8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    djjns

Database in Excel maken

Beste medeforummers,

Ik hoop via deze weg wat wijzer te worden. Hopelijk kan iemand me hiermee helpen.
    Ik heb het volgende:

Een excelfile met 3 tabbladen erin.

Tabblad 1: contactenlijst met naam, adres, telefoonnummer en persoonlijke gegevens die nog te contacteren zijn of reeds gecontacteerd zijn.
    Een soort van prospectielijst dus

Tabblad 2: lijst met namen en de bestelling die ze geplaatst hebben en dus al klant zijn: klantenlijst dus

Tabblad 3: lijst met bestellingen die nog verwerkt moeten worden of nog in verwerking zijn.

Nu had ik graag een soort database gemaakt waarmee ik het volgende kan.
    – in de klantenlijst de naam kunnen aanklikken en terecht komen op een blad waar ik de laatste bestellingen mooi geordend kan zien ipv in één cel gepropt zoals nu het geval is.
    – deze link ook kunnen gebruiken in de prospectielijst
    – in een tabblad of andere excelfile een database maken met een productnaam, de inkoopprijs en de verkoopprijs van dat product.
    – in de klantenfiche uit het eerder genoemde excelbestand de naam van een product uit die database kunnen ingeven en de verkoopprijs en inkoopprijs op het scherm zien verschijnen.

Allesinds al enorm bedankt voor het doorlezen en hopelijk ook voor de hulp

groetjes
    DJJNS

Moderator
    Poezenbeest

Excel is nuet je vriend, als je dit wil gaan doen. Wat je wil, kan je in Excel vrijwel alleen met VBA en formulieren voor elkaar krijgen.

Kijk liever naar een database-programma als Acces, FileMaker, of Bento (als dat nig bestaat). Er zijn zat van dit soort programma’s op de markt, maar Excel is niet het meest geschikte.

Nogmaals, als je thuis bent in VBA, dan is het prima te doen met een paar subs en UserForms, anders moet je er niet aan willen beginnen.

Bijdrager
    TheBigZ

Als je hier echt je brood mee verdient kun je ook investeren in goede hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld een goed database-programma.

http://www.filemaker.com/products/filemaker-pro/

En als je weinig/geen geld wilt uitgeven, kijk eens naar LibreOffice Base.

Bijdrager
    computer space

En als het low budget moet:
    Mamp installeren en Sequel Pro als frontend draaien (excel achtig management van de database). OK, je draait meteen een profi database MySQL die achter grote ecommerce systemen als Magento e.d. zit, maar je kunt er ook simpele dingen in en je kunt altijd nog vragen of iemand er in de toekomst website of app omheen bouwt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een spreadsheet is geen databaseprogramma.

Spreadsheets zijn bedoeld om te rekenen met de gegevens die erin staan, niet om snel gegevens te kunnen vinden. Ze andersom gebruiken is alsof je spijkers in een plank wilt slaan, maar in plaats van een hamer de achterkant van een schroevendraaier gebruikt: ja, op den duur zal het wel lukken, maar je kunt jezelf veel moeite en problemen besparen door het juiste gereedschap te pakken.

Bijdrager
    Shmoo

FileMaker is waarschijnlijk veel te prijzig voor de meeste mensen en dan ga je gelijk weer richtig een professionele aanpak, als je daar naar gaat kijken dan kun je beter met een web-based (CMS -achtig) systeem gaan werken ilv FileMaker dat is ook nog eens veel flexibeler/open standaarden richting de toekomst.

Maar voor een meer persoonlijke of zeer kleine onderneming zijn meestal dit soort simpele Mac apps als voldoende.
    https://itunes.apple.com/nl/app/steward-database-personal/id1031794822?mt=12

Je moet alleen echt zelf even een beetje onderzoek doen want van dit soort apps zijn er denk ik een stuk of 10 en daar zal je net die ene tussen moeten vinden welke het beste past bij het geen dat je wilt gaan doen.
    Kijk ook altijd even op de sites van de ontwikkelaars, daar kun je vaak een trail downloaden.

Bijdrager
    djjns

hey iedereen,

Bedankt voor de responses!
    Aangezien het echt niet bedoeld is om er geld uit te gaan halen, maar eerder om voor mezelf een stukje boekhouding bij te houden van mijn bijverdienste, ga ik zeker eens de opties bekijken en testen.

Toch bedankt aan allen!

positieve groet
    djjns

Geblokkeerd
    Anoniem

Als je een beetje handig bent met drop-down menus en formules kan dit best in excel. Je moet dus wel enige kennis hebben!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.