8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    speedyj

davolink (dv201am) tele2 modem aansluiten op airport extreme en instellen

Hallo,

Ik ben op zoek naar een handleiding om mijn airport extreme in te stellen en aan te sluiten op mijn modem van tele2. Weet iemand misschien een goede handleiding hiervoor? Ik heb al diverse pogingen gedaan om hem werkend te krijgen maar het lukt gewoon niet. Ik heb ook het hele internet afgezocht voor een handleiding maar niks gevonden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Groet,

Speedyj

Bijdrager
    SunKeeper

Wat gaat er precies mis?

Stap 1: Je steekt de kabel vanaf het modem in de WAN-poort van de AE (de poort die iets verder van de andere 3 poorten af zit).

Stap 2: Dan steek je de power erin, zodat het lampje oranje gaat branden. Wacht totdat het knippert.

Stap 3a: Dan ga je naar je Mac, en ga naar Wi-Fi-netwerken zoeken. Als het goed is duikt er een draadloos netwerk op met de naam ”Apple Network…blablabla”.

Stap 3b: Mocht dit niet gebeuren, pak dan een pen of ander puntig voorwerp, en druk de resetknop in achterop de AirPort Extreme. Houd ingedrukt, totdat het lampje heel snel gaat knipperen. De AirPort start nu opnieuw op (even geduld) en dan verschijnt het netwerk zoals bij stap 3a beschreven.[/i]

Stap 4: Verbind met dat netwerk. Open daarna AirPort-configuratieprogramma, dit kun je vinden in Programma’s > Hulpprogramma’s.

Stap 5: In dat programma moet je de AirPort links kunnen aanklikken. Klik dan op ”Handmatige configuratie”, een knop die je onderaan het venster vindt.

Stap 6: Klik bovenin op ”AirPort”

Stap 7: Begin nu met het invullen van de gegevens op het tweede tabblad (”Basisstation”)

Stap 8: Als dat is gebeurd, ga dan door met het derde tabblad (”Draadloos”) en kies uit het bovenste lijstje: ”Maak draadloos netwerk aan
    Vul daarna de gegevens eronder in, voor de naam van het netwerk en de beveiliging.

In feite heb je nu de basis gedaan, en na het klikken onderaan op ”Werk bij” start de AE opnieuw op, en even later kun je met het netwerk verbinden (op je Mac) en heb je toegang tot internet.

Als je nog meer wilt instellen, geef maar aan wat, mocht het niet lukken, kan er altijd nog meer info komen.:smile:

Bijdrager
    speedyj

Okey bedankt voor je handleiding sunkeeper. Ik heb nog een vraag. Ik heb de airport extreme via een ethernetkabel aan het modemen aangesloten. Maar nu wil ik hem in bridgemodus instellen maar ik vraag me nu af welke informatie er moet worden ingevuld worden onder het kopje tcp-ip. Overigens een wireless bridgemodus aanmaken lukt wel goed maar dan is de data overdracht natuurlijk lager dan als die bedraad is aangesloten.

Bijdrager
    SunKeeper

Ik neem aan dat je modem dus ook een router is, en dit apparaat als DHCP-server functioneert.

Daarom moet je je AirPort Extreme in brugmodus zetten inderdaad. Wanneer je dat doet, kan onder het kopje ”TCP/IP” gewoon ”Via DHCP” worden gekozen.

De rest eronder vult hij dan zelf in, n.a.v. de instellingen die de AE van het Tele2-apparaat krijgt, en dan hoort alles te werken.

Indien dat niet zo is, geef dan even aan hoe je het nu hebt ingesteld, en wat er al wel en niet werkt tot nu toe.

Bijdrager
    speedyj

Hij doet het!!! ik heb een andere ethernetkabel genomen en deze op een andere poort in het modem aangesloten en toen deed ie alles automatisch. Bedankt voor je hulp!!

Bijdrager
    SunKeeper

Ah, dan had je waarschijnlijk een crossed-cable ertussen zitten, dat werkt niet, want die is voor andere doeleinden bestemd.

Een straight-cable werkt wel.:smile:

Bijdrager
    speedyj

Ik had eerst de netwerkkabel van mijn nas gebruikt en toen de kabel die bij het modem zat. Weer wat geleerd in elk geval

Bijdrager
    iep

Vergeet niet dat Tele2 er om bekend staat dat ze modem/routers leveren die helemaal naar hun smaak zijn geconfigureerd en die je als klant totaal niet in kunt stellen. Je bent daardoor volledig overgeleverd aan dat Tele2 kastje. Dat is ook de reden waarom je de Airport in brugmodus moet instellen. Dan is het een simpele access point die alleen maar een draadloze verbinding mogelijk maakt. Het Tele2 kastje doet de rest (ip-adressen uitdelen e.d.).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.