24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    spacefreek

de iTunes Store gaat sluiten!?!?

Opmerkelijk nieuwtje gevonden, de iTunes Store gaat sluiten (althans dat meld de titel)

Apple heeft in een dreigement over de veranderende prijzen voor componisten gedreigd met het sluiten van de iTunes Store, nou zal er natuurlijk niet zomaar een sluiting plaatsvinden, maar uit Apple op deze manier zijn ongenoegen over deze ontwikkeling.

Lees er hier meer over:

http://www.iphoneclub.nl/16398/apple-dreigt-itunes-store-sluiten/ (zie hieronder)

Bijdrager
    spacefreek

en vreemde ontwikkeling in de VS: Apple dreigt de iTunes Store te sluiten. Het heeft te maken met een royalty-verhoging die het Copyright Royalty Board in Washington morgen bekend wil maken. De extra vergoeding zal door de online muziekwinkels (en uiteindelijk door de klant) moeten worden betaald en is bedoeld om de vergoeding aan artiesten componisten te verhogen. Apple ziet het niet zitten: ze dreigen de iTunes Store te sluiten als de verhoging doorgaat. Zo’n vaart zal het vast niet meteen lopen, desalniettemin niet zomaar een dreigement.

De royalties zouden op verzoek van de National Music Publishers’ Association (NMPA) verhoogd moeten worden: van 9 naar 15 cent per verkochte track. Dat is een toename van 66%. Volgens Apple is het onmogelijk om de hogere royalties te betalen, zonder de huidige verkoopprijs van 99 cent per muzieknummer vast te houden. Vorig jaar was er ook al gedoe over de prijzen: toen dreigde Apple vice-president Eddy Cue de iTunes Store te verhogen als het onder druk van de platenmaatschappijen nodig zou zijn om de prijs per track te verhogen.
    Apple zal de iTunes Store echter niet zomaar sluiten: het is een mooie melkkoe met een miljoenenomzet en een onmisbare aanvulling op producten zoals de iPod, Apple TV en iPhone. Van elk verkocht nummer van 99 cent gaat ongeveer 70 cent naar de muziekmaatschappij. De artiesten krijgen slechts 9 cent. Het lijkt daarom een beter idee dat de artiesten eens met de platenmaatschappijen om tafel gaan zetten.

Bron: iPhoneclub (via CNN)

Bijdrager
    RobinH

Zal dat ook gebeuren in Nederland dan?

Bijdrager
    spacefreek

Wat vinden jullie van zo’n dreigement? Apple gebruikt hier namenlijk duidelijk zijn kracht als grootmacht in de muziekindustrie via internet om het verloop te veranderen

Ik vind het prima btw:P:)

Bijdrager
    spacefreek
    ”robiinhorst”

Zal dat ook gebeuren in Nederland dan?

Neem aan van wel, zijn toch dezelfde artiesten die hetzelfde bedrag willen ontvangen?

Ga er maar niet van uit dat het zal sluiten, maar ze doelen hier natuurlijk op verandering van de verdeling van het geld..

Moderator
    unSOUND

Het gaat niet om een verhoging voor de artiesten, maar voor de componisten. Die worden doorgaans betaald door de platen-maatschappij, die al het leeuwendeel van de 99 cent krijgt. De platen-maatschappijen willen die verhoging echter niet zelf betalen, en willen de consument er nu voor op laten draaien…

Bijdrager
    ivan92

Ze gebruiken gewoon hun machtspositie, en terecht want als de iTunes Store duurder word zal er meer illegaal gedownload worden, en zal er uiteindelijk minder verdiend worden.

Bijdrager
    Regex

Sja alles word duurder, dus mogen de artiesten er ook iets meer aan overhouden?

Bijdrager
    spacefreek
    ”unSOUND”

Het gaat niet om een verhoging voor de artiesten, maar voor de componisten. Die worden doorgaans betaald door de platen-maatschappij, die al het leeuwendeel van de 99 cent krijgt. De platen-maatschappijen willen die verhoging echter niet zelf betalen, en willen de consument er nu voor op laten draaien…

Klopt unSOUND, het kopieren van die andere pagina is het doorgestreepte woord niet goed meegekomen;) vandaar (dat was namelijk artiesten :P)

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”Regex”

Lezen is moeilijk?

Het gaat niet om de artiesten!

Moderator
    unSOUND
    ”Regex”

Nogmaals, het extra geld gaat helemaal niet naar de artiesten… Wel even het stukje en de comments lezen.

Bijdrager
    sypie

Een nummer kost in de store 99 cent, daarvan gaat 70 cent naar de platenmaatschappij en 9 cent naar de muzikanten (artiest en componist) Kort gerekend gaat er dus 20 cent naar Apple. Dat is 20% van iedere song die verkocht wordt.

In de App store gaat het om iets andere percentages, maar dezelfde manier. Iemand anders maakt het, Apple verkoopt het. Goed zakendoen voor Apple.

In het geval van de iTunes Store ben je als muzikanten zonder platenmaatschappij dus beter uit. Ik snap dat muzikanten meer geld willen zien, maar dan zullen ze toch eens met hun platenmaatschappij moeten praten, die pikken het kaas van de belegde boterham, en nog niet eens zozeer Apple. Aan de andere kant kan Apple ook wel een paar centjes per nummer minder incasseren en een gedeelte daarvan naar de muzikanten sluizen.

Bijdrager
    spacefreek

Van elk verkocht nummer van 99 cent gaat ongeveer 70 cent naar de muziekmaatschappij. De artiesten krijgen slechts 9 cent.

Ik denk dat ik het ook eens moet zijn dat hier gewoon gesproken moet worden met de platenmaatschappijen.
    Moet ik in dit voorbeeld de artiest gelijk stellen aan componist? In sommige gevallen wel toch?

Bijdrager
    sypie

Ik heb mijn tekst aangepast, ik had inderdaad artiesten geschreven, ik heb daar in algemene zin “muzikanten” van gemaakt. Dit zijn zowel de artiesten als de componisten.

Bijdrager
    Esquare

Vraagje: als ze die tent sluiten, kan ik mijn gekochte DRM-beveiligde tracks dan nog wel afspelen? Alle vijf… :evil:

Bijdrager
    spacefreek

Aan de andere kant kan Apple ook wel een paar centjes per nummer minder incasseren en een gedeelte daarvan naar de muzikanten sluizen

Nee lekker spenderen aan ontwikkeling van weer mooie nieuwe en revolutionaire producten:D;)

Haha maarliefst 5 Esquare, tegenover 0 van mijn zijde toch best veel;) geen idee BTW, ben niet thuis in “gekochte” muziek

Bijdrager
    error

Krijgen we vrijdag een mail dat we onze aankopen maar ff op cd moeten branden want de DRM-server gaat uit de lucht.

Ja mensen, het einde der tijden is nabij!

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

I say: death to the record company.
    Dat zij maar eens hun artiesten fatsoenlijk betalen voor de muziek die ze maken. Dan kunnen de concertkaartjes in één keer wat minder geld kosten.
    Ze mogen van geluk spreken dat de iTunes store er is want voor hetzelfde geld waren ze nu al lang de pijp uit met hun fucking hoge cd-prijzen (en ondertussen klagen dat mensen muziek illegaal downloaden).

De muziekindustrie is zo rot als de banaan die hier al drie maanden op de mesthoop ligt.

Bijdrager
    Maced.2
    ”MoNdO

I say: death to the record company.
    Dat zij maar eens hun artiesten fatsoenlijk betalen voor de muziek die ze maken. Dan kunnen de concertkaartjes in één keer wat minder geld kosten.
    Ze mogen van geluk spreken dat de iTunes store er is want voor hetzelfde geld waren ze nu al lang de pijp uit met hun fucking hoge cd-prijzen (en ondertussen klagen dat mensen muziek illegaal downloaden).

De muziekindustrie is zo rot als de banaan die hier al drie maanden op de mesthoop ligt.

heel juist gesproken hoor :D :wink:

Moderator
    Jan David Hanrath

Zie ook het artikel op onze voorpagina!

Bijdrager
    spacefreek
    ”Jan

Zie ook het artikel op onze voorpagina!

Ook een mooi bericht inderdaad

Ik ben inderdaad eens dat veel artiesten het allang niet meer zonder de iTunes Store fatsoenlijk hadden kunnen redden.
    Mensen die bijvoorbeeld 1 of 2 nummertjes willen hebben van een cd kunnen dit voor 2 (oke 1,98 aangezien we zo over de centjes zeiken in dit onderwerp) Euro doen via de iTunes store.. Probeer dit maar eens in je lokale CD speciaalzaak om de hoek voor elkaar te krijgen;) een singeltje kost ook al snel 4+ Euro’s.. En sommige artiesten moeten het hebben van dat ene nummertje, en niet die twijfelachtige CD van ze waar dat nummer op staat, die in de winkel ligt voor 15+ Euro..

Het lijkt me duidelijk om als goede artiest gewoon je eigen record company op te zetten, dat zie je ook veel gebeuren bij grote artiesten, dit maakt wel duidelijk waarom!

Bijdrager
    spacefreek

De sluiting van de iTunes Store is momenteel weer van de baan.. Zie ook de homepage (nieuws) van OMT

Bijdrager
    RobinH
    ”spacefreek”

De sluiting van de iTunes Store is momenteel weer van de baan.. Zie ook de homepage (nieuws) van OMT

Dat scheelt,
    Hoeven we ons daar ook niet meer druk om te maken :wink: :P

Bijdrager
    spacefreek
    ”robiinhorst”
    ”spacefreek”

Dat scheelt,
    Hoeven we ons daar ook niet meer druk om te maken :wink: :P

onderdaad, al was het al een erg stug dreigement:P

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.