17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Free2be

Data recovery HD Airport Time Capsule.

Beste forumlezers,

Nadat de update naar Catalina had plaats gevonden, kreeg ik steeds de melding dat de backup ruimte op mijn TC over te weinig ruimte beschikte. Ik had de TC schijf destijds ingedeeld in 2 mappen, 1 voor Data (backups time machine en 1 voor mijn documenten en allerhande bestanden zoals foto’s. Nu had ik de mogelijkheid in Time machine om de backup ruimte vrij te maken, hierbij koos ik de map DATA en snel formatteren, wat bleek, dat de hele TC disk werd geformatteerd!! Ik ben inmiddels op zoek naar recovery software om de intussen gedemonteerde HD uit de TC te recoveren. Ik merk dat de meeste software programma’s de files wel weten terug te halen, maar geen aangemaakte mappen, zodat je de hele te recoveren files zelf mag uit pluizen en ze opnieuw in mappen dient te plaatsen, een helse en tijdrovende bezigheid.

Weet ieman van jullie een recovery software programma dat ook de map structuren terughaalt?

MVG,

Roger

Bijdrager
    GoeieDag

Vergeet het maar. Althans: dat zou ik doen. Neem je verlies.

Maar zo groot is dat verlies toch niet, want alles was tbv backups, toch? Even snel een nieuwe TM b.u. draaien en klaar. Alleen terug gaan naar het verleden is nu onmogelijk, maar hoe erg is dat.

Of had de documenten/foto’s enkel op de TC staan, en geen origineel (of b.u.) elders meer? Oei!

Bijdrager
    Free2be

Beste GoeieDag,

De gemaakte backups van de MacPro zijn niet belangrijk en deze wil ik ook niet meer terug halen.

Maar op dezelfde HD van TC stonden ook mijn andere documenten, foto’s, enz..Deze had ik een aparte map geplaatst. Ik dacht dat ik met het formatteren van de DATA map, de andere map ongemoeid zou laten, maar dat bleek een ontnuchtering te zijn!

Het grootste deel heb ik nog wel op een nas server staan, maar de recente gegevens van het laatste half jaar zitten er nog wel op.

Vandaar dat ik probeer deze terug te halen met recovery software, maar de meeste van deze software halen de bestanden wel terug maar niet de folders waar deze bestanden in staan.

MVG,

Roger

Bijdrager
    abbenhui

Voorzover ik me vanuit het Windows-tijdperk herinner komen losse bestanden wel in de recovery-apps voor de dag, maar niet de mappen.

Sterkte …

Bijdrager
    McPim

Disk Drill geprobeerd? Ik heb er nooit daadwerkelijk een schijf mee moeten redden, maar op de screenshots lijkt het dat bestandslocaties/padnamen ook gevonden worden.

Bijdrager
    Free2be

Beste McPim,

Ik heb disk drill laten lopen, Deep scan, 2 dagen, de bestanden komen te voorschijn, echter niet met hun originele naam en geen mappen waar ze in stonden. Volgens de helpdesk van Drill Disk, zou ik een quick scan moeten kiezen om de bestanden met hun namen terug te vinden.

Hier de email replay:

Hello,

Files¬†recovered¬†with¬†our¬†“Quick¬†Scan”¬†will¬†have¬†their¬†original¬†file¬†names¬†however¬†files¬†found¬†with¬†Deep¬†Scan¬†will¬†often¬†lack¬†metadata (meaning they may not have things like their original names).

For more information please see: https://www.cleverfiles.com/help/why-dont-my-recovered-files-have-their-original-names/

If no preview is available this indicates the file would not be guaranteed for recovery. While it may be possible to recover the files successfully, upgrading would be at your own risk with this understanding.

Bijdrager
    McPim

Dat is jammer.. Dan vrees ik dat al die programma’s zo werken, zoals @abbenhui ook zegt.

Bijdrager
    Free2be

Ben nog enkele andere software programma’s aan ’t proberen in de “free” optie, om te zien of deze geen betere ondersteuning geven..Remo Recovery en iSkysoft Data Recovery. Intussen 4x WD Red 4TB nas schijven besteld om m’n Qnap TS-412 te upgraden om alzo via ’n RAID 6 systeem toch het een en ander veilig te stellen. Nu zitten er in de NAS server 4 schijven van 500MB, met ’n RAID 6, geeft dat een volume van 1000GB.

Een volgende overweging is een Synology NAS DS918+ 4GB RAM, 4 schijven.

Bijdrager
    Free2be

Even een update:

Inmiddels heb ik Disk Drill Pro aangeschaft en het is een verademing, alles, mits de juiste zoekterm ingevend, komt terug boven grond!

Prima support en een aanrader!

Happy me!

Bijdrager
    Hansi2124

N.a.v. bovenstaande positieve reacties heb ik ook Disk Drill Pro aangeschaft. Wat is er namelijk gebeurd:

Per ongeluk heb ik een externe hd geformatteerd (eigenlijk moest ik een usb-stick formatteren….). Stom, stom, stom natuurlijk. Maar Disk Drill laten scannen en die vond heel veel terug, leek het. Dus ook gekocht en de deep scan uit laten voeren.

Er werden heel veel bestanden terug gezet.

Maar toen ik die ging proberen te openen, lukte dat bij de meeste niet.

De info van zo’n bestand:

Openen met QuickTime geeft deze melding:

Importeren met FCPX gaat ook niet (ook niet met de andere files die zijn gevonden):

Heeft iemand een werkbare oplossing of idee? Want het lijkt erop dat ik echt alles kwijt ben. Heb ook geen (helaas) actuele backup, anders kon ik daar wel wat mee natuurlijk.

Bijdrager
    McPim

VLC geprobeerd om het te openen?

Bijdrager
    Hansi2124

Die loopt erop vast meestal. Zo niet, dan gebeurt er ook verder niets.

Bijdrager
    McPim

Je zou dit nog kunnen proberen (geen ervaring mee):

https://www.remosoftware.com/repair-recovered-mov-files en anders vrees ik dat er weinig meer te redden valt..

https://www.cleverfiles.com/help/talk/topic/recovered-movs-are-unplayable/

Bijdrager
    Hansi2124

Ik ga de eerste in ieder geval proberen nu. De beschrijving is veelbelovend in ieder geval…

Bijdrager
    Hansi2124

Helaas ūüėü

Moderator
    Night

Alle apps voor datarecovery werken min of meer op dezelfde manier. Ze kijken naar herkenbare bestandsstructuren en proberen daar bestanden van te maken. Vaak betreft het maar een stukje* van het gehele originele bestand (bijvoorbeeld van bestanden die ooit (gedeeltelijk) zijn overschreven) en als je geluk hebt ook bestanden die je daadwerkelijk verwijderd had. Daarnaast hebben heel veel apps een eigen bestandsstructuur van opgeslagen files, die door de meeste recovery apps niet herkend worden. Die worden dan ook niet hersteld. Je hebt dus met de meeste recovery apps meer geluk als je bestanden terugvindt als dat er daadwerkelijk een verwijdering of formattering ongedaan wordt gemaakt.

Komen we tenslotte bij je mapstructuur. Die staat niet als eenvoudig benaderbaar bestand op de disk, maar maakt deel uit van de HFS diskstructuur, in de volume header. In dit bestand, de catalog B-tree, staat behalve de locatie van de bestanden meer informatie zoals over de data en resource forks. Die directory structure informatie wordt constant overschreven nadat handelingen die op de disk plaatsvinden, succesvol zijn uitgevoerd. Hierdoor is het niet mogelijk om de structuur na een succesvolle handeling (zoals een formattering) eenvoudig te herstellen. Dat is een ‘probleem’ waar elke recovery app te maken heeft.

Het komt er dus in het kort op neer: wees blij met wat een recovery app terug weet te halen en verwacht niet dat ‘alles’ teruggevonden zal worden en al helemaal niet dat alles weer netjes op zijn ‘plek’ komt te staan. Wel is het zo dat de ene recovery app betere resultaten boekt als de andere. Vaak betaal je daar dan ook dik voor. Maar alles? Nee dat lukt geen enkele app.

*) Kun je een ‘hersteld’ bestand niet lezen? Gooi het dan rustig weg. Het betreft dan hoogstwaarschijnlijk een stukje van een ouder, reeds gedeeltelijk overschreven bestand.

Spijtig genoeg moet ik me dus aansluiten bij het bovengenoemde. Slik een keer diep en wis je tranen in de wetenschap dat je data voorgoed kwijt bent (mits je geen backup hebt), maar ook dat je deze fout nóóit meer zal maken.

Bijdrager
    Free2be

Ik heb verschillende opties geprobeerd met DiskDrill en vrij tevreden met het gehaalde resultaat. Je kan ze contacteren om advies.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.