30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)
  • Q:
    Bijdrager
    Tensen

De 'maffiapraktijken' van Click and Buy

Beste iPhone-gebruikers,

Ik lees op OMT maar weinig over de zeer slechte, of liever gezegd, GEEN service van Click ’n Buy.
    Wel vreemd, aangezien er druk wordt gediscussieerd op bijvoorbeeld http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=62251 .
    Op deze site http://www.dejaap.nl/2010/08/de-maffiapraktijken-van-click-and-buy/ worden de ‘maffiapraktijken’ van Click ’n Buy uitgebreid uitgelegd. Ik zal even uitleggen wat mijn probleem is.

Ik heb laatst 3 app’s van € 0,79 gekocht, dus in totaal € 2,37.
    Dit kon op één of andere manier niet afgeschreven worden bij mijn bank, zou kunnen zijn ivm rood staan, maar dit was volgens mij niet het geval. Maar goed, dit kan eens gebeuren maar toen begon de ellende. Ik kwam er achter toen in geen apps meer kon downloaden omdat ze m’n account hadden geblokkeerd.

Toen kreeg ik een mail van Click and Buy, dat ik voor een bepaalde datum die € 2,37 moest overmaken, inclusief € 15,- (!!!) administratiekosten. Er werd ook meteen gedreigd met een incassobureau, dus ik heb het maar netjes voor de gevraagde datum overgemaakt in de hoop dat de blokkade werd opgeheven.

Helaas is mijn account nu helemaal beëindigd :S. Ik heb ze enkele malen gemaild, en nog veel vaker gebeld. Dan krijg je een vervelende, slecht verstaanbare Limburgse dame in de voicemail: “al onze medewerkers zijn in gesprek, blijf alstublieft aan de lijn!”
    Maar na ±10 minuten wordt het gesprek keer op keer beëindigd. Dat is dus ook weer weggegooid geld.

Mijn probleem is niet op zichzelf staand, even google en ik kwam op de site van radar terecht (de link die ik eerder gaf).
    Het blijken dus dikke oplichters te zijn. Er zijn dus ontzettend veel mensen die hier al de dupe van zijn.
    Ik snap überhaupt niet dat Apple hier nog zaken mee doet. De mensen van Click and Buy worden erg rijk van deze praktijken en wij kunnen helemaal niets doen!!

Maar goed, gelukkig gaat het bij mij maar om een bedrag van € 17,37. Er zijn zat mensen die nog veel meer geld hebben weggegooid aan hun. Maar mijn probleem is nu dus dat ik geen apps meer kan downloaden, hier baal ik enorm van!!
    En heb geen idee wat ik moet doen. Ik las ook dat veel mensen met Apple contact hebben opgenomen, maar die kunnen ook niks doen.

Ik wil dus graag weer apps kunnen downloaden. Ik heb geen creditkaart.
    Of kan ik misschien een iTunes kaart kopen?

Wie heeft ook problemen met onze vrienden van Click and Buy?
    En wie weet hoe ik zonder dat account en zonder creditkaart OOIT nog eens een app kan downloaden?

Hoop snel een oplossing te vinden.
    Alvast bedankt en groeten Michiel

Bijdrager
    KarelWillem

Ik vind je bericht een beetje vervelende toon hebben.

Ik begrijp dat je een probleem hebt.
    Dat is heel vervelend als iets niet helemaal gaat zoals het zou moeten gaan.

Maar er zit niemand daar met de bedoeling jou op te lichten.
    Een bericht met een dergelijk toonzetting zou ik als bedrijf dan ook het liefst naast me neer leggen en fijn negeren.

Bijdrager
    Tensen

Ik denk dat als je het forum op de radarwebsite goed hebt gelezen dat je dan ook zo zult denken.

Ik ben tegen Click and Buy NOOIT niet negatief geweest in mijn mailtjes. Ik dacht dat dit wel opgelost kon worden. Ook heb ik netjes betaald.
    Na het lezen van het forum op de radar-website ben ik hier toch helemaal anders over gaan denken.

Sorry als ik zo negatief overkom, maar zo zie het. Ik probeer een oplossing te zoeken.

Bijdrager
    KarelWillem

De toon op het forum van Radar is i.d.d. gelijk aan jou bericht.

Dat maakt het er niet beter op.
    Want zo is de toonzetting op dat hele forum.

Zo uiten mensen zich blijkbaar.
    Als er iets mis gaat komen de woorden Mafia, Oplichters, Boeven, etc. nogal makkelijk uit de mond rollen.

Bijdrager
    Tensen

Iedereen die apps wil kopen is afhankelijk van dit bedrijf. De service is er niet, je kunt niets doen.

Mijn doel met dit forum is niet om mijn frustraties te uiten, sorry als dit wel zo overkomt, maar om te zien wie hier nog meer problemen mee heeft en vooral, een oplossing.

Bijdrager
    Pieterr

Je kunt bij een heleboel winkels (o.a. MediaMarkt) zgn. iTunes Gift Cards kopen.
    Dan heb je geen creditcard nodig om apps te kopen.

Bijdrager
    Tensen

Oké dat zou top wezen.

Zal ik dan geen problemen krijgen dat mijn iTunes of Click and Buy account geblokkeerd is?

Bijdrager
    Sama

Karel-Willem levert nu niet bepaald een oplossing voor het probleem.
    Het lijkt mij ook buitengewoon vervelend als je zo behandeld wordt dood Click and Buy.

Tensen: leg het probleem anders eens voor op de het Forum van MacFreak: daar reageert men in de regel aardiger…….

Bijdrager
    prullenbak

Tja…ik heb t hier ook al een paar keer gelezen, maar ik heb tot nu toe nog geen enkel probleem met click and buy.

Het is overigens ook de bedoeling dat je ZEKER weet dat er genoeg geld op je rekening staat alvorens je iets koopt.

dit was volgens mij niet het geval

Klinkt natuurlijk niet als een zekerheid…

Bijdrager
    Pieterr

Je kunt gewoon zo’n Gift Card “redeemen” (inwisselen) in iTunes, waarmee je een bepaald bedrag op je iTunes Store rekening zet. Zolang dat voldoende hoog is kun je muziek en apps kopen. Werkt prima.

Bijdrager
    Tensen

Ik denk dat KarelWillem (terecht) de sfeer goed wil houden hier.
    Maar ik vertel hoe het zit en zoek een oplossing, en zo negatief klink ik ook niet, ik hou me nog in.

Ik heb trouwens niets tegen Limburgers, maar na 10x die vrouw gehoord te hebben gaat het ietwat irriteren:)

Bijdrager
    Ezri Dax

Ik heb in het begin ook gebruik gemaakt van Click and Buy, er kon een keer 0,79 niet afgeschreven worden en dat werd dus 15,79 en toen dat niet kon worden afschreven werd het dus 30,79.

In de tussentijd is er dus niet gemaild, niet gebeld, geen brief gestuurd etc. Dus je zou van kwade bedoelingen uit kunnen gaan.

Zij hebben dus ergens heel diep verstopt dat het niet kunnen afschrijven van een bedrag, hoe klein dan ook, 15 euro kost.

Ik heb sindsdien dus niks meer gekocht via iTunes.

Natuurlijk heb ik ook gebeld, aan het eind hingen zij op omdat ik echt uit mijn plaat ging, ook niet goed, maar voorwaar voor het eerst in mijn leven, dat ik niet mijn geduld kon bewaren.

Bijdrager
    Tensen

Thanks Pieter, lijkt me een goed oplossing.
    Helaas wel m’n 17 eurries kwijt, maar laat dit meteen een waarschuwing wezen voor andere iPhone gebruikers.

En ik wil KarelWillem wel eens horen als hij hetzelfde probleem heeft en met z’n duurbetaalde iPhone geen apps meer kan downloaden, en toch geld heeft overgemaakt.

Bijdrager
    Soulshaker

ik werk hier ook alleen maar met gift cards , en codes die ik krijg van mijn internet provider (Belgacom)
    En dat werkt perfect voor mij

Ik heb al zowiezo een groot wantrouwen naar zulke bedrijven toe

Zijn die wel gerechtigd om zulke maffiapraktijken toe te passen ?

Bijdrager
    Tensen

Het zal vast allemaal in de voorwaarden hebben gestaan, maar die heb, hoe stom ook, niet gelezen.
    Ik ging er vanuit dat als Apple er zaken mee doet wel betrouwbaar zou zijn, niet dus.

Ik ga maar eens kijken naar zo’n Gift card:)

Bijdrager
    Tempest
    KarelWillem op 13 september 2010

Een bericht met een dergelijk toonzetting zou ik als bedrijf dan ook het liefst naast me neer leggen en fijn negeren.

Zo’n bericht moet je als bedrijft net wél serieus nemen. Het werkt namelijk veel te aanstekelijk op fora e.d.
    Kijk maar naar het antenne probleem van de iPhone 4. Een klein aantal mensen doet z’n beklag, maar zelfs al zijn er zeer weinig mensen die het probleem hebben, wordt het toch enorm opgeblazen. Zoiets kan je als bedrijf dus absoluut niet hebben.

Om verder te gaan op de rest: ik steun het idee van iTunes Gift Cards. Je hebt toch niets te verliezen. En moest het toch fout gaan, dan kan er niet meer geld “gestolen” worden van je account dan wat op je kaart staat. (Nu niet specifiek voor iTunes, Click & Buy, etc. maar in het algemeen).

Moderator
    Poezenbeest

Ach… en ik had niet eens te weinig saldo, nee, er was een probleem met mijn gegevens, of zoiets vaags… Ik dus proberen in te loggen, mwah, zonder succes. Wachtwoord kwijt. Vriendelijk mailtje naar C&B, maar nooit meer antwoord op gehad. Jammer… deze jongen is overgestapt op zijn creditcard en dat werkt prima!

Maar misschien moet ik die lui toch maar eens doorgeven dat ik mijn account daar wil opheffen, alhoewel ze een machtiging op mijn rekening hebben lopen, maar er sinds mijn overstap geen cent van af hebben geschreven. Toch best wel zo eerlijk.

Bijdrager
    johnkeates

C&B heeft geen rare voorwaarden die je natuurlijk doorneemt (het gaat om geld), en bij normaal gebruik ook geen enkel probleem gehad.

Wat ik me afvraag is waarom jij Apps gaat kopen terwijl je rood staat…

Bijdrager
    Ezri Dax
    johnkeates op 13 september 2010

C&B heeft geen rare voorwaarden die je natuurlijk doorneemt (het gaat om geld), en bij normaal gebruik ook geen enkel probleem gehad.

Dat is ook niet handig, maar daar gaat het hier ook niet om. Als om wat voor een reden dan ook het geld niet afgeschreven kan worden, dan kost je dat 15 euro! Lees je dat goed? Je koopt iets van 0,79 cent en als die niet afgeschreven kan worden kost je dat 15 euro. Daar wordt geen berichtje aan besteed, als je toevallig niet kijkt, dan wordt er dus 15,79 afgeschreven. Niet achteraf en niet vooraf.
    Er staat in hun regels dat het 15 euro kost als ze niet kunnen afschrijven. Dat staat niet meteen als je van Click en Buy gebruik gaat maken, het staat zelfs niet direct in hun voorwaarden het staat in de voorwaarden van de voorwaarden van de voorwaarden.

En als dan om wat voor reden die 15.79 niet afgeschreven kan worden dan kost het je dus 30,79!! Dat is een beleid waarmee zelfs een incassobureau niet mee wegkomt.

Bijdrager
    Tensen

Trouwens, kun je ook de GRATIS apps downloaden met een Gift Card?
    Lijkt me wel, maar wil ’t toch ff zeker weten …

Bijdrager
    KarelWillem
    Tensen op 13 september 2010

…En ik wil KarelWillem wel eens horen als hij hetzelfde probleem heeft en met z’n duurbetaalde iPhone geen apps meer kan downloaden, en toch geld heeft overgemaakt.

Het is heel vervelend.
    En dat systeem zoals ze nu hanteren is begrijpelijk, maar zou nog veel duidelijker gecommuniceerd moeten worden.
    We weten namelijk allemaal dat niemand leveringsvoorwaarden e.d. leest.
    Maar het gaat mij er dus om dat er wordt gesproken over oplichten, maffia, etc.
    Dat is natuurlijk onzin.
    Het is op zijn hoogst vervelend en ze zouden wat beter kunnen anticiperen op dergelijke problemen.

Bijdrager
    ronald

Het mag duidelijk zijn dat dit soort praktijk grenst aan…….

Bijgaand even wat informatie:

http://www.clickandbuy.com/NL_nl/info.html

Misschien dat C&B niet alleen in Engeland maar ook in Nederland zou moeten worden gecontroleerd door de AFM.

Bijdrager
    Pieterr
    Tensen op 14 september 2010

Trouwens, kun je ook de GRATIS apps downloaden met een Gift Card?
    Lijkt me wel, maar wil ’t toch ff zeker weten …

Ja dat kan.

Bijdrager
    Ezri Dax

Het is tegenwoordig zelfs geen €15,– meer, maar nu zelfs €.25,– en de voorwaarden hiervoor staan niet voorop, maar je moet echt weten waar dit staat.

url=http://www.clickandbuy.com/NL_nl/info.html en dan naar

http://www.clickandbuy.com/NL_nl/help/surfer.html en dan naar

http://www.clickandbuy.com/NL/nl/sa/help/pages/04369.html&bereich=surfer

is het ergens terug te vinden wat nou de kosten zijn van dat terugboeken?

Bijdrager
    johnkeates
    MadDonna op 13 september 2010
    johnkeates op 13 september 2010

Dat is ook niet handig, maar daar gaat het hier ook niet om. Als om wat voor een reden dan ook het geld niet afgeschreven kan worden, dan kost je dat 15 euro! Lees je dat goed? Je koopt iets van 0,79 cent en als die niet afgeschreven kan worden kost je dat 15 euro. Daar wordt geen berichtje aan besteed, als je toevallig niet kijkt, dan wordt er dus 15,79 afgeschreven. Niet achteraf en niet vooraf.
    Er staat in hun regels dat het 15 euro kost als ze niet kunnen afschrijven. Dat staat niet meteen als je van Click en Buy gebruik gaat maken, het staat zelfs niet direct in hun voorwaarden het staat in de voorwaarden van de voorwaarden van de voorwaarden.
    En als dan om wat voor reden die 15.79 niet afgeschreven kan worden dan kost het je dus 30,79!! Dat is een beleid waarmee zelfs een incassobureau niet mee wegkomt.

Als het beleid niet ‘mag’ in Europa of Nederland, dan kan je het ook gewoon lekker laten zitten, de wet beschermt je wel.

Bijdrager
    SanderMichelsen

Om even hetzelfde sfeer niveau aan te nemen van de originele poster:

<telegraaf modus aan> gewoon KEIHARD aanpakken </telegraaf modus uit>

Ik heb eigenlijk nooit problemen met dit soort dingen. Misschien omdat ik altijd geld op de rekening heb staan?

Bijdrager
    Ezri Dax
    SanderMichelsen op 14 september 2010

Ik heb eigenlijk nooit problemen met dit soort dingen. Misschien omdat ik altijd geld op de rekening heb staan?

Het gaat er niet om of je geld op je rekening hebt staan, maar met het feit dat een afschrijving niet heeft kunnen plaatsvinden.

Bijdrager
    SanderMichelsen

m.a.w.:

– als er geen geld op je rekening staat (je eigen verantwoordelijkheid)
    – naam en nummer niet overeenkomen (die je zelf hebt ingevuld)
    – je rekening is opgeheven (heb je ook zelf gedaan)
    – de automatische afschrijving hebt gestorneerd (kan je ook alleen zelf doen)

Volgens mij nou niet echt punten waarvan je een ander van maffiapraktijken kan beschuldigen, eerder laksheid van de consument zelf.

Mocht het toch niet aan jezelf liggen. Rekening niet betalen en naar de rechter stappen. Worden al je rechtelijke én buitenrechtelijke kosten vergoed!

Het is zo makkelijk om moord en brand te schreeuwen en partijen te beschuldigen van maffiapraktijken. Maar toon eerst maar eens aan dat de schuld niet bij jezelf ligt. Dat bedoel ik dus met Telegraaf praktijken waar de gemiddelde reacties grote gelijkenis met lynchpartijen vertonen.

Bijdrager
    Ezri Dax

Of je geld of niet op je rekening hebt staan, of je het zelf hebt gedaan of niet, dat is hier niet het punt. Het gaat erom dat zij geld afschrijven van je rekening, zonder jou op de hoogte te stellen dat ze dat gaan doen. We praten dus hier niet over het bedrag dat je verschuldigd bent, maar om het bedrag wat zij als boete rekenen. Dus:

– niet van te voren een waarschuwing: Pas op er is een afschrijving niet gelukt, zorg ervoor dat wij dat op die en die datum dat wel kunnen afschrijven, met als eventuele toevoeging de mogelijkheid om het op een andere manier over te kunnen maken.

– niet achteraf een waarschuwing: Geachte gebruiker wij hebben geprobeerd 0,79 van uw rekening af te schrijven, zoals u weet hebben wij een buitensporig boetebeleid en wij proberen de volgende keer 25,79 van uw rekening af te schrijven en als het dan niet lukt 50,79 en 75,79. Maar, wij zouden graag willen dat u nooit meer geld op uw rekening bijschrijft, want dan wordt mijn bonus nog hoger.

En dan nog al ligt de schuld bij jou zelf, wat maakt dat nou uit, voorbeeld van een bedrijf zoals het hoort, de belastingdienst:

– probeert 87 euro houderschapsbelasting af te schrijven, lukt niet, mijn fout, staat nog op mijn particuliere rekening had naar mijn zakelijke rekening gemoeten.
    – stuurt een brief met de opmerking dat het niet gelukt is en dat zij het op die en die datum nogmaals gaan proberen.
    – ik kan reageren naar de belastingdienst en via DigId een andere rekeningnummer opgeven.

Kijk dat is zaken doen, zo hoort het! En al heb ik het woord maffiapraktijk niet in mijn mond genomen, en zal ik dat nu ook niet doen, zoals Click & Buy het doet hoort niet.

Click & Buy is hooguit verantwoordelijk voor iedereen die door vervolging omgekomen is in elke oorlog na de geboorte van Jezus en eigenlijk ook daarvoor.

Bijdrager
    KarelWillem

Goed beschouwd handelen ze keurig volgens hun leveringsvoorwaarden.
    Niet meer en niet minder. Dat kun je niet fijn of leuk vinden. Dat mag.

Daarom zijn dergelijke voorwaarden ook opgesteld. Dan heb je de keus of je wel of niet met ze in zee gaat.

Op het moment dat je een aankoop doet via C&B, ben je dus akkoord gegaan met die voorwaarden.
    Dus blijkbaar vond je het oké, dat er bij probleem-afschrijvingen 15 of 25 euro kosten in rekeningen worden gebracht.

Achteraf zeuren kan, maar is niet helemaal eerlijk dus.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.