12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Edwin47

Datum,s vd fotos na import klopt niet meer

Hallo vraagje,
    Na import van ext usb drive naar foto,s op imac kloppen de datum vd fotos op imac niet meer.

BV
    foto op usb drive heeft datum 16-08-2016 na import maakt die er iets van 1947 van (op imac), (toen bestond ik nog niet).

Bedankt

Bijdrager
    KarelWillem

Kijk voor de gein de rest van de bestanden op je Mac eens na?

Hoe is het daar gesteld met de data?

Bijdrager
    Edwin47

Ik zie nu dat het overige grote deel de datum,s wel kloppen.

Echter had ik de fotos liever duidelijk in mappen met naam gesorteerd gehad, nu moet ik door alle fotos scrollen.

Bv als ik naar dierentuin 2012 wil dan moet ik overal doorheen scrollen om te zoeken.

Ik vind het niet geweldig dit, als daar een oplossing voor is (zal wel) dan hoor ik dit graag,

Bijdrager
    Edwin47

Stel ik wil dus alleen fotos van Curaçao zien 2010 noem maar wat dan zoek je je de pleu,,,,,,s

Bijdrager
    McPim

In principe neemt ‘foto’s’ de datum over van de EXIF data van het bestand. De vraag is dus of er misschien eerder iets met deze bestanden is gebeurd? Komen ze rechtstreeks van een camera of zijn ze met een andere programma eerder bewerkt?

Als je een van die foto’s van je usb drive opent met ‘Preview’ en dan in de inspector (CMD + i) kijkt in het tabje ‘EXIF’, staat daar dan wel de juiste datum?

Bijdrager
    Edwin47

Beste Mcpim,

Mijn eerdere post al aangegeven dat overgrote deel van de fotos de datum wel klopt.
    Er zijn er een aantal (staan bovenaan) waarvan het niet klopt.(maar goed dat is niet zon probleem).

Echter vind ik het niet overzichtelijk een voorbeeld.

Ik wil ALLEEN de foto’s van Curaçao 2010 zien dan moet je overal doorheen scrollen. om daar te komen.

In windows is het in overzichtelijke mappen gesorteerd en kan je per map selecteren.

Bijdrager
    McPim

Ah, ok. Ik zie nu dat dat de vraag was waar het om ging. Helaas importeert ‘Foto’s’ je folders van de schijf niet als albums, en dat is een groot gemis. Afhankelijk van hoeveel mappen dat zijn moet je dat dus met de hand doen, of de foto’s opnieuw importeren van je schijf met dit tooltje bijvoorbeeld. Het is een Applescript en maakt van de namen van de mappen op je schijf albums in ‘Foto’s’:

https://github.com/codez/ImportPhotoFolders

Bijdrager
    Edwin47

Ok bedankt,

Ik laat het wel voor wat het is, ga er toch niet mee verder dit is de 2e keer dat ik ermee bezig ben en vind het gewoon niet geweldig.

Ik heb een 10.000 plus fotos veel te omslachtig om dit netjes overzichtelijk te krijgen.(kan wel maar gaat veel en veel tijd in zitten.

Werkt gewoon niet prettig.

Bijdrager
    McPim

Kwestie van het script starten en koffie zetten Edwin47. Heb het bij een collega met 20.000 foto’s gedaan, geen probleem.

Bijdrager
    GoeieDag

Tip: op een Mac zit ook een apostrof toets, waardoor je niet de komma toets hoeft te gebruiken als je een apostrof wilt hebben, zoals in foto’s en datum’s. Leest ook beter, vind je niet?

Moderator
    Night

[offtopic]

Als we dan toch bezig zijn…. zon staat overdag aan de hemel. En ZO’N betekend echt iets anders.

Overigens weet volgens mij 99% van de bevolking (ontwerpers incluis) niet meer hoe een apostrof eruitziet en wordt het ‘feet’- of ‘(arc)minuten’-teken gebruikt.

Apostrof:

Fout gebruik:

[/offtopic]

Bijdrager
    McPim

Dan heb ik een offtopic vraag voor je Night: als ik ‘ typ op mijn keyboard is het een ‘feet’ teken in het edit window. Als ik het post is het een apostrof geworden, hoe zit dat?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.