
    Shannon
    ”TurkishDelight”

kan iemand mij vertellen, waarom ik die airport n (dat stukje software) zou moeten aanschaffen..
    ik heb zelf de nieuwste macbook, waarop dit geinstalleerd zou kunnen worden, maar ik weet niets af van airportdingen..

wordt mijn snelheid of bereik hierdoor beter? kan ik met meerdere stations connecten?.. kan je deze verbeteringen echt merken? of is het slechts een marginale verbetering?
    kan iemand mij dat gewoon in beginnerstaal uitleggen zonder al te moeilijke technische termen?

Turkishdelicht, het heeft te maken met de snelheid en de afstand.
    Het N signaal is sneller en dan een verdere afstand overbruggen.

Eerste moet je kijken welke macbook je hebt, alleen het laatste model macbook “core 2 duo” heeft die chip in zich.
    De update is bedoeld voor mensen die een nieuwe router kopen die dat “n” signaal afgeeft, maar geen router van Apple. Bijvoorveeld van linksys of belkin.
    Dan moet je alleen die update kopen. Als je de Apple extreme koopt dan zit een cd-rom bij waarop die update staat, dan hoef je hem niet meer te kopen.

Nog vragen?:)

Bijdrager
    TurkishDelight
    ”Guido
    ”TurkishDelight”

Turkishdelicht, het heeft te maken met de snelheid en de afstand.
    Het N signaal is sneller en dan een verdere afstand overbruggen.

Eerste moet je kijken welke macbook je hebt, alleen het laatste model macbook “core 2 duo” heeft die chip in zich.
    De update is bedoeld voor mensen die een nieuwe router kopen die dat “n” signaal afgeeft, maar geen router van Apple. Bijvoorveeld van linksys of belkin.
    Dan moet je alleen die update kopen. Als je de Apple extreme koopt dan zit een cd-rom bij waarop die update staat, dan hoef je hem niet meer te kopen.

Nog vragen?:)

alles is duidelijk Guido.. :wink:
    bedankt voor je toelichting..
    sinds ik dat stukje software heb geinstalleerd, kan ik sneller verbinding maken met een station. super cool..

Bijdrager
    eMacPaddy

Even voor de goede orde, ik ben net mijn systeem opnieuw aan het installeren [size=7:7d89bb430e](vraag me niet waarom, maar moest even gebeuren)[/size:7d89bb430e] en ik merk dat ik met de verse install van 10.4.8 (Macbook C2D) opnieuw de airport enabler kan gaan installeren.
    [size=9:7d89bb430e]altijd gedacht dat het vast gezet zou worden.[/size:7d89bb430e]

Bijdrager
    CalmCruiser

heeft iemand de nieuwe AE al, ik zie op macrumors dat ze al uitgeleverd worden is de US.

Bijdrager
    jonnie

Heb em net opgehaald:)

Bijdrager
    Rene Pronk

Gaaf ik ben erg benieuwd naar je ervaring.
    Sta ook op het punt er een te bestellen.
    Waar heb jij hem gehaald?

Bijdrager
    jonnie

Bij Xando in Zwolle. Die HD share functie is echt goed 8) Bereik is ook super. Met mijn Powermac merk ik geen verschil maar met de Macbook pro echt 8)

Bijdrager
    Shannon

Zet ff wat foto’s online jonnie:)
    Heb de unbox foto’s al gezien op ik appleinsider, blijft altijd leuk:)

Bijdrager
    CalmCruiser
    ”jonnie”

Bij Xando in Zwolle. Die HD share functie is echt goed 8) Bereik is ook super. Met mijn Powermac merk ik geen verschil maar met de Macbook pro echt 8)

wat is je geschatte bereik dan? heb je ook een Airport Express er aan hangen?

Bijdrager
    jonnie

Ja had ik wel maar heb nu gewoon alleen de Extreme als accespoint. De Express gebruik ik nu puur voor audio.

Geschatte bereik? Mmm geen iedee. Had eerst alleen boven op de macbook pro 3 streepjes of zelfs soms 2. Nu constand 5. Heb nog niet geprobeerd hoever ik kan gaan. Was gisteren net iets te slecht weer om met mijn lapje over straat te gaan;)

Bijdrager
    CalmCruiser
    ”jonnie”

Ja had ik wel maar heb nu gewoon alleen de Extreme als accespoint. De Express gebruik ik nu puur voor audio.

OK, ik heb ook een Express en ben benieuwd naar de combi tussen de twee. Heb je de Express volledig los van je Extreme, dus ook een ander SSID?

Bijdrager
    TurkishDelight
    ”jonnie”

Was gisteren net iets te slecht weer om met mijn lapje over straat te gaan;)

LOL :lol:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.