5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Dick de Roos

"Datum gemaakt" meenemen met export uit Foto's

Ik exporteer (selecteren en slepen) een aantal op de iPhone gemaakte foto’s vanuit de app “Foto’s” naar een map.

Tot mijn verbazing zijn daarna de metadata van de foto’s (gemaakt op enz.) allemaal veranderd in de datum van verplaatsing naar de map. dat is natuurlijk niet de bedoeling, want later wil ik deze foto’s met ander foto’s sorteren op “gemaakt op”.

Ik zie nergens de mogelijkheid om de metadata normaal met de foto’s mee te exporteren.

Zie ik iets over het hoofd, of is Foto’s gewoon een suf programma?

Edit: ik heb de escape naar “Fotolader” genomen, waar het wel goed gaat, maar waarom doet “Foto’s” dat niet?

Alvast dank voor het meedenken.

Geblokkeerd
    Anoniem

Je geeft zelf het antwoord al “of is Foto’s gewoon een suf programma?

Moderator
    Night

Als je de foto’s als ,jpg exporteert, in plaats van sleept, zou alle metadata gewoon mee moeten komen:

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik heb wat verder onderzoek gedaan met het advies van @Night.

Het bedoelde schermpje had ik wel gezien, maar het was mij onduidelijk waarnaar geëxporteerd werd.

Dat bleek toch regelbaar te zijn.

Maar als ik in de Finder de gegevens bekeek, werden de bedoelde gegevens toch weer veranderd in de datum van exporteren:

Nader onderzoek met Adobe Bridge toonde toch een (juist) meegenomen datum van “Gemaakt op”:

Ook in een programma als “Media Pro” geeft de juiste datum van het fotomoment (Capture Date):

Ik blijf het vreemd vinden dat Foto’s verwarring schept met het toevoegen van “Created”/”Bestand gemaakt op”.

Overigens bleek dat slepen of exporteren naar een map, geen verschil maakte met de Capture Date c.s.

Hopelijk gaat het sorteren van de foto’s op de Capture Date ondanks dit soort onduidelijkheden op de juiste manier.

Adobe Bridge kent maar één sorteermogelijkheid van “Gemaakt op”. En dat is dan de verplaatsingsdatum van de foto’s uit “Foto’s”. Onjuist dus.

Gelukkig heeft Media Pro een sorteermogelijkheid waar “Capture Date” te selecteren is.

En dat gaat wel goed. 🤓

Gedoe allemaal. Apple richt zich volgens mij wat te veel op kleuters. 😑

Dank voor het meedenken.

Moderator
    Night

Je bedoeld dat de Finder verwarring schept. De Finder geeft inderdaad geen exif data weer, slechts bestandsdata.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.