13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    wout3r

[CSS] Spoedgeval.. Teveel verschil in IE en FF

Hallo mede-maccers.
    Ik blijk toch nog steeds geen held te zijn in CSS. Ik moet deze site: http://www.facettenvandekunst.nl bouwen in PHP/HTML en CSS. Maar het wil niet helemaal lekker..

De resultaten:
    Firefox op Windows
    Internet Explorer op Windows
    Safari op Mac
    Camino op Mac

Het moet natuurlijk allemaal gelijk zijn.. Misschien komt het omdat ik gebruik maar van een PNG hack?
    Zou iemand er naar kunnen kijken en mij misschien verder kunnen helpen? Het heeft nogal haast:?

Mijn CSS bestand staat op: http://www.facettenvandekunst.nl/inc/stijl.css

Bijdrager
    aerosoul

PNG hacks zou ik niet gebruiken, hoogstens in je IE fix file dat je png’s vervang voor gifs. IE vind ’t gewoon kut!

Ik weet niet in hoeverre je IE6 gelijk wil trekken met ’n IE7? Aangezien IE7 eigenlijk alweer de nieuwe standaard is. Anders zou je kunnen kijken om ’n ander plaatje te maken voor de achtergrond van je witte doorschijnende dingen voor IE6.

Verder zal je FF, Safari en Camino ook niet helemaal gelijk krijgen. Maar tot dusver lijkt me dit toch wel Acceptabel?

En waarom heeft je Over ons een witte achtergrond? Hoort dit? Zo niet, maak er dan eens een png van met lege achtergrond, of liever een gif eigenlijk. Of het allerliefst gewoon text! Want dit soort dingen hoeven natuurlijk niet in plaatjes. Zo min mogelijk plaatjes gebruiken is altijd het beste!

Bijdrager
    wout3r

Het is grafisch geen mooi plaatje maar dat is niet aan mij.. Ik moet het nu alleen even bouwen. Ik vindt het al wel acceptabel maar ik maak het voor een kennis, en die vindt het niet acceptabel..

Bijdrager
    aerosoul

Tsjah, dan zeg ik ’t liefst.. Learn to live with it! Echt, je kan een website opbouwen met 1000 hacks en andere rotzooi, maar je kan beter een nieuw design (of aanpassen) maken wat wel gewoon overal goed in kan werken. Dat is dan ook de klus van de designer om er over na te denken wat wel en niet kan (zonder bijzondere hacks).

Bijdrager
    Almerrrrr

Als je niet anders kan is het gebruiken van een png hack niet echt fout. In deze site zie ik alleen geen enkele reden om png’s te gebruiken. Alles wat ik hier zie is op te lossen met css, tekst en jpg’s en gifjes.

Om de verschillen in browsers op te lossen zou ik eerste dingen eens goed gaan neerzetten in je css bij veel elementen zijn bijvoorbeeld geen afmetingen opgegeven. Niet dat dit altijd noodzakelijk is alleen rekent de ene browser er wel op en de andere niet. Probeer alle informatie die je hebt over een element op te geven. Hoe meer jij opgeeft hoe minder twijfel er is over wat browsers zelf aanvullen.

Hetzelfde geld voor je positioneren van je divjes geef het op dan is er ook geen twijfel over.

Controleer je site daarna een met een w3c validator (zowel html als css).
    Ook hierdoor kun je veel fouten oplossen

Bijdrager
    wout3r

Nou in het CMS (wat achter deze site zit) is het mogelijk om voor elke pagina een achtergrond toe te wijzen. Daarbij moet het logo (rechts) altijd on-top blijven staan. Als ik hiervoor een gif gebruik krijgt hij lelijke randjes..

Bijdrager
    Almerrrrr

Ik zie hier geen logo maar goed zoals eerder vermeld als het echt niet anders kan dan is het zo. Ik gebuik ook wel eens een fix maar daar mag de opbouw van je site geen last van hebben.

Bijdrager
    wout3r
    ”Almerrrrr”

Ik zie hier geen logo …..

Nee dat is juist de bug:P (zie screenshots)

Bijdrager
    aerosoul

Maarjah, tot dusver werkt je hack dus nog niet.

Kijk is op http://www.skidinsdeways.com daar staat ook een paar IE png hacks die wel werken. Let verder niet op de website/opbouw/inhoud!

Bijdrager
    Almerrrrr

Ik zou je logo in een aparte div zetten en dan niet als achtergrond afbeelding maar echt als img.
    Op deze mannier heb je fisiek iets waar de rest van de vormgeving rekening mee kan houden en wat ook niet zal verschuiven.

Bijdrager
    aerosoul

Als je die div gewoon ’n width en ’n height geeft heb je daar geen last van.

Bijdrager
    aerosoul

Als je die div gewoon ’n width en ’n height geeft heb je daar geen last van.

Bijdrager
    hansenonline

was donderdag op de adobelive en heb daar een lezing over dreamweaver gevolgd en de dame die dit deed werkt ook aan wasp en vertelde dat je altijd de breedte moest aangeven en zorgen dat je genoeg ruimte hebt voor de verschillende onderdelen in het ontwerp.

verder klopt je doctype niet met je code en staat het stijf van javascript dat je makkelijk met css kan oplossen en je ziet het logo niet omdat het er volgens mij helemaal niet is. ik keek in de css en daar heb je een div met logo aangemaakt en in de source van de pagina komt deze niet voor.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.