30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:

Bijdrager
    Raffie

Cyberaanval en virusscanner

Hallo allemaal,

Geen idee of dit bericht hier thuis hoort…

Wellicht ook al vaker besproken, maar kan er zo 1-2-3 niets van vinden….

In de wereld vol met virussen en Cyberaanvallen en Ransomware vraag ik me af of en hoe ik mijn Imac, Ipad en Iphone kan “beveiligen” zover dit kan en indien mogelijk. Hebben jullie bv een virusscanner op je Mac ?

Bijdrager
    KarelWillem

Klik op je avatar.

Bijdrager
    Raffie

Thanks weer wat geleerd…;-)

Geblokkeerd
    Carp
    Raffie op 13 mei 2017

Hebben jullie bv een virusscanner op je Mac ?

Google search; virusscanner Mac,…en hier staat ┬▒300x dezelfde vraag.8-)

Totaal nutteloos voor Mac dus.

En ‘Cyberaanval’ klinkt ook lekker, maar dat is toch echt iets waarbij je zelf een handeling moet verrichten.
    Daarbij lijkt me de ‘cyberaanval’ waar je op duid, gericht op Windows (zag ik in t nieuws), dus wederom, met je Mac ga je die niet snel tegenkomen.
    Gezond verstand gebruiken, niet klikken op ‘uw Mac is besmet’ bv….en onbekende mailtjes wegkieperen.

Zet ‘Malwarebytes’ op je Mac en draai die regelmatig, Malware komt er steeds meer.

Bijdrager
    McJohn

Precies. Enige van security dat ik heb is een Adguard. Verder werk ik als gewone gebruiker ipv beheerder, en heb ik een MacOS versie werkende in VMWare Fusion als ik met software wil rotzooien/experimenteren. Diverse tooltjes,..zoals bv. handbrake,.. hebben te maken gehad met malware,… dus ik test bij twijfel even uit in een geisoleerde omgeving.

Verder,… gewoon de fora wat volgen en een scheutje gezond verstand. Ohja… backup,..backup,,,backup! ?

Bijdrager
    Raffie

Hallo Carp (ook sportvissers ;-)) en Mc John,

Bedankt voor de tips, ik ga beide programma’s een bekijken en wellicht dan downloaden…

Backup… tja dat is weer zo’n ding, ik zeg eerlijk ben niet goed met een PC, en heb/had dus een backup draaien op een externe HD, alleen die is nu vol met backups blijkbaar, want Time Machine zegt telkens dat de schrijf vol is, dus gemakzuchtig heb ik hem maar uit gezet.:-(

Moderator
    Poezenbeest

De cyber-aanval waar het in het nieuws om gaat, is gericht op een lek in Windows. Dit lek is al een tijd gedicht door Microsoft voor de systemen die zij nog ondersteunen.

Daar zitten twee elementen in: er is een fix in de vorm van een update en het gaat om systemen die Microsoft nog ondersteunt.

Als je (zoals veel grote bedrijven en instellingen) traag bent met updates, dan ben je kwetsbaar. Er is een reden voor dat bedrijven zo traag zijn, want een update uitrollen in een groot netwerk is geen makkie (althans, dat zeggen systeembeheerders). Als particulier kan je daar sneller mee zijn.
    Als particulier kan je sneller overstappen op een nieuwe systeem, dan als een groot bedrijf, dat maakt je ook minder kwetsbaar voor lekken in met name oudere software.

Als macOS X-gebruiker heb je beide problemen niet, althans, als je op moderne hardware (van na 2010 ongeveer) werkt. Door de automatische en gratis updates van macOS, iOS, watchOS en tvOS ben je tegen de meeste bekende lekken al vrij snel beschermd, uiteraard op voorwaarde dat je de updates ook trouw volgt. Als er een lek in een van de systemen van Apple bekend wordt, mag je er van uit gaan dat Apple dit binnen afzienbare tijd dicht, en ben je dus bij het braaf volgen van updates beschermd.

Het systeem bij Microsoft werkt ongeveer hetzelfde, ware het niet dat Microsoft niet aan gratis updates doet naa nieuwe versies en daarnaast opvallend veel lekken in haar software heeft.

Kortom: als je gewoon braaf update op een Mac of een ander Apple-apparaat, dan ben je in principe gewoon beschermd, neem daarnaast wat achterdocht voor bestanden die je van internet of e-mail haalt en programma’s die niet uit de AppStore komen en je bent veilig bezig.

Je hebt dan verder geen aanvullende software nodig eigenlijk om je te beschermen.

Bijdrager
    Raffie

wat een goed en uitgebreid en vooral wijs antwoord, wat me meteen weer deed herinneren waarom we ook weer met Mac werken !

Als ik zie hoe vaak mijn schoonmoeder haar laptop wegbrengt en hoe vaak dat ding vast loopt en elke 2 jaar weer een nieuwe koopt, ben ik blij met mijn Apple spulletjes en ook nu weer blij na het lezen van deze herinnering. Bedankt !

Bijdrager
    Bugsy

Ik las ooit wat commentaar over de update-snelheid van Apple. Die zou vrij laag zijn. Maakt me niet zoveel uit of dat klopt, ik ga er altijd van uit dat mijn data kwetsbaar is. Dus in antwoord op je graag: ja, ik heb anti-virus/malware software. En ik gebruik de veiligheden die MacOS te bieden heeft. Maar vooral heb ik twee totaal verschillend werkende back-up opties, die beiden zodanig los staan van mijn computer dat ze redelijk veilig zouden moeten zijn voor ransomware. Want uiteindelijk is iedere beveiliging beperkt.

Bijdrager
    GoeieDag

Jij bent zelf de enige echte beveiliging!
    Ook hier weer; voor zover ik begrepen heb, is de ransomware ge├»nstalleerd vanuit een mail, waar een tekstbestand als bijlage bij zat, een zogenaamde rekening oid. Als je daar dan al op klikt, en vervolgens krijg je het venster dat je nu een programma voor de eerste keer opent, en je klikt dan op ok├ę, dan helpt er geen enkele ‘virusscanner meer.
    Die scanners geven eerder een gevoel van valse veiligheid, naast natuurlijk de bekende standaard problemen die ze vaak met zich meebrengen.

Bijdrager
    hatolex

Raffia misschien moet je schoonmoeder dan toch maar eens een goeie laptop kopen, ik heb al meerdere laptops en pc,s en ook Apple spul gehad en nooit problemen zo als jij schetst ervaren.

Bijdrager
    Bugsy

Het is ook echt onzin te doen alsof een Windows pc/laptop per definitie zo veel slechter zou zijn dan Apple.

Bijdrager
    HJ

Ransomware, adware en virussen, installeren zich vaak in dezelfde soort van
    ‘systeem software locaties’ op een mac. (KEXT, systeem software, extensions, etc)

Er is een programma van objective-see genaamd Blockblock, dat werkt als een soort
    ‘Little Snitch’ voor deze systeem software locaties, het detecteert en verklikt
    de installatie van nieuwe software in deze systeem software locaties.

Deze software moet voorkomen dat virussen en malware in de eerste plaats worden
    geïnstalleerd.

https://objective-see.com/products/blockblock.html

Objective-see heeft ook nog andere Mac-beveiligings software voorhanden.

Bijdrager
    bartvdv

@poezenbeest:

Het systeem bij Microsoft werkt ongeveer hetzelfde, ware het niet dat Microsoft niet aan gratis updates doet naa nieuwe versies en daarnaast opvallend veel lekken in haar software heeft.

Euh… wat zeg je daar ? Kan je dat ook staven ?

Bijdrager
    Furbz

Heb jij wannacry gemist?:lol:

Bijdrager
    McJohn

Het is te zien wat je begrijpt onder “update” en “upgrade”…:)

Bijdrager
    GoeieDag
    Bugsy op 14 mei 2017

Het is ook echt onzin te doen alsof een Windows pc/laptop per definitie zo veel slechter zou zijn dan Apple.

Als dat niet zou kloppen, heb je volledig gelijk.
    Maar als het wel klopt, mogen we dan ook niet ‘doen alsof een… etc’?!

Bijdrager
    Bugsy

Het klopt niet, maar als je het fijn vindt jezelf dat wijs te maken moet je dat vooral doen natuurlijk

Bijdrager
    GoeieDag

Ik denk wel dat wij en ik de kennis in huis hebben om het verschil in veiligheid van de verschillende OS-en te onderkennen.
    Maar als jij denkt dat je beter af bent met een virusscanner op je Mac, moet je dat vooral doen natuurlijk.

Moderator
    Night

Als je kiest voor een virusscanner voor OSX, Doe jezelf een plezier en let er op dat je er een neemt met een lage systeemdruk. Mijn voorkeur hierin gaat uit naar AVG.

Moderator
    Night
    Furbz op 14 mei 2017

Wannacry is ransome-ware, dat zich specifiek richt op een exploit/beveiligingslek in MS Windows (dat overigens allang gedicht is, mits de laatste software updates zijn geïnstalleerd en ook voor oudere MS systemen zijn patches verkrijgbaar). Derhalve is Wannacry voor Mac gebruikers (bootcamp en Windows emulators uitgezonderd) totaal ongevaarlijk. Maar er zijn wel degelijk ransome-ware gevallen bekend die specifiek gericht waren op Mac gebruikers, zoals onlangs KeRanger en OSX.Findzip.A.

Moderator
    Poezenbeest
    McJohn op 14 mei 2017

Het is te zien wat je begrijpt onder “update” en “upgrade”…:)

Oeps… Ik bedoelde inderdaad gratis upgrades…

Bijdrager
    Furbz
    Night op 15 mei 2017
    Furbz op 14 mei 2017

Wannacry is ransome-ware, dat zich specifiek richt op een exploit/beveiligingslek in MS Windows (dat overigens allang gedicht is, mits de laatste software updates zijn geïnstalleerd en ook voor oudere MS systemen zijn patches verkrijgbaar). Derhalve is Wannacry voor Mac gebruikers (bootcamp en Windows emulators uitgezonderd) totaal ongevaarlijk. Maar er zijn wel degelijk ransome-ware gevallen bekend die specifiek gericht waren op Mac gebruikers, zoals onlangs KeRanger en OSX.Findzip.A.

Point taken ;).
    Toch denk ik dat een mac gebruiker, puur getalsmatig sowieso, veiliger is op dit moment.
    Het feit dat MS bij elke update (geen grade) hun privacy settings reset naar
    “we loggen alles wat je typt en doet” maakt me niet bepaald minder argwanend.
    En dat je dan je systeem moet hacken/cracken om ervoor te zorgen dat ze dat niet doen
    is echt out of this world zo bizar.

Sorry, moest ff spugen op MS.

Bijdrager
    hatolex

Maar het ook heel erg logisch dat een aanval zich richt op 95 % van computersystemen, die draaien nl op Windows.

En als je de normale procedure volgt komen updates ” op tijd” binnen. Een deel van de problemen ligt dus bij de gebruikers.

Er is nl al lang een patch voor dit probleem.

Sorry, ik moest even terug spugen op Furbz. ?

Bijdrager
    HJ

En wat ook nog wordt vergeten, Windows XP wordt nog veel gebruikt.
    bv de meeste ATM’s werken nog met XP.

http://info.rippleshot.com/blog/windows-xp-still-running-95-percent-atms-world

Bijdrager
    Furbz
    hatolex op 15 mei 2017

Maar het ook heel erg logisch dat een aanval zich richt op 95 % van computersystemen, die draaien nl op Windows.

En als je de normale procedure volgt komen updates ” op tijd” binnen. Een deel van de problemen ligt dus bij de gebruikers.

Er is nl al lang een patch voor dit probleem.

Sorry, ik moest even terug spugen op Furbz. ?

Haha, spuug gerust hoor!
    Ik vind vooral het gedeelte (windows 10) privacy echt om kriebels van te krijgen.
    Het probleem ligt niet bij MS, maar in dit geval bij de NSA wat lekken betreft.
    En dat er rotte appels op de wereld lopen (hackers) was helaas al bekend.

Moderator
    Night

Feit blijft dat je altijd z├ęlf actie moet ondernemen om een virus binnen te krijgen. Dat wil zeggen: Je moet zelf een link in een mail openen of een besmette app installeren. Virussen komen niet vanzelf op je PC/Mac. Je moet dus als gebruiker altijd zelf ook blijven opletten, ook al heb je de allerlaatste updates en beveiligingssoftware ge├»nstalleerd.

Bijdrager
    KR1275

Ons geluk lijkt me vooral te zitten in het feit dat criminelen niet geïnteresseerd zijn in Apple klanten. Belangrijke bedrijven gebruiken geen Apple, dus als je wilt afpersen, moet je je op Windows klanten richten.

Ik zou geen reden kunnen bedenken, waarom op MacOS een programmaatje dat al je software versleutelt niet zou werken. Lijkt me kleine moeite als een gebruiker de opdracht zelf geeft (zoals bij WannaCry, na ontvangst van dat programmaatje in een mail.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik denk dat de mac gebruikers niet verder moeten dromen. Op het moment dat jij een wachtwoord invoert om je als dan niet illegaal gedownloade sofware te installeren ben je aan de goden overgeleverd als je niet een grondige de package bekijkt en analyseert, als je die kennis hebt tenminste.

Denken dat je onkwetsbaar bent op het mac platform maakt je bij uitstek een erg geschikte kandidaat om te hacken. Unix is inderdaad beter beveiligd, maar hoeveel mensen runnen niet een admin-account en proberen ik weet niet alles uit en voeren klakkeloos hun wachtwoord in. Ik kan me nog de gemanipuleerde Transmission installer herinneren, die veel mensen hier gebruiken. Dus zo gemakkelijk gaat dat dus. Of viusscanners goed genoeg zijn om ransomware te voorkomen waag ik te bewijfelen.

Lekker afgeven op Windows is leuk, ik ben de laatste die dat niet leuk vind, maar hoe zit het met de beveiliging van je goedkope Sweex, LinkSys, Vigor routertje, durf je daar je hand voor in het vuur te steken? Ik niet, dus doe wat je kunt en installeer toch voor de zekerheid dat AV progje maar. In mijn auto heb ik ook een Airbag die nog nooit gebruikt is, maar ik ben erg blij dat ik ‘m heb en doet wat ie moet doen wanneer het nodig is.

Bijdrager
    GoeieDag
    Das op 15 mei 2017

Ik denk dat de mac gebruikers niet verder moeten dromen.

Volgens mij maken de vele discussies over deze materie op alle Mac/Apple fora duidelijk dat er in ieder geval niet over gedroomd wordt. Wel verschillen de meningen over hoe groot het gevaar is en hoe ermee om te gaan om te gaan, maar ‘dromen’, nee ik denk het niet.

Overigens valt MS wel wat te verwijten, denk ik. Want zo’n lek had op de eerste plaats nooit in het zeer belangrijke SMB1 protocol mogen zitten.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.