6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    _Maxim_

Customization software werkt terwijl SIP enabled is? (El Capitan)

Hoi iedereen,

Ik heb iets geks opgemerkt rondom het gebruiken van customization software in El Capitan. (10.11.4)
    Sinds de 10.11 update is er System Integrity Protection en is dat standaard enabled. Voorheen gebruikte ik altijd software om mijn dock, mappen en app icons te customizen. Toen ik ging upgraden naar 10.11 las ik alleen dat dit soort software niet meer zou gaan werken vanwege SIP, tenzij je SIP disabled. Dat heb ik dus gedaan, en toen werkte het gewoon weer.
    Maar nu ben ik erachter gekomen dat SIP ineens weer enabled is (ik kan me niet herinneren dat ik dat zelf heb gedaan btw), terwijl alles nog gewoon dezelfde look heeft. Hoe is dit mogelijk? Het lijkt wel een lek in de beveiliging ofso? Een van de twee programma’s die ik gebruik werkt zelfs ook gewoon nog (cDock). Het andere programma (LiteIcon) geeft aan dat ik niks kan customizen behalve de apps en volume icons (terwijl dat het wel is), tenzij SIP disabled is.

Screenshot:

Bijdrager
    GoeieDag

Nou en?

Bijdrager
    _Maxim_

Waarom reageer je als het je niet boeit? Ik ben gewoon benieuwd

Bijdrager
    Maurits

SIP aan: je kan de iconen NIET aanpassen.
    Als je (tijdelijk) SIP uitzet kan je misschien wel de iconen aanpassen (unsupported).
    Als je daarna SIP weer aan zet kan je de iconen niet wijzigen (en dus ook niet terugzetten naar origineel).
    Eigenlijk klopt dat wel denk ik, wat had je dan verwacht?

Of SIP een bepaald utilities die de looks van de Finder/Dock aanpassen wel of niet toestaat is afhankelijk hoe het tooltje werkt; sommige dingen zijn wel supported, sommige niet.
    Dus SIP beschermt het systeem tot op zekere hoogte het OS (wat Apple zelf definieert zie link) en (gelukkig) kan je sommige aanpassingen (nog) wel doen.

p.s. wees niet verbaasd als bij een volgende system update (b.v. 10.11.6) de iconen weer terug gezet worden naar de originelen.

Bijdrager
    _Maxim_

Bedankt voor je reactie sanders. Ik was alleen nog vergeten te zeggen dat bij een van de eerste El Capitan versies alle iconen etc. altijd terug gingen naar het origineel als ik SIP weer aan zette. (klinkt voor mij logisch) Als ik dat nu doe (op 10.11.4) blijven ze wel hetzelfde, wat ik dus niet begrijp.

Bijdrager
    Franky Mac

Ik was alleen nog vergeten te zeggen dat bij een van de eerste El Capitan versies alle iconen etc. altijd terug gingen naar het origineel als ik SIP weer aan zette.

Dat verbaast me, SIP zorgt ervoor dat je als gewone gebruiker (zelfs Sudo) geen wijzigingen aan bepaalde systeem bestanden kunt aanbrengen. Maw. het regelt de rechten zo dat alleen OS X wijzigingen kan aanbrengen. Ik heb diverse systeem iconen in de CoreTypes.bundle aangepast en na het weer aanzetten van SIP bleven mijn wijzigingen bestaan. Alleen bij sommige systeem updates, zoals mjsanders al zei kwamen de originele iconen weer terug. Echter niet bij alle, de laatste update (10.11.5) heeft geen originele iconen teruggezet en ik hoefde daarom niks aan te passen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.