9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Harryk

css / menu in css / waarom ID maar eenmaal

Ik wil altijd het waarom van iets weten, en zeker als het nut van iets me ontgaat.
    Waarom mag in css er maar eenmaal aan een ID worden gerefereerd, i.t.t. tot aan een class. Dit heet ‘ongewenst programmeergedrag’.
    Alle browsers echter die ik ken, accepteren het meermalen refereren aan een ID, protesteren niet.

Ik heb een menu in css gemaakt (denk niet dat ik alles zelf heb bedacht, de credits komen iemand anders toe: http://css.maxdesign.com.au/listamatic/vertical13.htm) wat een omwerking is van een 1 koloms css gestuurd menu, dat staat hier:
    http://www.eptanederland.nl/testen/
    zodat ik morgen op mijn werk eens kan zien hoe het in Expl 6 Windows eruitziet.
    Maar de code is wel ‘fout’ omdat er dus meerdere malen nu aan 1 ID wordt gerefereerd.
    Ik snap ook wel dat als je een pagina-flow hebt dat je vaak eenmaal een ID aan een sectie toewijst, topsectie, navigatiesectie, body, disclaimer enz. maar de beperking begrijp ik niet…

Bijdrager
    zero200

dat komt doordat als je iets een id geeft er naar toe kan gaan door een # en de naam van de id erachter te zetten in de browser

als je meerdere ids hebt dan klopt het niet meer

kijk maar eens hier:
    http://www.link.mind-productions.com/index.php#footer

hij gaat nu naar de onderkant van de pagina want daar heb ik een div met de id footer….

Bijdrager
    macpro

Het CLASS attribuut gebruik je om een style element aan een tag toe te kennen.

Het ID attribuut gebruik je om een unieke identificatie aan een tag te geven.
    Gebruik je dezelfde ID voor meerdere tags, dan is het niet meer (goed) mogelijk om de eigenschappen van die tags via bijvoorbeeld JavaScript aan te passen. Zeker als het om twee verschilende soorten tags gaat.

Het staat op deze pagina ook uitgelegd.

Wil je jouw menu netjes maken volgens de syntax, dan moet je volgens mij overal ID vervangen door CLASS. Het resultaat zou dan hetzelfde moeten zijn.

Bijdrager
    rburgt
    ”macpro”

Wil je jouw menu netjes maken volgens de syntax, dan moet je volgens mij overal ID vervangen door CLASS. Het resultaat zou dan hetzelfde moeten zijn.

En je moet in het stukje CSS bij de veldbenamingen de “#” vervangen door een “.” ( een punt ).

Bijdrager
    Sunneh

Ik heb een 404 foutmelding bij die andere link dan EPTA Nederland.

Daarentegen.. wie zegt dat je fout programeerd? Alleen als W3C dat zegt geef ik je gelijk, maar wie maakt de regels? Wie test het? Welke gebruikers merken het? Daar zou ik als eerste naar kijken!

Bijdrager
    zero200

W3C zecht dat het fout is, ga maar een pagina validaten waar meerdere ids in zitten die het zelfde zijn, dan geeft die een dikke error

Bijdrager
    Sad

de ID is een “naam” waarnaar je later in andere code kan refereren. De naam moet uniek zijn omdat anders de browser niet weet welk item je nu eigenlijk bedoelt. Als de browser het niet snapt, gaat ie maar wat gokken, Safari gokt het één, Exploder gokt het ander; kortom het wordt een zootje.

Neem 5 kinderen en noem ze allemaal jantje…. dan kan je straks ook moeilijk uitleggen aan de hand van de naam, welke jantje je bedoelt:)

Bijdrager
    Harryk

k heb een 404 foutmelding bij die andere link dan EPTA Nederland.
    [code:1:f8401d4cea]

Klopt er is een ) sluithaakje aan de rechterkant meegekomen. Als je die in je browser weghaalt dan doet ie het.
    En dat is een leuke css-link voor de liefhebbers.[/code:1:f8401d4cea]

Bijdrager
    Harryk

zodat ik morgen op mijn werk eens kan zien hoe het in Expl 6 Windows eruitziet.

Niet goed dus… Mac Netscape 7, Opera, Int explorer OS 9 en OS x en Safari ok, Explorer 6 Windows niet ok…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.