15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    ChrisSl

Custom SSD's MBP retina

Hoi allemaal!

Ik zit al een tijdje te puzzelen welke configuratie Macbook Pro Retina ik wil nemen. Maar nu kun je sinds kort bij de ‘goedkope’ versie van de retina uit meer opties kiezen. Nou wil ik dan eigenlijk toch de 2.6 Ghz processor en sowieso 16GB ram. Alleen ik zit nog te twijfelen of ik bij 256GB SSD blijf of tóch de 512GB SSD kies. Ik twijfel hierbij vooral omdat ik hier en daar gelezen heb dat er misschien ‘custom’ SSD’s uitkomen die je dan zelf in je Macbook Pro Retina kan steken.

Weet iemand hier misschien meer van, of heeft iemand tips voor een mooie configuratie.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik betwijfel of je dat echt kan/zal kunnen doen. Heb je wel eens zo’n uitgeklede Retina MBP gezien op iFixit? :ftim:

Bijdrager
    ChrisSl

Maar die flash-geheugen-‘blokjes’ zitten gesoldeerd op een module die losgemaakt kan worden (zonder solderen enz) van het moederbord. Zulke modules zullen misschien in de toekomst toch gemaakt kunnen worden door derden?

Bijdrager
    jan jansen

Koop wat je het liefst zou willen bezitten, daar later updaten een groot probleem is.
    Wat je koopt hetgeen is waar je het een hele tijd mee moet doen.
    Dus nu besparen is straks berouw hebben!

Bijdrager
    ChrisSl

Daarom ga ik sowieso voor de 16GB RAM en 2.6Ghz processor. Maar aangezien ik dus gelezen had dat het flash-geheugen op een verwijderbare module zit, hoopte ik dat je dan in de toekomst voor minder geld 512 of 768GB in kan prikken:)

Bijdrager
    Daantsjie
    ChrisSl op 01 augustus 2012

Maar die flash-geheugen-\’blokjes\’ zitten gesoldeerd op een module die losgemaakt kan worden (zonder solderen enz) van het moederbord. Zulke modules zullen misschien in de toekomst toch gemaakt kunnen worden door derden?

Lijkt mij niet. Anders had iFixit daarover wel wat verteld.

Bijdrager
    ChrisSl

Ik denk dat ik dan ook bij m’n toekomstige rMBP een USB3.0 portable harddiskje aanschaf. Dit vooral voor alle grote data (films, series etc). Beetje offtopic maar, iemand goeie suggesties? Denk dat ik minimaal 1 TB zou willen…

Bijdrager
    Daantsjie

Ik denk dat ik dan ook bij m\’n toekomstige rMBP een USB3.0 portable harddiskje aanschaf. Dit vooral voor alle grote data (films, series etc). Beetje offtopic maar, iemand goeie suggesties? Denk dat ik minimaal 1 TB zou willen…

Als je een externe HD wilt aanschaffen, waarom in de toekomst een grotere SSD-schijf plaatsen?

Bijdrager
    ChrisSl

Maar zoals je hier kan zien is het wel een aparte module. Dit zou door derden vast nagemaakt kunnen worden, hoop ik :innocent:

Bijdrager
    ChrisSl

Als je een externe HD wilt aanschaffen, waarom in de toekomst een grotere SSD-schijf plaatsen?

Misschien dat ik dan minder vaak m’n externe hdd bij de hand hoef te hebben. Tenminste, als het uit zou halen qua prijsverschil.

Bijdrager
    MacAnarie

Aangezien iemand de Flashopslag moet gaan namaken in een afwijkende vorm zal dit zeker niet goedkoop zijn! Zoals gezegd, als het budget er nu is zou ik het gelijk doen. Maar is met al die upgrades de dure variant niet sowieso aantrekkelijker? Je bent anders zo’n €200 duurder uit, als je de losse Flash-upgrade zou doen.

Bijdrager
    Daantsjie
    MacAnarie op 01 augustus 2012

Aangezien iemand de Flashopslag moet gaan namaken in een afwijkende vorm zal dit zeker niet goedkoop zijn! Zoals gezegd, als het budget er nu is zou ik het gelijk doen. Maar is met al die upgrades de dure variant niet sowieso aantrekkelijker? Je bent anders zo\’n €200 duurder uit, als je de losse Flash-upgrade zou doen.

Als er wel een namaak uitkomt, ga ik er vanuit dat het niet in grotere oplages komt. Dus ga ervan maar uit dat het ook duur gaat worden.

Dus net als MacAnarie zegt: Gewoon gelijk die 512 GB nemen

Bijdrager
    Daantsjie

Maar die flash-geheugen-\’blokjes\’ zitten gesoldeerd op een module die losgemaakt kan worden (zonder solderen enz) van het moederbord. Zulke modules zullen misschien in de toekomst toch gemaakt kunnen worden door derden?

Ik zal dat niet proberen, omdat alles op elkaar gedrukt is en als je misschien iets verkeerds doet, ben je het haasje met je MBP-R

Bijdrager
    fenkikon

Mocht je in de toekomst 512GB geheugen nodig hebben dan inderdaad nu kopen. En inderdaad wat Daantsjie zegt een 3rd party zal niet veel goedkoper zijn.

Als je voor je dagelijkse werkzaamheden vooruit kan met die 256GB, kan een externe HDD met USB 3.0 of Thunderbolt ook nog een oplossing zijn.

Bijdrager
    jesper211232

net zo als thunderbolt, 3thrd mensen maak nu ook thunderbolt maar dat is alsnog super duur….

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.