30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Bijdrager
    Swisi

C.V. maken voor APR (studentenjob)

Dag omt

Er is zonet in de buurt een nieuwe APR geopend. (de grootste in de Benelux!)
    Samen met nog iemand heb ik gevraagd of ze daar nog studenten nodig hadden. Op dit moment vragen ze natuurlijk naar mijn C.V..

Wat moet ik daar precies opzetten? Google levert wel genoeg leesvoer op, maar toch. Wat kunnen we erop zetten voor een APR?
    Tips zijn welkom, net zoals voorbeelden!

Swisi

Bijdrager
    Speedooo

Een C.V. is een document waar je gegevens, je werkervaring en je kwaliteiten opstaan. Zet daar vooral informatie op die relevant zijn voor een APR.

Belangrijker dan een C.V. vind ik een motivatiebrief. Hier kan je jezelf gaan verkopen. Welke kwaliteiten heb je en hoe kan jij deze kwaliteiten gebruiken om iets te gaan verkopen. Argumenten zoals “Ik wil bij een APR werken, omdat ik veel Apple spullen heb” werkt niet. Een APR is een winkel, en in een winkel moet je verkopen. Benadruk dat. Succes!

Bijdrager
    Swisi

En objectieve service naar de klant toe lijkt mij ook belangrijk, natuurlijk moet er verkocht worden.

Bijdrager
    Speedooo

Natuurlijk een objectieve service tijdens een verkoop is belangrijk. Maar als dit het sterkste is wat je hebt in te brengen tijdens een sollicitatiegesprek, zal je niet worden aangenomen. Het is zoals bij elke elektronica winkel, zoals de Dixons, Dynabyte en BCC, belangrijk dat je aan bijverkoop doet. Een geheel pakket verkopen. Daarnaast is upsellen ook belangrijk. Een APR is immers geen liefdadigheidsinstelling die zijn geld verdiend met advies geven.

Als dit niet iets is wat je wilt doen, moet je je afvragen of je wel in de elektronica business wil werken:)

Bijdrager
    Swisi

Jij haalt net mijn woorden uit de mond met je post over een liefdadigheidsinstelling… en het gehele pakket verkopen…;)

Deze avond zal ik mijn brief en C.V. hier even posten als bijlage.:)

Bijdrager
    Thrust
    Speedooo op 02 oktober 2011

Belangrijker dan een C.V. vind ik een motivatiebrief. Hier kan je jezelf gaan verkopen. Welke kwaliteiten heb je en hoe kan jij deze kwaliteiten gebruiken om iets te gaan verkopen. Argumenten zoals “Ik wil bij een APR werken, omdat ik veel Apple spullen heb” werkt niet. Een APR is een winkel, en in een winkel moet je verkopen. Benadruk dat. Succes!

Uit ervaring weet ik dat een motivatiebrief niet belangrijk is bij APR, ze kijken eerst naar je C.V daarna pas kijken ze misschien nog is naar je motivatiebrief. En al helemaal bij parttimers.

Ik heb ook een tijdje bij een APR gewerkt, er word alleen maar naar je neergekeken, mocht niet meer als 10 min per klant besteden. Samengevat slechtste ervaring ooit. Als ik jou was zou ik lekker een vakkenvuller baantje nemen, betaalt bijna net zoveel en is nog gezelliger ook!

Bijdrager
    vraptor

Ik heb ook een tijdje bij een APR gewerkt, er word alleen maar naar je neergekeken, mocht niet meer als 10 min per klant besteden. Samengevat slechtste ervaring ooit. Als ik jou was zou ik lekker een vakkenvuller baantje nemen, betaalt bijna net zoveel en is nog gezelliger ook!

Dit is natuurlijk totale flauwekul. Dit is uiteraard jouw ervaring bi 1 APR. Het is natuurlijk onverantwoord om daarom maar te veronderstellen dat het werk bij iedere APR wel zo zal zijn. Ik weet via een zeer betrouwbare bron dat dit niet het geval is; het hangt totaal af van de lokale manager en het team. Ik begin me bijna af te vragen of jij misschien niet gewoon bij de Mediamarkt of andere dozenschuiver gewerkt hebt.

Daarnaast is een motivatiebrief juist wel belangrijk, hiermee kun je je proberen te onderscheiden van alle andere studenten.

Bijdrager
    Speedooo

Dit is jouw ervaring van het werk bij een APR, maar dat is niet de manier die door Apple is voorgeschreven om een verkoopgesprek te houden. Het is juist belangrijk om je klant te leren kennen en daarvoor een algeheel pakket te kunnen samenstellen dat bij de klant past. Dit is niet te doen binnen 10 minuten. (Misschien alleen in de december maanden op grote locaties zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht).

Mijn ervaring is juist dat C.V. minder relevant is dan de motivatiebrief. Zoals ik al eerder heb vermeld, probeer je kwaliteiten om te zetten in competenties die je kan gebruiken in een verkoopgesprek. En zoals vraptor ook zegt: “Daarnaast is een motivatiebrief juist wel belangrijk, hiermee kun je je proberen te onderscheiden van alle andere studenten. ”

Bijdrager
    Swisi

Citaat uit e-mail: “is het mogelijk om een kopie van uw Cv te ontvangen via mail?
    dan kan ik het bekijken en kunnen we u desnoods contacteren.”

Een sollicitatiebrief kan wel een verschil maken, vermoed ik.

Bijdrager
    Thrust
    vraptor op 02 oktober 2011

Ik begin me bijna af te vragen of jij misschien niet gewoon bij de Mediamarkt of andere dozenschuiver gewerkt hebt.

Daarnaast is een motivatiebrief juist wel belangrijk, hiermee kun je je proberen te onderscheiden van alle andere studenten.

Denk jij dat ik het verschil niet weet tussen een APR en de MM? Kom op zeg.

Ze krijgen honderden CV’s en motivatiebrieven, en denk jij dat ze al die brieven gaan lezen? Ze selecteren op C.V, tweede is de motivatiebrief.
    Ik stak ook altijd heel wat tijd in me motivatiebrief, een vriendin van me heeft stage gelopen bij een APR als HRM, en die zei ook al dat ze op C.V selecteren en de motivatiebrieven amper worden gelezen. Maar goed, dat is bij die eene APR, ik weet natuurlijk niet hoe het bij de andere gaat;)

Bijdrager
    polansky

Mooi slechte HRM medewerkster dan.
    Zou ik niet in mijn bedrijf willen hebben, iemand die enkel kijkt naar een curriculum en niet naar de persoon erachter.

Als werkgever (heel andere business dan dit) kan ik alleen zeggen dat ik liever 10 brieven lees met een motivatie waarom iemand bij me wil komen werken dan dat ik 10x een gepimpt C.V. bekijk wat je vaak met een flinke korrel zout moet lezen.

Bij een sollicitatiegesprek blijkt keer op keer dat juist bij diegenen met het mooiste C.V. hun curriculum vaak wat aangedikt is in de hoop er een beter salaris uit te kunnen slepen.

Met andere woorden dat deze mensen zich vaak beter voor willen doen dan ze uiteindelijk zijn….. en goh wat raar dat ze die baan dan niet krijgen…

Kortom blijf jezelf en schrijf waarom je die baan wilt hebben en waarom je denkt wat toe te kunnen voegen aan het bedrijf.

Bijdrager
    Swisi

Ik kan heel wat qua computers, dat mag ik lekker onbescheiden zeggen (ook niet alles!). Wat kun je daarvan op een C.V. zetten? Zit in het secundair, dus heb geen diploma’s. Informatica op school stelt tot nu toe niets voor…

Als jullie me daarin kunnen begeleiden ben ik jullie (ook voor later) erg dankbaar.:)

Bijdrager
    Swisi

Schopje voor de medemens:D

Bijdrager
    polansky

Wat heb jij te bieden dat een ander niet te bieden heeft?
    Heb je al ergens anders een baantje gehad? Wat vond je daar leuk?
    – klantcontact?
    – advies geven?
    – kunnen helpen bij problemen?
    – goed kunnen uitleggen / kennis delen?
    – geduldig?
    – goed kunnen luisteren? (niet interumperen, oftewel niet door iemand anders heenpraten en denken te weten wat de ander voor vraag wil stellen, of te beantwoorden voordat de vraag gesteld is.)

Welke eigenschappen heb je als persoon waardoor je denkt dat je die functie kunt krijgen.
    Alle sollicitanten zullen zeggen dat ze flink wat van computers weten, maar wat onderscheidt jou daar nu in? Ben je bijzonder goed in de werking van finder / of weet je veel van automator?

Ga niet zeggen dat Apple beter is dan een PC, want dat is zo’n dooddoener (ook al is dat de waarheid :))
    Maar je mag wel kunnen beantwoorden waarom die apple duurder mag zijn dan die PC, die met ‘dezelfde’ componenten de helft kost:)

Weet jezelf te verkopen, zonder te overdrijven, blijf dus ten alle tijde jezelf.

PS.
    Zat net even naar je profiel te kijken, maar je bent nog wel heel erg jong.
    Dat kan in dit geval weleens in je nadeel werken. Een Mac verkopen of een iPhone is niet zomaar wat. De mensen die iets bij een APR willen kopen geven een hoop centjes uit. Ze moeten dus ook vertrouwen in je hebben. Hou er dus rekening mee dat iemand van 30 of 40 je met jou leeftijd misschien minder serieus nemen.

Bijdrager
    Swisi

Daar kan ik wat mee! Dank je very well!
    Mac’s zijn niet zo’n probleem, ben flexibel in die dingen.;)

Straks ga ik die sollicitatiebrief opstellen en dat C.V..

PS hierboven: ik kom vrij volwassen over, niet echt puberaal. Aangezien ik weet waarover ik spreek (de naburige computerwinkel kan ik de mond regelmatig snoeren ;)) hoop ik dat dit geen probleem zal zijn.

Bijdrager
    Swisi

Iets mis… met de http://ftp..
    Zou ik enkele mensen in dit topic mogen mailen om het eventjes te bekijken? (sollicitatiebrief en CV)

Bijdrager
    stavos

Een 14 jarige wordt om een CV gevraagd? Prima natuurlijk, zo’n standaard vraag. Maar een beetje werkgever kan zelf ook wel bedenken wat daar ongeveer op komt te staan. Dus je zult het creatief aan moeten pakken, zodat je tenminste opvalt. Qua inhoud, maar ook qua uiterlijk.
    Vaak is het in de praktijk zo dat iemand een minuut de tijd heeft om via jouw CV en brief een indruk van je te krijgen. Daarbij wordt vaak met de CV begonnen, aangezien daar meer informatie uit te halen is dan een begeleidend schrijven. Lukt het je om binnen die minuut voldoende aandacht te trekken met je CV, dan wordt je brief er ook bij gepakt. Dus kijk verder dan een standaard CV waar je legio aan voorbeelden van kunt vinden en wees creatief.
    En inderdaad, laat je CV door anderen nakijken, vooral door mensen die er objectief naar kunnen kijken.

Edit: controleer je brief en CV op spelfouten! Grootste afknapper.

Moderator
    Mac Daddy

Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar hier in Nederland mag je pas vanaf je 16e dit soort werk doen. Dus ik verwacht dat je door je leeftijd sowieso niet wordt aangenomen. Daarbij hebben we het dus ook niet over een studentenjob, omdat Swisi nog geen student is.

Maar je kan het proberen. Je moet in ieder geval zorgen dat alles wat je met Apple doet op de een of andere manier duidelijk wordt. Noem sowieso ook deze site, want dat kan alleen maar meewerken.

Bijdrager
    Swisi

Ben bijna 15, dan is het vakantiewerk, en dat mag.;)
    Goed idee Mac Daddy!

Bijdrager
    stavos

Swisi, je hebt PB! :sarcastic:

Bijdrager
    Speedooo

Ik zal kijken of ik er vanavond tijd voor heb om ernaar te kijken. Hou je mailbox vanavond in de gaten.:)

Bijdrager
    Swisi

Dank jullie!:)

Bijdrager
    Swisi

Stavos heeft mij zeer correcte, uitgebreide kritiek gegeven die inderdaad volkomen terrecht is.;)
    Erg bedankt daarvoor. Ongeveer 97 % van die kritiek klopt, die overige 3 % is naar mijn weten fout omdat het ofwel een beetje ouderwets is of omdat je dit niet kunt weten.

Na een aanspreking wordt geen “,” meer geplaatst.
    ASO, TSO zijn afkortingen zoals MAVO, HBO (geen idee of ze ook echt overeenkomen)

Als je mij ooit kunt gebruiken voor ander advies, dan kun je mij altijd mailen!:)

Dit was het leukste stukje uit de PB:
    “Ik moet wel zeggen dat ik bij een 14 jarige een hele andere CV en brief had verwacht. Je hebt me dus verrast. In positieve zin!! Je hebt goed vooronderzoek gedaan naar andere brieven en cv voorbeelden. En die voorbereiding is dus duidelijk te zien in je brief en cv. Een werkgever ziet dat (hopelijk) ook. Dus ook daarmee kun je een streepje voorhebben op andere kandidaten. “

Hier heb ik inderdaad een tijdje terug (in augustus ongeveer) volop naar gezocht. Ik heb geen Pages tot mijn beschikking omdat ik op een PC werk. Het lijkt raar om dan in een APR te willen werken, maar ik ga echt niet puberaal zitten mee te doen aan een Mac – Windows discussie.

Verder (voor iedereen): kan iemand met Word eens nakijken of het een beetje in orde is qua tekstverwerking (marges zijn oké, maar bedoel gebruik van spaties, vaste spaties, shift+enter,…)?

Die job moet ik dus hebben!:lol:

Bijdrager
    stavos

Fijn dat mijn opbouwende kritiek zo goed ontvangen is!:lol:
    Dat er na een aanspreking geen komma meer wordt geplaatst is voor mij nieuw. Het zou ook nog een verschil tussen België en Nederland kunnen zijn. De ASO en TSO afkortingen kende ik inderdaad niet.

Wat betreft je vraag over Word. Zover ik kon beoordelen (ik “mag” bij mijn werkgever met een verouderde Word versie onder een nog meer verouderde Windows versie werken), stond eigenlijk alles wel goed.
    De spellingscontrole hier laat een paar kleine dingetjes zien.

In je brief:
    Er staat een dubbele spatie achter “De heer”, in het adres van de ontvanger.
    “job” zou vervangen kunnen/mogen/moeten worden door “baan” (eerste zin, derde alinea)

In je CV:
    “Geboortedatum” ipv “Geboortdatum”
    “iPod Shuffle 4e gen” ipv “iPod Shuffle 4de gen”
    “Web development” ipv “Webdevelopment”

Succes!:wink:

Bijdrager
    Swisi

Inderdaad, enkele dingen over het hoofd gezien!
    Je hebt érg veel moeite gedaan om kritiek te geven. Dit heb je toch niet bij jou werkgever gedaan, hé?:nerd:

BTW: dat Helvetica lettertype kan ik dus niet uitstaan… maar, ja, alles voor de goede orde.;)

Bijdrager
    stavos

Ik heb ook erg veel moeite gedaan bij mijn werkgever. Maar kritiek leveren op iemand die je salaris betaald doe ik meestal nadat mijn proeftijd verstreken is.:wink:

Bijdrager
    Swisi

Oh, eigenlijk bedoelde ik dit totaal anders: de kritiek die je hebt geschreven, is die op je werk geschreven?
    Dan weten we dat ook weer van die proeftijd. :crazy:

Bijdrager
    stavos

Die proeftijd zit wel goed. En ik zit op dit moment inderdaad op mijn werk een beetje betaald te internetten tussen alle besprekingen en vergaderingen door.:cool:

Bijdrager
    iep
    polansky op 02 oktober 2011

Mooi slechte HRM medewerkster dan.

Zou ik niet in mijn bedrijf willen hebben, iemand die enkel kijkt naar een curriculum en niet naar de persoon erachter.
    Wat een volledig belachelijke en vooral vooringenomen reactie. Dit is gewoon een stukje efficiency die jij kennelijk volledig mist. Je moet niet vergeten dat er soms tientallen aanmeldingen binnenkomen en je die moet verwerken. Soms nog wel veel meer. Dan wil je dat zo efficiënt mogelijk doen waardoor een eerste selectie op basis van het CV vrij normaal is. Daardoor filter je er als eerste iedereen die niet over de juiste kwalificaties beschikt eruit. Kun je daarna een stap verder en wat dieper in gaan op o.a. het CV en de brief. Vergeet niet dat dit niet meer dan een stukje eliminatie is die je uiteindelijk toch moet doen, alleen dan een stukje slimmer aangepakt. Hoe dacht je dat het bij recruiters en uitzendbureaus gaat? Die maken ook een voorselectie en sturen dat door waarna de werkgever kiest wie ze uitnodigen.

Als werkgever (heel andere business dan dit) kan ik alleen zeggen dat ik liever 10 brieven lees met een motivatie waarom iemand bij me wil komen werken dan dat ik 10x een gepimpt C.V. bekijk wat je vaak met een flinke korrel zout moet lezen.

Dan ben je dus veel te naïef, niet erg slim om het zo aan te pakken. Een motivatiebrief en CV zijn altijd positief en nooit negatief. Je bent jezelf aan het verkopen en dat werkt niet als je negatieve punten opsomt. Het is goudeerlijk om te melden dat je van het UWV moet solliciteren maar je dat liever niet doet. Tja, die mensen worden ook niet uitgenodigd, geen motivatie. Als je uitgenodigd wil worden moet je dus een goede motivatie hebben. Als je werkloos bent en het water staat aan je lippen qua financiën is de nood dusdanig dat je het niet kunt veroorloven om kieskeurig te zijn. Werk is geld dus voldoet iedere baan ook al ben je diep ongelukkig. Die mensen sturen je een mooie CV en een goede motivatiebrief. Denk jij een uiterst gemotiveerd persoon te hebben, helaas, die blijft lekker doorgaan met solliciteren totdat diegene wel het werk vindt waarmee hij gelukkig is. M.a.w. brieven en CV’s zijn beiden bullshit en moet je met een korrel zout nemen. Mensen nodig je niet voor niets uit op gesprek;) Tijdens zo’n gesprek voel je ze aan de tand om te achterhalen of de brief, de motivatie en het CV ook echt klopt. Maar maak je ook hier geen illusies, of je 1 of 30 gesprekken houdt je zult nooit goed kunnen achterhalen hoe iemand in elkaar steekt. Dat is gewoon een kwestie van praktijk. Daar hebben we dan weer de proefperiode voor;) Als sollicitant is het ook belangrijk om dit soort dingen te beseffen. Solliciteren is een heel proces, niet ff een briefje met CV opsturen en klaar.

Kortom blijf jezelf en schrijf waarom je die baan wilt hebben en waarom je denkt wat toe te kunnen voegen aan het bedrijf.

Ik zou daaraan willen toevoegen dat je als sollicitant in een hele mooie positie verkeerd. Niets gewonnen, niets geronnen: de baan heb je nu toch niet, erger kan het daardoor al niet worden;) Als je een baan wil zul je er iets voor moeten doen. Dat betekent dat je brief in orde moet zijn (qua inhoud, maar ook qua grammatica e.d.), dat je een fatsoenlijk e-mailadres gebruikt (dus niet [email protected]; en ja, dat soort adressen met sollicitaties heb ik voorbij zien komen), je CV op orde moet zijn en dat je het goed moet doen op gesprek. Goed voor de dag komen, goed voorbereid (weten met wie je het gesprek hebt, wat het bedrijf doet, etc.). Die brief en CV schrijf je alleen voor de uitnodiging, daarna begint het echte werk en zul je je dusdanig moeten verkopen dat ze je aannemen.

Op de sites zoals werk.nl vindt je er genoeg info over en kun je bijna letterlijk de sollicitatiebrief en CV overnemen. Doe je zelf echter een lol en ga niet lopen knippen en plakken maar verzin zelf wat.

Bijdrager
    stavos

Ja hoor! We hebben er weer 1. Een typische iep reactie.:grin: Maar vooruit, deze zal ik voor de verandering wel eens helemaal doorlezen. Even een colaatje en een bakkie chips erbij pakken. En dan eens kijken of TS ook iets aan deze reactie heeft..:wink:

Edit: K*T, geen chips in huis..:sad:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.