30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 257)
  • Q:
    Bijdrager
    suicide

De doodstraf

Naar aanleiding van een post in dit draadje ben ik eigenlijk erg benieuwd naar hoe iedereen over de doodstraf denkt.

Eigenlijk komt dit voort uit de berichten dat in mijn woonplaats alweer een of ander malloot zijn 2 kinderen en vrouw schijnbaar zat was en er op een zeer brute wijze ze heeft vermoord.
    Ik ben mijn hele leven al voor de doodstraf en vind dat dit soort moordenaars zonder pardon geexecuteerd mogen worden.
    In mijn ogen verdien je het niet om te leven als je zoiets op je geweten heeft. En al zeker niet als je ijskoud bekent dat je het gedaan hebt.

Ook de argumenten als ‘je mag niet beslissen over iemands leven’ of ‘hij was emotioneel niet stabiel’ gaan er bij mij niet in. In dit soort gevallen mag je zeker wel beslissen vind ik, en geen enkele emotionele toestand is gerechtvaardigt om iemand om te brengen.

Levenslang? Wij betalen dus ons gehele belastingleven voor de grove fouten van moordenaars.
    En zoals het er nu aan toe gaat is dat de moordenaar na een jaar of 10 (niet bij levenslang) a 15 weer buiten staat, en helemaal ondersteund word door allerlei instanties, terwijl de familie van de slachtoffers vaak in de kou blijven staan.

Ofwel, wie de billen brand moet op de blaren zitten.

Bijdrager
    Larz

En Michael Jackson dan? wat daar mee?

stel JIJ was dronken, had je vrouw en kinderen vermoord. Je wist niet wat je gedaan had etc. zou jij het dan rechtvaardig vinden als je een kogel door je kop krijgt of ge├źlektrocuteerd werd?

Maar that’s my he :P

Lars

Bijdrager
    The Podfather

Van mij mogen ze dat soort mensen buiten de maatschappij plaatsen voor de rest van hun leven. Maar de doodstraf gaat te ver. Het is een straf die je nooit meer kan corrigeren als er blijkt dat in de rechtsgang fouten gemaakt zijn. Dat levenslang meer kost dan de doodstraf so be it. Er zijn wel meer zaken op te noemen die weggegooid geld zijn.

Bijdrager
    suicide
    ”Larz”

En Michael Jackson dan? wat daar mee?

stel JIJ was dronken, had je vrouw en kinderen vermoord. Je wist niet wat je gedaan had etc. zou jij het dan rechtvaardig vinden als je een kogel door je kop krijgt of ge├źlektrocuteerd werd?

Maar that’s my he :P

Lars

En wat heeft mj met moord te maken dan?

Dan mogen ze mij ook doodmaken ja, je bent verantwoordelijk voor wat je zelf doet.
    Zoals jij er over denkt is dronken zijn dus een goed excuus om maar te doen wat niet mag?
    Als je zoveel drinkt dat je niet meer weet wat je doet ben je zowieso niet helemaal goed denk ik…

Bijdrager
    suicide
    ”The

Van mij mogen ze dat soort mensen buiten de maatschappij plaatsen voor de rest van hun leven. Maar de doodstraf gaat te ver. Het is een straf die je nooit meer kan corrigeren als er blijkt dat in de rechtsgang fouten gemaakt zijn..

Bijna alle moordenaars bekennen dat ze het gedaan hebben……. lijkt me niet al te moeilijk dan.
    Of doel je op vormfouten? Dat als een agent een comma teveel gebruikt, of de naam van de verdachte niet met een hoofdletter schrijft dat de verdachte dan vrijuit gaat? Want zo gaat het er aantoe in Nederland :x

Bijdrager
    marloez

Ik vind alleen in de meeste gevallen de doodstraf niet erg genoeg voor de dader….Hij is er lekker vanaf dan! Nooit een schuldgevoel…(als ie daar al toe in staat is) Nee, de dood is te makkelijk….

Bijdrager
    suicide

Je bent meer voor dagelijkse martelingen?:)

Bijdrager
    marloez
    ”sigterm”

Je bent meer voor dagelijkse martelingen?:)

Nou….dan lijdt ie tenminste nog een beetje!:P

Bijdrager
    rss

Lijkt me ook zn eentje waar je nooit uit komt..??:?

Bijdrager
    michi_rishi

De meeste moorden worden gepleegd onder heel tragische omstandigheden. Vaak gaat het om heel normale mensen die zich in het weekend vol laten lopen met alcohol en vervolgens in een opgefokte stemming de eerste de beste persoon de kop inslaan.

Ook liggen er aan moorden vaak ernstige problemen ten grondslag. Denk bijvoorbeeld aan de KLPD-verkeersagent die kort geleden zijn gezin uitmoordde en vervolgens de hand aan zichzelf sloeg.
    De man heeft in zijn leven vele verkeersslachtoffers uit auto’s moeten zagen. Slechtnieuwsgesprekken met ouders van platgereden kinderen moeten voeren en andere heldendaden verricht. Helaas kon de man niet adequaat met zijn psychische klachten overweg en kwam hij tot een verschrikkelijke daad…

Pedoseksuelen, serieverkrachters, massamoordenaars en andere zwaar gestoorden handelen vanuit een psychische gestoortheid of een ander soort krankzinnigheid.

Heel veel mensen in Nederland hebben zware psychische klachten, maar zullen een ander geen gelukkig kwaad doen. Ook zullen de meeste zware drinkers na afloop van hun kroegentocht niet meteen iemand van de fiets rammen.
    Een ontwikkelde beschaving zou in staat moeten zijn om al deze mensen de hulp te bieden die ze nodig hebben. Het liefst voordat de situatie echt problematisch wordt. Als je die mensen gaat executeren dan stap je terug naar een tijd waarin het gebruikelijk was om ook verstandelijk gehandicapten, bejaarden en homoseksuelen om zeep te brengen.
    In Europa hebben we 60 jaar geleden ons lesje geleerd. In de VS zijn de meeste staten inmiddels ook redelijk ontwikkeld.

De doodstraf zal tragedies als in Hilversum of Zoetermaar niet kunnen voorkomen. Dronkaards denken zelden over de consequenties na voordat ze in een auto stappen of iemand de hersens inslaan.

Sigterm, je bevind je met jouw mening in het gezelschap van de bruinhemden van de NVU, Geert Wilders, de SGP en een groot deel van de rest van de niet weldenkende Nederlanders. Ik ben blij dat jij het niet voor het zeggen hebt in Nederland.
    Ik wens je veel liefde en een makkelijk leven toe. Ik hoop maar dat jij en ik niet ooit in een situatie verkeren waarin wij ons tot vreselijke daden laten leiden. Ook in ons zit namelijk. een zwarte kant, die (als wij niet genoeg liefde of een overdaad aan ellende krijgen) kan uitgroeien tot een vreselijk machtig monster, dat ons kan veranderen in hele nare personen.

Bijdrager
    The Podfather
    ”mvdlande”

De meeste moorden worden gepleegd onder heel tragische omstandigheden.

En je hebt moordenaars zoals Murat D., Folkert vd G en Samir A.

Bijdrager
    Van Cot
    ”marloez”

Ik vind alleen in de meeste gevallen de doodstraf niet erg genoeg voor de dader….Hij is er lekker vanaf dan! Nooit een schuldgevoel…(als ie daar al toe in staat is) Nee, de dood is te makkelijk….

Daar heb je groot gelijk in. Marc dutroux, julie zullen hem in Nederland ook wel kennen, daar is de doodstraf ook niet erg genoeg voor als je weet wat hij die meisjes heeft aangedaan. Eigenlijk zouden ze hem in leven moeten houden maar in de allerslechtste omstandigheden die er maar kunnen zijn. Van mijn part mag die elke minuut afzien zoveel als het kan.

Maar zoals het nu gaat, beeld je maar eens in dat deze persoon ooit terug vrij kan rondlopen op de straat.

Bijdrager
    suicide

Bruinhemden?

Pardon, dat je me uitlegt hoe jij er over denkt ok…….. helemaal top, ben het niet met je eens… maar dat mag he.

Maar me voor nazi uitmaken gaat me wat te ver…..

Bijdrager
    The Podfather
    ”sigterm”

Bijna alle moordenaars bekennen dat ze het gedaan hebben…….

Hoeveel van die bekentenissen zijn door geestelijk gestoorden gedaan of onder druk van overijverige politie-ambtenaren?

Bijdrager
    Larz
    ”sigterm”

doodstraffen worden niet alleen om moord gegeven…. toch?

Bijdrager
    The Podfather
    ”Larz”
    ”sigterm”

doodstraffen worden niet alleen om moord gegeven…. toch?

Nee ook voor schuin oversteken.

Bijdrager
    michi_rishi
    ”sigterm”

Bruinhemden?

Pardon, dat je me uitlegt hoe jij er over denkt ok…….. helemaal top, ben het niet met je eens… maar dat mag he.

Ik heb jou niet uitgemaakt voor Nazi en ik respecteer je mening aangaande de doodstraf.
    Ik heb alleen maar gezegd dat jij met jouw mening in het gezelschap verkeert van bepaalde groepen Nederlanders met heel bijzondere opvattingen over de samenleving.
    Ik weet niet waarom je het je zo persoonlijk aantrekt als ik het woord bruinhemden laat vallen, maar de meeste nazi’s waren heel gewone mensen hoor. Als wij in die tijd in Duitsland hadden geleefd dan hadden we misschien met de beste bedoelingen joden en zigeuners uitgemoord.
    Gelukkig hebben wij de kans zelf te kiezen welke kant we uitgaan.

Bijdrager
    Jef Peeters

edit

Bijdrager
    The Podfather
    ”mvdlande”
    ”sigterm”

Bruinhemden?

Ik heb jou niet uitgemaakt voor Nazi en ik respecteer je mening aangaande de doodstraf.
    Ik heb alleen maar gezegd dat jij met jouw mening in het gezelschap verkeert van bepaalde groepen Nederlanders met heel bijzondere opvattingen over de samenleving.
    Ik weet niet waarom je het je zo persoonlijk aantrekt als ik het woord bruinhemden laat vallen, maar de meeste nazi’s waren heel gewone mensen hoor. Als wij in die tijd in Duitsland hadden geleefd dan hadden we misschien met de beste bedoelingen joden en zigeuners uitgemoord.

Lees je post even door voordat je op plaats bericht klikt. Volgens jou redenering is het enige wat mij scheidt van een brave burger en een moordenaar van Joden en zigeuners, het feit dat de geallieerden ons in 1944/45 bevrijd hebben.
    Iemand een Nazi noemen of hem associeren met die groep is hetzelfde!

Bijdrager
    MacBeer

Ik vind dit een lastige vraag. Ik hoorde gisteren dat ze de vrouw en haar dochtertjes dood hadden gevonden. Hoe komt iemand erbij om zijn vrouw en zijn bloedeigendochtertjes te vermoorden? Het gaat in tegen ieders instinct, maar toch gebeurd het.
    Een logische 1e reaktie is om de dader uit te roeien, om de woede die zich meester maakt van je af te koelen op de dader. De dader is dan dood en jij hebt er een beter gevoel over gekregen… is het dan goed?

Ik zie het niet hebben van de doodstraf als een teken van ontwikkeling. Landen waar de doodstraf nog altijd gerechtvaardigd is zijn tevens landen waar de meest brute moorden gepleegd worden en waar chaos en anarchie heersen over de mensen. Toeval? Ik denk zelf van niet. Het heeft honderden jaren gekost om van de doodstraf af te komen. Wanneer er mensen zijn die in staat zijn het hoofd koel te houden en wanneer er mensen zijn die handelen vanuit hun gezonde verstand i.p.v. woede en wraak dan is het goed. Wij hebben een beter rechts-systeem dan de meesten onder ons denken.

Je hebt zelf kinderen en je woont in de plaats waar dit voorval gebeurde. En het is zelfs de tweede keer binnen zeer korte tijd dat zoiets in Zoetermeer gebeurde. De vrouw die haar zoontjes vermoorde en later zelf voor de trein sprong was ziek. Het was een wanhoopsdaad waar ze zelf geen controle over heeft gehad. Zij is zelf slachtoffer. Probeer je eens voor te stellen hoe dit voor haar is geweest. Jij houdt zielsveel van je zoontjes…. beeld je dus maar eens in wat er bij die vrouw is gebeurd om te komen tot haar daad. Zij hield ook van haar kinderen! Het geeft je in ieder geval een idee van de geestesnood waarin die vrouw verkeerde. Achter ieder drama schuilt een verhaal.

Met deze man heb ik meer moeite. Hij gaf zijn vrouw en kinderen als vermist op, liet de politie, familie en vrienden in de waan. Al die tijd wist hij wat hij had gedaan en wist hij waar de vrouw en de kinderen waren. Geestesnood? Vast wel maar we spreken hier denk ik over een criminele daad. Ik ben benieuwd over de motieven van de man. Het is nog vers en het heeft geen zin om te speculeren hierover. Wat wel vaststaat is dat de man is vastgenomen en zal worden berecht. Hij zal worden berecht volgens het Nederlandse rechtssysteem.
    Natuurlijk zal de maatschappij na het vonnis moord en brand roepen over de korte celstraf die hij zal krijgen. het is namelijk altijd te weinig. De man zal onderzocht worden in het Pieter Baan centrum en na zijn gevangenisstraf geen leven meer hebben. Hij zal tot de laatste seconde van zijn leven beseffen dat hij het leven heeft genomen van zijn vrouw en twee kinderen.

Bijdrager
    midas

ik ben voor plaatsing op een eiland heel ver weg. zet ze daat allemaal maar neer en laat ze het zelf maar uit zoeken. :sealed:

Bijdrager
    michi_rishi

Ik wil alleen maar aangeven dat mensen die voor de doodstraf zijn niet altijd de meest intelligente personen zijn. Lees nog maar eens goed en je zult zien dat ik niemand een nazi heb genoemd.

on topic:
    De doodstraf leidt alleen maar tot meer geweld.

”The
    ”mvdlande”
    ”sigterm”

Bruinhemden?

Lees je post even door voordat je op plaats bericht klikt. Volgens jou redenering is het enige wat mij scheidt van een brave burger en een moordenaar van Joden en zigeuners, het feit dat de geallieerden ons in 1944/45 bevrijd hebben.
    Iemand een Nazi noemen of hem associeren met die groep is hetzelfde!

Bijdrager
    suicide

Mooi stuk Bjorn.

Mijn pro doodstraf houding komt niet voort uit boosheid die ik even heb.
    Ik vind het een logisch geval van oorzaak – gevolg.
    En dat doe ik met het volle verstand, en niet vanuit een wraak gevoel.

Bijdrager
    suicide
    ”mvdlande”

Ik wil alleen maar aangeven dat mensen die voor de doodstraf zijn niet altijd de meest intelligente personen zijn. Lees nog maar eens goed en je zult zien dat ik niemand een nazi heb genoemd.

Nu moet je ophouden met je beledigingen he …..
    Jezelf meer voelen omdat je toevallig een ander beeld hebt als anderen maakt je niet meteen slimmer.
    In mijn ogen zijn mensen die vooral etaleren dat ze inteligent zijn, dat juist niet.

ok maar we dwalen af…..

ontopic graag:)

Bijdrager
    Missundaztood
    ”The
    ”mvdlande”

De meeste moorden worden gepleegd onder heel tragische omstandigheden.

En je hebt moordenaars zoals Murat D., Folkert vd G en Samir A.

Sorry maar Samir A. heeft alleen een journalist op het g-zicht geslagen. Ik zie dat toch niet als moord.

Maar ben wel met je eens dat je nooit meer kan corrigeren bij fouten (bv puttense moordzaak). Genoeg bekentenissen worden gemaakt onder dwang, ook hier in NL.
    Daarnaast heb ik bij de doodstraf het angstbeeld van de US of A voor me.

Bijdrager
    I-think

We moeten ons ook niet willen verlagen tot bananenreplubieken.
    Ik denk dat het zinvoller is om mensen die zulke vreselijke dingen gedaan hebben (even buiten het feit dat iemand ziek zou kunnen zijn’)te laten lijden door een zeer lange gevangenisstraf met daarbij aangepaste hulp en een project waar ze moeten praten met nabestaanden.
    Maar iemand die 20 is wanneer hij een moord pleegt is mss 20 jaar later wel overtuigd dat hij dat nooit had moeten doen. Of iemand die het uit wanhoop doet, moet die dan zelf dood……….

Nee, die hebben hulp nodig!!
    Het is al erg genoeg dat moorden bestaan,laten we er voor zorgen dat het taboe doorbroken word dat problemen voor jezelf zijn. En dat je zo naar de psychiater kan als je je rot voelt en niet verzeilt raakt in de bureaucratische puinhoop in dit land. De hulpverlening moet beter.

Bijdrager
    MacBeer

Ik vraag mij altijd af of je door de doodstraf de voldoening krijgt die je wil. Jaren geleden hebben we de doodstraf afgeschaft… waarom? Daar is toen een reden voor geweest. En nu willen we weer terug naar toen. Ik vraag me echt af of het toen ook beter was.
    Natuurlijk, je haalt dat soort mensen weg uit de maatsschappij zodat ze geen kwaad meer kunnen aanrichten. Maar dat kan ook op andere manieren. Door deze mensen op te sluiten en (neuro)psychologisch te onderzoeken krijgen we een beter beeld van de motieven/stoornissen die hebben geleid naar deze afschuwelijke daden. En dit opent weer perspectieven naar het voorkomen van dit soort daden.

Bijdrager
    suicide

Mee eens ja, maar mocht een onderzoek geen oplossing bieden of iemand ermee geholpen zijn vind ik dat die persoon wel weg kan…. (h. teeuwen).

En ik heb ook niet echt een goed beeld van onze TBS klinieken, die plaatsen ijskoud een kinderverkrachter terug in de maatschappij, en wijzen hem een huis toe NAAST een school.
    Waarna de beste man uiteraard de fout in gaat, nu met dieren, een moord pleegt en wat nog meer.

Ok je kan zeggen dat hij ‘genezen’ is van zijn kindervriendelijkheid…… maar de rest zagen ze even over het hoofd dan?

Bijdrager
    I-think

ik denk dat je gewoon hulp moet geven.
    En daarover een harde straf.
    En je kan denk ik heel af en toe de doodstraf gebruiken als er grote publieke verontwaardiging is.
    Maar dat is ook weer moeilijk,want is Pim dan belangrijker dan een simpel zoetermeers gezin.
    Ik weet het niet en ik denk daarom dat je beter van dit soort onderwerpen je handen af kan houden….

Bijdrager
    suicide

Pim?

En maar niet aan dit onderwerp komen omdat het ‘moeilijk’ is?

jaja…. laten we het op je leeftijd houden :?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 257)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.