14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    McJohn

De map "Programma's"

Hallo,

Ik heb een vreemd euveltje voor, eentje wat ik al enkele malen heb voorgehad.

In mijn dock heb ik de map “Programma’s” gesleept en heb daar vervolgens ingesteld
    dat OSX “na klik op die map” deze moet weergeven als lijst. Vanaf daar zie ik al de programma’s staan op mijn Mac.
    Ondanks het feit dat ik Launchpad kan gebruiken, is het vaak puur uit gewoonte
    dat ik een programma vanaf deze locatie start.

Nu had ik recentelijk “Spotify” ge├»nstalleerd, en wou ik het programma vanuit de map in de dock op die manier opstarten.
    Vreemd,…. in de lijst van de Programma’s zie ik nergens Spotify staan, en ik had die h├ę├ęl zeker ge├»nstalleerd.
    Als ik dubbelklik op “Macintosh HD” en zo vervolgens manueel naar “Programma’s” navigeer
    en ik voor alle zekerheid de lijst rangschik op alfabet, zie ik ook het programma niet staan.

Nu komt het vreemde. Als ik vervolgens met “spotlight” zoek naar spotify, geeft OSX aan dat het programma effectief
    in de map “Programma’s” staat. Als ik dan toch Launchpad activeer, zie ik ook “Spotify” staan
    en kan ik logischerwijze het programma starten en werkt het ook naar behoren.

Iemand in de zaal die dit ook voorheeft?
    Ik heb het af en toe met bepaalde programma’s, Spotify is nu gewoon ├ę├ęntje welke ik zonet voorhad.

Mijn OS = OSX Mountain Lion (10.8.1)

Bijdrager
    computer space

Bereid je maar voor op meer van deze ellende. Het oude OSX adagium van APP instaleren is dit naar de Applicatiemap slepen, en wissen is een app naar de kliko slepen, zal door de Appstore uitgeroeid worden. Je hebt totaal geen idee meer welk programma wat waar neerpleurt. Ken je de DLL bende van Windows nog? Die kant gaat OSX ook op.

Bijdrager
    McJohn

God,…DLL ellende,…bestaat dat nog?:cool:

Ik weet niet of dit nu een bug in OSX is of niet, maar het is gewoon een h├ę├ęl vreemd euvel.
    In mijn redenering is “Programma’s” de plaats waar de software staat en zijn features als “Launchpad” gewoon een hoop aliases die verwijzen naar deze map.

STEL dat ik spotify weer van mijn Mac wil….. hoe?:) Normaal zou ik gewoon slepen naar de prullenmand vanuit de “Programma’s” map,…. maar tja… if you don’t see it, you don’t see it do you,…:)

Bijdrager
    Yggdrasil

Heb je geen twee Programma’s mappen? Eentje op de Macintosh HD en eentje in je thuismap?

Bij mij is het zo dat bepaalde programma’s in de map in de thuismap terechtkomen en het grootste deel komt terecht in de ‘effectieve’ Programma’s map.

Bijdrager
    Hansi2124

In ML is er nu nog slechts 1 Programmamap.

Bijdrager
    Yggdrasil

Ah, kennelijk. Heb er nooit bij stilgestaan dat die ene verwijderd werd.

Bijdrager
    McJohn

Ik heb eventjes dubbel nagekeken en dit is het resultaat.

Als ik via Spolight zoek naar “Spotify” geeft deze aan dat deze in de map “Programma’s” staat.
    Geen verdere informatie, enkel en alleen deze locatie,… dus denk IK van OK,… het staat dus
    in de map “Programma’s dat toegankelijk is via de Finder.

Doch, en nu moet ik je bedanken Niiiiiick, ik heb nu eens zitten kijken onder mijn thuismapje,
    en Spotify heeft voor de installatie van de software een map “Applications” aangemaakt onder mijn
    thuismapje. En daar staat dan effectief de software “Spotify” in.

Had spotlight in de zoekresultaten aangegeven dat het in een folder “Applications” stond onder mijn thuismapje, dan had ik het makkelijker kunnen opzoeken en was deze post overbodig. Weird.

Bijdrager
    Hansi2124

Apart dat een programma een extra “Programmamap” mag aanmaken.
    Tenzij je bij de installatie hebt aangegeven dat het slechts voor die ene gebruiker geïnstalleerd moet worden en niet voor alle gebruikers op die computer. Dat is de enige verklaring die ik zou kunnen bedenken.

Bijdrager
    McJohn

Hey,…. dit is raar!

Ik heb een gebruikersaccount (met wachtwoord), EN een beheerdersaccount (met wachtwoord).
    Normaal tijdens het installeren van software vraagt OSX altijd om het wachtwoord van de beheerdersaccount.

Bij Spotify,… vraagt OSX dit niet en wordt de software dmv een installer gewoon ge├»nstalleerd en dus in de thuismap in een nieuwe folder “Applications” geplaatst. Had de installer de originele OSX Programma’s map nodig gehad dan ging ik zowiezo mijn beheerdersaccount moeten ingegeven. Toch?

Dit is idd heel apart ja want zo wordt alles wat rommelig.
    (OK,… ik had het normaal ook moeten verdacht vinden dat ik geen wachtwoord moest ingeven)

Geen melding van GateKeeper trouwens ook,…. :innocent: want mijn settings staan op “App Store”. (dus niet het 2de vinkje) Als Spotify dit kan,… kan software met vuile vingers dit ook? Right?

Bijdrager
    1984

Zou goed kunnen. : Wat bleek: akelig veel apps uit de App Store verschaffen zichzelf toegang tot beduidend meer persoonlijke informatie dan strikt noodzakelijk is. bron

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Hansi2124 op 25 augustus 2012

Apart dat een programma een extra “Programmamap” mag aanmaken.
    Tenzij je bij de installatie hebt aangegeven dat het slechts voor die ene gebruiker geïnstalleerd moet worden en niet voor alle gebruikers op die computer. Dat is de enige verklaring die ik zou kunnen bedenken.

Zo werkt dat ook. Alleen is het niet ‘het programma’ dat die extra map aanmaakt, maar de (Apple)installer. Staat die map er al dan slaat de installer dit natuurlijk over.

Bijdrager
    McJohn

Het is hoedanook wel gek dat de Apple installer,…. de voor dit soort dingen bedoelde “Programma map” in de wind slaat. Ik vraag me af of dit op een in een Engels ge├»nstalleerde versie van OSX ook zo is. Dan zou het bv kunnen zijn dat de installer zoekt naar een map “Applications”, en aangezien dit in het NL dus “Programma’s” heet, hij op die manier die map aanmaakt. Dat lijkt me dan in dat geval logisch, buiten het feit dat de Programma’s map niet zomaar een map is natuurlijk.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De taal van OS-X is een door de gebruiker ingestelde taal, maar die is niet van invloed op de installer, die kijkt altijd naar “Applications” (d.m.v. het installer script dat Engels is) en vindt deze ook. Wij zien “Programma’s” staan maar dat is slechts een visueel iets, achter de schermen is alles Engels.

Bijdrager
    Brainy

Er zijn meer programma’s die dit doen. Citrix receiver doet zelfs een beetje van beide. Het programma staat in “programma’s” en een opstart icon staat in “gebruikers-gebruiker-applications”.

Ik moest wel een wachtwoord ingeven bij installatie.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.