12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    was frans

data weg (kun je iets met journaling?)

Een collega van mij heeft een mapje teveel weggegooid. Journaling staat aan, maar wat heb je daar nu aan? Is er een manier om zonder een p;rogramma zoals bijvoorbeeld dataresque die map terug te halen? Of moet je het toch met dataresque doen?

bedankt, frans

Bijdrager
    JeePee

Het probleem is…. dat hij zijn Mac niet tijdens het deleten met de knop heeft uitgezet…:?

Had hij dat wel gedaan, dan had JFS de actie waar z’n Mac mee bezig was niet geregistreerd en was terug gegaan naar de laatst geregistreerde fase, dus vlak voor het deleten… Ik heb dit overigens zelf niet geprobeerd, maar dit is de logica van JFS.:D

Ik zou de demo van Data Rescue downloaden en eens kijken of hij hem kan vinden. Officieel kan het niet. Volgens de fabrikant schrijft Unix al snel over de betreffende ‘leeggevallen’ plaats… Ik hoop dan ook dat je collega de Mac sindsdien niet zoveel meer gebruikt heeft, want er was iemand op dit forum, die Data Rescue wel met succes na het deleten van meerdere GB’s meen ik heeft kunnen gebruiken.

Mocht je collega vaker dit soort neigingen hebben, dan is Data Recycler van dezelfde fabrikant een optie. Deze zorgt ervoor dat alles was je via de prullenmand wist binnen een beveiligt gebied wordt bewaard. Je weet zo zeker dat je het weer in normale staat terug kunt halen.

Succes!

Bijdrager
    Deskman

Ik heb het laatst eens bewust geprobeerd. Een klus die klaar was gedelete (BK op cd gezet) en gekeken of daar nog iets van was te vinden. Norton heeft me vroeger wel eens uit de brand geholpen, maar die installeer ik niet meer. Alle andere programma’s doen niks als ze niet geïnstalleerd zijn, omdat ze hun werk alleen maar doen door de bestanden die je weggooit in een onzichtbare map te plaatsen die automatisch op datum of bij overschrijding van de aangegeven grootte ‘overloopt’ naar het echte vuilnisvat.
    Onder OSX moet je dus echt beter opletten dit soort foutjes niet meer te maken!
    Wens je ‘binnenkort ex-collega’ maar sterkte :sick:

Bijdrager
    JeePee

Zie, dan klopt het inderdaad wat Prosoftengineering, de fabrikant van Data Rescue zei. Toch was er iemand waarbij het wel gelukt is, maar het ging geloof ik om 9 Gb. Ik kan me voorstellen dat dat niet allemaal in een keer overschreven wordt…:P

Bijdrager
    was frans

bedankt voor de reacties, hij is trouwens een zij…..

:D

Bijdrager
    JeePee

Oeps, dan zal ik snel m’n tekst even aanpassen…:P :wink:

Bijdrager
    Sad

Journaling helpt je alleen in geval van crash of stroomuitval. Daar merk je niets van, het is geen windows waarbij je allemaal scandisk vragen op je scherm krijgt.

Als je zelf iets weggooit dan gooi je het weg. En dan is het dus weg. Je zal dan een un-erase programma moeten gebruiken maar Norton zou ik niet doen. Ik weet helaas niet of er nog andere un-erase progjes zijn.

Bijdrager
    JeePee
    ”colpolyp”

Je zal dan een un-erase programma moeten gebruiken maar Norton zou ik niet doen. Ik weet helaas niet of er nog andere un-erase progjes zijn.

Helaas niet, net als Norton leveren ze geen resultaat op. Alleen Data Rescue is te proberen, maar de fabrikant geeft zelf aan dat geen enkel programma gedelete files terug kan halen, vanwege het feit dat Unix erg snel er overheen schrijft, zoals ik boven al had aangegeven.:|

Bijdrager
    Pier

En het kan geloof ik niet vaak genoeg gezegd worden: draai iedere dag een back-up!!!! Dan ben je in het ergste geval “maar” een dag werk kwijt.

Bijdrager
    awi

Hoi, ja ik was de sukkel van de 9 GB. Stond op een externe schijf en met Dataresque alles teruggevonden. Ik moet erbij vermelden dat ik die schijf er meteen afgekoppeld heb tot ik klaar was voor rescue, als het op een systeemschijf staat is het wellicht een ander verhaal en zullen de gedelete files inderdaad snel overschreven worden.

succes, ANDRE

Bijdrager
    was frans

back up wordt elke dag gemaakt, maar als iemand dan toch nog lokaal werkt heeft dat weinig zin.

Verder bedankt voor alle reacties, ik heb de demo van datarescue geprobeerd en tot mijn verbasing na wat verschillende opties van het programma te hebben geprobeerd is het gelukt om een groot aantal files terug te vinden… een bestand was beschadigt, de rest was in orde!

;)

Bijdrager
    JeePee

Gaaf Frans! Dus Prosoft zegt het puur, omdat ze het niet kunnen beloven. Zeker in de VS moet je daar voorzichtig mee zijn, voor je het weet klagen ze je aan. Op het moment dat je je prullenmand leegt, dan moet je snel zijn met Data Rescue, dat blijkt maar weer EN het werkt! 8)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.