12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Macmortsel

Cube blijft zorgen baren !!

Hoi,
    Eergisteren mijn HD vervangen, daar mijn cube totaal niet meer reageerde. Vandaag alles terug geprobeerd, Cube geraakt niet voorbij het blauwe opstartscherm, en op dit scherm verschijnt een map met een vraagteken, afgewisselt met het logo van Os (iets in die zin). Is dit een hardware probleem, en hoe kan ik nog naar de oorzaak zoeken ?
    Voor ie volledig stilviel vandaag, bleef de schermbeveiliging werken, en verdween het dock van mijn bureaublad. Kan iemand mij verder helpen, of is ie rijp voor de schroot…

Thx

Bijdrager
    mhrenes

Staat er wel een geinstalleerde OS X versie op die nieuwe harde schijf??
    Probeer eens op te starten vanaf je OS X installatie DVD.

Bijdrager
    Nikita

Zeker weten dat dat blauw niet grijs is…? Aangezien dat knipperende vraagteken / Finder-logo-met-map icoon betekend dat je Mac geen besturingssysteem kan vinden. Probeer eens op te starten met de ALT knop ingedrukt en kijk of er een geldige opstartschijf wordt aangegeven.

Aangezien je zegt dat je onlangs de hardeschijf hebt vervangen; heb je OSX wel opnieuw geïnstalleerd?

Geblokkeerd
    Anoniem

Het klinkt alsof hij geen systeem kan vinden (vraagteken en OS-teken die elkaar afwisselen).
    Heb je de jumpersettings van de HD goed staan? Deze moet bij de HD volgens mij op Master staan, wat inhoudt dat de Mac eerst kijkt of hij daar iets mee kan. Zie het maar zo:
    – Jumpersettings op Master: Dat is het eerste apparaat waar naar gekeken wordt
    – Jumpersettings op Cable Select: Dit is het 2e apparaat waar naar gekeken wordt.
    – Jumpersettings op Slave: Dit is het 3e apparaat waar naar gekeken wordt. Een systeem installeren op een HD die op Slave staat wordt niet altijd (of niet altijd goed) gezien.

Dus da’s wel iets waar je even naar zou kunnen kijken.
    Mocht dat niet werken… heb je het systeem al opnieuw geprobeerd te installeren? Of heb je al eens vanaf de installatie-CD of DVD opgestart, en gekeken of je een systeemfoutje kon vinden?

Bijdrager
    Macmortsel

Dit was mijn oorspronkelijke schijf die ik terug gezet heb. Het is vreemd, dat ie gisteravond, na de vervanging terug werkte, vanmiddag ook, maar daarna gaf ie de pijp aan Maarten.
    Ik was ervan overtuigd dat ik het systeem niet hoefde terug te installeren, daar het op de oorspronkelijke disk stond. Of ben ik mis ?
    In elk geval, bedankt voor de tips

Bijdrager
    Macmortsel

Deze jumpersettings, wordt dit software matig gedaan, of dient de HD terug eruitgehaald te worden ?

Bijdrager
    svan

jumpers zijn kleine “kapjes” die over bepaalde pinnetjes op je harde schijf worden heengeplaatst, waardoor deze pinnetjes een elektrisch circuit vormen. Over welke pinnetjes hangt er dus vanaf of je de schijf op “master”, “cable select” of “slave” wilt zetten. De pinnetjes bevinden zich tussen de stroomaansluiting en de IDE-aansluiting (flatcable) van je harde schijf.
    Theoretisch is het natuurlijk mogelijk dat bij het vervangen een jumper is losgeraakt en pas later volledig van de schijf is losgekomen, hoewel me dat erg sterk lijkt…

Bijdrager
    Doede

Mijn Cube is ook gestopt met werken. Staat nog elders waar ik geen opstart-DVD bij de hand had, dus volgende keer testen wat er aan de hand is. De harde schijf hoor je nog wel, met ALT opstarten geeft ook aan dat er 10.x op staat, maar je kunt ‘m niet daarmee niet laten opstarten. Denk dat de schijf stuk is, of dat door één of ander foutje de opstartmap is gedeselecteerd.

Bijdrager
    Macmortsel

Ter info : cube is terug opgestart, doch zeer onstabiel…
    Systeem terug herstellen ?

Bijdrager
    dyn

Een controle van je harde schijf of deze nog in orde is of aan de life support moet is ook wel aan te raden. Het zou zo maar kunnen dat deze de geest begint te geven.

Bijdrager
    Macmortsel

Cube blijft uitvallen, maar nu blijkt, als hij een nacht zonder stroom zit, en ik alles terug aansluit, de Cube terug werkt….Zit er misschien een batterij in de Cube ?

Bijdrager
    mhrenes

1. Er zit zeker een batterij in je cube. Klik hier voor de instructies hoe te vervangen.

2. Je zegt dat hij af en toe uitvalt. Heb je een standaard Cube of heb je er het een en ander aan ge-upgrade (processor, videokaart, geheugen). De Cube heeft een regel-print (VRM) die de spanning aanstuurt die nogal eens kapotgaat bij als er meer stroom verbruikt wordt danwel de Cube te warm wordt.

3. De Cube heeft een Aan/Uit knop die ook nog weleens kapotgaat (spontaan in Sleep of zelfs uit).

Op cubeowner.com vindt je misschien nog meer hulp.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.