13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Dick de Roos

De intel-mini is zo slecht nog niet (?)

Als ik de site van Xbench mag geloven is de mini dual core een stuk sneller dan de oorsprongkelijke 1,42 mini: http://db.xbench.com/merge.xhtml?doc1=158732&doc2=146457
    Zelfs een vergelijking met de iMac G5 is mogelijk. Helemaal eerlijk weer niet, want de mini had 512 MG geheugen en de G5 1,5 GB.
    Nu ja, oordeel zelf: http://db.xbench.com/merge.xhtml?doc1=158732&doc2=1&setCookie=true

Heeft iemand de nieuwe mini al? :roll:

Bijdrager
    reposte

Hm, ik heb verhalen gehoord dat XBench nou niet bepaald je-van-het is. Maar ik kan me vergissen.

Moderator
    unSOUND

Klopt, Xbench is sowieso niet goed geschreven om de Intels uitvoerig te testen, dus de resultaten zijn alles behalve betrouwbaar. modellen van exact hetzelfde type zijn te vergelijken met Xbench, maar verder…

Bijdrager
    iDuck

Ja als ik xBench mag geloven is mijn iMac G5 2,1 GHz 20% sneller de de Core Duo op 2,0 GHz….

:roll:

Het is wel hoopgevend, daar niet van, maar wacht tcoh liever op uitgebreide Benchmarks.

Bijdrager
    arnoud

Ik ben nu een paar uur aan het spelen met mijn nieuwe Core Duo Mac mini (wel 2GB RAM in gepropt), en ik ben reuze tevreden so far met de snelheid van ’t ding…

Ik speel geen 3D spelletjes (als ik een keer wil heb ik aaltijd mijn dual 1.8 G5 met Radeon 9800 Pro nog, kan die herriebak weer aan:) ) maar vensters flistenn lekker soepel open en tot nu toe een waar genot om mee te spelen…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Goed van dit te horen.
    Ik vermoed echter dat die Core duo 1,66 toch een stuk sneller is dan het instapmodel Single 1.5
    Ik zal ook een Mac Mini aanschaffen, maar wacht tot Leopard uitkomt.
    Ondertussen heb ik nog altijd mijn G5 Dual 1.8.
    Maar inzake verbruik is die Mac Mini blijkbaar meer dan acht keer zuiniger…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Op http://www.xlr8yourmac.com/ is men ook al enthousiast over de Intel Core Duo Mac Mini

Bijdrager
    Buzz
    ”Dick

Als ik de site van Xbench mag geloven is de mini dual core een stuk sneller dan de oorsprongkelijke 1,42 mini.

”johie”

Het is wel hoopgevend, daar niet van, maar wacht tcoh liever op uitgebreide Benchmarks.

Dat lijkt me toch geen verrassing. Het zou wel heel erg dom van Apple zijn om de Intel Macs te introduceren wanneer ze niet significant sneller zijn dan de PowerPC voorgangers, vind je ook niet?

Toch zijn er nog steeds veel jammerberichten op Internet te vinden (ook op dit forum) van mensen die zeggen dat de switch een vergissing is geweest. Het reality distortion field dat om de PowerPC architectuur hangt is blijkbaar nog steeds erg sterk…
    :wink:

”reposte”

Hm, ik heb verhalen gehoord dat XBench nou niet bepaald je-van-het is. Maar ik kan me vergissen.

Je moet eigenlijk nooit op een enkel benchmark getal afgaan, en geen enkele opzichzelfstaande benchmark geeft ooit een betrouwbaar en compleet beeld van de prestatieverschillen tussen verschillende computers bij verschillende toepassingen.

Dat gezegd hebbende: Op Macintouch hebben ze Mac mini resultaten. Let wel, het gaat hier om de Core Solo versie! (http://www.macintouch.com/specialreports/perfpack02/)

in Cinebench (dat vooral de rendering en grafische prestaties meet) is hij 1.5x tot 2.0x sneller dan de G4 mini. Alleen op de hardware 3D OpenGL test is de score wat slechter dan voorheen. Dit zegt alleen iets over real-time 3D rendering, zoals in sommige spellen. Het zegt niets over de kwaliteiten van de kaart voor normaal OS X gebruik.

In een file kopieer test is de mini solo een stukje sneller (snellere SATA drive) dan de G4 mini, en significant sneller dan een PowerBook en MacBook Pro. Waarom de professionele laptops hier zo achterblijven is mij een raadsel, de MacBook Pro gebruikt toch ook SATA 5400 RPM hard disks?

Tot slot: Alleen in een test waarin DV naar MPEG-4 wordt omgezet laat de mini het wat afweten. Jammergenoeg is niet bekend of dit aan de software of de hardware ligt.

Update: Hier nog meer benchmarks van Macworld.com.

Bijdrager
    iDuck
    ”Buzz_D”
    ”Dick

Als ik de site van Xbench mag geloven is de mini dual core een stuk sneller dan de oorsprongkelijke 1,42 mini.

”johie”

….
    Toch zijn er nog steeds veel jammerberichten op Internet te vinden (ook op dit forum) van mensen die zeggen dat de switch een vergissing is geweest. Het reality distortion field dat om de PowerPC architectuur hangt is blijkbaar nog steeds erg sterk…
    :wink:
    ….

Jammer Buzz_D dat je mij hierbij citeert, want ik vind de overstap naar Intel prima. Zeker voor de laptop doeleinden en de mini uitstekend!
    En straks met de nieuwe desktop Intel processors wordt het helemaal leuk.
    Ik geef alleen maar aan dat Xbench niet al te betrouwbaar moet worden ingeschat, en geef hierbij een eigen ervaring voorbeeldje bij.
    En dat ik dus liever de uitgebreidere testen afwacht voor er echte conclusies kunnen worden getrokken. En die komen nu dus rap op internet te staan.

Dat wil niet zeggen dat ik de G5 niet een ‘great’ processor vind.:)

Bijdrager
    Buzz

Sorry voor de onduidelijkheid en het eventueel aangevallen voelen, maar dat van die jammerberichten was meer een algemene constatering van berichten op Internet (en in andere draadjes op macosx.nl). Dat van dat het geen verrassing zou hoeven zijn dat nieuwe machines sneller zijn dan de oude (en bij een grote switch van CPU-leverancier helemaal) was wel in reactie op de geciteerde stukjes tekst.

Wachten op uitgebreide benchmarks, recensies en gebruikerservaringen, maar vooral ook het zelf uitproberen voordat je iets koopt is natuurlijk slim en altijd erg aan te raden!

Bijdrager
    iDuck

No hard feelings hier hoor… :wink:

Kan me prima in je ‘betoog’ vinden trouwens.

Ben alleen kritisch tov de de Intel graphics omdat ik hem evenueel wil gaan aansluiten op mijn beamer die 1080i en 1080p ondersteund via DVI-D uiteraard. Ik projecteer op een diagonaal van ca 3,2 m dus vandaar :D

Maar tot nu toe lijkt dat allemaal prima te kunnen.

Bijdrager
    Buzz

Ja, de videokaart lijkt die resolutie wel aan te kunnen. Maar een mogelijk probleem met HD-materiaal is volgens mij de compressie. Er is nogal wat processorkracht nodig om H.264 op zulke hoge resoluties te decomprimeren. Met de Core Duo moet dat denk ik wel lukken, maar of de Core Solo het ook kan?

Ik heb begrepen dat op de nieuwe iMacs en MacBook Pro de videokaart ook aan hardware decompressie van H.264 kan doen. Dan wordt je CPU dus minder belast. Voor zover ik weet is dat met die grafische chipset van de Mac mini jammergenoeg nog niet mogelijk.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Op Barefeats vind je enkele vergelijkende tests die de moeite waard zijn.
    http://www.barefeats.com/index.html
    De nieuwe Mac Mini is beduidend sneller dan zijn G4 voorganger, maar over de grafische chip is men minder enthousiast.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.