One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » De griezels van High Sierra

De griezels van High Sierra

Profielfoto van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan op 11 oktober 2017 #

Ik lees op de fora van Mac Rumors dat er nogal wat mensen zijn die problemen hebben met High Sierra.
Bij sommigen werkt de firmware update niet. Sommige SSD’s zoals die van OWC zijn niet compatibel.
Maar ook met vele andere SSD’s worden er problemen gemeld.
Velen beweren dat hun Mac trager opstart, vooral als trim geactiveerd is.
Sommigen zeggen dat de schrijfsnelheid bedroevend laag is. En dat ook bij SSD’s van andere merken!
Weer anderen posten problemen met de webdriver voor nVidia zoals steeds opnieuw herstarten of zwart scherm.
Nog anderen melden een rode kleur bij menu’s en vensters bij ATI videokaarten.
En er zijn er ook die zeggen dat de kwaliteit van de weergave van pdf-bestanden te wensen overlaat. (blurry text)
Een APFS schijf kan niet gelezen worden als je van El Capitan opstart en disk utility herkent hem niet.
Eerlijk gezegd, als ik dat allemaal lees durf ik de gok niet wagen en blijf bij Sierra en El Capitan.
Ik heb twee Mac Pro’s 5.1, één met een Geforce 980 en één met een ATI Radeon 5870.
Beiden hebben een PCI-e kaart SATA III met een Samsung EVO 850. Eén ervan ook nog een verloren gewaande OWC Accelsior die het wonder boven wonder weer doet.
Zolang er zoveel onzekerheden in de lucht hangen blijf ik bij de oude systemen.

Wat zijn jullie ervaringen met 10.13? Zijn er velen die de kat uit de boom kijken? Wie heeft de sprong in het duister probleemloos gewaagd?

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 11 oktober 2017 #

Converteren naar APFS is geen must* gelukkig, maar het is wel logisch dat bij opstarten in El Capitan een APFS volume niet gebruikt kan worden; ten tijde van dat OS bestond dit file-system nog niet eens! (Al zou het wel een mooie geste van Apple zijn om ook voor oudere systeemversies een compatibility-plugin/kext/whatever te maken)

Ik blijf het overigens roepen: Als je een goed werkend systeem hebt, waarom zou je dan updaten? De minieme meerwaarden wegen vaak niet op tegen de nadelen. Overigens moet je ALTIJD wachten met updaten, tot de eerste updates achter de rug zijn. Early adopters lopen tegen de meeste bugs en problemen aan, waar zowel Apple als overige gebruikers weer lering uit kunnen trekken.

*) Dit kan via Terminal:

/Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app/Contents/Resources/startosinstall --converttoapfs NO

(meer info via Google)

Profielfoto van Dieter_31

Dieter_31 op 11 oktober 2017 #

Die van me werkt prima hahaha. Waarom koop je bij OCW?
Mijn mac draait als een zonnetje. Blijkbaar ben je de enige en wil je nooit luisteren

Profielfoto van Joid

Joid op 11 oktober 2017 #

Mijn 2015 MacBook Pro draait op High Sierra. Het enige wat mij opgevallen is dat, als hij uit slaapstand komt, een soort van 16 bit weergave van mijn wallpaper laat zien.
Een fractie van een seconde maar. Maar dat probleem had ik voor High Sierra niet.

Verder werkt het prima.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 11 oktober 2017 #

Mac op 11 oktober 2017

…de sprong in het duister probleemloos gewaagd?

Weinig ‘duister’ hoor, en al helemaal geen ‘griezels’ (…). Bij elke OS upgrade zijn er dit soort berichten. Hier wederom, op een paar oudere en nieuwere Mac’s, geen problemen met HS.

Profielfoto van pinkie

pinkie op 11 oktober 2017 #

Ik heb High Sierra al vanaf de eerste public beta en heb er geen onoverkomelijke problemen mee ondervonden. Wat me wel opvalt is dat mijn externe SSD waarop ik het heb staan en waarvan ik opstart en als standaard gebruik, niet is geconverteerd naar APFS maar nog MAC OS Extended (journaled) aangeeft in Disk Utility. Ik heb hiervoor zelf geen enkele actie ondernomen. Heeft iemand daar een verklaring voor?

Profielfoto van mowat

mowat op 11 oktober 2017 #

Night ,
je zegt , converteren naar APFS is geen must .
De topicstarter spreekt toch over een SSD en daar heb je toch geen keuze.
Apple zet automatisch  het oude systeem om naar APFS en je hebt geen keuze.
Ziehier de tekst van Apple zelf :

“Wanneer u macOS High Sierra installeert op het Mac-volume van een SSD-schijf (Solid State Drive) of op andere apparaten met uitsluitend flashopslag, wordt dat volume automatisch geconverteerd naar APFS.
De overgang naar APFS kan niet worden geweigerd.”

Profielfoto van pinkie

@mowat, ik heb niet gekozen en toch geen APFS op mijn SSD. ????

Profielfoto van McPim

McPim op 11 oktober 2017 #

pinkie op 11 oktober 2017

Wat me wel opvalt is dat mijn externe SSD waarop ik het heb staan en waarvan ik opstart en als standaard gebruik, niet is geconverteerd naar APFS maar nog MAC OS Extended (journaled) aangeeft in Disk Utility.

Klopt. Externe schijven worden niet automatisch geconverteerd. Als je dat wil moet je het zelf doen in Disk Utility.

mowat op 11 oktober 2017

Night, je zegt, converteren naar APFS is geen must. De topicstarter spreekt toch over een SSD en daar heb je toch geen keuze. Apple zet automatisch het oude systeem om naar APFS en je hebt geen keuze.

Klopt ook. Een SSD opstartschijf wordt wel verplicht omgezet naar APFS.

Profielfoto van pinkie

@mcpim, dank je, dat was me niet duidelijk, mede omdat de eerste public beta de externe SSD wel naar APFS had geconverteerd. Dat heb ik later handmatig teruggedraaid.

Profielfoto van sedikit

sedikit op 11 oktober 2017 #

Night: “Ik blijf het overigens roepen: Als je een goed werkend systeem hebt, waarom zou je dan updaten? De minieme meerwaarden wegen vaak niet op tegen de nadelen.”

Ben blij dit ook eens van een ander te horen. In het verleden heb ik heel wat over me heen gekregen als ik ook zoiets zei. Eerst over Leopard, daarna over Snow Leopard,  Lion, Mountain Lion (2012!) en nu, als ik hetzelfde zou zeggen over Mavericks (2013!) die ik nu draai, wed ik dat er weer commentaar op komt.
Overigens Night, Apple laat die “oude” systemen in de kou staan, en geeft daar geen veiligheids-updates meer voor. M.a.w. Apple dwingt je min of meer om te updaten.

Ik heb nog geen enkel probleem gehad met het updaten naar nieuwere versie op de mac. Die firmware bij mac pro geeft hij zelf aan dan moet de aan/uit iets langer indrukken. De installatie begint na langere pieptoon. Dat is gebeurd bij high sierra

Mac Hammer Fan op 11 oktober 2017 #

Dieter, ik vermoed dat jij een nVidia kaart hebt. Heb je daar dan geen problemen ondervonden met de webdriver?

Ik heb geen enkele probleem met nvidia Titan x maxwell wel is niet geflasht en ik gebruik daarom bij updaten nog eens GT120.

Ik heb 2 ssd Samsung Evo
.          2 HDD
.           PCI e ssd Kingston
          96 ram geheugen
          2 x X5680 3.33 Ghz

Profielfoto van Eprom

Eprom op 12 oktober 2017 #

Hier geen enkel probleem met High Sierra op verschillende Mac’s. Zelfs iMac en Macbook Pro uit 2011 (met 840 SSD) draaien als een zonnetje.

Profielfoto van koen

koen op 12 oktober 2017 #

Hier ook een MBP uit 2011 met een Samsung EVO SSD – geen enkel probleem.

Profielfoto van computer space

computer space op 12 oktober 2017 #

sedikit op 11 oktober 2017

Overigens Night, Apple laat die “oude” systemen in de kou staan, en geeft daar geen veiligheids-updates meer voor. M.a.w. Apple dwingt je min of meer om te updaten.

Maar niet direct. De meest luie ontwikkelaars ondersteunen op dit moment 10.10 en hoger, dus voordat 10.13 een minimum wordt duurt nog wel even.
Maar zeer veel software is 10.8 en hoger, en er zijn nog steeds partijen die degelijk werk leveren door 10.6-10.13 te ondersteunen!

Profielfoto van Gerard

Gerard op 12 oktober 2017 #

Probleemloos op een Macmini 2010 (Crucial ssd), Imac 2012 en macbook Air 2012.
Alleen Outlook even updaten (en CCC), alles loopt als een zonnetje(y)

Profielfoto van sedikit

sedikit op 12 oktober 2017 #

@computer space, het gaat niet alleen om de ondersteuning van ontwikkelaars (dat klopt meestal wel), maar ook om de soms noodzakelijke nieuwe aanschaf van die programma’s/apparaten.

Mac Hammer Fan op 12 oktober 2017 #

Een gebruiker van een MacPro met nVidia kaart meldt op Mac Rumors Cinebench GL scores van 24 FPS (!), dus vermoed ik dat die webdriver alles behalve geoptimaliseerd is. Een daling van 60%.
Meerdere gebruikers zeggen dat de opstarttijd bij hun Samsung SSD meer dan 70 seconden is met TRIM enabled en weer een andere melden schrijfsnelheden die tot 70% lager zijn.
Wellicht is dat bij recentere Macs geen probleem, maar die Mac Pro’s van mij zijn van 2009.
Ik ben toch eens benieuwd als Dieter met zijn Titan op zijn Mac Pro aanvaardbare Cinebench scores behaalt. :wink:

Dieter_31 op 12 oktober 2017 #

Ik behaal nog altijd dezelfde snelheid. De poorten zijn nog van pci 2.0 in mac pro….

Ik haal op geekbench 4 met mac pro single core 2839 en multicore 24245

Dieter_31 op 12 oktober 2017

Ik behaal nog altijd dezelfde snelheid. De poorten zijn nog van pci 2.0 in mac pro….

Bedankt. Hoeveel is dat dan juist? 50? 60? of meer?

Wat van 50 of 60? Je kan alleen hoge scores halen bij mac pro op gebied van CPU en geheugen

Wat van 50 of 60? Je kan alleen hoge scores halen bij mac pro op gebied van CPU en geheugen

Cinebench Open GL. Met mijn Geforce haal ik 60 FPS in Sierra en met mijn ATI Radeon 70 FPS.

Das normaal toch of nog niks bijgeleerd.  Ik game zelf op de mac pro met hoogste haalbaar aan 55 fps. We hebben je toch al uitgelegd waarom dat zo is. De meeste gebruikers van nvidia gebruiken GTX  kaarten voor ontwikkeling van video en foto’s. Wat ook voor gebruikt wordt is om in 4K te werken.

Gedaan in cinebench opengl en ik hall 56 fps maar cpu is wel de snelste 👍

Gedaan in cinebench opengl en ik hall 56 fps maar cpu is wel de snelste 👍

Bedankt.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 12 oktober 2017 #

Dit had ook gewoon de titel van een kinderboek kunnen zijn.

Ja Shmoo eigenlijk maar vraag me altijd af. Waarom komt hij altijd me zelfde vraag over zijn GPU? Iedereen die werkt met mac pro weet dat je machine sneller maakt door betere CPU  en memory 👍

Maar alvast ne mooie kleurboek

Over dit topic

Gestart op 11 oktober 2017 door Mac Hammer Fan

Laatste reactie door whaha

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?