5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Ruben

[Cubase SX] Track langer of korter maken ZONDER TimeStretch?

Ik ben bezig in Cubase SX een mix te maken die ik voor de kerst af MOET hebben. Om tracks een beetje passend te maken bij erg lange mixdelen moet ik het tempo van een track soms met een paar tiende procent verhogen of verlagen. De TimeStretch uit Cubase SX is echter regelrecht waardeloos en onbruikbaar, het geluid wordt zo erg verkloot dat ik niet begrijp dat ze deze functie erin hebben gestopt. De tempo verhoging/verlaging is echter dusdanig klein dat dit voor het gehoor gewoon acceptabel is ZONDER TimeStretch, maar HOE doe ik dat ik Cubase SX? Ik krijg een track gewoon niet langer of korter zonder dat Cubase deze zelf gaat TimeStretchen. In de handleiding wordt hier met geen woord over gesproken. Weet iemand raad?

Bijdrager
    sally

De Tempotrack (command T) maakt variaties mogelijk voor het hele projekt. verschillende tempos per audio (?) track zou ik niet weten, maar dat is misschien ook niet wat je bedoelt?

Bijdrager
    Ruben
    ”AndreSalters”

…verschillende tempos per audio (?) track zou ik niet weten, maar dat is misschien ook niet wat je bedoelt?

Ja, helaas bedoel ik dat wel.:-P Ik gebruik Cubase SX alleen maar voor audio, want ik heb nog geen fatsoenlijke MIDI Interface kunnen vinden voor mijn Mac. Maar ik wil dus inderdaad een audio track langzamer of sneller maken. Ik maak verder geen gebruik van het tempo van Cubase, ook niet van de Master track, ik kwak gewoon de AIFF bestanden op verschillende sporen en ga zo een beetje mixen. Soms is een nummer echter NET iets te snel of te langzaam. Met het programma dat ik hier voorheen op mijn Wintendo voor gebruikte was het dan gewoon een kwestie van de wave (in dat geval) een beetje oprekken of in elkaar drukken. De pitch gaat dan ook wel resp. onlaag of omhoog, maar dat is bij een paar tiende procenten nog wel acceptabel voor en mix en deze corrigeer ik dan weer in de verloop van de track over een periode dat het niet hoorbaar is.

Cubase is echter zo vriendelijk om bij het oprekken van een AIFF track meteen TimeStretch toe te passen zodat de pitch niet veranderd. Op zich natuurlijk schitterend.. ALS HET ZOU WERKEN! Het resultaat is namelijk niet om aan te horen, klinkt ineens een beetje als een LP die even gezandstraalt is. Dan maar liever een kleine afwijking in de toonhoogte. Ik kan dus echter niet ontdekken hoe ik deze standaard TimeStretch de nek om kan draaien…

Bijdrager
    sally

Zat voor je te kijken in Cubase Sx Power, wat wel een goed boek is, denk ik (tegelijk ook naar LATER bbc) maar ik vind het (nog) niet. Overigens vind ik midi en VSTinstruments wel geweldig in Cubase SX, (Ik weet niet beter, in de betekenis van ik weet er eigenlijk te weinig van, Maar toch)

Bijdrager
    Ruben
    ”AndreSalters”

Zat voor je te kijken in Cubase Sx Power, wat wel een goed boek is, denk ik (tegelijk ook naar LATER bbc) maar ik vind het (nog) niet.

In ieder geval bedankt voor de moeite. Inmiddels heb ik ontdekt dat Steinberg ook een “Cubase SX for Mac” forum heeft, dus daar heb ik mijn vraag ook even gedropt. Niet dat ik de kennis hier op MacOSX onderschat, maar op een speciaal Cubase forum heb ik waarschijnlijk meer kans, bovendien ben ik toch van plan in de toekomst heel veel te gaan “Cubasen”, dus altijd makkelijk…

Denk sowieso dat mijn installatie niet helemaal goed is gegaan, want op dat forum hebben ze het bij TimeStretch ook steeds over Mpex en die staat er bij mij helemaal niet bij, terwijl dat de beste zou moeten zijn.:-P

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.