4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Jaconelli

CYRILLISCH in OSX

hoe krijg je de “echte”cyrillische tekst in OSX?:roll:
    in lettertype catalogus kies ik bv Helvetica CY , in de voorvertoning cyrillisch, maar in notepad, word, illustrator etc, wordt het de westerse tekst !:?
    taal instellen ?? iets uitschakelen ??

Bijdrager
    kwispel

Je hebt geen aparte lettertype nodig – hoogstens een andere toetsenboord. OSX ondersteunt unicode – toets bijvoorbeeld http://www.gazeta.ru in Safari – het moet gewoon “out of the box” werken.
    Sommide programma’s (bijvoorbeeld Quark) doen af en toe raar maar je hebt geen aparte software nodig.

Succes!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ga naar :apple:-menu -> Systeemvoorkeuren -> Landinstellingen -> Invoermenu -> een taal die Cyrillisch schrift gebruikt inschakelen. Zorg ook dat er een vinkje staat voor “Toon invoermenu in menubalk”.

Daarna kun je op het vlaggetje in de menubalk klikken en de gekozen taal-met-Cyrillisch-schrift kiezen. Typen geeft je vanaf nu Cyrillische letters.

Bijdrager
    Petje

Om alle tekens goed te krijgen heb je ook een opentype lettertype nodig dat alle karakters kent. Ik ben zelf zeer tevreden over Myriad Pro dat is meegeleverd. Sinds ik dat lettertype gebruik zijn alle problemen van tekst kopieren in het Tsjechisch, Pools, Russisch en Turks verdwenen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.