10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    jos robijn

Data van Mac naar Linux

Ik moet data verplaatsen van Mac naar een Linux Server. Ik krijg steeds de melding “ongeldig bestandnaam” omdat er in sommige documenten en mappen een / staat. Dat mag niet.

Vraag!
    Is er een zoek en vervangfunctie voor de finder die de / in mappen en bestanden om kan zetten in _ (underscore)?
    Wie weet er iets?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Automator (in je Programma’s, als je tenminste Tiger draait) lijkt me de makkelijkste oplossing.

Maar: als je via de terminal of een FTP-programma de bestanden overzet, dan heb je als het goed helemaal geen last van ongeldige bestandsnamen. Onder Linux mag je namelijk (net als op een Mac) best een slash in een bestandsnaam gebruiken, dus ik gok dat er iets verkeerd gaat omdat één van de twee computers denkt met iets anders te doen te hebben — dat de Mac denkt dat er een Windows PC aan de andere kant hangt of zo.

Bijdrager
    Jaffster

kijk hier maar even :

http://www.macwindows.com/filetran.html

is een linkje naar veel tooltjes daarvoor
    Het is n.l. idem bij windows…. kan ok een aantal characters niet aan,…

Succes

Grtz

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Jaffster”

Schuine strepen horen daar echter niet bij — ik heb in m’n Linuxtijd (dat was de paar jaar voordat ik een Mac kocht ;)) volgens mij meerdere bestanden aangemaakt met / in de naam. Gewoon een ervoor, of de hele naam tussen “” zetten en je bent klaar. Wel is er kans dat sommige programma’s zelf zo’n naam weigeren, maar dat ligt eerder aan slecht/kort-door-de-bocht programmeerwerk dan aan dat het OS het niet aan zou kunnen.

Bijdrager
    Jaffster
    ”Jakko
    ”Jaffster”

Schuine strepen horen daar echter niet bij — ik heb in m’n Linuxtijd (dat was de paar jaar voordat ik een Mac kocht ;)) volgens mij meerdere bestanden aangemaakt met / in de naam. Gewoon een ervoor, of de hele naam tussen “” zetten en je bent klaar.

wel dat is geen probleem

/ zien de uxen als een pad verwijzing.

grtz

Bijdrager
    Buzz

Volgens mij probeerde Jakko te zeggen dat een gevolgd door een ‘verboden’ karakter zoals de / door de meeste shells weer als / wordt gezien. Zodat je met een list toch bestanden met een / erin kan gebruiken. Een lelijke brij wordt het dan wel! Met de spatie in bestandsnamen werkt dat trouwens ook zo.

Het beste is het natuurlijk nog steeds om al die bestanden met van die rotzooi tekens erin een nieuw naampje te geven, want vroeg of laat blijf je anders tegen dit soort problemen aanlopen.

Is er dus al een vervangfunctie gevonden? Werkt het met Automator?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Jaffster”

/ zien de uxen als een pad verwijzing.

*zucht*:) Buzz_D heeft hem door, maar de rest geloof ik nog niet;) Zet je in de meeste shells een voor een “verboden” karakter, dan mag het toch:
    [code:1:9058d247ab]less ~/Documents/Bestand met een / in de naam[/code:1:9058d247ab]
    gaat niet werken (of je moet ook een bestand ~/Documents/Bestand hebben) maar
    [code:1:9058d247ab]less ~/Documents/Bestand met een / in de naam[/code:1:9058d247ab]
    wel. En omdat dat inderdaad er nogal lelijk uitziet en ellendig is om te typen (hoewel je daar [tab] voor hebt), kun je het ook zo doen:
    [code:1:9058d247ab]less "~/Documents/Bestand met een / in de naam"[/code:1:9058d247ab]

Bijdrager
    Buzz

Met dat voorbeeld erbij is het denk ik al een stuk duidelijker Jakko!

Bijdrager
    jos robijn

Thanks guy’s voor al jullie opmerkingen. Het probleem ga ik nu oplossen door met het programma filenamer de / te vervangen door _. Het werkt traag maar het werkt! Automator doet dit ook maar niet in subfolders. Vandaar dat ik heb moeten zoeken naar andere opties.

Thanks all.\//_

Bijdrager
    jos robijn

Nog even terugkomen op mijn laatste opmerking. Uiteidelijk heb ik “A Better Finder Rename 7.app” gebruikt voor de conversie. Een snel en stabiel programma. Echt de moeite waard.

Groeten Jos

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.