30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    wouter.u

data-partitie tussen OSx en windows

Beste OMT’ers

Ik moet voor sommige vakken voor school software draaien die enkel binnen windows werkt. Hierdoor heb ik bootcamp met windows 7 draaien en OSx voor de algemene software te draaien. Nu is mijn vraag hoe ik een data partitie kan maken zodat ik dezelfde versie van documenten voor school via bij operating system kan benaderen. Ik heb geprobeerd om de mac partitie in 2 te delen maar daardor kon ik windows 7 niet meer opstarten. Hierdoor wil ik nu wat voorzichtiger zijn bij het wijzigen van de partities. Ben dan ook nog niet zolang Apple gebruiker en sommige dingen zijn volledig nieuw.

Kan iemand kort schetsen hoe ik dit aanpak?

Alvast bedankt
    Wouter

Bijdrager
    Nuke

Je kan vanaf OSX in de Windowspartitie en omgekeerd. Het is dus niet echt nodig om nog een losse partitie te maken voor data.

Bijdrager
    wouter.u

ik heb vanuit windows toch geen volledige bevoegdheden voor bestanden die op mijn macintosch HD staan.

Ik vind het ook gewoon handiger om te beanderen. Je hebt 1 plaats afgesloten van de rest waar je een structurele indeling hebt voor al je documenten,cursussen,..

Bijdrager
    Nitro

Volgens mij kan je niet vanuit je OSX in je Bootcamp partitie schrijven enkel alleen lezen.
    Externe HD niet iets waar je je data op zet? Of eerst je HD partitioneren zodat je een data partitie erbij hebt (fat) en daarna met bootcamp je windows installeren?

Bijdrager
    michelvdb

Gaat niet lukken. Mac OS X partitie is HFS+ journaled die alleen NTFS kan lezen. De Windows 7 partitie is NTFS. Tenzij je bijkomende software zoekt om op Mac NTFS te kunnen schrijven.

Een workaround is VirtualBox waarin je een Windows 7 virtuele machine maakt. Dan heb je geen NTFS-partitie nodig en kan je alle documenten binnen één OS X-partitie opslaan.

Bijdrager
    Oppie

Juist bestanden delen tussen Win en MacOS is in VB nog erg rudimentair en niet zo makkelijk als in de twee concurrenten.
    Ik zou gewoon een USB 4 of 8 GB stickje gebruiken met FAT32.

Bijdrager
    R-Flow

Mac OS X Snow Leopard ondersteund tegenwoordig ExFAT. Zou daar eerder gebruik van maken dan FAT32, aangezien je niet tegen een maximum bestandsgrootte aanloopt van maar 4 GB.

Bijdrager
    4iam

Ik zou een Dropbox account gebruiken.
    Mappen op beide computers en in the cloud.
    Systeem onafhankelijk, niks heen en weer slepen, nooit USB stick vergeten of het nog niet geupdate bestand bewerken.
    Je werkt zo altijd in één gesynchroniseerd bestand.

Dropbox

.

Bijdrager
    michelvdb

Juist bestanden delen tussen Win en MacOS is in VB nog erg rudimentair en niet zo makkelijk als in de twee concurrenten.

De suggestie is gedaan om de vraagsteller niet op ‘onnodige’ kosten te jagen. Mijn voorkeur gaat ook naar de twee concullega’s, Parallels Desktop en VMware Fusion.:wink:

Bijdrager
    Pieterr
    R-Flow op 29 september 2010

Mac OS X Snow Leopard ondersteunt tegenwoordig ExFAT.

Hoe kom je aan die info? Heb je een link?

Ik kan op de Apple site alleen vinden dat het SD slot in de Mac het NIET ondersteunt.

http://support.apple.com/kb/HT3553?viewlocale=nl_NL

Je kunt wel op vergelijkbare wijze als met NTFS gaan knutselen met exFAT op basis van MacFuse.

Bijdrager
    webracer

zou de bootcamp niet meer gebruiken maar overschakelen naar Parallels. Tenzij voor Games een veel betere oplossing dan Bootcamp. Niet alleen kan je onder Windows werken terwijl je in Os X bezig bent maar je kan ook aan alle documenten omdat die folders door Windows en Mac Os X geshared worden.

Bijdrager
    R-Flow
    Pieterr op 30 september 2010

Hoe kom je aan die info?

Vanuit Disk Utility gewoon.

Moet eerlijk toegeven dat ik het voor vrijdag ook nog nooit eerder heb gezien. Aangezien ik bijna ging twijfelen of ik dan toch per ongeluk MacFUSE heb geïnstalleerd met VMware Fusion 3 ben ik even gaan rond kijken. En zie hier…

ExFAT extension van Apple! Oók wanneer ik m’n iMac opstart vanaf de Mac OS X Install DVD staat ExFAT in het lijstje binnen Disk Utility. Vind met name de datum interessant aangezien v10.6.4 in juni is uitgekomen. De extension dateert van juli. Misschien krijgen andere Macs deze ondersteuning met v10.6.5?

Pieterr op 30 september 2010

Ik kan op de Apple site alleen vinden dat het SD slot in de Mac het NIET ondersteunt.

Dat lijstje heeft sowieso geen betrekking op de iMac (medio 2010).

Bijdrager
    Sascha

Ik denk inderdaad dat jij een heel speciale Mac hebt, want ik heb dat nog nooit gezien hoor:eek: :

(En ja, ik draai de allerlaatste updates van Snow Leopard.)

Bijdrager
    Pieterr

@R-Flow: Interessant! Nog eens gezocht op de Apple website, maar voorlopig weet Apple dit erg stil te houden. Misschien heb je een primeur. Al aangemeld bij TUAW? MacRumors?

Bijdrager
    R-Flow

Go iMac, go iMac, goooooooooooo iMac!

Bijdrager
    Pieterr

Dit betekent dat jij nu een USB stick kunt vullen met bestanden groter dan 4GB, en die vervolgens op een Windows PC kunt uitlezen?

Bijdrager
    R-Flow

Relext… Overigens kan ik m’n externe FireWire 800 schijf van 750 GB ook als ExFAT wissen zie ik net. Het is dus niet beperkt tot flash drives / kaarten.

Bijdrager
    R-Flow

Vraag me nu dan toch af of ik die extension ook in een andere Mac kan stoppen… Of zou daar meer bij komen kijken?

Bijdrager
    Pieterr

Ah, dat is jammer dat het alleen op SDHC kaartjes werkt.

Bijdrager
    R-Flow

Ah, dat is jammer dat het alleen op SDHC kaartjes werkt.

Huh? M’n externe harde schijf kan ook gewoon als ExFAT gewist worden.

Bijdrager
    Pieterr

Oh, je hebt “niet” in “net” veranderd.:lol:

En een USB stick?

Bijdrager
    R-Flow

Natuurlijk. Waarom zou dat niet kunnen?

Bijdrager
    Sascha

Ik heb MacFUSE geïnstalleerd staan voor het programma PhoneDisk, en ik zie dat ExFAT dus nergens…

Bijdrager
    R-Flow

MacFUSE is op mijn Mac dan ook niet verantwoordelijk voor ExFAT, maar Mac OS X zelf gewoon out-of-the-box.

Bijdrager
    Pieterr

Zie ook http://discussions.info.apple.com/thread.jspa?threadID=2597621

Nog iemand die hier per toeval tegenaan is gelopen.:lol:

Since I need to copy a file w/ 5G size from iMac to my MBP, I formatted my flash drive to exFAT on iMac, according to Disk Utility. I am very happy to see this since exFAT was supposed to be supported by most operating systems and can support file more than 4G.

Bijdrager
    R-Flow

Duidelijk dus. Blijkbaar hebben alleen recente Macs support voor ExFAT. Ben benieuwd welke precies allemaal.

De 10.6.5 betas hebben ook ExFAT support.

Bijdrager
    Oppie

Blijkbaar hebben alleen recente Macs support voor ExFAT.

Zo blijkbaar is dat toch niet, want mijn iMac 21,5″ laatste versie (met uiteraard 10.6.4) heeft het in ieder geval niet. En zoals al opgemerkt: er is praktisch niks op het internet te vinden over dat Apple ExFAT zou ondersteunen, of gaat ondersteunen.

Heb je misschien een server-versie van het OS draaien?

Bijdrager
    R-Flow

Zo blijkbaar is dat toch niet, want mijn iMac 21,5″ laatste versie (met uiteraard 10.6.4) heeft het in ieder geval niet.

Verschil moet er wezen hè… Je krijgt waar je voor betaald…;)

Heb je misschien een server-versie van het OS draaien?

Nee. Dan had je wel “Mac OS X Server” zien staan in het About This Mac venster.

Ik heb hier nog iMac #2 staan van paar weken terug, zal ik voor de grap eens even kijken hoe het met die Mac OS X Install DVD gesteld staat?

Bijdrager
    Oppie

Verschil moet er wezen hè… Je krijgt waar je voor betaald…;)

Ja leuk; maar met zo’n opmerking onderbouw je natuurlijk niet je eigen stelling.

Bijdrager
    Pieterr

Er zijn ondertussen meer forumleden die de exfat.kext hebben ontdekt op hun Mac.

exFAT ondersteuning in Mac OS X?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.