17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    utah62

Daarom geen MAC?

Beste Mac’rs,

Kreeg onderstaande commentaren over mijn mogelijke aanschaf van een iMac:

>>Hoofdzakelijk
    soorten software die gewoon niet bestaat in mac uitvoering of heel slecht te krijgen.
    En de communicatie met de rest van de wereld is minder.
    Sommige sites doen het gewoon niet meer, of delen er van op de MAC.
    En heb je wel eens een CD/DVD gehad met bestanden die je op een PC wil draaien?
    Dan zie je hoe raar dat werkt met Apple.
    En sommige hardware werkt gewoon niet op een mac. Printers, externe harde schijven DVD branders memorysticks etc etc.

Daarentegen, wat wel werkt werkt ook meteen goed.

Verder is de mac (naast stevige fundering) ook vooral veilig door de kleine doelgroep die hem gebruikt.
    Ze zijn dus niet interessant genoeg om het besturingssysteem stuk voor stuk te onderzoeken op flaws.
    Windows-gebruikers zijn nogal talrijk daarentegen…
    Voor de rest vind ik een grafische omgeving nogal zwakjes om over te stappen. Met de juiste programma’s kan je dit ook op pc waarmaken. <<

Wat vinden jullie hiervan?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”utah62″

Komt (zoals bijna altijd) over als de typische mening van mensen die nog nooit serieus met een Mac gewerkt hebben …

”utah62″

soorten software die gewoon niet bestaat in mac uitvoering of heel slecht te krijgen.

Maar kunnen ze daar ook voorbeelden van noemen … ? Ja, er zijn inderdaad een klein aantal programma’s waarvoor met de beste wil ter wereld geen Mac-tegenhanger te vinden is, maar als je daar toch niet mee werkt is er geen probleem, toch?

”utah62″

Dat ligt niet aan de Mac, maar aan de bouwer van de site — als die hem bouwt met allerlei Internet Explorer-trucs erin, zal hij in geen enkele andere browser (op een Mac of een andere systeem) werken.

”utah62″

Die snap ik even helemaal niet …

”utah62″

En sommige hardware werkt gewoon niet op een mac. Printers, externe harde schijven DVD branders memorysticks etc etc.

Daar ben ik er nog geen van tegengekomen, en hoewel ze er wel zullen zijn, geldt hiervoor m.i. hetzelfde als voor software: als je het niet móet gebruiken, dan is er sowieso geen probleem.

”utah62″

Precies, en dat vind ik op zich al een goed genoeg argument tegen al die bezwaren …

Bijdrager
    Steff

Sorry… ik heb een printer die niet werk. Van HP. De driver is er wel voor MacOSX alleen staat deze gedeeld in Windows dus kan ik niet printen. Voor de rest is het echt allemaal prima. Het is zo lekker dat mijn (A-Merk, dat weer wel) schijven, USB-sticks etc altijd werken op mijn iMac.

Bijdrager
    olbo

Wat wil je op een computer doen? Ik denk dat dit je erg zal helpen.

Bijdrager
    Dick de Roos
    ”utah62″

Voor de rest vind ik een grafische omgeving nogal zwakjes om over te stappen. Met de juiste programma’s kan je dit ook op pc waarmaken. <<

Is Windows geen grafische omgeving dan?
    Het verschil tussen Apple en Windows is niet de grafische omgeving (ik ken Windows-mensen die het Windows-beeld en de ikoontjes mooi vinden :mrgreen: ) en niet alleen hoe het eruit ziet, maar hoe het werkt.
    En hoe inzichtelijk het systeem is.
    Geen register, geen a t/m z schijven, geen spyware, geen virussen, geen ‘waar zit dat eigenlijk?”, geen ‘waar zitten de voorkeuren in dit programma?” en zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
    Het werkt op een Mac prettiger, beter en mooier. Velen beweren dat ze vrolijker zijn tijdens het werken met een Mac.
    Ik word inderdaad vaak chagarijnig als ik achter een Windows PC zit.

En mijn collega’s staan vaak verbaast over de dingen die ik op de Mac doe. Of zij ook dat soort dingen kunnen ook kunnen weet ik niet, maar er wordt wel vaak over gepraat.
    Wel grappig dat mijn Windows-collega’s vooral praten over dingen die ze met hun computer kunnen. :evil:
    Nu ja, mijn advies is vooral om eens naar dee Mac te kijken en er eens een tijdje mee te werken.
    Er wordt ongelofelijke onzin gesproken over de Mac en dat vooral door mensen die nog nooit een Mac van dichtbij hebben gezien.

Welkom hier overigens. :)

Bijdrager
    Sal
    ”utah62″

Beste Mac’rs,

>>Hoofdzakelijk
    bijna alle soorten software die je nodig zou kunnen hebben bestaan voor mac. (op windows heb je hetzelfde probleem bijvoorbeel final cut pro draait er niet. :p)
    huh?
    Ja dat klopt wel. Dat kan wel eens vervelend zijn maar het zijn er niet veel
    ?
    Die zijn in de minderheid. De meesten doen het wel.

Verder is de mac (naast stevige fundering) ook vooral veilig door de kleine doelgroep die hem gebruikt.
    Ze zijn dus niet interessant genoeg om het besturingssysteem stuk voor stuk te onderzoeken op flaws.
    Windows-gebruikers zijn nogal talrijk daarentegen…

Voor de rest vind ik een grafische omgeving nogal zwakjes om over te stappen. Met de juiste programma’s kan je dit ook op pc waarmaken.
    wat bedoel je daarmee?

Bijdrager
    Dizzytal

Ik ben een potentiele switcher en heb me de laatste dagen suf gelezen, koudwatervrees je kent het wel;)

Veel van de argumenten die opgesomt worden, zowel de ‘voors’ als ‘tegens’, zij terug te leiden naar de hoeveelheid gebruikers.

Is er bepaalde software niet en ook geen alternatief? Dan is er waarschijnlijk (nog) niet genoeg vraag. Als de vraag toeneemt komt het aanbod er ook wel. Ik denk dat een Autodesk (om er een te noemen) echt geen centen laat liggen als er CAD gebruikers zijn die massaal overstappen naar een Mac.

Zelfde geldt voor hardware. Ik denk (ja, potentiele switcher, dus nog geen ervaring) daarvan dat je problemen vooral nog tegenkomt bij ‘oudere’ hardware.

Die veiligheid zal ook wel in het geding komen, de userbase voor de Mac wordt groter, dus wordt het ook interessanter om daar misbruik van te maken. Ik las vanochtend ergens dat volgens Symantec het aantal lekken van 19 in 2004 toe genomen is naar 72 in 2006. Ik weet het nog een schijntje in vergelijk met Windows, daar vinden ze dat aantal in week als ’t mee zit.

Ik heb voor me zelf gekeken wat ik voor programma’s gebruik en kom tot de conclusie dat (en zeker nu met Bootcamp) dat geen reden meer is om niet te switch. De werking van OSX zou dat misschien nog wel zijn. Ik weet niet hoe ik ‘reageer’ op het gemis van het sorteren in Finder, een DEL-knop, het knippen en plakken (vervangen) dat soort kleine, l*llige dingtjes.

Maar de argumenten die ‘jij’ aandraagt zijn geen reden voor mij om niet te switchen.

Bijdrager
    marcin
    ”utah62″

Beste Mac’rs,

Ik ben het niet helemaal met je eens.
    De stevige fundering waar je over praat is op Unix gebaseerd.
    Dat er een kleinere groep deze fundering gebruikt, heeft niet zo veel met de veiligheid te maken.
    Ook al zal het gebruik van Apple computers toenemen dan zal deze toch nog veiliger zijn dan Windows van MS.
    Het grootste gedeelte van de veiligheid zit in de gebruiker zelf. Ik ken veel mensen die zelfs
    Windows XP jaren gebruiken zonder al te veel problemen.
    Wanner je geen programma’s installeert die je niet kent en geen rare mail opent zul je zien dat
    je minder problemen gaat ondervinden. En last but not least: Je systeem regelmatig updaten!
    Gelukkig hoeft dat niet zo vaak bij de Mac.

Bijdrager
    Dick de Roos
    ”Dizzytal”

Ik weet niet hoe ik ‘reageer’ op het gemis van het sorteren in Finder, een DEL-knop, het knippen en plakken (vervangen) dat soort kleine, l*llige dingtjes.

Ik weet niet wat je wilt in de Finder, maar sorteren kan wel hoor. Even afgezien dat veel Maccers de Finder wel wat anders willen zien.
    Knippen en plakken (sleur en pleur) heeft Windows nogal van Apple (Mac) afgekeken, dus dat werkt echt wel.
    Een “del-knop” is op veel Mac’s standaard aanwezig. Op sommige modellen, waar misschien geen del-toets op zit, is dat met een extra toets ook te bereiken. Of gewoon met de backspace-toets, maar dan andersom. Maar dat was jou bedoeling niet.

Bijdrager
    Dizzytal
    ”Dick

Ik weet niet wat je wilt in de Finder, maar sorteren kan wel hoor. Even afgezien dat veel Maccers de Finder wel wat anders willen zien.

Sorteren eerst op map en dan bestandsoort, ik dacht te lezen dat Finder dat niet kan.

Knippen en plakken (sleur en pleur) heeft Windows nogal van Apple (Mac) afgekeken, dus dat werkt echt wel.

Ook hiervan dacht ik te lezen dat alles dan vervangen werd, wat ik dus eigenlijk bedoel, knip, update en verwijder maar dat is ook weer zo onduidelijk. Gewoon dus alles in map 1 laten staan, alleen de extra bestanden van map 2 daar bij in gooien en map 2 ‘verwijderen’ Dat idee (en dan het liefst met een key-combi)

Een “del-knop” is op veel Mac’s standaard aanwezig.

Aahh, weer wat opgestoken.

Ik ben van plan om binnen kort maar eens naar de onlangs geopende Apple Prem. Reseller in de buurt te gaan en daar eens te kijken of ze wat werkende demo-modellen hebben staan. Even ongegeneerd een tijd ‘spelen’

Bijdrager
    utah62

Beste Mac’rs,

Alvast bedankt voor al jullie reacties.

Let wel: de argumenten werden niet door MIJ aangedragen, maar door een collega.

Bijdrager
    Juch

beste Utah,

je moet daarom voor jezelf op een rijtje zetten wat JIJ belangrijk vind aan een computer. Is dat een hele brede collectie aan software kunnen draaien? Of is dat met zo min mogelijk kennis en moeite een zo veilig mogelijk OS draaien?

Ik kan je verzekeren dat alles dat met internet, zelfs webpagina´s (ik ben er nog geen tegengekomen die niet draait op mijn Mac), office documenten, gebrande CDs of DVDs, etc dat die 100% compatible zijn op beide platformen.

EN zoals Dick de Roos al zei, het is niet de plaatjes die Mac OS beter maken. Het is wat er achter zit;)

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”utah62″

Soorten software die gewoon niet bestaat in mac uitvoering of heel slecht te krijgen.

Het software aanbod is kleiner dan voor de pc, maar dat betekent niet dat er te weinig software is. Van elk type software (dus voor design, tekstverwerking, etc.) is er genoeg.

Dat is geen Mac probleem, dit probleem heb je ook op de pc. Sommige websites zijn geoptimaliseerd voor een bepaalde browser.

Mac OS X leest en schrijft FAT32, je kan dus gewoon bestanden uitwisselen met elkaar.

Printers werken, externe harde schijven werken, memory sticks zijn geen probleem. Heeft die collega van jou überhaupt wel eens met een Mac gewerkt?

Verder is de mac (naast stevige fundering) ook vooral veilig door de kleine doelgroep die hem gebruikt. Ze zijn dus niet interessant genoeg om het besturingssysteem stuk voor stuk te onderzoeken op flaws.
    Mac OS Classic had een hele zooi virussen, OS X telt er nul. Het heeft niks met populariteit te maken, de winnaar is hier gewoon UNIX en het feit dat Apple meer controle heeft over haar besturingssysteem omdat alles op specifieke hardware draait, niet op Jan Alleman’s computer.

Voor de rest vind ik een grafische omgeving nogal zwakjes om over te stappen. Met de juiste programma’s kan je dit ook op pc waarmaken.
    De reden dat Macs worden gebruikt voor grafisch ontwerp is omdat ze met relatief weinig kracht veel kunnen verwerken. Vooral met Core Animation zal dat een hele relief zijn voor zowel CPU als GPU.

Windows-gebruikers zullen je altijd van het tegendeel proberen te overtuigen. Beslis wat je zelf het beste vind werken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Dick

Ik word inderdaad vaak chagarijnig als ik achter een Windows PC zit.

Chagrijnig wil ik het niet noemen, maar ik moet ook toegeven dat ik, als ik Windows gebruik, ik me vaak realiseer dat ik OS X gewoon makkelijker vind werken … zeker als je van die programma’s hebt waar elke keer dat je ergens op drukt, een nieuw venster opent met “OK/Annuleren/Toepassen” knoppen onderin die je ook allemaal weer moet OK-en voordat je eindelijk het resultaat ziet van wat je in aan het stellen bent:) (Dit klinkt een beetje als een fervent OS X gebruiker die Windows afkamt, maar zo bedoel ik het niet :))

”Dick

Een “del-knop” is op veel Mac’s standaard aanwezig. Op sommige modellen, waar misschien geen del-toets op zit, is dat met een extra toets ook te bereiken. Of gewoon met de backspace-toets, maar dan andersom. Maar dat was jou bedoeling niet.

Ik denk dat Dizzytal bedoelt dat je geen bestanden kunt selecteren in de Finder en dan op Delete drukken om ze te wissen. Ik ervaar dat zelf niet als een gemis — wat gebeurt er namelijk onder Windows als je dat doet? Precies, dan krijg je een zeurvenstertje dat vraagt of je wel écht die bestanden wilt wissen (zo’n “Ja/Nee”-venster, trouwens, waar OS X om “Wissen/Niet wissen” zou vragen …) zodat je ze niet per ongeluk wist. Dit probleem (onbedoeld wissen van bestanden) wordt op de Mac niet ondervangen door om bevestiging te vragen, maar door je een bewustere handeling te laten verrichten: het slepen van de bestanden naar de prullenmand. En wil je het persé via het toetsenbord doen, dan druk je [command]-backspace in, wat ook minder gevoelig is voor ongelukken dan alleen de Delete-toets.

Bijdrager
    Mathador
    ”Jakko

…En wil je het persé via het toetsenbord doen, dan druk je [command]-backspace in, wat ook minder gevoelig is voor ongelukken dan alleen de Delete-toets.

Kijk! Hier was ik al een tijdje naar op zoek. Thanx :lol:

Bijdrager
    MacBeer

Beloof ons wel 1 ding: laat je collega eens een uurtje met de Mac spelen en koppel daarna zijn ervaringen terug op dit forum.

:wink:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Mathador”
    ”Jakko

[command]-backspace

Kijk! Hier was ik al een tijdje naar op zoek. Thanx :lol:

Geen dank, wel een tip: je kunt achter heel wat handige toetsencombinatie’s komen door gewoon eens door de menu’s van een programma te kijken:) (En dan nog eentje: wanneer je een menu goed bestudeerd hebt, houd dan de [option]-toets ingedrukt en kijk nog eens ;))

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.