15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    jebman

data schijf timecapsule beveiligen

Nu ik een timecapsule heb wil ik mijn backup strategie enigszins wijzigen.
    Ik had een Time Machine backup op 2 verschillende schijven, bewaard op verschillende locaties. En op een andere externe FW harde schijf een kopie van de mappen die ik niet kwijt wil zijn bij een crash oid dmv chronosync. Die syncs draaien met een zelf ingesteld interval, meestal dagelijks.
    Het backuppen over het netwerk naar de timecapsule dmv Time Machine is kansloos. Ik moet bijna 1T overzetten. Ook als de eerste backup zou lukken zal het blijven wringen, hele grote bestanden van tientallen GB (photobibliotheken, virtuele machines) wil ik ook backuppen maar gaat niet werken op afstand.

Ik heb nu bedacht:
    lokaal Time Machine backup op de externe schijf met FW, zoals ik altijd al had.
    De Timecapsule data schijf gebruiken voor kopien /duplicaten gemaakt door chronosync. Deze app gaat gewoon door waar die was gebleven wanneer er onderbreking van de verbinding is geweest en ik kan de mappen/documenten apart instellen.

En dan mijn vraag: hoe kan ik er voor zorgen dat wanneer een dief de timecapsule meeneemt niet klakkeloos bij de data op de dataschijf kan?

Bijdrager
    GoeieDag

Je kunt de HD beveiligen met een password.

Maar wat is probleem met die 1TB overzetten? Waarom zou de eerste keer niet lukken en is het daarna ook kansloos??

Bijdrager
    fred44nl
    jebman op 12 december 2013

En dan mijn vraag: hoe kan ik er voor zorgen dat wanneer een dief de timecapsule meeneemt niet klakkeloos bij de data op de dataschijf kan?

met het apparaatwachtwoord.
    maar er zijn daar meer keuzes.

Bijdrager
    jebman

@goeiedag het overzetten via wifi duurt 6 dagen. Na een paar uur is er een hik in de wifi waardoor de backup wordt afgebroken en voor af aan wordt begonnen.

Na een reset naar fabrieksinstellingen kan je toch het wachtwoord zelf kiezen en bij de data?

En waarom ziet mijn netwerk de data schijf maar af en toe? Hoe kan ik zorgen dat deze standaard in de finder wordt geladen /mounten ?

Bijdrager
    jebman

Delen via WAN aanzetten? verbinding is via wifi

Bijdrager
    computer space

Wifi? Bah! Gewoon draadje. Ik kan 10 GB in 2,5 minuut overpompen. 1TB is dan dik 4 uur. Dat valt toch wel mee? Desnoods hang je ze alleen de eerste keer even direct aan elkaar.

Bijdrager
    jebman

@computer space draadje had ik ook bedacht, goed idee. Alleen de volgende keren over wifi. Homeplug is bij mij langzamer dan wifi gezien de snelheid van een internet verbinding. Kan helaas niet beter over draadje door structuur elektra in huis.

Bijdrager
    GoeieDag

De eerste keer over een draadje, daarna over WiFi. Dat is wat Apple ook aanraadt.

Bijdrager
    jebman

Waarom wordt niet standaard de data schijf geladen van de timecapsule? Meestal kan ik hem vinden als het icoontje van de Timecapsule openlijk in finder en dan naar de data schijf ga dmv verbind als, menigmaal krijg ik ook deze melding.
    Wat doe ik verkeerd?

Bijdrager
    GoeieDag

Je netwerk/routerfunctie niet goed ingesteld? Hoe ziet e.e.a. er bij jou uit?

Bijdrager
    fred44nl

alle mogelijke problemen en veel informatie vind je hier:

http://pondini.org/TM/Home.html

Bijdrager
    jebman

@goeiedag gewoon de default instellingen gedaan, dacht ik. Geen idee waar ik iets anders moet instellen.

@fred ik ga eens verder lezen

Bijdrager
    GoeieDag

Modem, die ook router is? Brugmodus?

Bijdrager
    jebman

Het kabelmodem is alleen modem, de router functie heb ik laten uitzetten door ziggo met een hogere snelheid als gevolg. De TC is dus de router.

Bijdrager
    jebman

@fred veel info gevonden
    Ik heb een nieuwe schijfkopie gemaakt op het data volume van de TC. Ook dat kost veel tijd ondanks die leeg is. Had aan de kabel toch 6uur nodig voor 1Tb.
    Op de genoemde site wordt gesteld dat nu vanzelf deze schijfkopie wordt geladen. Not. En ook vandaag weer tijdens het kopiƫren van data is de TC onzichtbaar geworden voor finder etc. Alleen de airport config ziet hem gewoon in het netwerk.

Iemand een suggestie wat ik fout doe? Router staat op DHCP en NAT. Moet ik een poort gaan toezijzen oid?
    De data schijf van de TC staat met een vinkje bij bestandsdeling en bij WAN en ik heb een account toegewzen.

Hoe komt gewoon vanzelf de dataschijf in finder, en vooraal, blijft hij ook verbonden!!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.