8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    leonarddr

Datapartitie onder osx en windows

Hallo,

Morgen hoop ik de trotse bezitter te zijn van een mbp, 13-inch core i5. Wegens omstandigheden zou ik naast osx echter ook direct windows willen installeren op een bootcamp partitie.
    Ik had daarover de volgende vragen:
    – Kan ik vanuit windows mijn mac partitie bekijken en vanuit osx mijn windows partitie?
    – Hoe kan ik beide besturingsystemen het makkelijkste een gedeelde datapartitie geven? Welk fs moet die partitie krijgen? Kan ik mijn home folder van osx onderbrengen op die partitie?

Bedankt,
    Leonard

Bijdrager
    madcat

1) ja, onder OSX kan je read/only NTFS lezen, en onder windows 7 kan je met de bootcamp drivers ook de Mac Os Extended partitie lezen
    2) ik zou niet teveel in partities denken, gewoon 1 Mac partitie en 1 Windows Partitie.

Zelf heb ik op de Mac partitie een mapje gemaakt voor de windows spelletjes (in iso formaat) zodat ik deze kan mounten onder windows, dat spaart weer ruimte (heb zelf 32GB beschikbaar gemaakt voor Windows)

Als je toch op beide systemen wilt schrijven en geen netwerk disk tot je beschikking hebt, kan je een extra partitie aanmaken en die onder ExFat formateren, dat ondersteunen beide systemen read/write

Bijdrager
    SunKeeper
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Is het geen optie om Windows virtueel te draaien? Dan heb je veel minder moeilijkheden en meestal meer flexibiliteit.

Bijdrager
    leonarddr

Hmm, ik wist niet dat mac partities ook onder windows makkelijk te lezen zijn. Dat maakt ’t opslaan van data toch iets makkelijker, gewoon in de home folder. Ik ga inderdaad virtualisatiesoftware gebruiken, maar ik wil graag de mogelijkheid in Fusion gebruiken een bootcamppartitie te gebruiken als guest.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Heeft het een specifieke reden dat je persé een aparte partitie wilt gebruiken? Want als je die niet al hebt, zie ik geen reden om die mogelijkheid te gebruiken — hij is er, denk ik, vooral zodat mensen die eerst Boot Camp gebruikten, overgehaald kunnen worden makkelijk over te stappen op VMWare Fusion (of Parallels Desktop, dat kan het ook geloof ik). Als je nog niet zo’n partitie hebt is het in bijna elk geval veel handiger om gewoon een virtuele machine aan te maken en daarin je tweede besturingssysteem te installeren.

Bijdrager
    iep

Hardware is nog altijd sneller dan virtualisatie, vooral als je gaat kijken naar de 3D support van virtualisatie. Kortom, soms moet je wel boot camp gebruiken omdat virtualisatie het niet kan of de performance een stukje beter is.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Daarom vroeg ik dus ook: “Heeft het een specifieke reden dat je persé een aparte partitie wilt gebruiken?”

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.