30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    iHam

De Apple persen

Aangezien de oude pc het bijna begeeft, vraagnik mij af hoeveel Apple je uit ongeveer €1000 kan persen. Ik kan zelf wel wat dingetjes bedenken. Maar ik vraag mij af hoe anderen het zien. (niet alles hoeft van Apple te zijn. Gaat voornamelijk om de computer.) Ik ben niet echt op de hoogte met prestaties. (ik vind een iMac i7 niet echt rap, maar toch nog altijd sneller dan een pc.) Zou iemand een idee hebben?

Bijdrager
    lucschram

Onze iMac i7 is toch erg snel hoor. Maar voor 1000 euro kan je prima een Mac mini met Lion Server kopen.

2,0-GHz : Dual 500-GB

2.0GHz quad-core Intel Core i7
    4 GB geheugen
    Dual 500 GB 7200-rpm harde schijven1
    Intel HD Graphics 3000 grafische processor
    OS X Lion Server
    OS X Lion

Dan vervang je die 4GB RAM voor 8GB en dan is hij snel zat.

Bijdrager
    Dwee8le
    iHam op 22 september 2011

ik vind een iMac i7 niet echt rap, maar toch nog altijd sneller dan een pc.) Zou iemand een idee hebben?

Kun je dat uitleggen? Welk model bedoel je; die van 2010 of 2011. Als je een i7 in een iMac niet snel genoeg vindt (een computer van minimaal E 1800,-) dan kom je met ongeveer E 1000,- niet erg ver. Welke processor heb je dan in gedachten?

Wat het belangrijkste is bij een Mac: wat ga je ermee doen? Grafisch, video’s, foto’s, spelletjes?

@ lucschram: waarom zou hij Lion server moeten kopen?
    Een highend BTO model 2011 Mac Mini met dualcore i7 2,7GHz, 4GB RAM, 500GB HD en MD Radeon HD 6630M voor E 899,- zou genoeg moeten zijn…

Bijdrager
    iHam

Waar is osx lion server nou voor? Ik denk niet dat ik dat gebruik.
    Maar verder, de Mac zal vooral gebruikt worden voor internet, tekstverwerking, foto opslag, en fotobewerking. Een beetje grafisch is ook wel een kleine must. Huisjes bouwen, filmpjes maken(imovie) kijken en twee schermen.
    Vaak zie ik ook mensen die een MacBook pro kopen en die veel gebruiken als een soort van desktop.

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, Lion server heb je als gewone gebruiker niet nodig. Enkel de normale versie voldoet.

Een MacBook Pro als desktop gebruiken heeft 1 nadeel: de batterij wordt vaak vergeten en de Mac hangt altijd aan de stroom, gevolg is dat de batterij binnen korte tijd dood gaat. Erg zonde, dus op dat punt is het niet verstandig, en ook jammer van je geld.

Bijdrager
    Hansi2124

De Apple persen is een vrij onduidelijke titel voor jouw vraag. Het is denk ik beter om je onderwerp anders te benoemen (op je avatar in je eerste posting kiezen voor Bewerk).

Bijdrager
    Mich

aan de dingen te lezen waarvoor je hem wil gebruiken heb je met de goedkoopste mac mini zelf al genoeg…

Bijdrager
    Xcode

Je wekt niet de indruk dat je een state of the art Mac nodig hebt. Een Mac mini voldoet prima, maar dan zou ik sowieso voor de versie met de AMD Radeon HD 6630M grafische processor gaan… eventueel aangevuld met een 2.7 Dual-core i7 processor. Ik loop zelf meestal eerst tegen de beperkingen van de videokaart op, vandaar ook mijn advies om vooral een betere videokaart in de Mac mini te nemen.

Een iMac is natuurlijk ook heel erg leuk, maar dat ligt boven je budget.

En… de Mac mini server is niet echt voor jou bedoelt, zoals je zelf ook wel door hebt.

Bijdrager
    lucschram

Owh oke, geen Server dan.

Bijdrager
    iHam

Ach ja de batterij! Dat is inderdaad een vrij kostbaar onderdeel. Maar over het gebruik, ikzelf heb op het moment een iMac. De pc boven is echt niet meer geschikt om mee te werken. Hoewel het windows is, was het toendertijd een goede computer. Nu wordt de iMac ook gebruikt door de rest van het gezin. Om het even te verduidelijken. Er zijn vier spaces aanwezig waarin geopend wordt: 30 keer safari, 10 keer mail, 10 keer pages en iphoto,voorvertoning, een hoop Finder vensters en nog wat andere dingen. En dat is nog wel wanneer ik hem niet gebruik. Voor mijn gevoel heeft dit een effect op de prestaties van de iMac. Ik heb het meerdere keren gehad dat de iMac dan vastliep, niet snel uit slaapstand komt en ook niet daarin gaat. Het geheugen moest al uitgebreid worden om virtueel geheugen gebruik te mijden. Bijna alle programma’s zijn al eens vast gelopen en ik snap niet echt hoe dat kan bij een iMac i7. Ik dacht dat het wel wat meer aankon. Of is er een probleeml waar ik geen weet van heb?
    Oh ja. De titel heb ik express zo gekozen, maar, sorry als dit topic in het verkeerde forum zit. Als ik het juiste had gekozen gaf deze aan dat ik nog geen forum had gekozen.

Bijdrager
    mymac

Buiten het feit of die iMac (of een andere) het aan kan, snap ik niet wat je met zoveel vensters moet. Zeker als je hem dan niet gebruikt. Als ik iets nodig heb, open ik het. Gebruik het niet, is het gelijk weer weg. Leuk om alles open te hebben staan, maar het kost volgens mij net zo veel tijd om alles te vinden waar je mee bezig was als het gewoon openen, met als verschil dat het de computer wel of niet belast.
    Misschien is het een idee om je manier van werken efficiënter te maken, wat zowel jezelf als de iMac ten goede kan komen.:smile:

Bijdrager
    GT1988

@Sunkeeper de batterij word juist niet belast als hij altijd aan de stroom ligt!

OT: volgends mij koop je voor 1000€ niet de mac die je eigenlijk wilt. Of nog ff doorsparen of je werkwijze aanPassen zoals al gesuggerrerd werd.

Bijdrager
    MacAnarie

Misschien eerst eens slimmer leren werken met je Mac. Waarom 30x Safari als je in 1x Safari ook tabbladen aan kunt maken. Je maakt mij niet wijs dat je 30 pagina’s actief bekijkt. Wil je ze alle 30 in de gaten houden, maak dan bladwijzers aan. Ook voor Finder kan ik me niet voorstellen dat je 10 vensters nodig hebt. Niemand bewerkt 10 bestanden tegelijk in Pages, dus ook dat is niet logisch..

Als ik met 80km/u de auto in de achteruit wil zetten, kan de auto daar ook niet erg goed tegen. Je moet je PC wel gebruiken zoals ie bedoelt is. Daarnaast moet het volgens mij een enorme puinhoop en chaos zijn op je beeldscherm. Ik zou er iig helemaal gek van worden.

Welke iMac gebruik je daarnaast? De nieuwste met Quad-core processor, of de eerste iMac van jaren terug?

Wat je met je iMac doet, dat kan geen enkele computer aan. Als je slimmer gaat werken en afsluit wat je niet gebruikt kun je meer dan prima uit de voeten met een Mac Mini.

Ik sluit me dus aan bij mymac.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Nou ik begrijp het wel macanerie en mymac…

Want als ik met een klant bezig ben heb ik aantal vensters open.
    belt er een klant voor een probleem, moet ik dat aantal vensters openen en laat ik de rest open staan.
    verder zoek ik heel veel op op internet, en veel denk ik ow dat lees ik later. Of die heb ik later nodig.
    Als ik opnieuw op moet starten ben ik uur bezig om alles weer zo neer te zetten zodat ik prettig kan werken.
    En dan staat er photo bewerking programma nog open voor als ik even wat wil bewerken.
    Nu gebruik ik wel mijn mac voor werk en prive maargoed heb veel open omdat ik veel gebruik.

Chaos ? nee hoor, ik ben het gewend en maak het overzichtelijk door geordend te werken.

Maar begrijp niet waarom mensen de hoogste eisen hebben of meeste willen doen maar geen geld voor over hebben. prettig werken en goed werken kost eenmaal geld.
    Als je lange afstanden rij en veel op de weg zit koop je ook een volvo en geen bmw;)

Bijdrager
    Hansi2124

Ik zou dat juist weer wel doen.:wink:

Bijdrager
    MouseMighty

Ik snap het ook wel maar dan anders. De iMac wordt gebruikt op de PC/Windows manier. Dan heb je idd 30x eenzelfde applicatie open. Kortom leer eerst eens je iMac op een normale (lees makkelijkere/snellere) manier te gebruiken. Dan zal je zien dat het een stuk vlotter werkt. Overigens is Spaces niet de oplossing voor het gebruik door meerdere mensen. Daar zijn gebruikersaccounts voor. Waar je ook voor betaalt bij Apple is het design. Terecht overigens maar goed dat is een ander verhaal/discussie.

Bijdrager
    iHam

Ik snap dat het raar overkomt dat er zoveel safari vensters worden geopend. Maar hier is dat niet meer dan redelijk. Elke 5 safari vensters staan vol met tabbladen en worden allen intensief gebruikt. Op de computer worden meerdere onderwerpen aangesneden die zo zijn ruimte vereisen. Daarnaast, met meerdere dingen tegelijk bezig zijn is niet zo gek. dat je bijvoorbeeld even niet meer bezig wilt zijn met dat, en dan ga je even verder met iets anders. Het is de bedoeling dat je dan het andere onderwerp niet meer tegen komt. Over meerdere gebruikers ligt het anders. Ik weet het bestaan van meerdere gebruikers accounts op een mac maar daar heb ik niet veel aan. Ik wil meteen bezig zijn. En niet eerst wisselen van account. Dat is alleen maar vervelend.

Over het budget? Een computer is een investering, het budget mag altijd overschreden worden. Maar je moet wel reëel blijven en daarom die duizend euro. Excuses voor de verwarring.

Dat was die discussie, een Mac mini zou dus voldoende zijn? Hoe ligt de verhouding van wat je krijgt en wat het kost eigenijk? ik heb het idee dat een macbook of imac veel meer geeft voor dat geld. In ieder geval bedankt voor de reacties.

Moderator
    unSOUND
    iHam op 22 september 2011

Waar is osx lion server nou voor? Ik denk niet dat ik dat gebruik.

Omdat dat de enige Mac mini is met een Quad Core ipv een Dual Core… Maar een 2,5 i5 upgraden naar een i7 is ook nog een optie.

Bijdrager
    iHam

Maar een Mac mini is dus geschikt voor alledaags werk. Maar als ik upgrade naar wat beters, dan kan het dus zo veel meer aan dat het zelfs geschikt is voor het betere multitasken, groot rekenen en klein grafisch werk. Trouwens, kan ik op een Mac mini twee schermen aansluiten?

Moderator
    unSOUND

Ja, een Mac mini kan 2 schermen aan. En de meeste rekentaken wat dat betreft ook, net als de iMac die je nu hebt, want wat jij omschrijft als “te zwaar voor de iMac” klinkt eerder als een probleem met bepaalde software / hardware dan dat de machine het niet aan kan…

Bijdrager
    iHam

Wat voor probleem zou het dan kunnen zijn?

Moderator
    unSOUND

Die lijst is eindeloos, want het hangt helemaal van de machine af. Wat er geïnstalleerd is, welke versies, welke plugins, ga zo maar door. De meeste hints kun je vaak vinden in het log wat de Console bijhoudt, daar staan vaak meldingen die bij de crashes horen, inclusief OS X’ eigen vermoeden waar het door kwam.

Bijdrager
    AppleStef

Als je zoveel aan multitasking doet zou het niet slecht zijn om wat meer RAM te kopen.

Moderator
    unSOUND

Ik zie niet eens staan hoeveel hij nu heeft… Maar nogmaals, problemen met vastlopen van software komt eigenlijk nooit door tekort aan Ram.

Bijdrager
    Xcode
    MouseMighty op 23 september 2011

Kortom leer eerst eens je iMac op een normale (lees makkelijkere/snellere) manier te gebruiken. Dan zal je zien dat het een stuk vlotter werkt.

In mijn ogen maak je een nogal onzinnige opmerking. Apple bouwt Macs en ontwikkelt software waar miljoenen verschillende mensen mee moeten werken. Dat gaat, in tegenstelling bij hun concurrent Microsoft, meestal goed. Een Mac op een andere manier leren gebruiken dan je gewend bent omdat er problemen zijn, is dus nooit de oplossing voor een probleem… het is dan eerder een tekortkoming van Apple. Ik ga ervan uit dat de topicstarter zijn computers binnen de extremen (grenzen) gebruikt, zoals miljoenen gebruikers dat dus doen. De problemen die worden beschreven met de iMac hebben dan ook zeer waarschijnlijk een andere oorzaak.

unSOUND geeft in mijn ogen de juiste richting aan waar de oplossing gezocht kan worden.

Bijdrager
    MartyMacy

Een ssd zal je goed doen in je iMac ook extra ram is geen overbodige luxe, Miss kun je de spec’s van je Mac posten maar dat zou ik zeker overwegen omdat een iMac over meer reis kracht bezit (en een scherm heeft) dan een Mac mini.

Bijdrager
    iHam

iMac 27″ late 2009
    2.8 ghz i7
    ATI Raedon HD 4850
    12 Gb ram
    1Tb HDD

Ik denk niet dat een SSD iets voor mij is. Het is een gevaarlijk werkje en ik heb nog garantie. Maar eerlijk is eerlijk. Sinds het extra geheugen er in zit heb ik geen last meer van vastlopers of dergelijke. Maar is het normaal dat ik een gekleurd balletje krijg wanneer ik met imovie en iphoto aan de slag ga? Ook het scrolllen door mijn foto`s in iphoto gaat hakkerig. Van console snap ik niet veel, maar bij activiteitenweergave staat dat kernel_task 67 threads heeft en 606 Mb verbruikt. Volgens mij klopt dat niet. Wie weet of dit klopt?

Bijdrager
    AppleStef

Bij mij gebruikt kernel_task soms boven de 700MB, het is volkomen normaal.

Bijdrager
    iHam

Oh gelukkig, ik had op internet gelezen dat dat een erg slecht teken was.

Bijdrager
    AppleStef

Hendrik Ijzerbroot’s uitleg wat het is:

De kernel is het hart van elk operating system. De belangrijkste taken is het beheren van het geheugen, multi-tasking v/d CPU(s), proces beheer en device beheer (zoals de harddisk en andere apparaten, maar ook internet) Een applicatie of ander proces roept de kernel routines aan voor het uitvoeren van bepaalde taken. Als er veel programma’s open staan of enkele veeleisende kan de kernel soms veel van de CPU vragen of meer geheugen dan normaal.

Uit dit topic: http://www.onemorething.nl/community/topic/kernel-task-wat-veel-geheugen-ea-root-troep

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.