29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    El Pablo 10

Database exporteren

Ik heb een website gemaakt op een localhost met mamp. Nu wil ik deze exporteren. Echter, bij het exporteren van de database zou er normaal gezien een file gedownload moeten worden. Ik krijg echter deze tekst te zien:

— phpMyAdmin SQL Dump
    — version 4.4.10
    http://www.phpmyadmin.net

— Host: localhost:8889
    — Generation Time: Jun 07, 2016 at 03:09 PM
    — Server version: 5.5.42
    — PHP Version: 7.0.0

SET SQL_MODE = “NO_AUTO_VALUE_ON_ZERO”;
    SET time_zone = “+00:00”;

— Database: Zoetemeer

— ——————————————————–

— Table structure for table wp_commentmeta

CREATE TABLE wp_commentmeta (
    meta_id bigint(20) unsigned NOT NULL,
    comment_id bigint(20) unsigned NOT NULL DEFAULT ‘0’,
    meta_key varchar(255) COLLATE utf8mb4_unicode_ci DEFAULT NULL,
    meta_value longtext COLLATE utf8mb4_unicode_ci
    ) ENGINE=InnoDB DEFAULT CHARSET=utf8mb4 COLLATE=utf8mb4_unicode_ci;

— ——————————————————–

— Table structure for table wp_comments

CREATE TABLE wp_comments (
    comment_ID bigint(20) unsigned NOT NULL,
    comment_post_ID bigint(20) unsigned NOT NULL DEFAULT ‘0’,

En nog veel meer volgt. Heeft iemand enig idee hoe dit komt?

Inactief
    Anoniem

Wat heb je precies gedaan, gebruik je de export functie in WordPress?

Bijdrager
    El Pablo 10

De website staat nu nog in een lokale map, gebruik makende van Mamp. Nu wil ik de website exporteren naar mijn domein, maar ik kan blijkbaar de database niet exporteren.

Bijdrager
    Muziekfan

De export werkt wel degelijk: je krijgt ‘m alleen rechtstreeks in beeld in plaats van een bestand.
    Misschien ‘Bewaar als’ gebruiken?

Bijdrager
    Koning Frank

Wanneer je ‘al die tekst’ in beeld krijgt: CMD + S . Opslaan als eenbepaaldebestandsnaam.sql

Bijdrager
    Shmoo

Nee dit is geen kwestie van bewaar als.. zo werkt dit niet.

De database hoort een Exportbestand een net exportbestand te genereren dat zich automatisch download. Dit is heel belangrijk omdat het valid moet zijn.

Even het volgende testen.

Ben je ingelogd met het gebruikersaccount dat alle rechten heeft. Dus het account dat je hebt aangemaakt tijdens de installatie.

Zo ja..

Voeg dit toe aan het wp-config.php bestand, onderaan en precies boven deze lijn.

/* That’s all, stop editing! Happy blogging. */

define('WP_DEBUG', true);
    define( 'WP_DEBUG_LOG', true );
    define( 'WP_DEBUG_DISPLAY', true );
    @ini_set( 'display_errors', 0 );
    define( 'SCRIPT_DEBUG', true );

Daarna navigeer je een beetje rond op je site en kijk je of je ergens foutmeldingen krijgt. Kijk ook in de wp-content folder. Als het goed is en er fouten zijn dan staat daar nu een bestand genaamd debug.log

Let op!
    Doe dit nooit op een Live site. Alleen deze debug functies gebruiken op je offline/lokale site.

Bijdrager
    jorisros

Als je in PhpMyadmin gewoon de export functie aanklikt dan exporteerd die hem alleen in je browser (je kan eventueel alles selecteren en plakken in een editor) maar als je bij het exporteren klik op ‘Custom’ dan kan je daar kiezen ‘Save output to a file’ en de rest van instellingen laten staan.
    Als je dan op ‘GO’ klikt dan download die een ‘sql’ bestand

Inactief
    Anoniem
    El op 07 juni 2016

De website staat nu nog in een lokale map, gebruik makende van Mamp. Nu wil ik de website exporteren naar mijn domein, maar ik kan blijkbaar de database niet exporteren.

Nogmaals, wat doe je precies om je site te exporteren? Als je dat niet uitlegt, blijft het raden naar een oplossing.

Bijdrager
    jorisros

Als je kijkt naar de eerste regel van de tekst dan zie je dat die krijgt — phpMyAdmin SQL Dump, deze krijg je als je vanuit phpmyadmin een export doet.

Bijdrager
    Shmoo

Nee dat doet hij hopelijk niet want zo heb ik hem dat niet geleerd.. ? ?

Ik heb hem geleerd om een exportbestand te maken vanuit WordPress Dashboard > Export en later WordPress Dashboard > Import , dit is eenvoudiger en dan kom je niet in die hele database fabriek van phpMyAdmin terecht wat heel erg intimiderend over kan komen wanneer mensen geen idee hebben wat een database, server en al die knoei is.

Bijdrager
    Koning Frank

Geen PHPMyAdmin gebruiken scheelt ook al

Bijdrager
    jorisros

@Shmoo, ah kijk dan doe ik weer de verkeerde aannames8-)

Ja dan is het de vraag wat die doet, uiteraard is het dan nog de vraag waarom in vredesnaam WordPress een export zou maken met phpmyadmin in de header.

Bijdrager
    computer space

Download Sequel Pro. Daarmee beheer je databases makkelijk in een mac-app, en minder problemen met de limieten van PHPmyAdmin.

Bijdrager
    El Pablo 10

Ok, even op een rij… Ik ben een leek in deze dingen. Als ik op youtube filmpjes bekijk (https://www.youtube.com/watch?v=ObTdBaxinoI&index=5&list=PLn09cJp-UmI__O5UnHU_vLGsZq3iA64qs), dan blijkt dit allemaal heel simpel te zijn. Mijn eerste stap is dus mijn database exporteren, zoals deze dame mooi toont op dit fimpje (0:40). Daar loopt het echter bij mij al mis, aangezien ik dus bovenstaand probleem krijg…

Bijdrager
    El Pablo 10

Wat is anders het juiste stappenplan om mijn website te migreren?

Bijdrager
    Shmoo

Toen ik na 3 seconde de dame zag heb ik het filmpje al afgesloten… Dit is niet serieus te nemen.

Probeer je eens aan te leren om dingen gewoon te zoeken op Google. Je tikt dan: WordPress + het geen dat je zoekt en 99,7% kans dat je een antwoord zult vinden binnen de eerste 4 a 5 resultaten. Daar zal je nooit dit soort filmpjes met dit soort dames tegen komen maar wat je wel heel erg veel zal zien zijn sites als de WordPress Codex ( WordPress officiële handleiding ) of sites als wpbeginner.com, deze laatste duikt ook heel erg veel op omdat ze gewoon goede content hebben dat je kunt vertrouwen. Na 10 of 15 keer dingen zoeken kun je weten op deze basis dat je dit soort sites kunt vertrouwen.

On topic:

Importeren en Exporteren is extreem simpel en helemaal niet complex voor de meeste mensen met een normale site.

Je kunt gewoon inloggen op je WordPress site lokaal en dan in het Dashboard ( admin gedeelte ) ga in het menu aan de linkerkant naar Tools > Export. Druk op de blauwe button en dan download er een bestandje naar je downloads folder.

Daarna ge je naar je WordPress site online, inloggen en in het dashboard doe je precies hetzelfde alleen kies je dan niet voor export maar voor Import bij Tools. Upload het bestandje dat je zojuist hebt gekregen, wacht een minuutje of twee en al je content zal in de online site zitten.

Loop daarna alle instellingen nog eens na, sla de Permalinks settings opnieuw op en controleer of je menu’s en widgets nog op de juiste positie staan, navigeer een beetje rond en je zult zien dan het in de meeste gevallen altijd goed gaat en dat je maar heel weinig opnieuw moet instellen.

Mijn advies daarna.
    Bekijk deze video’s eens. Het kost je een dagje van je tijd maar daarna kun je wel 100% met WordPress werken.

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Ik gebruik altijd de command line terminal voor MySQL dumps.

mysqldump -u USERNAME -pPASSWORD DBNAME > ~/Downloads/DUMPFILENAME.sql

Inactief
    Anoniem

@shmoo: worden alle media files, child-theme, plug-ins, etc ook ge-exporteerd op die manier, of moet je dat nog apart doen?

Bijdrager
    Shmoo

Media wordt wel meegenomen tijdens het exporteren wanneer je kiest voor de standaard optie Export All Content. Kies je bijv. op de export pagina om alleen je Posts of Pages te exporteren dan blijft alle media staan omdat dit op de achtergrond ook een eigen Post Type is. Elke afbeelding die je upload is zeg maar hetzelfde als één blog post of één pagina. Het is een item ook wel post genoemd en niet te verwarren met een blog post.

! Let wel op dat het path naar deze afbeeldingen absolute linkjes zijn. Het exportbestand zal dus geen foto’s in het bestand opslaan maar enkel linkjes naar de positie waar deze foto’s staan op je computer in dit geval.

Zoiets:
    http://dev.local:5757/wordpress/wp-content/uploads/2016/06/featured-image.jpg

Als jij dus op deze Mac een exportbestand maakt en daarna ga je 3 dagen later bij open en oma op de computer dit bestand proberen te importeren op een online site. Dan zullen de afbeeldingen niet geïmporteerd worden maar krijg je foutmeldingen dat de afbeeldingen niet gevonden kunnen worden. Deze staan immers niet op de computer van opa en oma maar op de iMac thuis.

Kortom je maakt alleen een export van alle content en de meeste instellingen in je database. Je thema (child-thema) bestanden en eventueel plugins zal je gewoon handmatig daarna via FTP moeten uploaden en activeren.

Inactief
    Anoniem

En hoe zit het met het sql bestand, moet dat dan ook nog overgeheveld worden? Of moet ik die eerst aanmaken op de remote site, en wordt het aangepast tijdens de import van het xml bestand aldaar?

Bijdrager
    Shmoo

Je hebt niks meer vandoen met een .sql bestand dat is alleen wanneer je een export (dump) direct uit de MySQL database maakt en dat is juist het moeilijke of dingen waar het gelijk zo intimiderend over kan komen als je er geen verstand van hebt.

Als je via WordPress exporteert krijg je een .XML tekstbestandje en daar zit alle content in verwerkt, mooi opgemaakt in een structuur die WordPress kan lezen en aangezien je niet van Drupal naar WordPress gaat of van WordPress naar Joomla gaat maar van WordPress naar WordPress ontstaat er ook geen conflict dus is het safe om dit gewoon zo te doen.

Wanneer je meer geavanceerd bezig bent en dit wat vaker doet waardoor je bepaalde dingen makkelijker duit te doen dan kun je gewoon je MySQL database direct exporteren in ook weer direct importeren ergens anders. Dan verplaats je daarna alleen alle bestanden in je wp-content folder en klaar is kees. Zo doe ik het bijv. ook maar dat zijn niet de dingen die je mensen moet aanleren die amper ervaring hebben met het bouwen van een site via WordPress en niet eens een .php bestandje durven aan te passen.

Je moet daar een beetje rekening mee houden. Sommige mensen zijn beter af met het gebruik van een plugin en andere kun je wijzen op het feit dat ze dingen ook zelf kunnen inbouwen met een beetje kennis en passie.

Voorbeeldje, dit is één pagina uit het .XML bestand geëxporteerd door WordPress en alle data die bij de pagina ‘Home’ hoort in dit geval. Afhankelijk van hoeveel plugins en content je aan deze pagina toevoegt zal dit lijstje alleen maar langer en uitgebreider worden.

<item>
    	<title>Home</title>
    	<link>http://dev.local:5757/wordpress/</link>
    	<pubDate>Mon, 30 May 2016 20:44:16 +0000</pubDate>
    	<dc:creator><![CDATA[admin]]></dc:creator>
    	<guid isPermaLink="false">http://dev.local:5757/wordpress/?page_id=6</guid>
    	<description></description>
    	<content:encoded><![CDATA[<p>Test</p>]]></content:encoded>
    	<excerpt:encoded><![CDATA[]]></excerpt:encoded>
    	<wp:post_id>6</wp:post_id>
    	<wp:post_date><![CDATA[2016-05-30 22:44:16]]></wp:post_date>
    	<wp:post_date_gmt><![CDATA[2016-05-30 20:44:16]]></wp:post_date_gmt>
    	<wp:comment_status><![CDATA[closed]]></wp:comment_status>
    	<wp:ping_status><![CDATA[closed]]></wp:ping_status>
    	<wp:post_name><![CDATA[home]]></wp:post_name>
    	<wp:status><![CDATA[publish]]></wp:status>
    	<wp:post_parent>0</wp:post_parent>
    	<wp:menu_order>0</wp:menu_order>
    	<wp:post_type><![CDATA[page]]></wp:post_type>
    	<wp:post_password><![CDATA[]]></wp:post_password>
    	<wp:is_sticky>0</wp:is_sticky>
    	<wp:postmeta>
    		<wp:meta_key><![CDATA[_edit_last]]></wp:meta_key>
    		<wp:meta_value><![CDATA[1]]></wp:meta_value>
    	</wp:postmeta>
    </item>

Inactief
    Anoniem

Tof, bedankt voor de uitleg!

Bijdrager
    El Pablo 10

Hoi Shmoo, die Lynda.com lijkt me wel heel nuttig te zijn. Heb me daar ook alvast op ingeschreven. Echter, omdat ik me eerst heb laten leiden door andere filmpjes op YouTube, heb ik in de instellingen in mijn WordPress backend de url van mijn website aangepast naar die van de target website, met het oog om die te exporteren (zoals in een youtube filmpje werd aangeraden). Nu mijn export niet geslaagd is, is het wel sneu dat ik ook niet op mijn local host aan mijn website kan. Is er een manier, of beter gezegd in welke file juist, kan ik deze aanpassing (= het veranderen van de website url in mijn instellingen van WordPress) ongedaan maken?

Bijdrager
    Shmoo

Plaats deze twee regels in je wp-config.php bestand direct onder deze content. Wel even de urls aanpassen in deze regels aan het address waar jouw website voorheen te vinden was. Dus iets van: http://localhost:8888/ ( zoiets ongeveer )

* @link https://codex.wordpress.org/Editing_wp-config.php
    *
    * @package WordPress
    */

define( 'WP_HOME', 'http://dev.local/wordpress' );
    define( 'WP_SITEURL', 'http://dev.local/wordpress' );

Inactief
    Anoniem

Nog één vraagje dan voor de duidelijkheid. Als ik de export/import functie gebruik van WP, hoef ik dan geeneens een sql database aan te maken op de remote server? Lokaal heb ik die nu wel.

Bijdrager
    Shmoo

Jawel, je moet wel een database maken op de online server zoals je dat ook lokaal hebt gedaan en deze daarna koppelen in het wp-config.php bestand.

Alsje clean begint online dan installeer je gewoon WordPress vers op je hosting zodat je een basis hebt staan, dan upload je via FTP je thema en plug-in bestanden en dan importeert je al je data in de online site en controleer je daarna of alle instellingen goed staan.

Bijdrager
    El Pablo 10

Shmoo, het is gelukt, ik kan terug op mijn website op de local host. Als ik nu bij de instellingen ga kijken, staat bij WordPress Address & Site Address de juiste url ingevuld, alleen kan ik het daar nu niet meer aanpassen (staat in het grijs). Kan dit voor problemen zorgen ergens later als ik de website ga exporteren?

Bijdrager
    Shmoo

Nee helemaal niet, deze velden hoef je normaal nooit aan te passen. Daarom gebruik ik ook altijd bovenstaande codes zodat mensen dit niet kunnen veranderen en dan zichzelf buitensluiten.

Inactief
    Anoniem

*bump*

Eindelijk de website over gezet van mijn localhost naar de server, en bijna alles werkt naar behoren. Ik moet nog een 404, 403, en 401 pagina toevoegen, misschien een .htaccess file, en dat soort zaken.

Het enige wat niet helemaal vlekkeloos ging was het importeren van de xml file. WordPress forceerde me om de ‘WordPress Importer’ plugin te installeren, en ik kreeg daarmee een hoop foutmeldingen dat mijn media files niet werden gevonden. Na wat gezoek heb ik in de xml alle URLs aangepast van localhost -> server, opnieuw geimporteerd, en toen werkte alles prima.

Bedankt iedereen hier voor de tips, speciaal @Shmoo.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.