16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    thijs_ganger

de grijze appel met het draaiende dingetje…

Ik heb gisteren een benauwde avond gehad. Mijn PowerBook deed een beetje traag sommige programma’s liepen op rare momenten vast.

Ik heb toen ‘disk repair’ gedraaid vanaf de fabriek dvd van Apple. Daarna wilde hij niet meer opstarten: of hij bleef hangen op de grijze appel met het draaiende dingetje of hij startte automatisch weer op vanaf de dvd.

Wanneer ik met <alt> opstartte kreeg ik als keuze enkel de systeem map op de dvd te zien en ‘Apple hardware test’. Ik heb die test maar gedaan. Alles okay. Daarna wilde hij wel opstarten – maar liep hij vast na het inloggen, vlak voordat het dock hoort te verschijnen. Het zweet stond me toen al op het voorhoofd.

Wéér herstarten, helemaal grijs, weer herstarten, alleen de grijze appel met het draaiende dingetje… enz. enz.

Uiteindelijk ben ik maar gaan slapen.

Vanmorgen deed hij het! Al startte hij wel langzaam op en bleef hij langer dan normaal bij de grijze appel met het draaiende dingetje.

Vraag: Wat is de diagnose? HD stuk?

Bijdrager
    Benji07

Mischien was je HD te heet geworden of zo en dat hij daarom moest afkoelen..

Bijdrager
    thijs_ganger

Dat lijkt me sterk. In de winter in een huis met één gaskachel.

En zeg nou niet misschien was hij te koud. :wink:

Bijdrager
    Petje

Heb je je schijfpermissies al hersteld`??
    Kan je doen door schijfhulp programma in map hulpprogramma’s te gebruiken.
    Dit zal aanzienlijk de boel versnellen

Bijdrager
    thijs_ganger
    ”Petje”

(…) Kan je doen door schijfhulp programma in map hulpprogramma’s te gebruiken. (…)

Dat is één van de programma’s waar hij op vast liep! Niet goed hè?

Ik ben nu de belangrijkste data aan het back-uppen.

Daarna gaan we weer permissies herstellen.

Bijdrager
    Petje
    ”thijs_ganger”
    ”Petje”

(…) Kan je doen door schijfhulp programma in map hulpprogramma’s te gebruiken. (…)

Dat is één van de programma’s waar hij op vast liep! Niet goed hè?

Ik ben nu de belangrijkste data aan het back-uppen.

Daarna gaan we weer permissies herstellen.

Maar schijfpermissies herstellen vanaf een herstel cd is anders dan vanaf je inlognaam.
    Permissies worden vanuit de beheerder dan hersteld en zoals het woord als zegt; permissies toegekend caan de beheerder/gebruiker.
    Het schijfherstelprogje op de opstart cd hersteld NIET alle gebrukker permissies, maar kan een hulp zijn voor “rommelige” en “corrupte” schijven

Bijdrager
    thijs_ganger
    ”Petje”

Maar schijfpermissies herstellen vanaf een herstel cd is anders dan vanaf je inlognaam. (…)

Vastlopen deed hij bij schijfpermissies herstellen vanuit de beheerder. Niet vanaf dvd.

Op een bepaald moment zag hij vanaf dvd ook alleen maar de dvd zelf en niet mijn hd.

Bijdrager
    thijs_ganger

Hij doet het weer niet.

Tijdens het back uppen (van dvd 3) liep hij weer muurvast.

Herstarten > alleen weer het grijze appeltje. :oops: :cry: :(

Van cd/dvd opstarten doet hij ook niet meer.

Als ‘target’ opgestart terwijl hij met firewire aan mijn G5 was aangesloten. Toen ging mijn G5 vast lopen!!!!

Als je niet beter wist zou je denken aan een virus.

Ik ben ten einde raad.

Bijdrager
    Bas_G5

wat gebeurt er als je de hd checkt vanuit de single user mode? (bij het opstarten command+S indrukken, daarna (ik dacht) /sbin/fsck -fy typen, er staat trouwens bij wat precies de code moet zijn.

misschien dat dit helpt?

Bijdrager
    thijs_ganger
    ”Bas_G5″

wat gebeurt er als je de hd checkt vanuit de single user mode? (bij het opstarten command+S indrukken, daarna (ik dacht) /sbin/fsck -fy typen, er staat trouwens bij wat precies de code moet zijn.

misschien dat dit helpt?

Gedaan. Ik kom niet verder dan het grijze appeltje zonder draaiend dingetje. :(

Ik kreeg na een repareer poging dus deze melding:
    [code:1:42df997f19]catalog file entry not found extent
    The volume needs to be repaired
    Volume check failed

Error: The underlying task reported failure on exit (-9972)

1 volume checked
    0 HFS volumes verified
    1 volume failed verification[/code:1:42df997f19]

:oops:

Bijdrager
    Esquare

Foute boel. Kijk hier maar eens:
    http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=1606558

Soms krijg je zo’n schijf nog wel aan de praat met opnieuw formatteren of een applicatie als DiskWarrior. Maar een schijf die het zo genadeloos begeeft zou ik dan toch niet echt meer vertrouwen.

Bijdrager
    hansenonline

voor problemen met de hd heb ik diskwarrior aangeschaft en hiermee heb ik al een paar keer een hd weer ontrack gekregen. helaas werd mijn nieuwe imac niet ondersteund door diskwarrior en heb ik drive 10 aangeschaft, maar deze heb ik nog niet hoeven gebruiken en ook nog niet getest.

Bijdrager
    Bas_G5

ben bang dat die schijf toch echt aan z’n einde is gekomen. zoals je zij werk target disk mode ook niet echt meer en heeft de osx installer ook moeite met het vinden van je hd. dat lijkt een beetje op en hardware probleem met je hd.

Bijdrager
    thijs_ganger

Mag ik het zeggen… KUT

Dan ben ik een hoop origineel werk kwijt. Gister nog gewerkt aan een flash site en een compositie en meer…

Ik weet het – back uppen. Maar je kan niet elke dag alles maar back uppen.

Bijdrager
    Joffry

‘Applejack’?

Bijdrager
    Esquare
    ”thijs_ganger”

Maar je kan niet elke dag alles maar back uppen.

En waarom niet? :?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.