20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Cube Power Mac G4

Even 18 jaar terug…

Deze Cube heeft “bolletjes” luidsprekers via USB.

Krijg geen geluid, weet niet of het hardware of software is, kan de speakers niet bij een andere Mac testen.

Er schijnt speciale software nodig te zijn voor deze luidsprekers .

De originele Cube installatie CD’s (OS 9.1 of 9.04) zijn er niet meer.

Staat nu 10.4.11 op.

Het lijkt erop dat deze luidsprekers alleen op een Cube kunnen werken, maar hoe?

Iemand tips??

Bijdrager
    Marioscube

Voor zover ik weet is er geen speciale software nodig. Ze deden heb bij mij ook op een windtunnel G4.

Anders even proberen met een powered USB-hub aan een PC of Mac.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je iets anders aansluit op de USB poort (b.v. een externe drive) zie je die dan wel verschijnen?

Dan ligt het niet aan de USB aansluiting.

Maar je kunt in ieder geval een SMC reset proberen:

stap 1: Zet de Mac uit.

stap 2: koppel het netsnoer los

stap 3: wacht ±15 seconden.

stap 4: sluit het netsnoer weer aan.

stap 5: wacht 5 seconden en zet de Mac aan.

Bijdrager
    Marioscube

Of probeer een PRAM reset:

uitzetten en even wachten

weer aanzetten en Command+Option+P+R

Allemaal nostalgie.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@marioscube, @hendrikijzerbroot,

Het is geen “normaal” USB probleem.

Ik heb deze luidsprekers “via USB” omschreven omdat er ook vergelijkbare bolletjes zijn die een Apple standaard audio stekkertje hebben, dat zijn dus niet de speakers waar ik het over heb..

Deze USB speakers hebben in de kabel een doosje met electronica, de chips daaarin hebben waarschijnlijk hun eigen software nodig, daar ligt waarschijnlijk het probleem..

Het zou te maken kunnen hebben met de extensie AppleUSBAudio mogelijk zat de juiste versie in de G4 van Marioscube, die hij/zij windhoos noemt, hij bedoelt waarschijnlijk de “Mirrored Drive Doors” G4.

Deze USB speakers kunnen natuurlijk ook gewoon kapot zijn…

Bijdrager
    Marioscube

Een “Windtunnel” is inderdaad een Powermac MDD G4.

Hierop heb ik de USB bolletjesspeakers van een Cube aangesloten en werkend gehad.

Dit was onder OSX 10.4. Ik heb hierop, voor zover ik het mij van herinneren, nooit extra kext’s oid toegevoegd.

Voor zover ik weet zijn de USB bolletjesspeakers alleen voor de Cube geleverd/gemaakt. In ieder geval niet voor de MDD Powermac. De bolletjes met stekker waten toch voor het iMac model met verstelbaar beeldscherm en halve bol basis.

Ooit werkte bij mij op de MDD Powermac of USB of FireWire niet meer (aangesloten HD deed het niet). Een PRAM reset loste dit

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Voor zover ik het kan zien is het enige verschil met de normale speakers die je aansluit via het gebruikelijke stekkertje het vermogen.

Deze speciale Cube speakers hebben een externe amplifier, kennelijk is dat het doosje waar je over spreekt. Ik kan niets vinden over extra software dat nodig zou zijn. Zou ook vreemd zijn want aangezien deze speakers speciaal voor de Cube waren zal een eventuele driver vast al in het OS hebben gezeten.

Bijdrager
    Brombeer

Misschien een terzijde, misschien toch relevant.

De iMac G4 had die HK-bollekes via een speciale  -en iets dunnere 2.5-mm Apple Pro Speaker minijack– minijack-aansluiting aangesloten. In dat schijfje dat de speakersnoeren naar links en rechts verdeelde, zat een chip die correspondeerde met een chip in de IMac G4 waardoor het op andere computers niet werkte. Omdat ik wel tevreden was over die speakerbollekes heb ik ze -potje solderen- een ander speakersnoer met een gewone 3,5mm jack gegeven. En zo deden ze het prima op een 2012 mini of om het even welke bron waar je een gewone minijack in kunt prikken.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@brombeer,

Ik heb het over de speakers met USB aansluiting NIET over die met een minijack aansluiting!!!!!!!

@hendrikijzerbrood,

Dat het een externe versterker is zou kunnen kloppen, ik vind op het net gedoe over een volume probleem bij gebruik aan een ander model Mac.

Zou dan toch betekenen dat de Cube daarvoor software heeft die andere Mac’s niet hebben.

Ook gevonden een AppleUSBAudio extension te installeren met ‘kext wizard’ iemand die weet wat dat is?

Misschien zijn mijn luidsprekers “gewoon” kapot. ik hoor helemaal niets ook niet zacht dus.

Iemand die deze USB bolletjes nog heeft?? (ik hoop dat een privĂ© bericht hier weer werkt….)

Geblokkeerd
    Anoniem

De reden dat ze met de Cube zouden werken zou de hogere USB power output zijn. Hij zou echter ook moeten werken met een Apple monitor uit die tijd met ADC plug. Heb je dat al geprobeerd?

https://discussions.apple.com/thread/1513471

Met een ongeschikte poort zou je wel nog laag volume moeten horen…

Die van mij werken nog, echter zijn de zwarte rubberen ringen praktisch helemaal vergaan. Als iemand nog een tweede set mooie heeft liggen…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

“Zou dan toch betekenen dat de Cube daarvoor software heeft die andere Mac’s niet hebben.”

Dat hoeft niet perse. Ik kwam ook tegen dat zonder de ingebouwde versterker je ongeveer 1/8e hoort van het bedoelde aantal dB. Er werd niet bij vermeld dat dit softwarematig was. En dat hoeft ook niet want signaal versterking kan puur met de hardware gebeuren net als in een gewone Hi-Fi versterker. Er is natuurlijk wel sprake van een soort interface want dat zit standaard in elke computer maar dat is geen versterking maar een instelling.

Geblokkeerd
    Anoniem

De speakers werken gewoon met nieuwe Macs

Na een kleine aanpassing in de Terminal.

Het is mij gelukt, onderstaande video laat het duidelijk zien. In de beschrijving staat een link naar Dropbox, even die bestanden downloaden. Vervolgens sleep je wat er in het .zip bestand staat naar de Terminal en daar achter type je –power-500 (staat ook in de ReadMe uitgelegd). Je hoort een kleine plop als je je speakers al had aangesloten (in mijn geval aan een 15″ Macbook Pro 2015) en als je ze dan selecteert in de instelling spelen ze – mits ze dus nog werken.

Edit: als je de video niet op YouTube kijkt, dit is de link naar Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/jtv7ze7q6nw22ah/AACPkKVMTrcDWin_pBCdWRuSa?dl=0

Apple Pro Speakers (codenamed “Trinity”) feature a built-in Micronas UAC3552A USB DAC chip. This chip needs some firmware and some parameters (EQ settings) from the host computer to work properly. Apple’s driver took care of this. Unfortunately, Apple Pro Speakers was dropped from Mac OS X when Snow Leopard came out.

This utility provides Apple Pro Speakers support in recent macOS versions.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@no_poo,

Leuke info voor anderen.

Ik gebruik een Cube met 10.4 Tiger, voor Snow Leopard dus…

Ik moet toch maar aannemen dat de versterker in mijn USB Bolletjes luidsprekers kapot is..

Iemand een mogelijkheid nog aan die speakers te komen? liever niet via een privé bericht omdat dat niet aankomt hier op OMT.

Vanwege de ouderdom zijn bij veel van deze speakers de zwarte rubberen ringen verdroogd, wellicht kan ik het versterkerdoosje overzetten…

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 9 februari 2019 om 08:49</p>
    @brombeer,

Ik heb het over de speakers met USB aansluiting NIET over die met een minijack aansluiting!!!!!!!

In dat geval was het een terzijde.;)

Moderator
    Night

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik ging er vanuit dat je wel een recente Mac in de buurt hebt om die speakers te testen, dan weet je waar het probleem zit. Die heb je dus blijkbaar niet. Lijkt mij toch de beste weg om te bepalen of ze nog werken, zonde om ze af te schrijven.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@no_poo

Werken nergens..

Nu opzoek naar USB bolletjes, 100% of bolletjes defect en versterker werkend.

Gaan niet weg horen bij mijn Cube..

Mijn privé bericht gezien?

Geblokkeerd
    Anoniem

Wel gelezen maar reageren is compleet kapot 😖

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@no_pro,

Blijft een puinhoop dat OMT, verkopen alleen maar advertentie en verder doen ze niets!!!!

Bergijpen niet dat ze alleen maar advertenties kunnen verkopen omdat wij deze site bezoeken… wordt wel steeds moeilijker..

MacRumorsdotcom is een beter alternatief voor info…

Geblokkeerd
    Anoniem

Dat verhaal ken ik en ben deels met je eens, maar wat wilde je vragen?

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.