8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    probleemtje

Cube problemen

Ik vermoed dat de voeding van mijn cube kapot is
    ik heb een geheugen kaartje verwisseld, daarna weer de voeding aangesloten maar nu gaat het aan en uit lampje flikkeren
    en hij doet niks meer..
    heb in het verleden wel meer probleempjes gehad, maar dan liet ik ‘m even een half uurtje met rust en daarna kon ik hem weer gewoon opstarten.
    nu dus niet..
    de voeding maakt ook een raar geluidje, als een tijdbom tikt hij.

kennen jullie dit probleem?
    is het de voeding of zit het in de cube zelf??

ik heb geen backups gemaakt en er staat toch wel het eea aan voor mij belangrijke zaken op!
    ik zit hier in BE en qua service en vragen is het nogal slecht gesteld hier…

Bijdrager
    Ram

Misschien zit de fout in je geheugenkaart. Misschien moet je die weer even verwisselen.

Bijdrager
    Lexis

Dit probleem had ik ook. Ik hoop dat je nog in dit draadje kijkt, want ik ga je nu uitleggen wat het is. De bootsector van de harde schijf is kapot. Je hebt waarschijnlijk je cube in 2000 gekocht. De harde schijf is zeer vaak gebruikt, en is versleten. Je harde schijf kan dus niet meer als opstartschijf dienen. Je zult en nieuwe hd moeten kopen (3,5″ IDE). De informatie die op je interne HD staat kan je nog wel redden. Dit kan je doen door die hd extern aan te sluiten (firewire/usb). Dan ziet de computer de HD en kan je de informatie op je nieuwe hd zetten. Ik had wel geluk want ik had al een externe hardeschijf, gebouwd in een behuizing (los gekocht, dus niet een die al in elkaar was gezet) waar ik MacOSX al op had geïnstalleerd. Ik kon dus gewoon mijn externe intern zetten, en dan de informatie overslepen.
    Hoe komt het dat je dacht dat het probleem in je voeding zit?

Bijdrager
    hansenonline

als het niet het nieuwe geheugenkaartje is, kan het inderdaad de harddisk zijn. met een programma als diskwarrior kan je de index van een harddisk weer repareren. ik weet niet of je de handleiding van je cube er bij gekregen hebt, maar daar wil nog wel eens een uitleg over de lampjes in staan.

Bijdrager
    Len

Een fysiek kapotte harde schijf (sowieso een schijf die tikt of bromt) repareer je niet even met DiskWarrior. Als de schijf de computer belet op te starten is het zelfs onmogelijk data van de schijf te krijgen…

Dit is echter niet je probleem, hoewel een verkeerd geplaatste geheugenchip wel schade aan kan richten. Hopelijk (en waarschijnlijk) is dit niet het geval.

Gebruik dit stukje tekst om je probleem op te lossen:

”Apple

ROM and Processor Verification: Power-On Self Test
    The ROM of the Power Mac G4 Cube computer contains a self test that runs whenever the
    computer is turned on after having been shut down. It does not run if the computer is only
    restarted. If a potential issue is detected during the test, you will not hear a startup sound;
    instead, you will see the power-on light flash two, three, or four times.
    Note:
    In this case, a flash is considered to be 1/4 second or 250 ms or greater in length.
    If you do not hear a startup sound, the power-on light will flash as explained below:

Two Flashes: No memory is installed or detected
    If memory is installed, ensure it is seated properly, as follows:
    1. Shut down the computer by holding down the power button (about 5 sec.) until it shuts
    off. Then disconnect the power cord from the computer.
    2. Remove the computer core.
    3. Rotate the core so you can see the memory.
    4. Eject and reinsert the memory to ensure the memory is seated properly.
    5. After reseating the memory, replace the core in the enclosure.
    6. Plug in all the cables, and turn on the computer.
    7. If the light still flashes, contact Apple Support for assistance.
    If no memory is installed, install compatible memory, as follows:
    8. Shut down the computer by holding down the power button (about 5 sec.) until it shuts
    off. Then remove the power cord from the computer.
    9. Remove the computer core.
    10. Rotate the core so you can see the memory slots.
    11. Install compatible memory. Refer to the Power Mac G4 Cube owner’s manual, which
    discusses the type of memory that is compatible with the computer. You can also refer
    to http://www.apple.com/guide/, and Knowledge Base article 58776: “Power Mac G4
    Cube: Memory Specifications”.
    12. After installing memory, reassemble the computer and test for the symptom.

Three Flashes: Incompatible memory types are installed (for example both
    SDRAM and EDO installed)

Install compatible memory, as follows:
    1. Shut down the computer by holding down the power button (about 5 sec.) until it shuts
    3. Rotate the core so you can see the memory slots.
    4. Install compatible memory. Refer to the Power Mac G4 Cube owner’s manual which
    discusses the type of memory that is compatible with the computer. You can also refer
    to http://www.apple.com/guide/, and Knowledge Base article 58776: “Power Mac G4
    Cube: Memory Specifications”.
    5. After installing memory, reassemble the computer and test for the symptom

Four Flashes: No memory banks passed memory testing
    Either the memory or the memory slots need replacement, as follows:
    3. Rotate the core so you can see the memory.
    4. Remove all the memory.
    5. Check to make sure there are no bent pins in the memory slots.
    6. If there are no bent pins, reset the logic board as follows:
    • Remove the video card and video riser card from the logic board.
    • Replace the video riser card back in its slot.
    • Locate the reset button (S1) on the logic board.
    • Wait 10 seconds, then press S1 once. Do NOT press the reset button a second
    time.
    7. Reinstall memory, and reassemble the computer and test for the symptom
    8. If the light still flashes, replace the memory modules.

Bijdrager
    probleemtje

al hoewel ik al veel eerder had moet reageren toch nog maar ff.
    ik vraag me af van wat nu de bedoeling van dit forum is ! iemand ziek maken of iemand helpen of je zelf erg belangrijk maken,lees de uitspraken over een simpel probleem.
    Want!!!! gewoon op 1mei de dag van de arbeid naar het MACHOUSE in woerden is voor mij toch wel 400 km heen & weer doet wonderen,meteen geholpen na 5 minuten bleek de voeding als zo vaak kapot te zijn! het is dan wel al de derde keer en daarom kreeg ik hem voor 75 is de inkoop prijs. Daarvoor heb ik hem hier en op Ebay en Marktplaats nog nooit kunnen kopen ja een 5 jaar oude maar geen nieuwe,gelijk maar een paar nw geheugen balkjes er in laten zetten ook hier weer kan ze er nergens nieuw voor kopen en het werk was service….
    Mijn Cube doet het weer fantasties ben er nog steeds erg blij mee ,maar mijn volgende computer is een PC .
    Want laat je niet gek maken door een stel eikels die trouwens ook op de verkoopafd. aldaar werken!!!

Maar heeft U problemen ga eens langs bij de TD in Woerden die is TOP!!!

Bijdrager
    tijn22
    ”probleemtje”

al hoewel ik al veel eerder had moet reageren toch nog maar ff.
    ik vraag me af van wat nu de bedoeling van dit forum is ! iemand ziek maken of iemand helpen of je zelf erg belangrijk maken,lees de uitspraken over een simpel probleem.

Inderdaad, mensen proberen je te helpen. Ze geven advies van wat het kan zijn, en ik vind dat daar niets mis mee is! Zonder de Cube te hebben gezien is het dan ook erg moeilijk voor iemand om daar een goede oplossing voor te geven, en dan wordt vaak uit ervaring gesproken. Niemand probeert je ziek te maken hier!!

”probleemtje”

Mijn Cube doet het weer fantasties ben er nog steeds erg blij mee ,maar mijn volgende computer is een PC .

Koop rustig een PC als je denkt dat je daar meer aan hebt, maar vergeet niet dat je Cube inmiddels al 6 jaar oud is: bedenk van te voren goed wat je met een PC van 6 jaar oud kunt doen! Over 2 jaar is een gemiddelde pc alweer aan vervanging toe, omdat hij de hardware eisen van toekomstige software niet meer kan bijbenen.

”probleemtje”

Want laat je niet gek maken door een stel eikels die trouwens ook op de verkoopafd. aldaar werken!!!
    Maar heeft U problemen ga eens langs bij de TD in Woerden die is TOP!!!

Dit snap ik even niet? Eerst zijn het een stel eikels, maar later zijn ze toch TOP? Leg eens uit..

Bijdrager
    Ewout
    ”probleemtje”

al gewoon op 1mei de dag van de arbeid naar het MACHOUSE in woerden is voor mij toch wel 400 km heen & weer doet wonderen

Hoezo? Zit er dan geen service provider in Belgie dan ??? :sealed:

Ewout

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.