7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    knoefknoef

Data HDD verloren door verbinding Router USB of Netwerk USB

Beste MAC’rs,

Ik heb me net aangemeld voor het forum omdat ik met een mac probleempje zit.

mijn vraag:
    Kan iemand mij verder helpen een betere stabiele verbinding te genereren tussen de MAC en de Belkin USB HUB of D-link dir-635 USB Router? zodat de data niet meer verloren gaat?

aanvulende info:

Ik heb recentelijk een externe media player harddisk gekocht om films op mijn TV af te spelen. De media player heb ik bij mijn TV staan, deze is daarom aangesloten op mijn Router via een netwerk USB HUB. zo kan ik de schijf bereiken zonder deze los te koppelen van mijn TV.

Helaas is de verbinding van mijn Belkin USB HUB via de mac met de belkin software niet erg stabiel. Was/is met mijn oude windows laptop wel stabiel. Door de onstabiel verbinding kan de Imac de externe hdd soms niet vinden, of wel vinden maar is hij niet toegankelijk (op bureaublad) of nog erger verliest hij de verbinding. Wat tot een lege Harddisk kan leiden.

Dat is dan dus ook mijn probleem. De externe harddisk verliest zijn DATA!!!!

In eerste instantie dacht ik dat hdd kapot was, daar ben ik mee terug naar de winkel gegaan. Ik heb een nieuwe gekregen welke hetzelfde probleem heeft. Net als een van mijn andere externe harddisks als ik ze op deze manier aansluit (kwam ik achteraf achter).

Het zit hem denk ik dan in de verbinding via de BELKIN USB HUB F5L009. Daarom heb ik daarop gezocht op diverse forums. installaties op nieuw gedaan, etc. maar ik heb niet gevonden wat ik zocht. de verbinding werkt gewoon niet goed op mijn IMAC.

Om toch verder te kunnen met de HDD ben ik verder gegaan met de aansluiting van de HDD via de USB poort op mijn Router D-link dir-635. Deze is met de juiste firmware 2.3 ook geschikt om te gebruiken met een externe HDD.

Na veel zoeken heb ik dan ook de software SharePort Utility van D-link gevonden en geïnstalleerd. Na deze te hebben geïnstalleerd werd mij Belkin USB HUB via dat programma herkend? blijkt op exact de zelfde manier te verbinden als de Belkin hub. Helaas wordt USB op de Router daarbij door de IMAC helemaal niet herkend. Op de windows laptop werken Router USB en USB HUB beide wel.

Dat is dus ook niets, verder gezocht naar nieuwere versies van de connectie programma’s voor de mac. daarbij had ik SX virtual Link gevonden met hetzelfde resultaat. Het werkt gewoon niet.

Kan iemand mij verder helpen een betere stabiele verbinding te genereren tussen de MAC en de Belkin USB HUB of D-link dir-635 USB Router? zodat de data niet meer verloren gaat?

want ik ben toch eigenlijk niet van plan elke keer de harddisk naar de mac te verplaatsen, al is de rechtstreekse USB verbinding wel vele malen sneller!

Gebruikte apparaten:
    media player harddisk Dane-elec so speaky HDMI 500gb
    Router D-link dir-635 firmware 2.3EU
    Imac 2,8 core 2 duo, 4gb osx
    netwerk USB HUB Belkin network usb hub F5L009 firware 1.2.0

Software:
    SharePort Utility version 1.1.or1 of SX virtual Link of belkin software
    ControlCenter_10_4 voor Silex_kext SXUPTP driver 1.4.3

Met vriendelijke groet KnoefKnoef

Bijdrager
    MacSjon

Je opstelling is me niet helemaal duidelijk maar ik ga er voor het gemak even van uit dat je je modem, router, USB-hub en media HDD bij elkaar hebt staan en draadloos verbinding wilt maken met dat geheel vanaf je iMac…..

Dan is de eerste vraag of je draadloze verbinding tussen de iMac en de D-link Wireless Router wel goed is, want dat lijkt me de zwakste schakel in je opstelling. Als deze wel goed is dan snap ik niet zo goed waarom je je media schijf niet rechtstreeks aansluit op de USB port van deze router (je geeft aan dat deze USB port geschikt is om een HDD aan te sluiten)

Heb je misschien al geprobeerd of je opstelling wel werkt als je een netwerkkabel legt tussen de iMac en de Belkin USB-hub? Dan kun je iig uitsluiten dat het ligt aan je hub.

Aan de HDD zal het niet liggen als deze wel goed werkt als je deze direct aansluit op je iMac.

Bijdrager
    knoefknoef

Beste MAcSjon,

ik werk helaas al bedraad, dus aan het wireless kan het niet liggen.

Daarnaast wordt de USB van de router op een of andere manier niet door de MAC virtual USB software herkent. Anders lijkt me rechtstreeks aan de Router aansluiten inderdaad de beste oplossing. Dat zou ik ook het liefste doen.

Maar ik kom niet verder met de netwerk USB hub of de USB poort van de router! als je suggesties hebt in de vorm van b.v. instellingen, software alternatieven, drivers, etc. dan zijn die van harte welkom!

groeten KnoefKnoef

Bijdrager
    MacSjon

O dat is knudde dan kunnen we niet ff makkelijk een schuldige aanwijzen in je opstelling…

Belkin maakt een hoop spul dat goed samenwerkt met Apple dus je zou toch denken dat dit werkend te krijgen moet zijn. Heb je al geprobeerd de hub eerst direct aan te sluiten op de Mac om te zien of jedat werkend krijgt? Als dat dan werkt kun je altijd weer proberen om de router er tussen te zetten.

‘Helaas’ heb ik zelf een Airport Extreme met daaraan een HDD dus kan je niet anders helpen dan mee te denken. Die opstelling heeft ook niet altijd goed gewerkt maar met de laatste firmware updates draait het nu als een zonnetje.

Bijdrager
    MacSjon

Ps lees net dat die USB op je router alleen is om instellingen te kopiëren ofzo niet echt om andere dingen op aan te sluiten zoals printers en HDD’s

Bijdrager
    knoefknoef

beste MacSjon,

De D-link router dir-635 met de 2,3 firmware zou de usb functie voor een externe hdd moeten ondersteunen. Sterker nog met mijn windows laptop werkt het. Dus ik denk dat de instellingen van de router correct zouden kunnen staan, tenzij de mac anders omgaat met toegangen tot de router. Daar heb ik echter geen idee van.

De belkin hub kan ik volgens mij niet direct op de mac aansluiten via lan? weet ik niet. Maar nu heb ik het spul mogelijk weer eenbeetje op de rit. ik heb een nieuwe beta versie van de belkin netwerk usb hub gevonden (1.6.1) welke redelijk stabiel lijkt.

Ik heb net 4,5 gb gekopieerd zonder instabiliteit. daarnaast worden schijven hersteld wanneer ze losgekoppeld worden en weer verbonden worden. Het duurt alleen wel erg lang voor dat ze weer op het bureaublad verschijnen, soms wel 1 minuut. Dat is niet zo’n probleem lijkt me.

Ik hoop dan ook dat ik de belkin usb hub nu weer op orden heb. ik laat weten hoe dit verder afloopt.
    p.s. als er nog iemand dips heeft voor de USB connectie met de D-link dir-635 router dan hoor ik het graag.

groeten Knoefknoef

Bijdrager
    knoefknoef

Ik denk dat alles opgelost is. Ik werk niet meer met de router of usb hub verbinding. Ik heb uitgevonden dat de storing veroorzaakt wordt door dat ik de usb kabel en HDMI kabel beide aangesloten laat tijdens het contact met mijn computer. wanneer de TV dan aan is ont staat er waarschijnlijk een of andere storing (kortsluiting) waardoor de schijf wist. Ik heb dit probleem bij Dane-elec voorgelegd en zij gaven ook aan dat slechts 1 apparaat (computer of TV gelijktijdig mag worden aangesloten. Dus dat doen we dan maar!!

gr. koen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.