9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    jerome

csv importeren in Numbers

Wie o wie kan me vertellen hoe je zonder allerlei omwegen en plakband oplossingen een csv bestand kan importeren in Numbers? Via Google docs of zoek en vervang is het uiteindelijk wel mogelijk, maar er zal vast een simpele apple style manier voor zijn?

Bijdrager
    Wyodor

Bestand openen in Numbers.

Velden moeten wel ; (punt-comma) gescheiden zijn en niet met , (komma).

Anders komt de regel in een (1) veld te staan.

Bestanden die ik bij ING download hebben die kwaal. Eerst de ; door , vervangen en dan gaat het goed.

Omdat ik zo’n bestand ook nog eens in een MySQL database stop, moet ik ook nog eens de datum in een andere volgorde zetten en de decimale comma vervangen door een punt.

Maar dat doe ik met een MySQL routine.

Niet echt dramatisch. Ik heb er ook geen forum bij nodig gehad.

Bijdrager
    jerome

Ja zoeken en vervangen doe ik nu ook maar dat leek me zo omslachtig. Kan me niet voorstellen dat er niet een dergelijke importfunctie, of indeling op basis van ; , ” etc in Numbers zou zitten.

Als je in Google docs importeert kan je bij de import kiezen welk scheidingsteken gebruikt dient te worden, ik ben (te vergeefs?) op zoek naar een dergelijke functie in Numbbers.

Bijdrager
    mackerjack

open een nieuw numbers document en sleep het csv document in het eerste vakje.
    :-)

Bijdrager
    gielhendriks

Je kan in de taalinstellingen in de algemene systeemvoorkeuren aangeven dat een comma gezien moet worden als scheidingsteken en een punt als decimaal. Dan wordt je csv file goed ingelezen. Het vervelende is dat als je in excel data als een csv file opslaat, de waarden niet door een comma, maar door een punt-comma gescheiden worden. Dit om het lekker makkelijk te houden:-)

Bijdrager
    smmeij

Ik kan geen csv file numbers inslepen, er ontstaat geen plusje, niks…

Iemand die weet hoe dat kan?

Geblokkeerd
    Bento

Numbers is gewoon erg beperkt als het op csv files aankomt. Eigenlijk is numbers op alle vlakken erg beperkt.

Gebruik gewoon excel.

Net als 99% van de computerende mensheid.

Bijdrager
    smmeij

@ bento,

Ik vroeg of iemand wist hoe je dat wel kan doen, niet om me te vertellen dat exel beter is…

Bijdrager
    CillitBang

Dit doet zich nog steeds voor onder macOS 10.12.6 met Numbers 4.2 (4582). Vandaar deze erg late reactie – ik zocht vandaag nog naar…

De eenvoudigste oplossing is om, voordat je Numbers start, in Systeemvoorkeuren > Taal en regio > Geavanceerd… de Scheidingstekens getallen > Decimalen op iets anders dan een komma te zetten: Je kunt uit de pop-up de punt kiezen, of zelf iets anders intypen.
    Klik op OK, je kunt de Systeeminstellingen open laten staan.

Start dan Numbers en importeer de csv (via Bestand > Open…, of door drag-and drop). Je csv importeert correct in een Numbers-werkblad.

Je kunt nu in de Systeeminstellingen > Taal en regio (die je nog open hebt staan…) de decimalen weer terugzetten: klik Geavanceerd… en dan Standaardinstellingen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.