30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 70)
  • Q:
    Bijdrager
    Mainwaring

D3X?

Weet iemand of er een opvolger van de Nikon D2X komt?

Bijdrager
    mekker

die is er al; de D2Xs

Bijdrager
    HSL

als ik in mijn glazen bol kijk zie ik dat die volgende week komt, maar ik zou het ook mis kunnen hebben en komt hij een week later of nog een week later.

Bijdrager
    beammeup

De D2Xs is er al. En is zelfs al leverbaar.

De ‘oude’ D2X kan rond de herfst worden voorzien van een D2Xs firmware update.
    Veel van de nieuwe zaken in de D2xs zitten in die update.

De D3X komt niet veel eerder dan midden of eind 2007. Met, als we op de geruchten af moeten gaan rond de 24 Mpixels.
    Voor het eind van het jaar zal er volgens speculaties een D30 komen, en een D80.
    Begin volgend jaar wordt gesproken over een D3h.

Bijdrager
    mekkie
    Bijdrager
    fistkikker

24 Mpixels? Wat moet je er mee?

Bijdrager
    beammeup

Voor Pro gebruikers heeft dat zin.
    Voor gebruik tot zeg 100 x 70cm. heb je met 10 miljoen ruim genoeg. Met 24Mpixels kun je met gemak groter. Er zijn al een tijd achterwanden die ruim over 30Mpixels gaan…

Het blijft toekomstmuziek,.. maar ik geloof dat ik na de aankoop van de D2x wat jaartjes afhaak.

De D80 gaat richting ± 10 Mpixels. Ook dat is voor heel velen al overkill,.. al zal niemand het daar mee eens zijn.

Bijdrager
    Mainwaring

D2Xs? is ie in pixels ook meer geworden? of zijn er wat andere dingen verbeterd?

goede ervaringen met die camera?

Bijdrager
    Emiel
    ”beammeup”

± 10 Mpixels. Ook dat is voor heel velen al overkill,.. al zal niemand het daar mee eens zijn.

Daar ben ik het wel mee eens. Gelet op het toepassing van dergelijke camera’s en de beschouwingsafstand lijkt me een 6 tot 7 MP voldoende.

Bijdrager
    beammeup
    ”Jeroen

D2Xs? is ie in pixels ook meer geworden? of zijn er wat andere dingen verbeterd?

goede ervaringen met die camera?

De D2X hier bevalt buitengewoon goed! Binnen trouwens ook…

Bijdrager
    Emiel
    ”beammeup”

De D2Xs is er al. En is zelfs al leverbaar.

De ‘oude’ D2X kan rond de herfst worden voorzien van een D2Xs firmware update.
    Veel van de nieuwe zaken in de D2xs zitten in die update.

De D3X komt niet veel eerder dan midden of eind 2007. Met, als we op de geruchten af moeten gaan rond de 24 Mpixels.
    Voor het eind van het jaar zal er volgens speculaties een D30 komen, en een D80.
    Begin volgend jaar wordt gesproken over een D3h.

Er lijkt een nieuwe DSLR van Nikon aan te komen over een dag of 18. Check deze countdown site. Volgens Nikonians.org zou het hier gaan om de D80. Klik.

Bijdrager
    beammeup

Ja,.. met 10.2 miljoen pixels,.. LOL.
    Belangrijker is de techniek erin.
    Damn wat fijn dat Nikon weer een beetje aan de weg timmert.

:P

Bijdrager
    Emiel

Inderdaad ja.
    Zelf ben ik al een paar weken bezig me te orienteren op een nieuwe set objectieven. Daarbij wil ik ook een nieuwe camera dus ik ben benieuwd waar ze mee komen.

Bijdrager
    beammeup

Dat is niet moeilijk. Een iets gestripte D200.
    In principe dezelfde sensor, andere machine.
    Nikon heeft heel, heel goed glaswerk.
    Wil je niet direct alles verpanden dan kom je erg ver met de standaard 18-70mm. Die lens is/was de ‘kitlens voor de D70.
    Reken er vervolgens op dat je minimaal 2 a 3 maanden geduld moet hebben als je de D80 wilt.

Bijdrager
    Emiel

Ik ben ook een beetje bang voor de levertijd inderdaad.
    Ja dat glaswerk…..wat dat betreft ben ik erg gecharmeerd van de AFS 70-200 F/2.8 VR. Kost wel een bom duiten. Verder heb ik een oogje laten vallen op de AFS 12-24 F/4. Voor het gebied daartussen ben ik nog niet zeker maar een 50mm F/1.8 heeft een goede kans.
    De meeste denken inderdaad dat de D200 chip er in zal zitten. Hoe groot acht jij de kans dat ze full-frame gaan met deze camera? Lijkt me toch niet?

Bijdrager
    beammeup

NEVER FULL FRAME!

Niet nu. Niet op deze plek binnen het repetoire.
    Hooguit voor de D3X,.. maar dan hebben we het over eind 2007.
    Speculaties te over,.. maar er zijn geen echte argumenten voor Full Frame.
    De bezetting van de pixels op de sensor zijn op de D2X veel hoger dan de Canon 1Ds Mark ‘weet ik veel’ wat die bijna 2 x zo veel kost. In combinatie met de DX Nikon lenzen is de weg die Nikon heeft ingeslagen duidelijk.

De 12-24 f/4 kun je ook van Tokina kopen. Die is zeker zo goed, zo niet beter, dan de Nikon versie.
    Let wel, voor de halve prijs. Ik heb er een en vraag me elke keer af oe ze een metalen lens zo strak en degelijk hebben kunnen maken voor dat geld. let wel,.. voor 408 EURO.

De AFS 70-200 f/2.8 VR is zo goed omdat ze er zo weinig van kunnen maken.
    Een van de beste Nikon’s ooit.

Bijdrager
    Emiel
    ”beammeup”

In combinatie met de DX Nikon lenzen is de weg die Nikon heeft ingeslagen duidelijk.

Daar gaat het precies om. Ik wil een set objectieven kopen waar ik een paar jaar mee vooruit kan. Een setje die een paar camera’s overleven kan. De kans leek mij al klein dat ze nu, in die camera klasse, naar full-frame zouden gaan. De D2/D3 klasse Nikon’s zijn voorlopig nog overkill voor mij.

Die Tokina schijnt inderdaad wel goed te zijn. Op kenrockwell.com staat een review van de verschillende wide-zooms. Klik.. Weet jij of die Tokina niet meer vertekening heeft dan de Nikkor?

Bijdrager
    beammeup

Nope,..

Er zijn heel veel online reviews te lezen.
    Dit is er een:

http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison.htm

In principe vat Ken het keurig samen. Als geld geen rol speelt koop de Nikon.
    Maar het prijsverschil is te groot.
    Op mijn D2X geen problemen. De Tokina is een van mijn favorieten.

De ideale set ziet er wat mij betreft zo uit:

Tokina 12-24 f/4
    Nikon 28-70 f2.8
    Nikon 70-200 f2.8
    Nikon 85 of Nikon 50 met een hoge lichtsterkte. Bv. f/1.8

Een SB800 flitser, een goed statief, UV filters op al het glaswerk. (bijna alles is ø 77mm.)
    Een ø 77 mm circulair polarisatiefilter… een fijne koffer van Rimowa, (www.internetcamerasdirect.nl)
    een goed gesprek met je ega,.. en indien nodig met de friendly bank manager.

Bijdrager
    Emiel
    ”beammeup”

Dit is er een:

http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison.htm

In principe vat Ken het keurig samen. Als geld geen rol speelt koop de Nikon.
    Maar het prijsverschil is te groot.
    Op mijn D2X geen problemen. De Tokina is een van mijn favorieten.

Die had ik inderdaad ook gezien. Maar jij bent dus tevreden met de Tokina. Scheelt inderdaad wel weer een klap geld.

”beammeup”

een goed gesprek met je ega,.. en indien nodig met de friendly bank manager.

Mijn vriendin en ik delen alles, behalve de bankrekening. :)

Bijdrager
    fistkikker

Als het je om de sensor uit de D200 gaat kun je ook de Sony Alpha A100 kopen. Dat is een opgewaardeerde Konica Minolta 5D/7D. Volgens de tests ook een topcamera.

Bijdrager
    beammeup

Je kunt ook gewoon een losse sensor kopen. Of een pak melk. Of onkruidverdelger…

Als Nikon rept over een nieuwe camera heb je vervolgens minimaal 3 maanden geduld nodig.
    Ik zou het buitengewoon knap vinden als je hem voor SInterklaas te pakken weet te krijgen.
    Want,.. de camera is nog niet officieel ‘uit’ voor NL. Als we dezelfde taferelen krijgen als die bij de D200 zullen er weer landen zijn die grote aantallen opeisen en ‘consumenten’ die met een blanco cheque een besteling doen.

Bijdrager
    Mainwaring

Ik heb zelf een Nikon F100.
    En ben aan het overwegen om over te stappen naar digitaal.
    De D2X leek me wel wat, maar omdat het om zoveel geld gaat
    moet ik wel eerst ff goed onderzoeken dat die camera echt ok is.

Ik heb geen verstand van de fittingen van lenzen, maar ik begrijp dat
    die zo’n beetje allemaal dezelfde maat hebben van Nikon.
    Dus m’n lenzen voor de F100 kan ik gebruiken voor de D2X?

Wat voor problemen kan ik verwachten als ik m’n lenzen ga gebruiken
    voor digitaal werk?

Is de SB800 flitser ok?

Bijdrager
    Emiel

De D2X is zeker wel o.k. :)
    Realiseer je wel dat dit een prof.camera is. Die is erop gebouwd om vele tienduizenden foto’s per jaar mee te maken.
    Voor een uitgebreide review van de D2Xs kijk hier

Bijdrager
    Mainwaring

Ik realiseer me dat wel degelijk. :D

Ik mag dan wel geen prof zijn, maar ik heb gewoon een dijk van een camera nodig,
    die wel wat jaartjes mee gaat.

Bijdrager
    beammeup
    ”Jeroen

Ik realiseer me dat wel degelijk. :D

Ik mag dan wel geen prof zijn, maar ik heb gewoon een dijk van een camera nodig,
    die wel wat jaartjes mee gaat.

Onzin.
    Ik heb een D2X. Als je de camera niet professioneel gebruikt heb je er te weinig aan.
    Voor een van mijn klanten schiet ik zelf de campagnebeelden. Die heb ik nodig op minimaal A4, 300DPI. Dat is wat de D2X kan.

De camera is zo gevoelig voor beweging bij lage sluitertijden dat hij niet zonder statief te gebruiken is.
    Verder is het een groot, zwaar machien,.. waar je niet onopgemerkt mee over straat kunt.
    Familiekiekjes en hobbyplaatjes maak je er niet mee. Beelden die je vervolgens bewonderend zit te bekijken op een 72DPI scherm.

Overtuig mij maar dat je een D2X nodig hebt,..

Bijdrager
    fistkikker

Psies. Als je geen prof bent is de d200 ook een dijk van een camera. Overtuig mij maar dat het geen dijk van een camera is.

;)

Bijdrager
    beammeup

LOL.

Bijdrager
    mekker

Psies. Als je geen prof bent is de d70(s) ook een dijk van een camera. Overtuig mij maar dat het geen dijk van een camera is.

Bijdrager
    Mainwaring

nou, bedankt maar weer.

Bijdrager
    mekkie

Wie overtuigt mij dat ik een D2x nodig heb:wink:

Ik werk professioneel met een d200 en daarvoor met een fuji S3, gaat prima hoor en een A3-tje
    op 300 dpi is echt geen probleem (heb zelfs A0 uit de Fuji getrokken).

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 70)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.